DB-alasin
+4
Taavetti996
ikilika
erkki
Keissi
8 posters
Sivu 1 / 1
DB-alasin
Onkos Taavetin tehtailta joskus muinoin tehty alaisimia.Eli mun alasimen kyljessä on db-n logo ja kruunun kuva.Kelpaa sillä sitten niitata vaikka taavetin jarruhihnoja
Keissi- David Brown : 1390
DBTCF:n jäsen nro : 60
Viestien lukumäärä : 49
Vs: DB-alasin
Onpas aika hauska löytö. Onko logo selkeästi saman näköinen kuin mitä traktoreissa on näkynyt? Minusta vaihdelaatikkotehtaan logo oli kauan aikaa yhdenlainen ympyrä jossa oli kirjaimet DBS eli David Brown & Sons. Iso firma se on joka tapauksessa ollut ja itse valmistanut suuren osan työstökoneista, joilla tehtiin traktoreita, joten on ne voineet valaa alasimiakin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Su Helmi 17 2013, 09:10, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Paa kuva kaikkien nähtäville Aika hyvä havainto!
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Joo tarkoitus olisi niin tehdä,kun muistais ottaa kameran pajalle.ikilika kirjoitti:Paa kuva kaikkien nähtäville Aika hyvä havainto!
Eilen lähettelin ylläpitäjälle kuvia alasimesta.Voi olla että iski sensuuri,kun mukana oli Massikankin kuva . Eihän sellaisia nyt voi täällä esitellä.
On kai galleriassa kuvia merkistä riippumatta, tuskin siinä mitään sensuuria on, mutta on eri välikössä kun Taavit.
erkki- Asiantuntija
Onko näkynyt kuvia vielä,vai hävisivätkö bittiavaruuteen.
Ei ole hävinnyt "bittiavaruuteen".Keissi kirjoitti:Onko näkynyt kuvia vielä,vai hävisivätkö bittiavaruuteen.
Alasin kuvat nähtävissä osiossa "Muut traktorit ja koneet"
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Keissi kirjoitti:Eilen lähettelin ylläpitäjälle kuvia alasimesta.Voi olla että iski sensuuri,kun mukana oli Massikankin kuva . Eihän sellaisia nyt voi täällä esitellä.
Kuvia lisäillään galleriaan aina kun ehditään mutta kyllähän tässä on muutakin aktiviteettia kuin koneen ääressä oleminen. Niin ja sensuuria ei tunneta erimerkkisten koneiden kohdalla tuolla galleriassa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
On siinä vaan komia alasin, taitaa olla niitä kieroon valettuja lohkoja uudelleen sulatettuna
Kyllä alasin saattaa hyvinkin olla peräisin Yorkshiren valimosta. Sen tarkoitus on kestää lyöntejä työkseen, siksi alasin on kai yleensä valuterästä, koostumus jotain Ck 45 -paikkeilla ja pintakarkaisu.
erkki- Asiantuntija
Ihan mielenkiinnosta, mistähän mahtaa olla ison itäisen teollisuusmaan alasimet tehty, siis ne sinisellä vasaralakalla maalatut raudanpalat mitä halpakaupat myy. Sulatettuja ja uudellen valettuja patoja?
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Jaa a missähän tuo kuva sitten on (tai oli)? kun ei mun koneelta ainakaa löytyny?
Eipä kyl ole ton nimistä palstaakaan?
Eipä kyl ole ton nimistä palstaakaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Viilapenkit on yleensä valurautaa, valujen laaduissa on kuitenkin isoja eroja.
Jos viilapenkin raatsii valaa GRP:stä eli pallografiittivalusta niin siitä tulee hyvä.
Minä löysin galleriasta alasimen kuvan, kyllä se siellä olla möllöttää.
Jos viilapenkin raatsii valaa GRP:stä eli pallografiittivalusta niin siitä tulee hyvä.
Minä löysin galleriasta alasimen kuvan, kyllä se siellä olla möllöttää.
erkki- Asiantuntija
Joo siellähän ne ovat tutut vehkeet.Ihme juttu kun siihen alasimen logoon ei ole ennen tullut kiinnitetyksi huomiota.On sitä tullut hakattua vuosien varrella sillon tällöin.Liekö jäsenyys merkkitallissa sekoittanut nupin ja joka puolelta etsii Taavin kuvia .Historiasta en tiiä muuta,kun on meillä ollut niin kauan kun muistan.Papalta ja iskältä ei tullut aikanaan kysyttyä ja nyt ei yhteydet pelaa yläkertaan .Tarttis vanhoja partoja haastatella aikanaan koneista ja asioista ylimalkaan,niin tiedot säilyisi nuoremmillekkin.
No mulla näyttää galleria nollaa 0? mikä lie sitte ?
Klikkaa siitä "TÄSTÄ" tekstistä, heti galleria sanan jälkeen. Ei itte galleria sanaa. Nollaa se näyttää muillakin johtuen siittä ettei siellä aiheen alla ole mitään keskustelua.
DB on sen verran vanha firma, että alasin voi olla ajalta ennen traktorihommia, tehty jopa ennen papan miehuusvuosia. Suomeenkin on kulkeutunut ties mitä ties mistä kun teollistuminen lähti liikkeelle.
erkki- Asiantuntija
Tämä nyt ei ole alasin, mutta DB:n tarkkuustuotantoa.
Säädettävä konekalvin.
Säädettävä konekalvin.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
KIITOSTA vaan Ikilika nyt näkyy alasin ja kunnonsemmoselta tuo vaikuttaa,koulussahan noisa aina jotai taottiin.
Sanoi aikanaan mun kummini vaimon isä että oli varkaat vieny jopa alasimen niiden kylmillee jätetystä vanhasta maatilan rakennuksista,mikään ei näköjää säily,ja siitä on jo aikaakin!
Oli varmaan joku tietty henkilö joka oikeesti tiesi mitä haki TAI sitten tiesivät enemmänkin?
MUTTA asiaan joo alasinhan on kyllä hyvä ja hintoihin tulee jos nyt semmosen hankkis,eipä itelläkään ole kun yks iso I-palkinpätkä mikä alasimen virkaa toimittaa jos takoa pitää,ratakiskoa sitten riittääkin joka nurkalla heh
Sanoi aikanaan mun kummini vaimon isä että oli varkaat vieny jopa alasimen niiden kylmillee jätetystä vanhasta maatilan rakennuksista,mikään ei näköjää säily,ja siitä on jo aikaakin!
Oli varmaan joku tietty henkilö joka oikeesti tiesi mitä haki TAI sitten tiesivät enemmänkin?
MUTTA asiaan joo alasinhan on kyllä hyvä ja hintoihin tulee jos nyt semmosen hankkis,eipä itelläkään ole kun yks iso I-palkinpätkä mikä alasimen virkaa toimittaa jos takoa pitää,ratakiskoa sitten riittääkin joka nurkalla heh
En muista nähneeni tuollaista logoa missään David Brownin tuotteessa, joten alasimen valmistaja voi olla jokin muukin firma. Kruunun kuva viittaa kuningashuoneeseen ja B -kirjain voi tarkoittaa ruotsin kielen sanaa "Bruk" , eli terästehdas. Alasin voi siis olla peräisin myös svenssoneista jostain "Dalarnas Bruk" tms. firmasta. Voisin kysyä englsmannien mielipidettä jos saan kuvan jotenkin kopioitua sikäläiseen foorumiin.
erkki- Asiantuntija
Ai että mun alaisin voipi olla ruotsalaista alkuperää.No ompahan hyvä syy hakata sitä oikein kunnolla.
Päivän naurut, kiitoksia vaanKeissi kirjoitti:Ai että mun alaisin voipi olla ruotsalaista alkuperää.No ompahan hyvä syy hakata sitä oikein kunnolla.
Otanpas tähän osaa minäkin. Villinä arvauksena esitän jos vaikka joku pystyisi tarkistamaan. DB saattaa tarkottaa kemiönsaarelaista vanhaa perinteikästä taalintehdasta eli ruotsiksi Dalsbruk. Kemiönsaarihan on ruotsinkielistä aluetta.
Alasimia on tehty aikojen saatossa monessa paikkaa. Ehkä tunnetuin (ainakin mulle) kotimainen on Lokomo.
Alasimia on tehty aikojen saatossa monessa paikkaa. Ehkä tunnetuin (ainakin mulle) kotimainen on Lokomo.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa