David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
+2
käyttäjä
mattkau
6 posters
Sivu 1 / 1
David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
Hei,
Saimme vaimoni kanssa ystäviltämme otsikon mukaisen traktorin häälahjaksi muutama vuosi sitten ja nyt laite olisi hyvä saada rekisteriin.
DB on käsittääkseni vuosimallia 1963, eli museokone, mutta teknisesti ja myös optisesti hienossa kunnossa. Jarrut, valot jne. toimivat moitteettomasti, olisi siis mukava päristellä muuallakin kuin omilla teillä. Perheemme pikkumiesten mielestä hienompaa konetta kuin tämä "pieni punainen traktori" ei olekaan ja kyllä siitä aikuisetkin pitävät!
Valitettavasti meillä ei ole laitteesta minkäänlaisia dokumentteja, joten aika haastavalta prosessi vaikuttaa. Olen ymmärtänyt, että tällaiset koneet rekisteröidään ilmoittamalla niiden runkonumero katsastusasemalle. Vaihdelaatikon kyljessä jarrupolkimien/kaasupolkimen vieressä on numerosarja (D906676 ja sen alla 22A26), mutta en tiedä, onko ko. numero juuri runkonumero. Muita numeroita en laitteesta ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt.
Osaatteko auttaa asiassa?
Tiedoista/avusta etukäteen kiittäen,
"kaupunkilaisfarmari"
Saimme vaimoni kanssa ystäviltämme otsikon mukaisen traktorin häälahjaksi muutama vuosi sitten ja nyt laite olisi hyvä saada rekisteriin.
DB on käsittääkseni vuosimallia 1963, eli museokone, mutta teknisesti ja myös optisesti hienossa kunnossa. Jarrut, valot jne. toimivat moitteettomasti, olisi siis mukava päristellä muuallakin kuin omilla teillä. Perheemme pikkumiesten mielestä hienompaa konetta kuin tämä "pieni punainen traktori" ei olekaan ja kyllä siitä aikuisetkin pitävät!
Valitettavasti meillä ei ole laitteesta minkäänlaisia dokumentteja, joten aika haastavalta prosessi vaikuttaa. Olen ymmärtänyt, että tällaiset koneet rekisteröidään ilmoittamalla niiden runkonumero katsastusasemalle. Vaihdelaatikon kyljessä jarrupolkimien/kaasupolkimen vieressä on numerosarja (D906676 ja sen alla 22A26), mutta en tiedä, onko ko. numero juuri runkonumero. Muita numeroita en laitteesta ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt.
Osaatteko auttaa asiassa?
Tiedoista/avusta etukäteen kiittäen,
"kaupunkilaisfarmari"
JT73- Vierailija
Vs: David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
Jos se on vuodelta -63, sen pitäisi olla nelisylinterisellä moottorilla, onhan?
Runkonumero löytyy mahdollisesti kahdesta paikasta. Istuimen jommalla kummalla puolella kotelon kyljestä(luultavasti takana oikealla) pitäisi löytymän messinkilaatta (tai alumiini-) jossa muun muassa tämä numero on. Jos ajan hammas on syönyt mainitun laatan, numeroa voisi etsiä myös moottorin oikealta puolelta noin tuulettajan hihnan paikkeilta runkovalun vaakapinnalta, johon se on stanssattu ja sitten maalattu päälle paksulti.
Tunnus on muotoa 880C tai D ja kuusimerkkinen sarjanumero, joka alkaa 35... tai 36... (siis näin jos traktori on valmistettu ennen loppuvuottavuotta 1964 eli nelisylinterinen).
Vanhat traktorit saa rekisteröityä ilman papereitakin, jos pystyy todistamaan "omistaneensa kauan" tai saa edellisiltä omistajilta todistuksia omistuksesta. Katsastuskonttorilla sitten neuvovat paremmin.
Runkonumero löytyy mahdollisesti kahdesta paikasta. Istuimen jommalla kummalla puolella kotelon kyljestä(luultavasti takana oikealla) pitäisi löytymän messinkilaatta (tai alumiini-) jossa muun muassa tämä numero on. Jos ajan hammas on syönyt mainitun laatan, numeroa voisi etsiä myös moottorin oikealta puolelta noin tuulettajan hihnan paikkeilta runkovalun vaakapinnalta, johon se on stanssattu ja sitten maalattu päälle paksulti.
Tunnus on muotoa 880C tai D ja kuusimerkkinen sarjanumero, joka alkaa 35... tai 36... (siis näin jos traktori on valmistettu ennen loppuvuottavuotta 1964 eli nelisylinterinen).
Vanhat traktorit saa rekisteröityä ilman papereitakin, jos pystyy todistamaan "omistaneensa kauan" tai saa edellisiltä omistajilta todistuksia omistuksesta. Katsastuskonttorilla sitten neuvovat paremmin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
Tilaa trafista runkonumeron perusteella kantakirja.
Lisää aiheesta hakutoiminnolla
https://www.taavetti-talli.net/t723-traktorin-rekisterointi?highlight=rekister%C3%B6inti
Lisää aiheesta hakutoiminnolla
https://www.taavetti-talli.net/t723-traktorin-rekisterointi?highlight=rekister%C3%B6inti
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Kiitos nopeista ja asiantuntevista vastauksista!
Tämä foorumihan on hämmästyttävän vilkas ja toimiva - hienoa!
Omistushistoria saadaan varmasti järjestymään , joten sinänsä rekisteröiminen taitaa onnistua. Runkonumeroa täytyy sen sijaan vielä hakea, löytämäni numero kun ei mattkau:n mukaan ilmeisestikään ole oikea.
DB on ilmeisesti nelisylinterinen - asiaan ei ole tullut kiinnitettyä huomiota, sillä traktori on vain "sunnuntai-käytössä" ja käy & kukkuu kuin sveitsiläinen kello. Neljän vuoden aikana vehjettä ei ole tarvinnut kertaakaan tankata (tankki oli täynnä saadessamme "James Brownin" lahjaksi) ja talvet se viettää rauhassa kuivassa tallissa. Ainoastaan akun olen ladannut keväisin.
Tarkistan runkonumeron mattkau:n antamien ohjeiden mukaan kun loppuviikosta menen maalle. Jo ihan kohteliaisuussyistäkin kerron sitten myöhemmin, miten kävi - löytyikö runkonumero ja saatiinko DB rekisteriin.
Aurinkoista loppukesää ja vielä kerran kiitos avusta!
Omistushistoria saadaan varmasti järjestymään , joten sinänsä rekisteröiminen taitaa onnistua. Runkonumeroa täytyy sen sijaan vielä hakea, löytämäni numero kun ei mattkau:n mukaan ilmeisestikään ole oikea.
DB on ilmeisesti nelisylinterinen - asiaan ei ole tullut kiinnitettyä huomiota, sillä traktori on vain "sunnuntai-käytössä" ja käy & kukkuu kuin sveitsiläinen kello. Neljän vuoden aikana vehjettä ei ole tarvinnut kertaakaan tankata (tankki oli täynnä saadessamme "James Brownin" lahjaksi) ja talvet se viettää rauhassa kuivassa tallissa. Ainoastaan akun olen ladannut keväisin.
Tarkistan runkonumeron mattkau:n antamien ohjeiden mukaan kun loppuviikosta menen maalle. Jo ihan kohteliaisuussyistäkin kerron sitten myöhemmin, miten kävi - löytyikö runkonumero ja saatiinko DB rekisteriin.
Aurinkoista loppukesää ja vielä kerran kiitos avusta!
JT73- Vierailija
Vs: David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
1: Hommaa jostan luovutustodistu ja pyydä kaveria vetämään nimi alle
2: Keksi sepustus viimeisen kymmenen vuoden ajalta että kenellä se on ollut
3: Vie konttorille
Tai sit voit pyytää kavereitas etsimään ne alkup. paperit.
2: Keksi sepustus viimeisen kymmenen vuoden ajalta että kenellä se on ollut
3: Vie konttorille
Tai sit voit pyytää kavereitas etsimään ne alkup. paperit.
Vs: David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
Jep ja vaikkei käyttöäkään paljoa olisi kannattaa kyllä joskus ne öljyt ja putsari vaihtaa ja päästellä sakkakupista vedet ja moskat pois,pitemmän päälle myös polttoaine putsarit ois joskus hyvä vaihtaa.
Noin tehden sillä ajaa vielä sitten lasten lasten lapsetkin,huomasin vaan itte että kun "unohtaa" nuo ajolaitteet nurkkiin niin kyllä se ajanhammas niitä syö vaikka olis tallissa kokoajan.
Kun olet hyvän saanu niin kannattaa tosiaan pitääkin hyvänä,meillä se jo 850 Taavissa ehtoopuoli käynnissä eheeh!
Noin tehden sillä ajaa vielä sitten lasten lasten lapsetkin,huomasin vaan itte että kun "unohtaa" nuo ajolaitteet nurkkiin niin kyllä se ajanhammas niitä syö vaikka olis tallissa kokoajan.
Kun olet hyvän saanu niin kannattaa tosiaan pitääkin hyvänä,meillä se jo 850 Taavissa ehtoopuoli käynnissä eheeh!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Runkonumero löytyi sieltä, mistä sen neuvottiinkin löytyvän,
Eli kuskinpukin oikealta puolelta löytyi päälle maalattu laatta, missä muun tekstin ohessa merkintä 880/D ja 35-alkuinen kuusinumeroinen sarjanumero.
Kiitos neuvoista!
Seuraavaksi pitää ilmeisesti tilata kantakirja Trafista ja sitten rekisteröimään?
Kiitos neuvoista!
Seuraavaksi pitää ilmeisesti tilata kantakirja Trafista ja sitten rekisteröimään?
JT73- Vierailija
Vs: David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
Juu jos sellasta löytyy mutta jos trafista tuilkee lappu että tällä runkonumerolla ei löydy mitään niin se käy konttorilla todisteeksi.JT73 kirjoitti:Eli kuskinpukin oikealta puolelta löytyi päälle maalattu laatta, missä muun tekstin ohessa merkintä 880/D ja 35-alkuinen kuusinumeroinen sarjanumero.
Kiitos neuvoista!
Seuraavaksi pitää ilmeisesti tilata kantakirja Trafista ja sitten rekisteröimään?
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
trafi kirjoitti:Jos ajoneuvo on ollut Suomen rekisterissä viimeisen 10 vuoden aikana, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien. Jos ajoneuvo ei ole ollut Suomen rekisterissä, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisen 10 vuoden ajalta sekä vahvistus autoveron maksamisesta Suomeen, jos kyseessä on autoverollinen ajoneuvo (esim. auto, moottoripyörä) tai tullauspäätös, jos kyseessä on autoveroton ajoneuvo (esim. mopo).
Yllä suora lainaus trafin sivuilta. Mitenkäs on traktoreiden kohdalla? Täytyykö hankkia jotain tullikuponkeja yms. jos ei ole ollut koskaan rekisterissä?
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen
Vs: David Brown 880 runkonumero ja rekisteröinti
Vanhoja paperittomia traktoreita on minun tietääkseni laitettu viime vuosina paljonkin rekisteriin pelkällä 10 vuoden omistushistoriadokumetilla. Siinä suhteessa saattaa olla jonkin verran eroja myös katsastustoimipisteiden välillä. Sehän siinä vaan varmistetaan, ettei kukaan rekisteröi toisen omaisuutta omiin nimiinsä.
Tullin paperia saatetaan kysellä jos epäillään, että ajoneuvo on tuotu maahan yksityisesti EU:n ulkopuolelta. Jonkinlainen valmistetodistus pitää kuitenkin todennäköisesti olla, josta käy ilmi esim. moottoritilavuus, polttoaineen tyyppi, rengaskoko, päämitat ja paino. Muutenhan rekisteriotetta ei pysty kirjoittamaan. Nuo tiedot löytyvät käyttöohjekirjasta, mutta siinä on se kipupiste että kirjoittaako katsastusmies rekisteriotteen niiden tietojen perusteella. Veikkaan, että jos printtaat esim DBTC:n kotisivuilta sarjanumerotaulukon, josta käy ilmi, että traktorisi on sarjanumeron perusteella samaa tyyppiä, jota koskevat teknilliset tiedot sinulla on käytettävissä esim. valmistetodituksen, käyttöohjekirjan tms. luotettavan dokumentin mukaan niin saat traktoriisi paperit. Nykyään tekevät katsastusmiehet vakuutuksenkin katsastusasemalla ja ovat yleensä hyvin palvelualttiita muutenkin. Saattaa olla, että joudut käyttämään traktoria nähtävänä, että voivat tarkistaa sarjanumeron ja näkevät että siinä on valot yms, mutta voi hoitua kansliatyönäkin koko juttu. Veteraanikoneharrastajat yleensä tietävät katsastuasemat, joilla on kokemusta vanhojen traktoreiden rekisteröinnistä, joten kannattaa hieman kysellä kavereilta paikkoja, joissa homma käy rutiinilla.
Tullin paperia saatetaan kysellä jos epäillään, että ajoneuvo on tuotu maahan yksityisesti EU:n ulkopuolelta. Jonkinlainen valmistetodistus pitää kuitenkin todennäköisesti olla, josta käy ilmi esim. moottoritilavuus, polttoaineen tyyppi, rengaskoko, päämitat ja paino. Muutenhan rekisteriotetta ei pysty kirjoittamaan. Nuo tiedot löytyvät käyttöohjekirjasta, mutta siinä on se kipupiste että kirjoittaako katsastusmies rekisteriotteen niiden tietojen perusteella. Veikkaan, että jos printtaat esim DBTC:n kotisivuilta sarjanumerotaulukon, josta käy ilmi, että traktorisi on sarjanumeron perusteella samaa tyyppiä, jota koskevat teknilliset tiedot sinulla on käytettävissä esim. valmistetodituksen, käyttöohjekirjan tms. luotettavan dokumentin mukaan niin saat traktoriisi paperit. Nykyään tekevät katsastusmiehet vakuutuksenkin katsastusasemalla ja ovat yleensä hyvin palvelualttiita muutenkin. Saattaa olla, että joudut käyttämään traktoria nähtävänä, että voivat tarkistaa sarjanumeron ja näkevät että siinä on valot yms, mutta voi hoitua kansliatyönäkin koko juttu. Veteraanikoneharrastajat yleensä tietävät katsastuasemat, joilla on kokemusta vanhojen traktoreiden rekisteröinnistä, joten kannattaa hieman kysellä kavereilta paikkoja, joissa homma käy rutiinilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa