Starttimoottorit
4 posters
Sivu 1 / 1
Starttimoottorit
Onkohan joku epidemia iskeny käynnistimiin. Just nyt on pöydällä kolme projektia, kaksi Golfin kestomagneettistarttia ja CAV pötkö. Ja oman taavetin käynnistin surakehti viikonloppuna sillai, että parannuskeinoja on tasan kaksi, uusi Bendixlaite 50€ ja suuressa itäisessä teollisuusmaassa valmistettu kokonainen startti 160€ ja startti valmistettu 2/66 uudenkarhea.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Starttimoottorit
kyllähän talvi niitä vie mennessään, kun jäykkää konetta veivataan tulille.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Starttimoottorit
Muistaako muuten kukaan montako hammasta on noissa oikealle puolelle laitettavissa starteissa (siis nelipyttyset 60-lukulaiset) kun ei ole juuri semmosta nyt käsillä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Starttimoottorit
11-hampainen on tuossa joka minulla on irrallaan. Se on 990 implestä purettu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Starttimoottorit
Kiitos Erkki. Niin arvelinkin.
Tuo kolmipyttysen startti tuntuu olevan jonkin verran harvinaista tavaraa, jos yrittää vähänkään hintoja myös katsella. Metsästelen tuota Bendix laitetta, mutta tiukan paikan tullen oikeanpuoleisesta startista saa vasemmanpuoleisen vaihtamalla käyttöpään päädyn vanhasta. Erilaistahan noissa on vain kiinnitys, näin uskon. Ihmeellisempiäkin muunnoksia on tehty, niinkuin kahteen suuntaan pyörivä starttimoottori (tai oikeastaan starttimoottorin rungosta tehty perälautanostimen moottori)
Tuo kolmipyttysen startti tuntuu olevan jonkin verran harvinaista tavaraa, jos yrittää vähänkään hintoja myös katsella. Metsästelen tuota Bendix laitetta, mutta tiukan paikan tullen oikeanpuoleisesta startista saa vasemmanpuoleisen vaihtamalla käyttöpään päädyn vanhasta. Erilaistahan noissa on vain kiinnitys, näin uskon. Ihmeellisempiäkin muunnoksia on tehty, niinkuin kahteen suuntaan pyörivä starttimoottori (tai oikeastaan starttimoottorin rungosta tehty perälautanostimen moottori)
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Starttimoottorit
Hyvä sentään että näitä vanhoja viel pystyy korjaamaankin jos vaan osia löytyy,mutta ne kestomagneetti halot menee kyllä jo metallijätteesen,näin sano ainakin autokorjaaja joka vaihtoi Toyotaan starttia, että ei niitä edes auota enää kun niin halpoja ovat ja jos siellä kiinni on ollu jo satojatuhansia kilsoja niin on jo auttamattomasti loppu kokoheebeli!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Starttimoottorit
Jaahas
Tuon CAV pötkön kanssa tein yllättävän havainnon. Yleensä niistä mieleen muistuu juuttuneiden hiilien irrotusta ja vaihtoa, kuluneita lukkokuulasysteemeitä ja solenoidin kontakteja, varsinkin sitä ensimmäistä paria. Nyt kun oli kaksi auki rinnakkain pöydällä, korjattava ja elimenluovuttaja, tein havainnon, että molemmissa sama vika. Solenoidin liikkuvan kontaktilevyn saman niitin alta oli hävinnyt muovinen eristekuppi, välistä oli palanut eristelevyä ja systeemi oli muuttunut kuparin ja raudan sulattajaksi. Se tosiaan oli sama kulma sitä levyä, vastuksen kiinnitysruuvin vasemmalta puolelta. Olisikohan tyyppivika noiden edellä mainittujen lisäksi. Mutta joo, osat siihen maksaa maltaita. Äkkiä on töineen kasassa sama hinta, minkä uusi korvaava startti maksaa.
Ja sitten noista uudemmista starteista. Tessu tai nuo korjuumiehet on kyllä osittain oikeassa. Korjuumehen kannalta todennäköisyys saada startti ehistettyä ja rahojen saaminen kesken jääneestä korjaustoimenpiteestä on huonontunut. Siksi korjaamo suosittelee suoraan uutta starttia. Siitä saa satavarmasti rahat pienellä vaivalla ja tietysti uutta puhdasta rautaa. Eli minun mielestä tässä on kysymys niin sanotusta ansaintalogiikasta. Mutta tekomiehelle ne kuitenkin useinmiten on ihan korjattavia. Esimerkiksi noihin volkkarin startteihin saa ainakin puslia, hiiliä ja kokonaisia hiilipäätyjäkin eli tavallisimpia kulutusosia. Toinen juttu sitten on jos magneetit sattuu oleen rikki tai ankkuri huono. Ja eritoten tuossa volkkarissa käyttöpään puslan vaihto on iltapäivälehtien sanoja käyttäen "yllättävä toimenpide". Sehän on lohkon päässä vauhtipyörän takana eli ei ollenkaan startissa. Vanha pusla poistuu näppärästi täyttämällä se vaseliinilla ja panemalla sopivan kokoinen tappi (vaikka vanhan ankkurin akseli) puslan reikään ja perään vasaraa. Ja sitten vielä vitosen vihje startin irroittamiseksi. Moottori/vaihdelaatikko pitä tukea vaikka tunkilla ennen toimenpidettä. Etummainen kumityyny nimittäin on kiinni samoilla pulteilla kuin startti.
Tuon CAV pötkön kanssa tein yllättävän havainnon. Yleensä niistä mieleen muistuu juuttuneiden hiilien irrotusta ja vaihtoa, kuluneita lukkokuulasysteemeitä ja solenoidin kontakteja, varsinkin sitä ensimmäistä paria. Nyt kun oli kaksi auki rinnakkain pöydällä, korjattava ja elimenluovuttaja, tein havainnon, että molemmissa sama vika. Solenoidin liikkuvan kontaktilevyn saman niitin alta oli hävinnyt muovinen eristekuppi, välistä oli palanut eristelevyä ja systeemi oli muuttunut kuparin ja raudan sulattajaksi. Se tosiaan oli sama kulma sitä levyä, vastuksen kiinnitysruuvin vasemmalta puolelta. Olisikohan tyyppivika noiden edellä mainittujen lisäksi. Mutta joo, osat siihen maksaa maltaita. Äkkiä on töineen kasassa sama hinta, minkä uusi korvaava startti maksaa.
Ja sitten noista uudemmista starteista. Tessu tai nuo korjuumiehet on kyllä osittain oikeassa. Korjuumehen kannalta todennäköisyys saada startti ehistettyä ja rahojen saaminen kesken jääneestä korjaustoimenpiteestä on huonontunut. Siksi korjaamo suosittelee suoraan uutta starttia. Siitä saa satavarmasti rahat pienellä vaivalla ja tietysti uutta puhdasta rautaa. Eli minun mielestä tässä on kysymys niin sanotusta ansaintalogiikasta. Mutta tekomiehelle ne kuitenkin useinmiten on ihan korjattavia. Esimerkiksi noihin volkkarin startteihin saa ainakin puslia, hiiliä ja kokonaisia hiilipäätyjäkin eli tavallisimpia kulutusosia. Toinen juttu sitten on jos magneetit sattuu oleen rikki tai ankkuri huono. Ja eritoten tuossa volkkarissa käyttöpään puslan vaihto on iltapäivälehtien sanoja käyttäen "yllättävä toimenpide". Sehän on lohkon päässä vauhtipyörän takana eli ei ollenkaan startissa. Vanha pusla poistuu näppärästi täyttämällä se vaseliinilla ja panemalla sopivan kokoinen tappi (vaikka vanhan ankkurin akseli) puslan reikään ja perään vasaraa. Ja sitten vielä vitosen vihje startin irroittamiseksi. Moottori/vaihdelaatikko pitä tukea vaikka tunkilla ennen toimenpidettä. Etummainen kumityyny nimittäin on kiinni samoilla pulteilla kuin startti.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Starttimoottorit
Niimpä eriasia vaan on että säästääkö nykyään mitään,mitä lie jo maksavat hiilet ja puslatkin tänäpäivänä?
Eipä ole tullu uusien kanssa koskaan pelattua ihan niiden perinteisten vaan,no tarpeeksi kun aina katsoo tarkkaan startit ja muutkin niin saa käsityksen että kannattaako korjata,jos on kulunut ja kärventynyt jokapaikasta niin sillon kyllä ei tuu mitää!
Hyvä kyllä sinänsä että asioista puhutaan,voi mennä irrotukset/kiinnityksetkin helpommin kun tietää mitä tekee.
Vanhoissa takaveto Kadeteissakin pitää ottaa moottorinkorva pois muuten ei tuu startti pois,semmosia pikkujuttuja viel muistaa itekkin mitä pitää tehä
Eipä ole tullu uusien kanssa koskaan pelattua ihan niiden perinteisten vaan,no tarpeeksi kun aina katsoo tarkkaan startit ja muutkin niin saa käsityksen että kannattaako korjata,jos on kulunut ja kärventynyt jokapaikasta niin sillon kyllä ei tuu mitää!
Hyvä kyllä sinänsä että asioista puhutaan,voi mennä irrotukset/kiinnityksetkin helpommin kun tietää mitä tekee.
Vanhoissa takaveto Kadeteissakin pitää ottaa moottorinkorva pois muuten ei tuu startti pois,semmosia pikkujuttuja viel muistaa itekkin mitä pitää tehä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa