Taavetin jarrut
+4
OlleK
Taavetti996
Gary Grand
patse
8 posters
Sivu 1 / 1
Taavetin jarrut
Naapurin isännällä Taavetti 990 vm 1977.
Oli toisen puolen jarrupoljin mennyt vallan veltoksi. Olisko pääsylinterin tiivisteet mennyt vaiko rummusta hihnat sun muut ?
Jarruissa muutenkin ollut jotain lukkiutumisia joten tarttisko mennä koko systeemi lävitse ?
Oli toisen puolen jarrupoljin mennyt vallan veltoksi. Olisko pääsylinterin tiivisteet mennyt vaiko rummusta hihnat sun muut ?
Jarruissa muutenkin ollut jotain lukkiutumisia joten tarttisko mennä koko systeemi lävitse ?
patse- Viestien lukumäärä : 2
Vs: Taavetin jarrut
Mulla oli 996:sta vasen takajarru täysin voimaton ja syyksi paljastui avattaessa irti pyörinyt kenkien ankkuri-ruuvi. Eli se ruuvi/tappi, jota vasten jarrukenkien toinen pää lepää..
Olihan siellä sitten kitkapinnatkin kuoriintuneet pois kun kengät oli vinossa rumpua vasten. Oli ne kuulemma jossain vaiheessa pyrkineet siltä puolelta jumimaan päällekin, mutta "rajulla tempasulla pakilla" alkaneet taas toimia..
Eli tarinan opetus: Avata kannattaa silloin tällöin, vaikka vikaa nestepiiristäkin löytyisi.
Olihan siellä sitten kitkapinnatkin kuoriintuneet pois kun kengät oli vinossa rumpua vasten. Oli ne kuulemma jossain vaiheessa pyrkineet siltä puolelta jumimaan päällekin, mutta "rajulla tempasulla pakilla" alkaneet taas toimia..
Eli tarinan opetus: Avata kannattaa silloin tällöin, vaikka vikaa nestepiiristäkin löytyisi.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: Taavetin jarrut
Pitäisi avata 996:n jarrut, joten miten homma menee.Gary Grand kirjoitti:Mulla oli 996:sta vasen takajarru täysin voimaton ja syyksi paljastui avattaessa irti pyörinyt kenkien ankkuri-ruuvi. Eli se ruuvi/tappi, jota vasten jarrukenkien toinen pää lepää..
Olihan siellä sitten kitkapinnatkin kuoriintuneet pois kun kengät oli vinossa rumpua vasten. Oli ne kuulemma jossain vaiheessa pyrkineet siltä puolelta jumimaan päällekin, mutta "rajulla tempasulla pakilla" alkaneet taas toimia..
Eli tarinan opetus: Avata kannattaa silloin tällöin, vaikka vikaa nestepiiristäkin löytyisi.
Tarvitseeko mitä öljyjä laskea pois, tarvitaanko uusia esim. stefoja tai muita tiivisteitä.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Taavetin jarrut
Ensiksi, onko jarrujärjestelmässä käytetty LHM öjyä? Jarruneste vaurioittaa kaikki tiivisteet. Jarruihin pääsee käiksi, kun irrotetaan pyöränvälitykset taka-akselista. Mitään öljyjä ei tarvitse poistaa, mutta tasauspyörästön lukon poljin täytyy lukita ala-asentoon ennen oikeanpuoleisen välityksen irrottamista. Muussa tapauksessa karkaa lukon holkii ja jousi ja aiheuttaa lisätöitä. Olemalla varovainen, kun pyöränvälitys vedetään pois, ei välttämättä tarvita mitään tiivisteitä. Vetoakselin uritus voi vaurioittaa takasillassa olevat stefat pyöränvälityksiä irrotettaessa, joten varovaisuus on paikallaan. Kaikki rakenteet ja varaosat löytyvät Agritek Oy:n kotisivuilta valitsemalla Case IH, varaosat ja kirjoittamalla traktorin mallinumero vasemmassa yläkulmassa olevaan tilaan. Varaosakirjat ovat englannin kielisiä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Taavetin jarrut
OlleK kirjoitti:Ensiksi, onko jarrujärjestelmässä käytetty LHM öjyä? Jarruneste vaurioittaa kaikki tiivisteet. Jarruihin pääsee käiksi, kun irrotetaan pyöränvälitykset taka-akselista. Mitään öljyjä ei tarvitse poistaa, mutta tasauspyörästön lukon poljin täytyy lukita ala-asentoon ennen oikeanpuoleisen välityksen irrottamista. Muussa tapauksessa karkaa lukon holkii ja jousi ja aiheuttaa lisätöitä. Olemalla varovainen, kun pyöränvälitys vedetään pois, ei välttämättä tarvita mitään tiivisteitä. Vetoakselin uritus voi vaurioittaa takasillassa olevat stefat pyöränvälityksiä irrotettaessa, joten varovaisuus on paikallaan. Kaikki rakenteet ja varaosat löytyvät Agritek Oy:n kotisivuilta valitsemalla Case IH, varaosat ja kirjoittamalla traktorin mallinumero vasemmassa yläkulmassa olevaan tilaan. Varaosakirjat ovat englannin kielisiä.
Kyllä on käytetty vihreää öljyä, kun vaihdoin jarrujen pääsylinterit ja jarrusylinterit ihan uusiin, mutta jarrut vain tuntuvat hiukan voimattomilta.
Joten seuraava vaihe oli kurkata tuonne rumpujen sisälle, mitä sieltä löytyy ja onko vika siellä jarrujen voimattomuudelle.
Siksi kyselin asiasta jotta tiedän ruveta hankkimaan tarvittavat hilppeet jos tarvitsee uusia jotain.
Koko paketti taitaa irrota kokonaisuudessaan kun ottaa ne 20 pultia auki jotka löytyy kynkän jälkeen vaihdelaatikkoa kohden, tai taitavat olla jarrurummun kotelon pultteja?
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Taavetin jarrut
Kyllä, pyöränvälitys on kiinni takasillassa 20 pultin avulla ja lisäksi siinä on 4 ohjuritappi. Tue välitys tunkilla alta ja poista pultit, jonka jälkeen voit vetää pois koko yksikön. Jarrurumpu ja vetoakseli jäävät kiinni pyöränvälitykseen ja jarrunauhat on kiinnitetty takasiltaan.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Taavetin jarrut
Selvisihän jarrujen tehottomuus, jarruhihnat oli saanut öljykylpyä.
Akselin stefat olivat vuotaneet hihnoille.
Uusien hihnojen ja stefojen hankintaan menee tämä "projekti"
Akselin stefat olivat vuotaneet hihnoille.
Uusien hihnojen ja stefojen hankintaan menee tämä "projekti"
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Taavetin jarrut
Vastoin yleistä käsitystä, normaalit jarruhihnat eivät ime öljyä pesusienen tavoin. Jos pintaa on hyvin jäljellä niin todennäköisesti puhdistukseen riittää pesu etikalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Taavetin jarrut
Mäkin monia jarrukenkiä autopuolella pessyt öljystä jarrukliinerillä, ja hyvin on toimineet ja pitäneet
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Taavetin jarrut
Ei sitten mene tämä projekti ilman vastoin käymistä.
Väliholkki jossa akselitiivisteet ovat on holkitettu, joten Marjakankaan stefat eivät tule sopimaan
Holkitettu ulkohalkaisia pienemmäksi 81mm->70mm, muuten mitat täsmäisivät.
Onneksi Tampereelta löytyvät stefat perjantaiksi.
Jarruhihnoissa on sen verran heikosti pintaa että uudet laitetaan, kun kerran ovat auki, voi olla ettei tarvitse vuosiin koppuloida, jos uudet stefat pitää.
Jos jarrupinnoissa olisi ollut pintaa tarpeeksi, olisin vain pessyt ja takaisin.
Onhan noita pintoja tullut pestyä joskus hamassa nuoruudessa, silloin kun pinnat olivat vielä niititetty, sitten tuli muotiin nuo paistetut pinnat, helpotti tietysti jarruremontteja.
Väliholkki jossa akselitiivisteet ovat on holkitettu, joten Marjakankaan stefat eivät tule sopimaan
Holkitettu ulkohalkaisia pienemmäksi 81mm->70mm, muuten mitat täsmäisivät.
Onneksi Tampereelta löytyvät stefat perjantaiksi.
Jarruhihnoissa on sen verran heikosti pintaa että uudet laitetaan, kun kerran ovat auki, voi olla ettei tarvitse vuosiin koppuloida, jos uudet stefat pitää.
Jos jarrupinnoissa olisi ollut pintaa tarpeeksi, olisin vain pessyt ja takaisin.
Onhan noita pintoja tullut pestyä joskus hamassa nuoruudessa, silloin kun pinnat olivat vielä niititetty, sitten tuli muotiin nuo paistetut pinnat, helpotti tietysti jarruremontteja.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Taavetin jarrut
Kysästään tässä topicissa, ei tuu uutta aina tehtyy. Eli tuossa ketjuja päälle laittaessa tunkkasin pyörän ilmaan. Jarrut ja vaihde vapaalla. Ei meinaa millään pyöriä rengas ympäri, miesvoimin pyörähtää ja kuin siellä olis joku "pykälä" minkä yli aina helposti luiskahtaa ja sitten taas jumii. Ajaessa ei huomaa. Käsijarru jumittaa kokonaan jos laittaa päälle.
Voiko siellä olla mikään muu kuin jarru? Ne toimii aivan normaalisti ajossa, eikä tunnu että laahaisi. Toinen pyörä pyörii sitten liukkaasti. Pyörittelin useamman kierroksen ja kokeilin myös kone käynnissä pyörä ilmassa vaihteella pyöritellä eikä se vaikuttanut mihinkään.
Tulis tuo jarrun laahaaminen kyseeseen, mutta toisaalta mitään muuta mikä siihen viittais ei ole havaittavissa. Ja eikös ne yleensä ennemmin kulu...
Pyöränlaakeriin laitoin uutta vaseliinia vielä sitten.
Voiko siellä olla mikään muu kuin jarru? Ne toimii aivan normaalisti ajossa, eikä tunnu että laahaisi. Toinen pyörä pyörii sitten liukkaasti. Pyörittelin useamman kierroksen ja kokeilin myös kone käynnissä pyörä ilmassa vaihteella pyöritellä eikä se vaikuttanut mihinkään.
Tulis tuo jarrun laahaaminen kyseeseen, mutta toisaalta mitään muuta mikä siihen viittais ei ole havaittavissa. Ja eikös ne yleensä ennemmin kulu...
Pyöränlaakeriin laitoin uutta vaseliinia vielä sitten.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Taavetin jarrut
Jarrun laahaamista tuossa vois epäillä jollei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.
Toki voi ottaa alennuspyörästön kannen pois niin näkee vetoakselin ja hammasrattaan kunnon.
Toki voi ottaa alennuspyörästön kannen pois niin näkee vetoakselin ja hammasrattaan kunnon.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Taavetin jarrut
Ajettaessa hitaasti kuuluu välillä "vinkunaa" tai sellainen yleensä metalli metallia vasten ääntä kun nyt muistelee. Ei ole kauan kuulunut edes. Varsinkin pakilla. Olisko sitten jarru, harmi kun talvea vasten takkuaa kun ei jaksais rassailla pakkasessa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Taavetin jarrut
Taavetti sai uudet jarrut ja hyvin pelittää.
Takapyörät menee ihan lukkoon asti hiekalla, hiukan vain ihmetyttää peräpään keveys, tietysti kuormaaja hiukan keventä takapäätä, mutta kuitenkin paremmat jarrut kuin entiset.
Toivotaan että jarruakseleiden stefat pitää, etteivät saaneet mitenkään siipeensä ronkkien takaisin laitosta, varovaisuutta yritettiin hommassa.
Takapyörät menee ihan lukkoon asti hiekalla, hiukan vain ihmetyttää peräpään keveys, tietysti kuormaaja hiukan keventä takapäätä, mutta kuitenkin paremmat jarrut kuin entiset.
Toivotaan että jarruakseleiden stefat pitää, etteivät saaneet mitenkään siipeensä ronkkien takaisin laitosta, varovaisuutta yritettiin hommassa.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Similar topics
» 990 taavetin jarrut ja nostolaite
» Jarrut?
» db 885 jarrut.
» jarrut
» Takalasi 995 75 vuodelta taaviohjaamoon
» Jarrut?
» db 885 jarrut.
» jarrut
» Takalasi 995 75 vuodelta taaviohjaamoon
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa