1690 vm83 vikoja
5 posters
Sivu 1 / 1
1690 vm83 vikoja
Olisin haaveilemassa tollasta 1690piä 1490pin tilalle. Kannattaako?
Onko mitä huomioitavaa 6 taavissa verrattuna tohon 1490piin?
Ja mitä vikoja on syytä silmäillä? onkos toi turbo mylly kun on 83mallia?
Onko mitä huomioitavaa 6 taavissa verrattuna tohon 1490piin?
Ja mitä vikoja on syytä silmäillä? onkos toi turbo mylly kun on 83mallia?
1490 TURBO- Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus
Vs: 1690 vm83 vikoja
Moi
Tyyppivikoja kuutostaaveteissa ei ole muuta kuin moottorin öljypumpun rattaat ,jotka alkuperäisenä olivat liika pehmoiset.
Rattaat tai koko öljypumpun kun kerran uusii niin toista kertaa ei tarvi.
83 malli voi olla turbokin.Turbomallissa on ilmanpuhdistin on aika nokalla ja pakoputki pyöreän-mallinen.Turbottomassa ovaali ja muutenkin isompi.
Kyllähän 1690 turbon vaatii jos sillä aikoo 1490:n korvata.Turbon voi toki jälkiasentaa.Moottori on sama turbossa ja vapaastihengittävässä.
Hiukka kankeampi käyttää on 1690.
No kuutoskone on aina kuutoskone
Tyyppivikoja kuutostaaveteissa ei ole muuta kuin moottorin öljypumpun rattaat ,jotka alkuperäisenä olivat liika pehmoiset.
Rattaat tai koko öljypumpun kun kerran uusii niin toista kertaa ei tarvi.
83 malli voi olla turbokin.Turbomallissa on ilmanpuhdistin on aika nokalla ja pakoputki pyöreän-mallinen.Turbottomassa ovaali ja muutenkin isompi.
Kyllähän 1690 turbon vaatii jos sillä aikoo 1490:n korvata.Turbon voi toki jälkiasentaa.Moottori on sama turbossa ja vapaastihengittävässä.
Hiukka kankeampi käyttää on 1690.
No kuutoskone on aina kuutoskone
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 vm83 vikoja
"Mikään ei voita kuutiotuumia"
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1690 vm83 vikoja
Moottorin öljypumppu suurin murhe,kampiakselivikojaki voi joskus esiintyä,jos kone on ollu raskaassa käytössä niin ronkkien vetoakseleista/niiden pikkupyöristä on voinu pinta hilseillä ja tulla hammasvikoja,9/59 välityksessä on veto lähes yhden hampaan varassa.
Pyörän vetoakseli on lyhyt ja vääntö kova, ja jos koneessa on käytetty paripyöriä ja laakerin kiristykset on jätetty tekemättä voi olla koko pyörävälitykset vaihtokunnossa.
Vaihteisto on pääakseleita ja perää lukuunottamatta lähes sama kun 1490 ja voimaa enemmän niin jos kone on ollu raskaissa töissä voi voimansiirtovikoja olla,sivuakselin laakerointi yksi paikka.
Jos ohjaus tuntuu veltostuvan koneen lämmettyä tietää se noin 600euron pumpun uusimista,noista puhkeaa suodatin aika monesti ja pumppu väljyy.
Ennen ei suodattimissa ollu teräsverkkoa päällä niin suodatin puhkesi heti jos esim. kantoon ajo pahki ja öljy ruutasi ylipaineventtiilistä,ite kötöstin niihin rautalangalla hienoja suomuverkkoja päälle aikanaan vahvikkeeksi,sittemmin tuli tuollainen reijitetty pelti päälle.
Hydraulipumpun käyttöakselin poorit voi olla kuluneet.
Ketteryys on kuutosurkin luokkia,maantienopeus tosi hidas,noin 25 km/h
Koneen käyttötarkoitus ja kunto loppupelissä ratkaisee valinnan,mikään näppärä yleiskone tuo ei ole.
Itse aikonaan myin 1490 pois ja ostin kuutostaavetin,sitä kauppaa en tekisi nyt tällä kokemuksella.
Pyörän vetoakseli on lyhyt ja vääntö kova, ja jos koneessa on käytetty paripyöriä ja laakerin kiristykset on jätetty tekemättä voi olla koko pyörävälitykset vaihtokunnossa.
Vaihteisto on pääakseleita ja perää lukuunottamatta lähes sama kun 1490 ja voimaa enemmän niin jos kone on ollu raskaissa töissä voi voimansiirtovikoja olla,sivuakselin laakerointi yksi paikka.
Jos ohjaus tuntuu veltostuvan koneen lämmettyä tietää se noin 600euron pumpun uusimista,noista puhkeaa suodatin aika monesti ja pumppu väljyy.
Ennen ei suodattimissa ollu teräsverkkoa päällä niin suodatin puhkesi heti jos esim. kantoon ajo pahki ja öljy ruutasi ylipaineventtiilistä,ite kötöstin niihin rautalangalla hienoja suomuverkkoja päälle aikanaan vahvikkeeksi,sittemmin tuli tuollainen reijitetty pelti päälle.
Hydraulipumpun käyttöakselin poorit voi olla kuluneet.
Ketteryys on kuutosurkin luokkia,maantienopeus tosi hidas,noin 25 km/h
Koneen käyttötarkoitus ja kunto loppupelissä ratkaisee valinnan,mikään näppärä yleiskone tuo ei ole.
Itse aikonaan myin 1490 pois ja ostin kuutostaavetin,sitä kauppaa en tekisi nyt tällä kokemuksella.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 vm83 vikoja
V-M kirjoitti:Moottorin öljypumppu suurin murhe
V-M kirjoitti:jos kone on ollu raskaassa käytössä niin ronkkien vetoakseleista/niiden pikkupyöristä on voinu pinta hilseillä ja tulla hammasvikoja,9/59 välityksessä on veto lähes yhden hampaan varassa.
V-M kirjoitti:Vaihteisto on pääakseleita ja perää lukuunottamatta lähes sama kun 1490 ja voimaa enemmän niin jos kone on ollu raskaissa töissä voi voimansiirtovikoja olla,sivuakselin laakerointi yksi paikka.
V-M kirjoitti:Hydraulipumpun käyttöakselin poorit voi olla kuluneet.
Kaikki nuo edellä mainitut on laitettu meidän 1690 turboon + paljon paljon muuta remonttia ja pari repullista perus kulutus osia. Kaikki on ylhäällä omassa "huoltokirjassa".
Hidas on tosiaan mutta itseä ei ole tuo "ketteryys" oikein pahasti häirinnyt. Liekö siellä alunperin mitään rajoitin pultteja käännölle, meillä ei ainakaan sellaisia ole näkynyt.V-M kirjoitti:Ketteryys on kuutosurkin luokkia,maantienopeus tosi hidas,noin 25 km/h
Jos käyttötarkoitus on yhtään rankempaa niin kaikesta huolimatta ottaisin kuitenkin kutosen, turbolla. Samat viat voi olla yhtä hyvin edessä pienemmänkin taavetin kohdalla + ainakin tuo turbomalli on jonninverran hiljaisempi ja ergonomisempi ohjaamostaan kuin 1490. Ja 1490 nostolaite on ilman apusylinteriä todella onneton traktorin kokoon nähden. Pari vuotta kun remontoi jotain kutostaavia niin siitä saapi ihan kelvollisen koneen jolla voi tarvittaessa tehdä rankkojakin hommia. Pitää vaan varata alusta saakka muutama iso euro remontti rahaa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
1690 turbo
Outsider kirjoittaa:
"Turbon voi toki jälkiasentaa. Moottori on sama turbossa ja vapaastihengittävässä."
Tarkoitatko kaikkia sisuskaluja? Onko todella näin? Olen ollut eri luulossa.
Entä syöttöpumppu?
t. Kauko Ollila
"Turbon voi toki jälkiasentaa. Moottori on sama turbossa ja vapaastihengittävässä."
Tarkoitatko kaikkia sisuskaluja? Onko todella näin? Olen ollut eri luulossa.
Entä syöttöpumppu?
t. Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 vm83 vikoja
Mites toi nopeutus?
minkämoinen homma ja paljoko ne rattaat kustantaa?
minkämoinen homma ja paljoko ne rattaat kustantaa?
1490 TURBO- Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus
Vs: 1690 vm83 vikoja
Syöttöpumppu on sama turbottomassa ja turbokoneessa.
Kyllä moottori on myös sama.Pakoventtiileistä en ole varma,nehän ovat turbokoneessa paremmat,mutta nehän voi toki vaihtaa.
Neljänkympin koneen siitä saa vaihtamalla 9/59 välitykset 11/58:hin ja teettämällä Lehtolan koneella pudotuslaatikon nopeutusrattaat.Niitten hinta taisi olla noin 1200 alveineen.
11/58 rattaat saat vaikka minulta,jäi yli oman nopeutuksesta.
Kyllä moottori on myös sama.Pakoventtiileistä en ole varma,nehän ovat turbokoneessa paremmat,mutta nehän voi toki vaihtaa.
Neljänkympin koneen siitä saa vaihtamalla 9/59 välitykset 11/58:hin ja teettämällä Lehtolan koneella pudotuslaatikon nopeutusrattaat.Niitten hinta taisi olla noin 1200 alveineen.
11/58 rattaat saat vaikka minulta,jäi yli oman nopeutuksesta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 vm83 vikoja
Turbo koneesta löytyy lisäksi lauhdutin
moottoriöljylle ja m.öljypumppu taitaa olla isompi? Turbottamalla siitä tulee riski kone, kulkee isompikin lavetti tai äes perässä. Järki pitää olla mukana jotta kestää nipussa.
moottoriöljylle ja m.öljypumppu taitaa olla isompi? Turbottamalla siitä tulee riski kone, kulkee isompikin lavetti tai äes perässä. Järki pitää olla mukana jotta kestää nipussa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Similar topics
» 996 takapotku vaihto nelivetoiseen, mitä vikoja?
» 1690 vs. 1690 turbo
» 1690
» 1690 ja takavälityksen huohotinratkaisu?
» 1690 työntövarsihaarukka
» 1690 vs. 1690 turbo
» 1690
» 1690 ja takavälityksen huohotinratkaisu?
» 1690 työntövarsihaarukka
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa