Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
5 posters
Sivu 1 / 1
Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Ajovalot pätkii lähinnä, oikea huomiovalo palaa eniten, eli ensimmäisenä ja viimeisenä, ja välillä sekin pimeänä. Ajossa menee valot väliillä päälle, mutta enimmäkseen ovat toimimattomat. Lisäksi valojen ollessa pois, saattaa pitkien merkkivalo silti taulussa (sininen) välähtää. Sähkövikana on myös sattumanvarainen käynnistyminen, eli n. kolmannella starttiyrityksellä starttaa, joskus vaatii piteemmän tuumauksen. Mutta aina se lopulta on lähteny. Caseparka on ollut säilytyksessä pihalla, joten kosteuttakin tietysti saanut. Omia sähkövirityksiä ei ole, ei radiota, ei lisätyövaloja. Tuossa vanhoista ketjuista löytyi maattokaapelin huono kosketustaipumus, mutta se tuskin vikana kun valot joskus kumminkin palaa. Vinkkejä? Ideoita? Samoja kokemuksia?
Edit: ja kones on siis CaseIh 1394 -87
Edit: ja kones on siis CaseIh 1394 -87
1394- Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Alavus
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Startin päästä + kaapelien liitokset, samoin johtosarjan liittimet syyniin
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Kopissa aukaisee mittariston päällä olevan luukun. -84 mallissa on siellä johdon välissä oikealla ison ampeerin lasiputki sulake. Tämä tahtoo vanhemmiten lämmetä ja virrankulku menee heikoksi. Kaikki valovirta menee ensin tämän sulakkeen läpi
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Maadoitus ja huono kosketus useimmiten syynä ongelmiin.
Ne pistokkeet hytin jalkatilassa kannattaa tarkistaa ja antaa CRC:tä.
Valoille suosittelisin laittamaan omat releet nokalle,Virta suoraan akulta oman sulakkeen kautta releelle ja vain ohjausvirta tulee kytkimeltä.
Jos on työvaloja niille sama juttu.
Näin helpottaa alkuperäissulakkeiden työtä.
Sulakkeet ja liittimet kun hapettuu niin ne ylikuumenevat helposti ,aiheuttanen palovaarankin.
Itse olen vetänyt katolla oleville työvaloille oman johdon startin päästä,sulake väliin.
Oikeanpuoleisen etupilarin sisään saa ylimääräisen johdon vedettyä pikku vaivalla.
Ne pistokkeet hytin jalkatilassa kannattaa tarkistaa ja antaa CRC:tä.
Valoille suosittelisin laittamaan omat releet nokalle,Virta suoraan akulta oman sulakkeen kautta releelle ja vain ohjausvirta tulee kytkimeltä.
Jos on työvaloja niille sama juttu.
Näin helpottaa alkuperäissulakkeiden työtä.
Sulakkeet ja liittimet kun hapettuu niin ne ylikuumenevat helposti ,aiheuttanen palovaarankin.
Itse olen vetänyt katolla oleville työvaloille oman johdon startin päästä,sulake väliin.
Oikeanpuoleisen etupilarin sisään saa ylimääräisen johdon vedettyä pikku vaivalla.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Hienosti on suunniteltu, kun yhden sulakkeen takana. Itsellä kärryä vedettäessä pimeni kaikki valot ajaessa. Ja kun vika oli parkkivalo piirissä, ei ajovalot eikä mikään muukaan valo toiminut kun sulake (parkin) meni ja sitäkautta herätevirta katosi releiltä. Omia kytkentöjä kun on vielä runsaasti, meni hetki aikaa ymmärtää että vika olikin perävaunussa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
otsoni kirjoitti:Kopissa aukaisee mittariston päällä olevan luukun. -84 mallissa on siellä johdon välissä oikealla ison ampeerin lasiputki sulake. Tämä tahtoo vanhemmiten lämmetä ja virrankulku menee heikoksi. Kaikki valovirta menee ensin tämän sulakkeen läpi
Vika oli tässä. Tuo "lasiputkisulake" on jonkinlaisen jousen painamana muovisen kotelon sisällä, empä olisi varokkeeksi hokannut... Tuo löysähkö jousi päästää liikkumaan hiukan tuon sulakkeen, ja se ilmeisesti noita valoja pätkii. Nyt valot meni ainakin kokeillen päälle kun tuota sulaketta pyörittelin. Päät oli sen näköiset että sätinyt on. Vilkut, huomiovalot ja takavalot muuten oli polttimoista huonoilla kosketuksilla, mutta aukaisten ja liikutellen kaikki palavat. Huonot on kontaktit järjestään. Kiitosta Otsoni! + muut.
1394- Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Alavus
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Minulla ajovalot ei oikein tominut, vika oli katkaisijassa. Kun valojen virta kulkee katkaisimen läpi, sen kosketuspinnat helposti "hitsaantuvat" eikä kosketusta synny. Puhdistin katkaisijan suihkuttamalla sinne puhdistus sprayta ja laitoin valoille releet. Nyt pieni virta ei tuhoa kosketuspintoja. Loppui myös alkuperäisen sulakerasia lämpeneminen, jota oli havaittavissa myös. Hytin alla on uusi rasia, jossa on sulakkeet kaikille valoille ja hytin laitteille, kuten puhaltimelle. Alkuperäisessä sulakerasiassa menee vain parkkivalot ja herätevirtaa sinne ja tänne.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Joo noinhan se pitää laittaa.
Pitää 25-30 vuotta vanhoille vehkeille tehdä hiukka parannuksia.Yleensä noita työvalojakin on enempi kuin uutena.
Tulipalovaaran takia noita parannuksia kannattaa tehdä.Toki valotkin on paljon tehokkaammat kun virta tulee suoraan akulta.
Pitää 25-30 vuotta vanhoille vehkeille tehdä hiukka parannuksia.Yleensä noita työvalojakin on enempi kuin uutena.
Tulipalovaaran takia noita parannuksia kannattaa tehdä.Toki valotkin on paljon tehokkaammat kun virta tulee suoraan akulta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Jos katsoo sitä johtoa, mistä virta menee sulakerasialle, voi miettiä syytä siihen, ettei alkuperäiset valot kovin kirkkaasti pala näissä 70-luvun lopun koneissa, uudemmissa varmaan toteutettu paremmin.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Sama lucaksen nelisulakejärjestelmä seuraa DB pohjaisten mallisarjan uusimpien koneiden loppuun asti,britit ei tuhlaa turhaan sulakkeita
Vierailija- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa