BD 990 implematics remppa
+4
OlleK
outsider
erkki
Hente
8 posters
Sivu 1 / 1
BD 990 implematics remppa
Moi, Tuli hankittua DB 990. Kone oli käyntikuntoinen mutta teki painetta syyläriin. Nyt homma siinä mallissa ,että kansi auki ja tutkinnassa. Paine näyttää karkaavan yhdestä sylinteristä vesitilaan. Tein männän reiän päälle himpun isomman kiekon filmivanerista ja siihen sitten keskelle reikä. Kiekon alle sitten vanhan sisuskumin pala niin että venttiili reiästä läpi. Sitten kiekon kiristys liinoilla kantta vasten. Lohkon vesitila täyteen nestettä ja sitten vaan painetta kompuralla männä päälle. Ja niin yksi sylinteri aiheutti purinan nestetilassa. Kakkos sylinterin putki vuotaa. Hyvä että selvisi eikä mennyt kannen tiivisteen syyksi. Kyselen nyt:
1. Onko implessä märät putket?
2. Lähteekö putket kotikonstein vaikka isolla pultilla vetämällä pois?
3. Entä uusien asennus. Onnistuuko kotikonstein vai vaatiiko koneistusta?
1. Onko implessä märät putket?
2. Lähteekö putket kotikonstein vaikka isolla pultilla vetämällä pois?
3. Entä uusien asennus. Onnistuuko kotikonstein vai vaatiiko koneistusta?
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: BD 990 implematics remppa
On märkäputkikone. Putket tapaa lähteä kotikonstilla ylöspäin. Uuden tai uudet pystyy asentamaan kotikonstilla. Muistaakseni putken korko säädetään putken yläpää kauluksen alla olevilla shimmilevyillä jos sitä pitää säätää. Tavallisin ulosvetotyökalu taitaa olla metallilätkä joka on sopivan kokoinen että siihen saa sorvattua olakkeen, joka nostaa putkea alapäästä. Kierretankoa varten siihen tarvii reiän keskelle ja yläpäähän holkin, joka menee putken päälle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: BD 990 implematics remppa
Kokeneet taavetin huoltomiehet kehottavat olemaan huolellinen,kun putkia ottaa pois.
Runnomalla voi katkoa putkien väliset kannakset alapäässä.
Kun tuosta selviää niin remppa on yksinkertainen.
Runnomalla voi katkoa putkien väliset kannakset alapäässä.
Kun tuosta selviää niin remppa on yksinkertainen.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: BD 990 implematics remppa
Nyt on putki koeponnistettu. Kuplan alla vikaa.
[img][/img]
Ja sitten koeponnistuslaitos.
[img][/img]
[img][/img]
Ja sitten koeponnistuslaitos.
[img][/img]
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: BD 990 implematics remppa
Moi,
Vuotaneen sylinterin kiertokanki oli saanut joskus aikoinaan sepän vasarasta sellaisen tällin, että kierokangen alapäässä pahkoja. Nämä pahkat taas aiheuttaneet alapään laakerivaurion. Näytettyäni kiertokankea paikalliselle konekorjaamolle niin he kehottivat hankkimaan uuden kiertokangen ja kiillottamaan kampiakselin kaulat. Kiillotuksen ja mittauksen jälkeen katsotaan sitten uudet laakerit.
Kyselen nyt: Löytyykö keneltäkään käytettyä ehjää kiertokankea? Traktori siis BB 990 implematics. (vm 62 -> 65 ?)
Entä löytyykö jostain taavettitallista kampiakselin kaulojen mittoja niin osataan valita oikeat laakeriluiskat?
Vuotaneen sylinterin kiertokanki oli saanut joskus aikoinaan sepän vasarasta sellaisen tällin, että kierokangen alapäässä pahkoja. Nämä pahkat taas aiheuttaneet alapään laakerivaurion. Näytettyäni kiertokankea paikalliselle konekorjaamolle niin he kehottivat hankkimaan uuden kiertokangen ja kiillottamaan kampiakselin kaulat. Kiillotuksen ja mittauksen jälkeen katsotaan sitten uudet laakerit.
Kyselen nyt: Löytyykö keneltäkään käytettyä ehjää kiertokankea? Traktori siis BB 990 implematics. (vm 62 -> 65 ?)
Entä löytyykö jostain taavettitallista kampiakselin kaulojen mittoja niin osataan valita oikeat laakeriluiskat?
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: BD 990 implematics remppa
AD4/47 moottorin runkolaakerin kaulat:
vakiomitta 63,474-63,487 mm
0,010" alim 63,220-63,233mm
0,020" alim 62,966-62,979mm
0,030" alim 62,712-62,725mm
Kierokangen kaulat :
vakiomitta 57,099-57,111mm
0,010" alim 56,845-56,848mm
0,020" alim 56,591-56,604mm
0,030" alim 56,337-56,350mm
Kiertokangen laakerit on eri kuin kuin muissa uudemmissa taaveteissa.
Niitä on vähän vaikea saada Suomesta.Davidbrownparts Englannissa muistaakseni myy 35£ sarja.Löytyy netistä ja luotettava kauppa.
Kiertokanget voi olla hakusessa juuri tuon erikokoisuuden takia.Mullakin voi olla pari romua jos hyvin sattuu,mutta koneistamon kautta nekin täytyy laittaa.
vakiomitta 63,474-63,487 mm
0,010" alim 63,220-63,233mm
0,020" alim 62,966-62,979mm
0,030" alim 62,712-62,725mm
Kierokangen kaulat :
vakiomitta 57,099-57,111mm
0,010" alim 56,845-56,848mm
0,020" alim 56,591-56,604mm
0,030" alim 56,337-56,350mm
Kiertokangen laakerit on eri kuin kuin muissa uudemmissa taaveteissa.
Niitä on vähän vaikea saada Suomesta.Davidbrownparts Englannissa muistaakseni myy 35£ sarja.Löytyy netistä ja luotettava kauppa.
Kiertokanget voi olla hakusessa juuri tuon erikokoisuuden takia.Mullakin voi olla pari romua jos hyvin sattuu,mutta koneistamon kautta nekin täytyy laittaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: BD 990 implematics remppa
Kiitokset laakerikaulojen mitoista.
Nyt vaan tulee lisää tuskaa remppaan kun kakkossylinterin kaula on hiottu ylikoon ylikokoon.
Runkolaakerit 0,020. 1-, 3- ja 4-sylinterien kaulat 0,030. Kakkossylinterin kaula näyttää olevan sitten noin ylikokoa 0,040.
Eli ylikoko menee yli saatavilla olevien laakeriliuskojen. Nyt siellä seuraavalla merinnällä olevat laakeriliskat.
Kakkossylinteri kiertokanki
===================
31131174
G GN A4
Osaako joku kertoa mistä tuollainen on peräisin? Junasta, lentokoneesta ....
Mitä mieltä raati on voisiko siihen asentaa 0,030 liuskan ja sen alle 0,1 mm simmilevyn?
Kalkuloin noiden ylikokojen vaikutusta ja yksi pykälä ylikoosta seuraavaan muuttaa kaulan halkaisijaa sadasosatuuman verran. Eli metrisessä mittayksiköissä 0,254 mm.
Onko kenelläkään kokemusta tuollaisesta virityksestä. Tietysti laakeriliuskan päätä täytyisi pukata hienosti viilalla.
Entä jos tuollaisen simmilevyvirityksen tekee niin olisiko lukkoliimasta haittaa vai vahinkoa?
Nyt vaan tulee lisää tuskaa remppaan kun kakkossylinterin kaula on hiottu ylikoon ylikokoon.
Runkolaakerit 0,020. 1-, 3- ja 4-sylinterien kaulat 0,030. Kakkossylinterin kaula näyttää olevan sitten noin ylikokoa 0,040.
Eli ylikoko menee yli saatavilla olevien laakeriliuskojen. Nyt siellä seuraavalla merinnällä olevat laakeriliskat.
Kakkossylinteri kiertokanki
===================
31131174
G GN A4
Osaako joku kertoa mistä tuollainen on peräisin? Junasta, lentokoneesta ....
Mitä mieltä raati on voisiko siihen asentaa 0,030 liuskan ja sen alle 0,1 mm simmilevyn?
Kalkuloin noiden ylikokojen vaikutusta ja yksi pykälä ylikoosta seuraavaan muuttaa kaulan halkaisijaa sadasosatuuman verran. Eli metrisessä mittayksiköissä 0,254 mm.
Onko kenelläkään kokemusta tuollaisesta virityksestä. Tietysti laakeriliuskan päätä täytyisi pukata hienosti viilalla.
Entä jos tuollaisen simmilevyvirityksen tekee niin olisiko lukkoliimasta haittaa vai vahinkoa?
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: BD 990 implematics remppa
Laakeriliuskojen alle ei pidä asentaa mitään "simmejä", eivät ne siellä pysy (ei edes millään ihmeliimalla). Lopputulos tulee sen jälkeen olemaan täydellinen haaveri. Jos kampiakselin kaulat ovat siinä kunnossa, että ne täytyy hioa mittaan joka on alle saatavia laakeriliuskoja, on ainoa vaihtoehto vaihtaa koko "kampura".
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: BD 990 implematics remppa
Davidbrownparts Englannissa myy uutta kampiakselia AD4/47 moottoriin 190£ eli noin 250 euroa ,Sieltä saa myös nuo kiertokangen laakerit kaikki koot 35£ .
Laittaisin harkintaan, koska käytetynkin koneistaminen maksaa satasia.
Laittaisin harkintaan, koska käytetynkin koneistaminen maksaa satasia.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: BD 990 implematics remppa
Meillä joskus -90 luvulla 903vallun akseli käytettiin koneistamossa, jossa täytehitsasivat ja koneistivat sen jälkeen, sekä tarkistivat myös suoruuden
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: BD 990 implematics remppa
Moi,
Remppa edennyt hitaasti ja nyt kone käy. Kukkuminen varmaan sitten ensi suvena. Aiemmin kaipailin kampirautaa Englannista.
Ei sitä sieltä enää löytynyt. Sain sitten Pihlajaniemen kautta laakerit, myös ylikoon ylikoon 0,40.
Muutama viikko sitten tosiaan kone oli siinä mallissa, että sillä saattoi aloittaa koekäynnistykset.
Kone lähti tulille ilmauksen jälkeen siististi mutta savutus oli huomattavaa kun sisuskalut olivat uudenkarheat.
Savun lisäksi pahemman myrskypilven hiusrajaan aiheutti öljyn liruminen kytkinkotelosta. Sitä tosiaan tuli lirumalla, joten katkaisu luultavimmmatusti edessä.
Koekäyttöä jatkui parin kolmen päivän ajan kunnes fosforikuparilla juottamani suutinputki alkoi vuotamaan. Öljyn liruminen oli kuten alussa.
Siispä tilaamaan Anterolta uutta osaa: suutinputki sekä koiranpaskat + kotelo kampiraudan päässä olevalle vastakierre kotelon tilalle.
Osien odottelun ja myrskypilven laantumisen (4 päivää) jälkeen asensin suutinputken paikoilleen. Ihmetyksen hämmästyksen määrää ei voi kuvaillalla kun öljyn liruminen kytkinkopasta oli korjaantunyt 4 päivän odottelun aikana.
Näyttää olevan että vanhammuuttaan koneet (ja joskus käyttäjätkin) tarvitsevat liuotushoitoa. Siis öljy oli varmaankin liuottanut vastakierteeseen pursuneen liiman tai jotain tms...
Niin tai näin katkaisuhoito saa nyt olla ja savusaunakin näyttää nyt pärjäävän DB:lle.
Lisään vielä kuvan missä DB on arvoisessaan seurassa:
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: BD 990 implematics remppa
Mystinen homma tuo että lopetti öljyn liruttamisen.
No lopputulos on hieno,kyllä tuolla on mukava olla heinä-ym töissä.
Onnittelut
No lopputulos on hieno,kyllä tuolla on mukava olla heinä-ym töissä.
Onnittelut
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: BD 990 implematics remppa
Ettei ois tuoreuttaan tehny painetta kampikammioon. Sillä vähällä käyttelyllä sitten asettunu männät tiiviiksi.
Mut joo, komia on. Tuossa näköjään jo oli hitsattu etuakseli.
Mut joo, komia on. Tuossa näköjään jo oli hitsattu etuakseli.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: BD 990 implematics remppa
Nätti peli. Missä vaiheessa vastakierretiivistys mahtoi vaihtua narutiivisteeksi? Minulla oli sellainen käsitys että naruja olisi nähty jo implessä.
Putkipalkki etuakseli oli minusta 990:n vakiovaruste heti 1961 mallista alkaen. Taottu umpirautaetuakseli oli lisävaruste esim. kuormainkäyttöä ajatellen. DB teki jatkuvasti myös teollisuusmalleja, joissa saattoi olla tehdasasenteinen etukuormaaja sekä kaivinkone takana ja niissä tarvittiin kantavuutta lisää etupäähän. Olen Suomessakin nähnyt sellaisen etukuormaaja- implen, jossa ei ollut ulosottovaihdetta eikä mitään nostolaitevermeitä takana. Pyöreä peltiluukku vaan tasauspyörästön kantena ja keulapumppu.
Putkipalkki etuakseli oli minusta 990:n vakiovaruste heti 1961 mallista alkaen. Taottu umpirautaetuakseli oli lisävaruste esim. kuormainkäyttöä ajatellen. DB teki jatkuvasti myös teollisuusmalleja, joissa saattoi olla tehdasasenteinen etukuormaaja sekä kaivinkone takana ja niissä tarvittiin kantavuutta lisää etupäähän. Olen Suomessakin nähnyt sellaisen etukuormaaja- implen, jossa ei ollut ulosottovaihdetta eikä mitään nostolaitevermeitä takana. Pyöreä peltiluukku vaan tasauspyörästön kantena ja keulapumppu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: BD 990 implematics remppa
Tuota ajankohtaa jolloin vastakierrekoppa vaihtui narumalliin en tiedä.Minun 990imple-varaosakirja ei tunne narutiivistemallia.
Mutta kuten aiemin todettu noihin voi vaihtaa narumalli-kopan.
Taavettiin sai ainakin selectasta eteenpäin myös järeämpää takasiltaa jos esim kaivurivarustusta varten sitä halusi.
Summa summarum David Brownin pystyi jo 60-luvulla tilaamaan omien käyttötarkoitusten mukaan.
Mutta kuten aiemin todettu noihin voi vaihtaa narumalli-kopan.
Taavettiin sai ainakin selectasta eteenpäin myös järeämpää takasiltaa jos esim kaivurivarustusta varten sitä halusi.
Summa summarum David Brownin pystyi jo 60-luvulla tilaamaan omien käyttötarkoitusten mukaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: BD 990 implematics remppa
Moi,
Vaihdoin nostolaitteen työsylinteriin uuden O-renkaan. Nyt sekään ei vuoda öljyä ulospäin mutta nostalaite on kovin tehoton. Varret nousee kyllä ylös ja pysähtyvät vaikka väliasentoon, kun vivun siirtää keskiasentoon. Nostolaitteet pysyvät ylhäällä vaikka niiden päällä olisi painoa. Siis näyttää, että nostolaitteet olisi kunnossa mutta pumppu on parhaat päivänsä nähnyt.
Kyselen: Onkohan pumpulle tehtävissä kotikonstein jotakin tai onko joku erikoistunut virpomaan noita toimiviksi ?
Uusiakin varmaan jostain löytyy mutta mahtavat maksaa tukun euroja ?
Vaihdoin nostolaitteen työsylinteriin uuden O-renkaan. Nyt sekään ei vuoda öljyä ulospäin mutta nostalaite on kovin tehoton. Varret nousee kyllä ylös ja pysähtyvät vaikka väliasentoon, kun vivun siirtää keskiasentoon. Nostolaitteet pysyvät ylhäällä vaikka niiden päällä olisi painoa. Siis näyttää, että nostolaitteet olisi kunnossa mutta pumppu on parhaat päivänsä nähnyt.
Kyselen: Onkohan pumpulle tehtävissä kotikonstein jotakin tai onko joku erikoistunut virpomaan noita toimiviksi ?
Uusiakin varmaan jostain löytyy mutta mahtavat maksaa tukun euroja ?
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: BD 990 implematics remppa
Tuota
Ajattelin ensin, jotta vanhuus iskee nyt ja sotkee asioita. Tarkastuksen jälkeen kuitenkin -
Allan Earnshawn kirjan David Brown Tractors 1936-1964 (löytyy Erkin kirjastosta) mukaan hitsattu etuakseli tuli kuviin mukaan elokuussa 1963 runkonumerosta 455561 lähtien, eli se löytyy noin kymmenestätuhannesta punasesta ysiysikympistä. Taottua "heavy duty" akselia sai edelleenkin tilauksesta. Samalla tehtiin myös muita muutoksia kuten akku keulille. Konepeitto venyi tohinassa kaksi tuumaa, joten vanhempien mallien pellitykset eivät siltään käy näihin uudempiin.
Asiakkaan toiveiden kuuntelussa on kaksi puolta. Kun kuuntelee, niin saa ehkä myytyä enemmän. Mutta mitä siitä jää kotiin, riippuu hyvin paljon siitä kuinka joustavasti nämä muutokset pystyy toteuttamaan. Sanoisin että yksi DB:n (kannattavuuden) ongelma oli valmistuksen pirstoutuneisuus. Tehtiin vähän sitä sun tätä asiakkaiden toiveiden mukaan vanhalla tuotantokeskeisellä tavalla tuotteisiin, joita välttämättä ei oltu suunniteltu näin muunneltaviksi. Toisaalla tällä foorumilla oleva 2D on malliesimerkki tästä.
Vähän karkasi juttu mutta karatkoon.
matti
Ajattelin ensin, jotta vanhuus iskee nyt ja sotkee asioita. Tarkastuksen jälkeen kuitenkin -
Allan Earnshawn kirjan David Brown Tractors 1936-1964 (löytyy Erkin kirjastosta) mukaan hitsattu etuakseli tuli kuviin mukaan elokuussa 1963 runkonumerosta 455561 lähtien, eli se löytyy noin kymmenestätuhannesta punasesta ysiysikympistä. Taottua "heavy duty" akselia sai edelleenkin tilauksesta. Samalla tehtiin myös muita muutoksia kuten akku keulille. Konepeitto venyi tohinassa kaksi tuumaa, joten vanhempien mallien pellitykset eivät siltään käy näihin uudempiin.
Asiakkaan toiveiden kuuntelussa on kaksi puolta. Kun kuuntelee, niin saa ehkä myytyä enemmän. Mutta mitä siitä jää kotiin, riippuu hyvin paljon siitä kuinka joustavasti nämä muutokset pystyy toteuttamaan. Sanoisin että yksi DB:n (kannattavuuden) ongelma oli valmistuksen pirstoutuneisuus. Tehtiin vähän sitä sun tätä asiakkaiden toiveiden mukaan vanhalla tuotantokeskeisellä tavalla tuotteisiin, joita välttämättä ei oltu suunniteltu näin muunneltaviksi. Toisaalla tällä foorumilla oleva 2D on malliesimerkki tästä.
Vähän karkasi juttu mutta karatkoon.
matti
Viimeinen muokkaaja, mattkau pvm La Elo 25 2012, 11:11, muokattu 1 kertaa
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1657
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: BD 990 implematics remppa
Pihlajaniemen Antero on niitä elvyttänyt Ylistarossa. Uusiakin saa ainakin Englannista, mutta todennäköisesti Suomestakin. Marjakankaallakin voi niitä olla hyllyssä, samoin Anterolla. Hintataso on jossain 300-400 punnan tietämissä.
Juu, kirjastahan ne tiedot löytyivätkin. Vuoden 1963 alkupuolella impleen tuli nostolsitteeseen asennonsäätö, hieman myöhemmin siirrettiin akku keulalle ja runkoa jatkettiin viidellä sentillä ja otettiin käyttöön putki -etuakseli. Sama vuoden lopulla tuli lisävarusteeksi 12-vaihteinen laatikko. Selectamaticin tuloon varauduttiin vuoden 1965 alkupuolella kun taka-akselin valut muutettiin sellaisiksi, että selectamaticin vermeet mahtuu sinne sisään.
12 eteen ja 4 taakse ja 2-nopeuksinen ulosotto vuonna 1963!!! Tai olihan tuo nopea ulosotto ollut jo Cropmasterissa vuonna 1947, joten se ei sikäli ollut mitään uutta.
Juu, kirjastahan ne tiedot löytyivätkin. Vuoden 1963 alkupuolella impleen tuli nostolsitteeseen asennonsäätö, hieman myöhemmin siirrettiin akku keulalle ja runkoa jatkettiin viidellä sentillä ja otettiin käyttöön putki -etuakseli. Sama vuoden lopulla tuli lisävarusteeksi 12-vaihteinen laatikko. Selectamaticin tuloon varauduttiin vuoden 1965 alkupuolella kun taka-akselin valut muutettiin sellaisiksi, että selectamaticin vermeet mahtuu sinne sisään.
12 eteen ja 4 taakse ja 2-nopeuksinen ulosotto vuonna 1963!!! Tai olihan tuo nopea ulosotto ollut jo Cropmasterissa vuonna 1947, joten se ei sikäli ollut mitään uutta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: BD 990 implematics remppa
Joo tuosta Henten kuvasta näkyy hyvin tuo kehitys. Noihin aikoihin kun oli kovasti tarvetta saada uusia versioita markkinoille jotka vetivät jo hyvin taavettikaupassa. Usein kehittelyn pohjana oli edellinen malli johon tehtiin "uusia" elementtejä. Nuokin ensimmäiset 990 ovat 880:sestä läteneitä sovelluksia. Synnyitalooni tuli 1964 uusi 990 joka oli jo valkoinen ja aivan eri peli kuin punaiset implet. Minulla on 3 keppinen 1963 mallinen 880 jossa on uusi etuakseli ja vastakierre puuttuu ja on narutiiviste (koiranpaska). Öljy tulee väkisin perästä ulos jos huohotus on tukossa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: BD 990 implematics remppa
Impleen löytyy uusi ahydraulipumppuja ainakin www.hydrauliikkapumppu.fi. Hintaa näkyy olevan 470 ja käyttöakselin pää on kuulemma kartio.
Alkuperäisessä pumpussa titaa olla lieriömainen akselin pää, joten hammaspyörä ei sovi ristiin jos noin on.
Kyllä virallinen historiankirjoitus kertoo, että 990 on evoluutioversio 950:stä. Iskutilavuus nostettiin kolmeen litraan ja moottoriin tehtiin läpihengittävä kansi ja ilmanputsari siirrettiin kylmempään paikkaan keulalle, joilla tempuilla teho nousi päälle 50 hevosvoiman.
880 on puolestaan evoluutioversio 850:stä. Kasiviiskympissä oli alkuperäisillä mitoilla tehty 2,5 litran neloskone, jota tehtiin pienin muutoksin diesel Cropmasterista alkaen, vuodesta 1949. 880 tuli tavallaan tavoittelemaan sekä 850:n että 950:n uskollisia asiakkaita ja traktori tehtiin suunnilleen niin, että 850:n takapäähän liitettiin 950:n 2,7 litran nelonen ja muutenkin sitä hiukan entrattiin.
Hiukan myöhemmin haluttiin kuitenkin tehdä hinnaltaan edullinen malli esim. dextan ja pikkufergujen kanssa samaan kokoluokkaan, joten markkinoille tuotiin uusi kolmipyttyinen 770, jota ei tuotu Suomeen. Sen sitkeävetoinen ja taloudellinen kolmoskone herätti ihastusta, joten siitä kehitettiin pitemmällä iskulla 2,7 lirainen kolmonen, joka asennettiin myöhemmin 880:n keulalle. Sama moottori jatkoi eloaan lohkoon porattuna kolmosena aina 1190 malliin saakka.
Valkoinen sarja tuli tehtaalta ihan loppuvuodesta 1965, ensimäiset 990 selectat taisivat tulla vasta 1966. Niissä oli sama märkäputkinen 3 litrainen nelonen kuin implematicissa, ilmoitettu teho taisi olla muutaman hevosen verran enemmän, mutta minusta niissä osat sopii keskenään ristiin.
Alkuperäisessä pumpussa titaa olla lieriömainen akselin pää, joten hammaspyörä ei sovi ristiin jos noin on.
Kyllä virallinen historiankirjoitus kertoo, että 990 on evoluutioversio 950:stä. Iskutilavuus nostettiin kolmeen litraan ja moottoriin tehtiin läpihengittävä kansi ja ilmanputsari siirrettiin kylmempään paikkaan keulalle, joilla tempuilla teho nousi päälle 50 hevosvoiman.
880 on puolestaan evoluutioversio 850:stä. Kasiviiskympissä oli alkuperäisillä mitoilla tehty 2,5 litran neloskone, jota tehtiin pienin muutoksin diesel Cropmasterista alkaen, vuodesta 1949. 880 tuli tavallaan tavoittelemaan sekä 850:n että 950:n uskollisia asiakkaita ja traktori tehtiin suunnilleen niin, että 850:n takapäähän liitettiin 950:n 2,7 litran nelonen ja muutenkin sitä hiukan entrattiin.
Hiukan myöhemmin haluttiin kuitenkin tehdä hinnaltaan edullinen malli esim. dextan ja pikkufergujen kanssa samaan kokoluokkaan, joten markkinoille tuotiin uusi kolmipyttyinen 770, jota ei tuotu Suomeen. Sen sitkeävetoinen ja taloudellinen kolmoskone herätti ihastusta, joten siitä kehitettiin pitemmällä iskulla 2,7 lirainen kolmonen, joka asennettiin myöhemmin 880:n keulalle. Sama moottori jatkoi eloaan lohkoon porattuna kolmosena aina 1190 malliin saakka.
Valkoinen sarja tuli tehtaalta ihan loppuvuodesta 1965, ensimäiset 990 selectat taisivat tulla vasta 1966. Niissä oli sama märkäputkinen 3 litrainen nelonen kuin implematicissa, ilmoitettu teho taisi olla muutaman hevosen verran enemmän, mutta minusta niissä osat sopii keskenään ristiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Similar topics
» DB 990 implematics Simpukka
» 995 kytkin remppa.
» 25d kytkin remppa
» 1490 Kytkin remppa
» 880 implen kytkin remppa
» 995 kytkin remppa.
» 25d kytkin remppa
» 1490 Kytkin remppa
» 880 implen kytkin remppa
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa