DB 1690 venttilin välykset
+2
Osmo_
DB1210
6 posters
Sivu 1 / 1
DB 1690 venttilin välykset
Terve. Kaipaisin tietoa 1690:n moottorin venttiliien säädöistä. Traktori vapaasti hengittävä vm. -81. Ohjekirjassa on mainittu oikea välys eli 0,25mm moottori kylmänä, mutta ei sen tarkempia ohjeita säätöjärjestykseen. 1210:n taavetin ohjekirjassa on lueteltuna sen venttilien säätöön oikea järjestys. Onko kellään tietoa säätöohjeista tuohon 1690:een? Yritin etsiä netistä tietoa, mutta en löytänyt.
DB1210- Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Mikähän mahtaa tuollaisen ruiskutusjärjestys? Jos on 1-3-4-2 niin näin:
Kun 1. sylinterissä vaihtuu pako imuksi niin säädetään 4. sylinteri
Kun 2. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 3.
Kun 3. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 2.
Kun 4. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 1.
Näin työssäoppimisessa kerrottiin. Konetta pyöritetään tuulettimen propellista edestä katsottuna myötäpäivään.
Kun 1. sylinterissä vaihtuu pako imuksi niin säädetään 4. sylinteri
Kun 2. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 3.
Kun 3. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 2.
Kun 4. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 1.
Näin työssäoppimisessa kerrottiin. Konetta pyöritetään tuulettimen propellista edestä katsottuna myötäpäivään.
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Juu noin säädetään nelostaavetin venttiilit. Kun ykkösen venttiilit vaihtaa säädetään nelonen. Seuraavaksi vaihtaa kolmosen venttiilit ja silloin säädetään kakkosen venttiilit jne.
Mutta mutta 1690 on 6-sylinterinen.. En nyt muista kutostaavetin sytytysjärjestystä, muistaakseni se on mainittu ohjekirjassa teknisten tietojen yhteydessä
Hyvin yleinen sytytysjärjestys 6-sylinterisille moottoreille on 1-5-3-6-2-4.
Mutta mutta 1690 on 6-sylinterinen.. En nyt muista kutostaavetin sytytysjärjestystä, muistaakseni se on mainittu ohjekirjassa teknisten tietojen yhteydessä
Hyvin yleinen sytytysjärjestys 6-sylinterisille moottoreille on 1-5-3-6-2-4.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Oho. Empäs huomannut sitä Noh, tuli annettua sit nelosen ohjeet ainakin
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Vapaasti suomentaen: Pyöritä moottori 1. sylinterin puristustahdin yläkuolokohtaan (TDC), säädä 1. imu ja pako , 2.imu , 3.pako , 4. imu ja 5. pako.
Pyöritä moottoria yksi täysi kierros että 1. sylinteri on pakotahdissa (6. puristuksen TDC) ja säädä 2. pako , 3. imu , 4. pako , 5.imu ja 6. imu ja pako.
Lähde I&T shop manual.Käännetty ilman sanakirjaa ja vastaavia apuvälineitä.
(EDIT: eli vastuu siirtyy lukijalle)
Pyöritä moottoria yksi täysi kierros että 1. sylinteri on pakotahdissa (6. puristuksen TDC) ja säädä 2. pako , 3. imu , 4. pako , 5.imu ja 6. imu ja pako.
Lähde I&T shop manual.Käännetty ilman sanakirjaa ja vastaavia apuvälineitä.
(EDIT: eli vastuu siirtyy lukijalle)
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Onnistuu varmaan noilla Otsonin ohjeilla.
Kotona olis mulla kans ohje korjaamokäsikirjassa kuutoskoneelle,mutta olen vasta lauantaina kotona.
Neloskoneellehan ohje on,että täysin auki olevan venttiilin ja säädettävän venttiilin "summa"on yhdeksän.
Kun 1 auki säädä 8, 2 auki säädä 7 jne
Kotona olis mulla kans ohje korjaamokäsikirjassa kuutoskoneelle,mutta olen vasta lauantaina kotona.
Neloskoneellehan ohje on,että täysin auki olevan venttiilin ja säädettävän venttiilin "summa"on yhdeksän.
Kun 1 auki säädä 8, 2 auki säädä 7 jne
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Kiitokset vastauksista. Tarkoitus lähiaikoina tarkistaa venttiilien säädöt, joten voin vielä odotella, jos nimimerkki Outsider tarkistaisi asian vielä korjauskirjastaan. Otsonin antama ohje varmaankin on ihan oikea, mutta varmistus asiaan ei olisi haitaksi.
DB1210- Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Lauantaina olen kotosalla niin tarkistelen asian.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Tuolta löytyy ohje koneen äidinkielellä http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20(DAVID%20BROWN)%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Kiitokset Otsonille linkistä. Niiltä sivuilta näytti tietoa hyvin löytyvän. Venttilien säätöohjekin aivan kuten aiemmin kirjoitit.
DB1210- Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Kuutostaavetissa aina sylinterin etummainen venttiili on pako ja takimmainen imu.
Venttiilien säätö mene siten että:
Kun 6. sylinterin imu täysin auki , säädä 1.sylinterin imu
4. sylinterin pako täysin auki ,säädä 3.sylinterin pako
2.sylinterin pako täysin auki ,säädä 5.sylinterin pako
3.sylinterin imu täysin auki, säädä 4.sylinterin imu
6.sylinterin pako täysin auki, säädä 1.sylinterin pako
5.sylinterin imu täysin auki, säädä 2.sylinterin imu
3.sylinterin pako täysin auki ,säädä 4.sylinterin pako
1.sylinterin imu täysin auki , säädä 6.sylinterin imu
5.sylinterin pako täysin auki ,säädä 2.sylinterin pako
4.sylinterin imu täysin auki, säädä 3.sylinterin imu
1.sylinterin pako täysin auki ,säädä 6.sylinterin pako
2.sylinterin imu täysin auki , säädä 5.sylinterin imu
Noin ne menee järjestyksessä kun moottoria pyörittää .
Toi netistä löytyvä jenkkikirjan ohje on mielestäni "suurpiirteinen"
Venttiilien säätö mene siten että:
Kun 6. sylinterin imu täysin auki , säädä 1.sylinterin imu
4. sylinterin pako täysin auki ,säädä 3.sylinterin pako
2.sylinterin pako täysin auki ,säädä 5.sylinterin pako
3.sylinterin imu täysin auki, säädä 4.sylinterin imu
6.sylinterin pako täysin auki, säädä 1.sylinterin pako
5.sylinterin imu täysin auki, säädä 2.sylinterin imu
3.sylinterin pako täysin auki ,säädä 4.sylinterin pako
1.sylinterin imu täysin auki , säädä 6.sylinterin imu
5.sylinterin pako täysin auki ,säädä 2.sylinterin pako
4.sylinterin imu täysin auki, säädä 3.sylinterin imu
1.sylinterin pako täysin auki ,säädä 6.sylinterin pako
2.sylinterin imu täysin auki , säädä 5.sylinterin imu
Noin ne menee järjestyksessä kun moottoria pyörittää .
Toi netistä löytyvä jenkkikirjan ohje on mielestäni "suurpiirteinen"
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 1690 venttilin välykset
outsider kirjoitti:Kuutostaavetissa aina sylinterin etummainen venttiili on pako ja takimmainen imu.
Venttiilien säätö mene siten että:
Kun 6. sylinterin imu täysin auki , säädä 1.sylinterin imu
4. sylinterin pako täysin auki ,säädä 3.sylinterin pako
2.sylinterin pako täysin auki ,säädä 5.sylinterin pako
3.sylinterin imu täysin auki, säädä 4.sylinterin imu
6.sylinterin pako täysin auki, säädä 1.sylinterin pako
5.sylinterin imu täysin auki, säädä 2.sylinterin imu
3.sylinterin pako täysin auki ,säädä 4.sylinterin pako
1.sylinterin imu täysin auki , säädä 6.sylinterin imu
5.sylinterin pako täysin auki ,säädä 2.sylinterin pako
4.sylinterin imu täysin auki, säädä 3.sylinterin imu
1.sylinterin pako täysin auki ,säädä 6.sylinterin pako
2.sylinterin imu täysin auki , säädä 5.sylinterin imu
Noin ne menee järjestyksessä kun moottoria pyörittää .
Toi netistä löytyvä jenkkikirjan ohje on mielestäni "suurpiirteinen"
Valmiiksi mietitty Voisiko ylläpito laittaa tämän säätöohjeen INFO osioon
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Meni jo tänne
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Kuutostavetin+venttiilien+s%E4%E4t%F6.doc
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Kuutostavetin+venttiilien+s%E4%E4t%F6.doc
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: DB 1690 venttilin välykset
Kiitokset säätöohjeista. Näillä ohjeilla pitäisi jo onnistua hommasta.
DB1210- Viestien lukumäärä : 8
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa