Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Vakuutuksista

4 posters

Siirry alas

Vakuutuksista Empty Vakuutuksista

Viesti  Riku Ti Helmi 28 2012, 21:15

Vaihtelin hieman traktoria ja liikennevakuutuksen tein rekisteröinnin yhteydessä, mutta palovakuutuksen osalta soittelin vakuutusyhtiööni, koska traktorien palovakuutukset ovat liitettynä maatilavakuutukseen. Nyt vasta kuulin vakuutusyhtiön edustajalta minulla olleen traktoreissa sellaisen palovakuutuksen joka korvaa ainoastaan silloin, kun traktori palaa täysin. Eli minä en olisi saanut korvausta ollenkaan jos traktori olisi palanut osittain. Vakuutus ei olisi korvannut traktorin korjausta omavastuun ylittävältäkään osalta. Onneksi ei mitään ole sattunut tuon yhdeksän vuoden aikana, jolloin vakuutus on tuollainen ollut. Minä olen ollut hyvässä uskossa koko ajan, että minun traktoreissa on ns. osakasko palovakuutuksen osalta. Aina pitäisi tivata kaikki nuolta vakuutusyhtiön edustajilta, eikä pitää itsestään selvyytenä. Eihän nuo minun koneet kalliita ole, mutta tilani tuottoon nähden niissä on paljon rahaa kiinni.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60

Takaisin alkuun Siirry alas

Vakuutuksista Empty Vs: Vakuutuksista

Viesti  erkki Ke Helmi 29 2012, 07:57

Päävirtakytkin taitaa edelleen olla halvin palovakuutus traktoriin. Sehän ei kyllä mitään auta jos talli palaa päältä.
Minkälainen vakuutus pitää olla sitten sen varalle, että jos lapsukainen on iltasella kylillä käymässä ja pistää liikenne-
ympyrän rotvallista traktorin katolleen ja menee paljon rikki? Sitäkin nykyään sattuu.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Viesti  Riku Ke Helmi 29 2012, 18:36

Meillä aikoinaan ollut kaksi kappaletta Englantilais valmisteista sinistä traktoria eikä nimi alkaa L-kirjaimella. Wink Kummatkin paloivat sähköjohtoistaan kerran ja tämä syttyminen tapahtui käynnistyksen yhteydessä jolloin liikkuu isot virrat johdoista. Tuota johtojen palamista ei minusta pysty päävirta kytkimellä estämään, ainoastaan kun savu nousee katsaisemalla päävirtakytkimestä virran voi vaurioita pienentää. Toki päävirtakytkin on hyvä olla traktorin ja ennen kaikkea tallin suojana. Minulla kaikissa muissa traktoreissa, paitsi tuossa pienokaisessa (DB 880 vm. -68 ), päävirtakytkin ja KÄYTÄN myös sitä. Siihenkin asennutan sen ensitilassa, koska siihen en malttanut tehdä sitä parempaa palovakuutusta.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60

Viesti  Paulig Ke Helmi 29 2012, 20:21

On siitä hyötyä. Siellä tallissa voi esimerkiks hiirulainen nakertaa starttijohdon kuoren rikki ja aiheuttaa oikosulun. Päävirtakatkaisinta käytettäessä vahinko jää pienemmäksi. Kerran oli käynyt niin, että joku jyrsijä oli syönyt leikkuupuimurin startin heräjohdon jotenkin oikosulkuun ja kone oli yksikseen keskellä talvea tullut seinästä läpi Very Happy

Päävirtakytkin estää yksinään syttymisiä. Se että johto menee oikosulkuun ajon aikana, ei ole riippuvainen päävirta katkaisimesta. Katkaisimella vaan saa sitte virrat nopeesti pois.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187

Viesti  erkki Ke Helmi 29 2012, 20:51

Juu, se on tavallaan pienempi katastroofi jos kuski on paikalla kun savu alkaa nousta. Itsekseen yöllä syttyneet on pahempia kun saattaa palaa navetat ja ladot samassa hulinassa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Vakuutuksista Empty paloa

Viesti  Tessu Ma Maalis 05 2012, 01:43

Ja se täytyy vielä muistaa että jos on palovakuutukset ajoneuvossa ja tallissakin niin toinen ei korvaa toista,eli auton palaminen ei korvaa kuin auton ja tallin palaminen taas ei korvaa autoa,näin normi vakuutuksissa jolle imuuta ole tehty!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa