Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1690 venttilin välykset

+2
Osmo_
DB1210
6 posters

Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty DB 1690 venttilin välykset

Viesti  DB1210 Ke Maalis 28 2012, 09:16

Terve. Kaipaisin tietoa 1690:n moottorin venttiliien säädöistä. Traktori vapaasti hengittävä vm. -81. Ohjekirjassa on mainittu oikea välys eli 0,25mm moottori kylmänä, mutta ei sen tarkempia ohjeita säätöjärjestykseen. 1210:n taavetin ohjekirjassa on lueteltuna sen venttilien säätöön oikea järjestys. Onko kellään tietoa säätöohjeista tuohon 1690:een? Yritin etsiä netistä tietoa, mutta en löytänyt. Question

DB1210

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  Osmo_ Ke Maalis 28 2012, 10:12

Mikähän mahtaa tuollaisen ruiskutusjärjestys? Jos on 1-3-4-2 niin näin:
Kun 1. sylinterissä vaihtuu pako imuksi niin säädetään 4. sylinteri
Kun 2. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 3.
Kun 3. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 2.
Kun 4. sylinterin pako vaihtuu imuksi niin säädetään 1.

Näin työssäoppimisessa kerrottiin. Konetta pyöritetään tuulettimen propellista edestä katsottuna myötäpäivään.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 379
Ikä : 30
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  taavettimies Ke Maalis 28 2012, 10:26

Juu noin säädetään nelostaavetin venttiilit. Kun ykkösen venttiilit vaihtaa säädetään nelonen. Seuraavaksi vaihtaa kolmosen venttiilit ja silloin säädetään kakkosen venttiilit jne.

Mutta mutta 1690 on 6-sylinterinen.. En nyt muista kutostaavetin sytytysjärjestystä, muistaakseni se on mainittu ohjekirjassa teknisten tietojen yhteydessä Rolling Eyes

Hyvin yleinen sytytysjärjestys 6-sylinterisille moottoreille on 1-5-3-6-2-4.

taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  Osmo_ Ke Maalis 28 2012, 10:33

Oho. Empäs huomannut sitä Embarassed Noh, tuli annettua sit nelosen ohjeet ainakin Very Happy
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 379
Ikä : 30
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  otsoni Ke Maalis 28 2012, 10:44

Vapaasti suomentaen: Pyöritä moottori 1. sylinterin puristustahdin yläkuolokohtaan (TDC), säädä 1. imu ja pako , 2.imu , 3.pako , 4. imu ja 5. pako.
Pyöritä moottoria yksi täysi kierros että 1. sylinteri on pakotahdissa (6. puristuksen TDC) ja säädä 2. pako , 3. imu , 4. pako , 5.imu ja 6. imu ja pako. Suspect Suspect
Lähde I&T shop manual.Käännetty ilman sanakirjaa ja vastaavia apuvälineitä.
(EDIT: eli vastuu siirtyy lukijalle)

otsoni

Viestien lukumäärä : 445

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  outsider Ke Maalis 28 2012, 19:57

Onnistuu varmaan noilla Otsonin ohjeilla.
Kotona olis mulla kans ohje korjaamokäsikirjassa kuutoskoneelle,mutta olen vasta lauantaina kotona.

Neloskoneellehan ohje on,että täysin auki olevan venttiilin ja säädettävän venttiilin "summa"on yhdeksän.
Kun 1 auki säädä 8, 2 auki säädä 7 jne Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  DB1210 To Maalis 29 2012, 09:09

Kiitokset vastauksista. Tarkoitus lähiaikoina tarkistaa venttiilien säädöt, joten voin vielä odotella, jos nimimerkki Outsider tarkistaisi asian vielä korjauskirjastaan. Otsonin antama ohje varmaankin on ihan oikea, mutta varmistus asiaan ei olisi haitaksi.

DB1210

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  outsider To Maalis 29 2012, 10:32

Lauantaina olen kotosalla niin tarkistelen asian.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  otsoni To Maalis 29 2012, 20:36

Tuolta löytyy ohje koneen äidinkielellä http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20(DAVID%20BROWN)%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf

otsoni

Viestien lukumäärä : 445

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  DB1210 Pe Maalis 30 2012, 08:41

Kiitokset Otsonille linkistä. Niiltä sivuilta näytti tietoa hyvin löytyvän. Venttilien säätöohjekin aivan kuten aiemmin kirjoitit. Smile

DB1210

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  outsider La Maalis 31 2012, 17:34

Kuutostaavetissa aina sylinterin etummainen venttiili on pako ja takimmainen imu.
Venttiilien säätö mene siten että:
Kun 6. sylinterin imu täysin auki , säädä 1.sylinterin imu
4. sylinterin pako täysin auki ,säädä 3.sylinterin pako
2.sylinterin pako täysin auki ,säädä 5.sylinterin pako
3.sylinterin imu täysin auki, säädä 4.sylinterin imu
6.sylinterin pako täysin auki, säädä 1.sylinterin pako
5.sylinterin imu täysin auki, säädä 2.sylinterin imu
3.sylinterin pako täysin auki ,säädä 4.sylinterin pako
1.sylinterin imu täysin auki , säädä 6.sylinterin imu
5.sylinterin pako täysin auki ,säädä 2.sylinterin pako
4.sylinterin imu täysin auki, säädä 3.sylinterin imu
1.sylinterin pako täysin auki ,säädä 6.sylinterin pako
2.sylinterin imu täysin auki , säädä 5.sylinterin imu

Noin ne menee järjestyksessä kun moottoria pyörittää .
Toi netistä löytyvä jenkkikirjan ohje on mielestäni "suurpiirteinen" Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  otsoni La Maalis 31 2012, 22:01

outsider kirjoitti:Kuutostaavetissa aina sylinterin etummainen venttiili on pako ja takimmainen imu.
Venttiilien säätö mene siten että:
Kun 6. sylinterin imu täysin auki , säädä 1.sylinterin imu
4. sylinterin pako täysin auki ,säädä 3.sylinterin pako
2.sylinterin pako täysin auki ,säädä 5.sylinterin pako
3.sylinterin imu täysin auki, säädä 4.sylinterin imu
6.sylinterin pako täysin auki, säädä 1.sylinterin pako
5.sylinterin imu täysin auki, säädä 2.sylinterin imu
3.sylinterin pako täysin auki ,säädä 4.sylinterin pako
1.sylinterin imu täysin auki , säädä 6.sylinterin imu
5.sylinterin pako täysin auki ,säädä 2.sylinterin pako
4.sylinterin imu täysin auki, säädä 3.sylinterin imu
1.sylinterin pako täysin auki ,säädä 6.sylinterin pako
2.sylinterin imu täysin auki , säädä 5.sylinterin imu

Noin ne menee järjestyksessä kun moottoria pyörittää .
Toi netistä löytyvä jenkkikirjan ohje on mielestäni "suurpiirteinen" Very Happy Very Happy


Valmiiksi mietitty Very Happy Voisiko ylläpito laittaa tämän säätöohjeen INFO osioon Question

otsoni

Viestien lukumäärä : 445

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  käyttäjä La Maalis 31 2012, 23:58

Meni jo tänne Very Happy
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Kuutostavetin+venttiilien+s%E4%E4t%F6.doc

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1690 venttilin välykset Empty Vs: DB 1690 venttilin välykset

Viesti  DB1210 Su Huhti 01 2012, 08:22

Kiitokset säätöohjeista. Näillä ohjeilla pitäisi jo onnistua hommasta.

DB1210

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa