Ennakonsäätöventtiili.
+4
erkki
mattkau
jusape
Jyryytin
8 posters
Sivu 1 / 1
Ennakonsäätöventtiili.
Nyt viikonsisään on saatu toinen "varma suutinvika" korjatuksi sillä, että sen ennakonsäädön venttiilin kiertää AUKI kun moottori on käynnissä.
Työpaikalla puhuin työkaverin kanssa tuosta venttiilin toiminnasta, ja hänen kanssa oli aiemmin ollut puhetta, että taavissa (995) saattaisi olla suutinvika, kun kone savuttaa käydessään. Tosin savutus pienenee hieman kun kone lämpenee. Mutta nyt savutus loppui kuin seinään, kun venttiili on oikeassa asennossa...
Ja viikkoa aiemmin kävin tarkistamassa tutun (996) taavia, kun siinä epäiltiin suutinvikaa, kun moottori savutti ja naftaa paloi reilusti. Mutta sekin korjautui venttiilin oikealla asennolla.
Mutta tarkastakaapa savuttavista koneistanne tuon venttiilin asento, ettei se vain ole kiinni, kun moottori pyörii...
Auki suunta on, kun päältä päin/sivusta päin katsomalla kellon suuntaan, eli normaalin ruuvin auki suuntaan, venttiili kiertyy n. 3/4kierrosta.
Työpaikalla puhuin työkaverin kanssa tuosta venttiilin toiminnasta, ja hänen kanssa oli aiemmin ollut puhetta, että taavissa (995) saattaisi olla suutinvika, kun kone savuttaa käydessään. Tosin savutus pienenee hieman kun kone lämpenee. Mutta nyt savutus loppui kuin seinään, kun venttiili on oikeassa asennossa...
Ja viikkoa aiemmin kävin tarkistamassa tutun (996) taavia, kun siinä epäiltiin suutinvikaa, kun moottori savutti ja naftaa paloi reilusti. Mutta sekin korjautui venttiilin oikealla asennolla.
Mutta tarkastakaapa savuttavista koneistanne tuon venttiilin asento, ettei se vain ole kiinni, kun moottori pyörii...
Auki suunta on, kun päältä päin/sivusta päin katsomalla kellon suuntaan, eli normaalin ruuvin auki suuntaan, venttiili kiertyy n. 3/4kierrosta.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Siis ruuvia, joka on alhaalta ylöspäin, kiertää tapeista myötäpäivään
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Siis, siinä on ihan tavallinen oikeakätinen ruuvikierre. Kun se halutaan auki, kierretään kuin mitä tahansa ruuvia auki. Ja taas kiinni, niinkuin ruuvia kierretään kiinni.
Ruuvin päässä on kartioneula, joka kiinni väännettynä sulkee välipaineen pääsyn ennakonsäätökoneistolle. Auki kierrettynä taasen paine pääsee ennakonsäätöön. Ennakonsäätö toimii polttonesteen paineella, ja normaalisti se on käytössä eli ruuvi auki.
Tästä yksinkertaisesta asiasta ei kannata tehdä monimutkaisempaa kuin se on. Minusta ainoa vaikeusaste tähän tulee kun se ruuvi kiertyy laidasta laitaan alle kierroksen.
matti
Ruuvin päässä on kartioneula, joka kiinni väännettynä sulkee välipaineen pääsyn ennakonsäätökoneistolle. Auki kierrettynä taasen paine pääsee ennakonsäätöön. Ennakonsäätö toimii polttonesteen paineella, ja normaalisti se on käytössä eli ruuvi auki.
Tästä yksinkertaisesta asiasta ei kannata tehdä monimutkaisempaa kuin se on. Minusta ainoa vaikeusaste tähän tulee kun se ruuvi kiertyy laidasta laitaan alle kierroksen.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Se voi mennä myös hiukan reilun kierroksenkin, kuten täsä tapauksessa täällä
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Ainakin niissä Taaveissa, joissa olen käyttäny ennakonsäätöä, on ruuvi kiinni moottorin käynti sellaista savuamista ja räpätystä, että minusta on outoa, jos koneen käyttäjä/omistaja on tyytynyt vain ajelemmaan "suutinvikaisella" koneella. Siitähän on tehoistakin puolet karkuteillä kun ruiskustus on monta astetta myöhäisellä .
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
pakkosyöttö
juu empä saanu minäkään 850 Taavin ruuvia kääntymään minnekään suuntaan syksyllä kun tiivisteitä vaihdoin siihen yläkoteloon.
Onneks juuttunu aukiasentoon, ei lähteny vaikka penkissä väänti kumma homma taitaa olla ruostunu kiinni?
Onneks juuttunu aukiasentoon, ei lähteny vaikka penkissä väänti kumma homma taitaa olla ruostunu kiinni?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Muistaakseni ennakonsäätöventtiili mahtuu tulemaan ulos pesineen alapäin pumpun paikallaan ollessa.
Jos sitä käyttää irti ja fiilapenkissä niin muutamalla napakalla napautuksella ruuvin päähän saattaa korroosio tärähtää rikki ja ruuvi lähteä liikkeelle. Se auttaa kylmäkäynnistykseen varsin tuntuvasti.
Jos sitä käyttää irti ja fiilapenkissä niin muutamalla napakalla napautuksella ruuvin päähän saattaa korroosio tärähtää rikki ja ruuvi lähteä liikkeelle. Se auttaa kylmäkäynnistykseen varsin tuntuvasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Toll viissii se ennakonsäätöruuvi tulee pois paikoiltaan:
Eli tuon kuvassa esiintyvän ylemmän osan saa irti pumpun alta, ja sitten viedä ruuvipenkkiin koko laitoksen, niinkuin minäkin tein ja sain liikkumaan tuon ruuvin.
Eli tuon kuvassa esiintyvän ylemmän osan saa irti pumpun alta, ja sitten viedä ruuvipenkkiin koko laitoksen, niinkuin minäkin tein ja sain liikkumaan tuon ruuvin.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Jyryytin kirjoitti:Toll viissii se ennakonsäätöruuvi tulee pois paikoiltaan:
Eli tuon kuvassa esiintyvän ylemmän osan saa irti pumpun alta, ja sitten viedä ruuvipenkkiin koko laitoksen, niinkuin minäkin tein ja sain liikkumaan tuon ruuvin.
Ja tuohon pumpun tiivistersarjaan ei kuulunu tuota säädön akselitiivistettä
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Oletkos aivan varma?käyttäjä kirjoitti:Ja tuohon pumpun tiivistersarjaan ei kuulunu tuota säädön akselitiivistettä
Nimittäin tuossa sarjassa tuleva tiiviste ei ole tuon näköinen kuin mikä on paikoillaan, vaan se on kuin paksun prikan näköinen kumitiiviste.
Itse etsin sitä pitkään tuosta sarjasta ja sitten työkavereillekin vielä puhelimen välityksellä "etsin" oikeanlaisen tiivisteen tuohon karalle.
Ainakin näissä kahdessa sarjassa oli tuo tiiviste mukana.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Jyryytin kirjoitti:Oletkos aivan varma?käyttäjä kirjoitti:Ja tuohon pumpun tiivistersarjaan ei kuulunu tuota säädön akselitiivistettä
Nimittäin tuossa sarjassa tuleva tiiviste ei ole tuon näköinen kuin mikä on paikoillaan, vaan se on kuin paksun prikan näköinen kumitiiviste.
Itse etsin sitä pitkään tuosta sarjasta ja sitten työkavereillekin vielä puhelimen välityksellä "etsin" oikeanlaisen tiivisteen tuohon karalle.
Ainakin näissä kahdessa sarjassa oli tuo tiiviste mukana.
Ok,täytyy vielä pöyhiä se pussukka läpitte,nimittäin mehii ton akselin juuresta polttoo
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
joo o
juu otin koko heebelin irti enkä ees kuula hukannu (ihme) mutta eipä tuo ruuvi vaan kääntyny ei sitten MILLÄÄN joten katsoin parhaaksi unohtaa kun Taavi vaan kesäkäytössä.Ja totta se tulee pois paikaltaan ilman suuria töitä (ihme sekin) taas kun olis ollu joku Germaani hökötys niin olis pitäny varmaan purkaa puolraktoria,MUTTA Britit onkin oivaltanu huollon jo sillon!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Täällä on myös samaa ongelmaa,aina on tippa ennakonsäätö venttiilin päässä.Pääseekö siitä vuotamaan pumppu tyhjäksi ja aiheuttamaan käynnistys häiriöitä?Traktori on seissy kuukauden kovien pakkasten ajan ja nyt kelien lämmettyä kokeiltiin taavettia käyntiin.Kone lähti normaalisti käyntiin mutta sammui melkein heti ja sen jälkeen ei millään edes luvannutkaan.Muutaman tunnin ilmaus ja akun lataus toimien jälkeen lähti käyntiin taas ja pelaa normaalisti.Pumpun ylemmästä ilmausruuvista tuli kyllä aika kauan ilmaa ja melko pitkään piti olla suutinputki irti ennen kuin heräs.
1294- David Brown : Case 1294 -85
DBTCF:n jäsen nro : 024
Viestien lukumäärä : 15
Paikkakunta : Kauhajoki
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
Jos tankki pumppua alempana, vetää hyvinkin aineet tankin suuntaan vaiks paluulinjan kautta, jollei siirtopumpun takaiskut pidä ihan 100, niin sitäkin kautta sitten
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ennakonsäätöventtiili.
1294 kirjoitti:Täällä on myös samaa ongelmaa,aina on tippa ennakonsäätö venttiilin päässä.Pääseekö siitä vuotamaan pumppu tyhjäksi ja aiheuttamaan käynnistys häiriöitä?Traktori on seissy kuukauden kovien pakkasten ajan ja nyt kelien lämmettyä kokeiltiin taavettia käyntiin.Kone lähti normaalisti käyntiin mutta sammui melkein heti ja sen jälkeen ei millään edes luvannutkaan.Muutaman tunnin ilmaus ja akun lataus toimien jälkeen lähti käyntiin taas ja pelaa normaalisti.Pumpun ylemmästä ilmausruuvista tuli kyllä aika kauan ilmaa ja melko pitkään piti olla suutinputki irti ennen kuin heräs.
Ei pitäis aiheittaa. Mulla on varmaan jo toista vuotta tiputtanu (joo, pitäis vaihtaa tiivisteet. Mutta on niin pieni se vuoto.... ) ja tässä syksyllä oli kuukauden seisonnassa. Ekalla pyöräytyksellä käyntiin. Nyt seissyt jo kolmatta kuukautta.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa