Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 885 vm-74

4 posters

Siirry alas

DB 885 vm-74 Empty DB 885 vm-74

Viesti  Rivipumppu La Helmi 18 2012, 17:02

Moi
Uusi nimimerkki esittäytyy. Tänään ostin otsikon mukaisen traktorin vm. -74 ja ensi "savut" on nyt otettu.
David Brown merkkinä on minulle uusi kokemus ja haluaisin tietää minkälaiseen värkkiin olen sormeni taas työntänyt Very Happy

Eli kuinka yleinen on tuo 885 ja mitä huomioon otettavaa pitäisi tietää/tarkastaa.

t.Timo

Rivipumppu

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 885 vm-74 Empty Vs: DB 885 vm-74

Viesti  Paulig La Helmi 18 2012, 17:20

Tervetuloa foorumille!

Jos kiinnostaa liittyä juuri perustettuun kerhoon, löydät lisätietoa täältä: https://www.taavetti-talli.net/t1407-david-brown-tractor-club-finlanddbtcf


Varmasti koneen hankkimisen yhteydessä on hyvä tarkastella perusjuttuja; öljyt, nesteet ja lataus. Kun olet koneen hankkinut, tiedätkin varmaan koneen peruskunnon ?

Juuri oikeaan merkkiin olet sormesi työntänyt! DB on perusvarma kone huollettuna ja hyvin pidettynä.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 885 vm-74 Empty Vs: DB 885 vm-74

Viesti  erkki La Helmi 18 2012, 17:58

885 on harvinaisempi peli meillä. Sen isoäiti on sellainen malli kuin 770, jota ei ole Suomeen tuotu lainkaan. 770 tuli markkinoille puna-keltaisena vuonna 1964 korvaamaan tuotannosta pudotetun 850 -mallin ja siinä oli ensimmäisenä DB:nä selectamatic -hydrauliikka.

770 muuttui valkoiseksi seuraavana vuonna. Pian keksittiin vaihtaa sen keulalle pitkäiskuinen kolmoskone 880:sta, silloin syntyi malli 780, joka on Brittein saarilla varsinaisen pikkujättiläisen maineessa, erittäin pidetty ja kehuttu luunluja traktori.

Kun 770, 780 ja 880 pudotettiin pois tuotannosta noin 1971, ne korvattiin yhdellä mallilla joka on 885.
Takapää siinä on peruja 770:sta ja moottori 880:sta ja vaihteistossa on 2. ja 3. sykronoitu.
Pienten traktoreiden menekki oli kuitenkin silloin jo taittumassa ja myynti oli hidasta. Traktori on erittäin koeteltua perusrakennetta, joten on kaikki syyt uskoa, että siitä on teilläkin vielä paljon iloa.
Sen seuraaja on 1190, joka on Suomessa erittäin harvinainen, mutta jotenkin tuntuu, että Sekuran munahytillä varustettuna sekin olisi pikku kotitarvepuuhasteluun oivallinen peli.




Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Helmi 18 2012, 19:34, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 885 vm-74 Empty Vs: DB 885 vm-74

Viesti  Rivipumppu La Helmi 18 2012, 19:24

Okei,
öljyt ja hydrauliikka on kunnossa. Polttoaine kesälaatua ja siirtopumppu ja suodattimet menee vaihtoon.(sammui kotimatkalla)
Mukaan sain hydrauliikka öljyn suodattimen joten ensimmäinen kysymys oikeasti on että pitääkö suodatinta vaihdettaessa laskea ensin öljyt pois? Ja paljonko on öljyn tilavuus laatikossa?
Ohjaus vetelee levottomasti, olisiko simpukkaa mahdollista kiristää?
Sähköt täytyy uusia ja pientä siistimistä sieltä täältä mutta muuten siisti ja ryhdikäs peli.
Timo

Rivipumppu

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 885 vm-74 Empty Vs: DB 885 vm-74

Viesti  erkki La Helmi 18 2012, 19:41

Hydrauliikkasuodatimella on oranssi merkkivalo, joka palaa kun öljy menee pumpulle suodattimen ohitse. Suodatin on vaihtokunnossa jos merkkivalo ei sammu noin puolen tunnin ajon kuluessa.
Vaihteistoon menee 23 litraa öljyä. Onko siinä ohjaustehostin? Mekaanisen ohjauksen kanssa ei ole juuri muuta tehtävissä kuin säätää aurauskulma ja vaihtaa niveliä jos on tarvis.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 885 vm-74 Empty Vs: DB 885 vm-74

Viesti  Rivipumppu La Helmi 18 2012, 20:37

Moro,
valo paloi kotiin ajettaessa(oranssi) mutta sitten sammui kun kotona sain uudestaan käyntiin.
Ei ole tehostinta ohjauksessa mutta pyöränlaakerit tietysti ja nivelet täytyy rasvata tai vaihtaa josko se siitä sitten tasoittuisi.
Koneella oli viimeiksi ajettu perunan-nosto aikaan syksyllä joten ajamattomuuskin ehkä hiukan vaikuttaa?
timo

Rivipumppu

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 885 vm-74 Empty Vs: DB 885 vm-74

Viesti  outsider Su Helmi 19 2012, 09:50

Hydrauliikkasuodatin lienee tuossakin mallissa vaihteiston alla olevassa maljassa, noin 20cm halkaisiaj ja 7-8cm korkea. Siinä on myös öljyproppu.
Laittaisin suosiolla uudet öljyt ja suodattimen.

Etupyörän laakereissa olevan välyksen saa yleensä pois kiristämällä ruuvia.
Jos raidetangon päät ovat löysät niin laita kerralla kaikki uudet 4kpl hinta esim IKH:lla noin 17 euroa kipale
.
Ohjaussipimpukan alapäässä säätölevyjä ,ottaa niitä sopivasti pois .Tämä vaatii toki koko ohjauspylvään irroituksen.
Ohjauspylvään yläpäässä on myös kiristysmutteri .Sitä voi kiristää jos näkee että ratti pyrkii nousemaan ylöspäin kun rattia kääntää.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa