1290 mittariston ongelmia
5 posters
Sivu 1 / 1
1290 mittariston ongelmia
Tuli hankittua tuollainen -83 mallinen 1290 taavetti. Peli on monilta kohdin ihan toimivakin metsäkäyttöön, mutta mittaristo voisi toimia hiukan paremmin.
Merkkivaloista ja mittaristosta yleensäkin oikein toimii vain öljynpaine- ja latausvalot. Ajovalot toimivat, mutta vilkut eivät jos ajovalot ovat päällä. Jos vilkut laittaa päälle samaan aikaan ajovalojen kanssa, palaa kaikki vilkut jatkuvasti. Ilman ajovaloja toimii vilkutkin oikein.
Olisikohan vika mittariston pohjan liittimissä, aika heppoisia kun tuntuvat olevan?
Henri
Merkkivaloista ja mittaristosta yleensäkin oikein toimii vain öljynpaine- ja latausvalot. Ajovalot toimivat, mutta vilkut eivät jos ajovalot ovat päällä. Jos vilkut laittaa päälle samaan aikaan ajovalojen kanssa, palaa kaikki vilkut jatkuvasti. Ilman ajovaloja toimii vilkutkin oikein.
Olisikohan vika mittariston pohjan liittimissä, aika heppoisia kun tuntuvat olevan?
Henri
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Vaikuttaisi yhtäkkiseltään Vilkkujen maatto ongelmalta tahtovat ainakin etuvilkut yleensä olla huonolla maadoituksella
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Maadotus vialta kuulostaa, 995 vilkutteli parkkeja samaan tahtiin vilkkujen kanssa, maadotuksesta löyty vika. Tässäkin tapauksessa veikkaan että vika löytyy maadotuksesta eikä esim vilkkureleestä.
Sanoit että mittaristo ei toimi kunnolla, eli lämpö ja polttoaine mittarit hiljasina? Onko anturit kunnossa?
Sanoit että mittaristo ei toimi kunnolla, eli lämpö ja polttoaine mittarit hiljasina? Onko anturit kunnossa?
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Ihan ensimmäisenä tarkista kojelaudan maajohto,musta johto oikealla puolen menee lämmityslaitesysteemin teräksiseen runkorakenteeseen.
Toimiiko hätävilkku,noissa on tuo systeemi kytköksissä siihen,mutta tuo maajohto ekana.
Toimiiko hätävilkku,noissa on tuo systeemi kytköksissä siihen,mutta tuo maajohto ekana.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Varoitusvilkkujen kytkimestä jos on pohja irti niin vilkut ei toimi tai ainakin sekoilee, omassa koneessa oli ne pohjaa paikallaan pitävät stanssaukset "löysänny" ja pohja oli löysästi paikallaan. Helppo korjata jos namiskan kaivaa kojelaudasta irti...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Tahtoo noi lucas sähköt olla aikas yksinkertaisia maadoituksia kun ei sekaa ja katsoo että ne on kunnossa niin aikas hyvin ne saa toimimaan. jos kaavioita tarvitset täältä löytyy 94 sarjan kaaviot niilläkin saa selkoa myös 90 sarjassa http://taavettitalli.kuvat.fi/kuvat/Ohjekuvat/
Sähkösarjan liittimet kannattaa käydä myöskin läpitse samoin sulakkeiden kontaktit
Sähkösarjan liittimet kannattaa käydä myöskin läpitse samoin sulakkeiden kontaktit
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Joo,noilla selviää pitkälle,pitäs joskus kopioida tuo sama systeemi -90 sarjastaki sähköistä,se on vuodelta 1980 ,ihan eka 90 malleista,lähtien,noissa on muutama johto eri värinen.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 mittariston ongelmia
V-M kirjoitti:Ihan ensimmäisenä tarkista kojelaudan maajohto,musta johto oikealla puolen menee lämmityslaitesysteemin teräksiseen runkorakenteeseen.
Toimiiko hätävilkku,noissa on tuo systeemi kytköksissä siihen,mutta tuo maajohto ekana.
Kiitokset kaikille vastauksista! Mukavan aktiivinen ja asiallinen foorumi tuntuu tämä olevan.
Mittaristossa todellakin on kaikki muut pimeenä paitsi laturi- ja öljynpainevalot, mukaan lukien kaikki mittarit. Tämä kojelaudan maadoitus vaikuttaisi sopivan keskeiseltä puutteelta aiheuttamaan kaikkien mittareiden pimenemisen. Ja se on todennäköinenkin vika, kun kojetaulu oli kerran palasina jarru- ja kytkinsylintereitä vaihtaessa. Pakkasta oli metsässä remontoidessa riittävästi ja valo tuli taskulampusta, joten ihme olisi jos joku johto ei olisi jäänyt kiinnnittämättä. Kierroslukumittari oli edellisen omistajan mukaan pimentynyt jo pari vuotta ennen kuin ostin traktorin, joten se ei liittyne tähän vikaan.
Vilkaisen mittariston uumeniin ensi viikolla joku ilta ja katson olisiko tuo maajohto irti. Kerron sitten myöhemmin mitä löytyi.
Henri
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Kyllä vika pääosin oli tuo maajohto, lisäksi oli yksi kuparinauhan korjausjuotos irti, liittimen yksi nasta katkennut ja tuntimittarin vaijeri poikki. Siellä se musta johto abigo päässä roikkui vapaana kojetaulussa ja maahan liittämisen jälkeen rupesi vilkut toimimaan kunnolla ajovaloista riippumatta toiseen suuntaan, mutta toinen suunta vilkuttelee melko tiheään. Pitänee tarkistaa polttimot vielä ja jos se ei auta niin sitten vaihtaa rele.
Polttoainemittari meni nyt aivan tappiin kello kahteentoista. Tankki on kyllä melko täynnä, mutta meneekö viisari todellakin yli asteikon normaalisti? Lisäksi lämpömittarin viisari lähti liitoksia töniessä väärään suuntaan. Loppujen lopuksi se jäi kello viiteen ja ei tuntunut lähtevän nousuun ainakaan varttin tyhjäkäynnillä.
Alkuperäisen paksun korjaamokäsikirjan saisi näköjään netistä vielä uutenakin, mutta hintaa oli viidennes koko traktorin hinnasta. Käytetylle kohtuuhintaiselle olisi täällä yksi ostaja.
Henri
Polttoainemittari meni nyt aivan tappiin kello kahteentoista. Tankki on kyllä melko täynnä, mutta meneekö viisari todellakin yli asteikon normaalisti? Lisäksi lämpömittarin viisari lähti liitoksia töniessä väärään suuntaan. Loppujen lopuksi se jäi kello viiteen ja ei tuntunut lähtevän nousuun ainakaan varttin tyhjäkäynnillä.
Alkuperäisen paksun korjaamokäsikirjan saisi näköjään netistä vielä uutenakin, mutta hintaa oli viidennes koko traktorin hinnasta. Käytetylle kohtuuhintaiselle olisi täällä yksi ostaja.
Henri
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Polttoainemittariki voi olla jotenki toimintakunnossa,mutta jos uusit sen anturin,voi täsmääntyä tuosta tuo näyttö,kyllä niitä ylöshuitelijoita on näkyny.
Lämpömittari voi olla ihan ok.,pikkusen se nousee vihreälle kun lämpimäksi ajjaa.
Vilkkuko etu ja takavilkut sillä nopealla puolen,tarkista onko väärät hehkut,tuossa fiatagrissa oli 24 voltin hehkun joku aikanaan laittanu taakse,se hijasti nakkasua.
Tuo maajohtovika on ylleisin vika noissa.
Lämpömittari voi olla ihan ok.,pikkusen se nousee vihreälle kun lämpimäksi ajjaa.
Vilkkuko etu ja takavilkut sillä nopealla puolen,tarkista onko väärät hehkut,tuossa fiatagrissa oli 24 voltin hehkun joku aikanaan laittanu taakse,se hijasti nakkasua.
Tuo maajohtovika on ylleisin vika noissa.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Paremmat ohjeet löytyy täältä foorumista mutta tuossakin kuvastossa on vähän iltalukemista http://www.alfamer.fi/caseinternational-11901290139014901690-1194129413941494-p-14947.html
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Vika on melko varmasti maadoituksessa. Lattiamatto pois ja luukku auki sitten on anturi käsillä, siitä lähtee maajohto ohjaamonlattiaan voi olla hapettunut. Anturi on siis vasemmassa tankissa. Toinen paikka on ohjaamon oikean etukiinnikkeen/rappusten luona sielläkin on maajohto joka kannattaa tarkastaa ennenkuin lähtee anturia uusimaan.Henri kirjoitti:Polttoainemittari meni nyt aivan tappiin kello kahteentoista. Tankki on kyllä melko täynnä, mutta meneekö viisari todellakin yli asteikon normaalisti?
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1290 mittariston ongelmia
otsoni kirjoitti:Paremmat ohjeet löytyy täältä foorumista mutta tuossakin kuvastossa on vähän iltalukemista http://www.alfamer.fi/caseinternational-11901290139014901690-1194129413941494-p-14947.html
Tuo kirja on jo hankittuna ja pääosin luettukin. On ehkä vain hiukan turhan yksityiskohtaiselle tasolle menevä ooppus. Vaihteiston tuolla varmaankin paloittelisi, mutta esimerkiksi kaikkien nippojen sijainti yms. perushuoltokohteet olisi hyvä olla mukana. No, tuleehan niitä nippoja yksitellen vastaan ja kun prässikin on aina kyydissä.
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Tankin anturin maadoituksen tarkistus meni loputtoman tuntuiselle työlistalle, kiitos Taavettimies!
Sain nyt mittariin uuden varpin ja mittari rupesikin toimimaan, ainakin melkein. Viisari pysyy aloillaan toisinaan jopa useita sekunteja, mutta pääosin vaeltelee muutaman satasen ylös ja alas. Mittarista kuuluu reipas resonoiva rallatus samalla kun viisari menee omia teitään. Olisiko joku purkanut tuota Brittien sähköteollisuuden taidonnäytettä? Onko siellä jotain paikkaa missä voisi olla rasvasta hyötyä rallatuksen poistamiseksi. Vaijeri on todennäköisesti ollut jo jonkin aikaa poikki ja traktori muutenkin olemattomalla käytöllä.
Rupesi muuten öljytkin pysymään valujen sisäpuolella kun vaihdoin öljykellon. Niinkin yksinkertaiseen kapistukseen kuin öljykello voi näköjään saada muitakin vuotokohtia kuin kierre.
Sain nyt mittariin uuden varpin ja mittari rupesikin toimimaan, ainakin melkein. Viisari pysyy aloillaan toisinaan jopa useita sekunteja, mutta pääosin vaeltelee muutaman satasen ylös ja alas. Mittarista kuuluu reipas resonoiva rallatus samalla kun viisari menee omia teitään. Olisiko joku purkanut tuota Brittien sähköteollisuuden taidonnäytettä? Onko siellä jotain paikkaa missä voisi olla rasvasta hyötyä rallatuksen poistamiseksi. Vaijeri on todennäköisesti ollut jo jonkin aikaa poikki ja traktori muutenkin olemattomalla käytöllä.
Rupesi muuten öljytkin pysymään valujen sisäpuolella kun vaihdoin öljykellon. Niinkin yksinkertaiseen kapistukseen kuin öljykello voi näköjään saada muitakin vuotokohtia kuin kierre.
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 mittariston ongelmia
taavettimies kirjoitti:
Vika on melko varmasti maadoituksessa. Lattiamatto pois ja luukku auki sitten on anturi käsillä, siitä lähtee maajohto ohjaamonlattiaan voi olla hapettunut. Anturi on siis vasemmassa tankissa. Toinen paikka on ohjaamon oikean etukiinnikkeen/rappusten luona sielläkin on maajohto joka kannattaa tarkastaa ennenkuin lähtee anturia uusimaan.
Kyllä se vasemmalla puolella ollut maajohtokin irti oli. Johto oli parinkymmenen sentin musta kaapelinpätkä missä oli naarasapigot päissä. Tosin ei mittari vielä maadottamalla lähtenyt toimimaan. Otin anturin irti ja mittaamalla sain toisessa ääripäässä 22 ohmia ja puolenvälin paikkeilla 60, sitten yhteys katkesikin. Aparaatin sisältä löytyikin kupariliuska vastuslankaan käärittynä ja puolet vastuslangasta oli kuoriutunut pois. Elikkä siis uutta anturia hakemaan.
Yksi asia jäi silti epäilyttämään. Anturille tankin päähän tulee vain 4 volttia ja mittaristosta lähtee samaan vihreään mustaraitaiseen johtoon sama jännite. Lieköhän tämä tarkoituskin että mittarille jää 8 volttia?
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Vs: 1290 mittariston ongelmia
Mittaristo-ongelmat alkavat olla pääosin selvitetty. Kirjoitan tänne polttoainemittarista selvinneet asiat muistiin, tiedä vaikka joku muukin setvii samoja vikoja.
Polttoainemittariin liittyy kolme johtoa, liitin 9 valkoinen plus 12V , liitin 12 punainen valkoisella raidalla miinus ja liitin 11 vihreä mustalla raidalla joka menee anturille polttoainetankkiin. Tankin anturilta menee karva suoraan maihin.
Ainakin vihreä-mustan johdon katkaiseminen aiheuttaa mittarin nousemisen vastapäivään kello kahteentoista, tai vastaavasti alakuolokohdasta lähtiessään myötäpäivään rajoittimeen asti. Eli viisari pyrkii aina ylöspäin lyhintä reittiä. Tankin anturin maajohdon katkaisu aiheuttaa myös ylöspäin pyrkimistä. Mittarista itsestään mitattuna kummatkin liittimet näyttivät maaliitintä vasten kymmeniä ohmeja, taisi olla luokkaa 50 ja 90. Polttoaineanturi näytti 3 ohmista noin 70 ohmiin.
Liittimet tankin päässä tuntuivat olevan valettuja tai kutistettuja apigoja ja niissä oli melkoinen vastus. Pelkästään liittimiin jäi noin neljä volttia. Eli liittimet uusimalla ja hapettuneita kuparisäikeitä kirkkaaksi hiomalla saa virran taas kulkemaan. Juotetut kutistesukalla peitetyt apigot lienee kestävin noissa olosuhteissa. Lisäksi mittarikotelon takana kupariliuskan päätepisteessä pehmikekumin alla on yksi mahdollinen hapettunut liitoskohta. Kumin saa pois varovasti rapsuttamalla ja lopulta liuskaa seuratessa tulee vastaan liitoskohta. Siihen saa helposti pienen juotoksen ja taas virta kulkee. Jännitettä anturille lähti mittarin takaa liittimeltä nastasta 11 mitattuna liki täydet 12 volttia.
Näistä tiedoista pitäisi olla mittariongelmaisille apua ja saattaa ehkä välttyä turhien osien ostamiseltakin. Ilman sähkökaavioita vian etsiminen on hiukan työlästä, mutta onneksi näissä vehkeissä on aika yksinkertaiset johdotukset.
Polttoainemittariin liittyy kolme johtoa, liitin 9 valkoinen plus 12V , liitin 12 punainen valkoisella raidalla miinus ja liitin 11 vihreä mustalla raidalla joka menee anturille polttoainetankkiin. Tankin anturilta menee karva suoraan maihin.
Ainakin vihreä-mustan johdon katkaiseminen aiheuttaa mittarin nousemisen vastapäivään kello kahteentoista, tai vastaavasti alakuolokohdasta lähtiessään myötäpäivään rajoittimeen asti. Eli viisari pyrkii aina ylöspäin lyhintä reittiä. Tankin anturin maajohdon katkaisu aiheuttaa myös ylöspäin pyrkimistä. Mittarista itsestään mitattuna kummatkin liittimet näyttivät maaliitintä vasten kymmeniä ohmeja, taisi olla luokkaa 50 ja 90. Polttoaineanturi näytti 3 ohmista noin 70 ohmiin.
Liittimet tankin päässä tuntuivat olevan valettuja tai kutistettuja apigoja ja niissä oli melkoinen vastus. Pelkästään liittimiin jäi noin neljä volttia. Eli liittimet uusimalla ja hapettuneita kuparisäikeitä kirkkaaksi hiomalla saa virran taas kulkemaan. Juotetut kutistesukalla peitetyt apigot lienee kestävin noissa olosuhteissa. Lisäksi mittarikotelon takana kupariliuskan päätepisteessä pehmikekumin alla on yksi mahdollinen hapettunut liitoskohta. Kumin saa pois varovasti rapsuttamalla ja lopulta liuskaa seuratessa tulee vastaan liitoskohta. Siihen saa helposti pienen juotoksen ja taas virta kulkee. Jännitettä anturille lähti mittarin takaa liittimeltä nastasta 11 mitattuna liki täydet 12 volttia.
Näistä tiedoista pitäisi olla mittariongelmaisille apua ja saattaa ehkä välttyä turhien osien ostamiseltakin. Ilman sähkökaavioita vian etsiminen on hiukan työlästä, mutta onneksi näissä vehkeissä on aika yksinkertaiset johdotukset.
Henri- Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 46
Similar topics
» Mittariston valot
» 880 nostolaiteen kanssa ongelmia
» DB 850 nostolaitteidenkaa ongelmia!
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» DB 1290 vm:82 lisähydrauliikka
» 880 nostolaiteen kanssa ongelmia
» DB 850 nostolaitteidenkaa ongelmia!
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» DB 1290 vm:82 lisähydrauliikka
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa