Kuormaajan ehostus?
3 posters
Sivu 1 / 1
Kuormaajan ehostus?
Tänään peseskelin taavetista suurempia rasvoja pois ja yllätys yllätys, kuormaimen vakaajan yksi liitos ratkennut melkein irti.
Olenkin ihmetellut kun kuormain hiukan könkähtää kun liikuttelee edes takaisin.
Aikaisemmin en tuota ollut huomannut, kun oli sellaisen rasva töhnän peitossa, kaikkeja tulee julki kun paikkoja peseskelee.
Mitenkäs tuota kannattaisi ruveta korjailemaan jotta kestäisi jotenkin.
Tuota vakaajan tankoja on näköjään restauroitu aijemminkin, tai tulee mieleen että on tehty jäljestä päin jäljistä päätellen.
Kun saisi tuota holkkia hiukan lähemmäs sille kuuluvaa paikka, niin eihän tuo tarvitsisi kuin hitsiä ja kovaa kuormaamista, hyvät vinkit ja neuvot ovat nyt tarpeen.
Olenkin ihmetellut kun kuormain hiukan könkähtää kun liikuttelee edes takaisin.
Aikaisemmin en tuota ollut huomannut, kun oli sellaisen rasva töhnän peitossa, kaikkeja tulee julki kun paikkoja peseskelee.
Mitenkäs tuota kannattaisi ruveta korjailemaan jotta kestäisi jotenkin.
Tuota vakaajan tankoja on näköjään restauroitu aijemminkin, tai tulee mieleen että on tehty jäljestä päin jäljistä päätellen.
Kun saisi tuota holkkia hiukan lähemmäs sille kuuluvaa paikka, niin eihän tuo tarvitsisi kuin hitsiä ja kovaa kuormaamista, hyvät vinkit ja neuvot ovat nyt tarpeen.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Kuormaajan ehostus?
Kyllähän tuollaisen mielellään vain hitsailis uudestaan kiinni,mutta kokemuksesta tiedän ettei ne tahdo moiset kauaa kestää.
Noin yleisneuvona vois omasta vinkkelistä sanoa,että tarpeeks kaukaa vanha pois ,sitten uusi holkki ja kunnon rautaa ja hyvät hitsaukset.
Noin yleisneuvona vois omasta vinkkelistä sanoa,että tarpeeks kaukaa vanha pois ,sitten uusi holkki ja kunnon rautaa ja hyvät hitsaukset.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuormaajan ehostus?
Joo,samoilla linjoilla Markun kanssa,teetä uusi holkki,ja leikkaa siitä entinen pois,ja kylkeen uusi pala levyä molemmille puolille ,reikään sopiva pala,sellainen,missä on holkille reikä,ei entisen päälle,ei haittaa,vaikka olis vahvempaaki levyä,ja siihen sitten hitsaa holkki kiinni,ja molemmille puolille siihen aisan päälle siisti vahvistuspala särmäytä jostain vahvemmasta lattaraudasta esimerkiksi,ja ne hitsaa myös kunnolla kiinni,sellaisia vahvistuksia on uusissaki jo tehtaan jäljiltä.
Joku 30-40 senttiä pitkä latta,mikä taittuu keskeltä aisan kulman päälle.
Tässä Yksi vaihtoehto monien joukossa.
Joku 30-40 senttiä pitkä latta,mikä taittuu keskeltä aisan kulman päälle.
Tässä Yksi vaihtoehto monien joukossa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuormaajan ehostus?
Ajattelin juurikin noita ehdotuksianne, kunnon pala pois, ja uutta tilalle.
Voisihan tuota vanhaa holkkia hyödyntää, kun siististi rälläköi pois.
Olisihan hieno kun näkisi miten noita on korjailtu ns. tehtaan jäljiltä, pääsisi hiukan jäljille.
Täytyy huomenissa hiukan perehtyä tarkemmin asiaan.
Harmi vaan kun kuormaaja on pelistä pois, kun kauha on alas päin, joten hommat seisoo.
Voisihan tuota vanhaa holkkia hyödyntää, kun siististi rälläköi pois.
Olisihan hieno kun näkisi miten noita on korjailtu ns. tehtaan jäljiltä, pääsisi hiukan jäljille.
Täytyy huomenissa hiukan perehtyä tarkemmin asiaan.
Harmi vaan kun kuormaaja on pelistä pois, kun kauha on alas päin, joten hommat seisoo.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Kuormaajan ehostus?
Hitsaat vaan jonkun jämerän levyn siihen ja ei millään kepuli saumalla. Onko aisat kerenneet vääntyä kuinka pahasti?
Tuon 1690 nokalla olevan Quicken edellinen omistaja oli hitsannut aisoihin toiselle puolelle vahvike palan, mutta ei huomannut että oli hitsannut aisat kieroon. No ajoin sitten ne saumat auki ja kiristin vanttiruuvilla suoraksi ja hitsasin kasaan. Huonokuntoisestakin etukuormaajasta saa helpolla hyvän, ainakin näin harrastus käyttöön.
Tuon 1690 nokalla olevan Quicken edellinen omistaja oli hitsannut aisoihin toiselle puolelle vahvike palan, mutta ei huomannut että oli hitsannut aisat kieroon. No ajoin sitten ne saumat auki ja kiristin vanttiruuvilla suoraksi ja hitsasin kasaan. Huonokuntoisestakin etukuormaajasta saa helpolla hyvän, ainakin näin harrastus käyttöön.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
erkki
Kyllä se pysyy kun se vaan on kunnolla seevattu ja läpi hitsattu. Vahvikkeena toimii selän puolelle päälle hitsattu latta niinkuin Veli-Matti ehdotti. Edellinen seppä on vaan ollut hiukka liian hätäinen.
Vohan siihen isommankin palan vaihtaa, mutta ei se vanha rautakaan ole lahonnut, tarttuu siihen kempin pikaliima ihan hyvin kun vaan kaivlet vanhan töryt alta pois.
Vohan siihen isommankin palan vaihtaa, mutta ei se vanha rautakaan ole lahonnut, tarttuu siihen kempin pikaliima ihan hyvin kun vaan kaivlet vanhan töryt alta pois.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Kuormaajan ehostus?
Tänään sitten tein sellaisen pika parsimisen.
Kaivoin vanhan holkin pois ja aisan reikä olikin sitten sen verran suuri että vanha holkki oli pieni kun siistin kaikki vanhat hitsi nöölit pois.
Uutta holkkia tekemään, suurennettiin 10mm holkin ulkohalkaisijaa, hiukan vinkulla aisan reikää suuremmaksi ja Walliuksen liimalla kiinni ja avot.
Ei tarvinnut kauheita rälläkällä työstää kun holkki oli irti, näytti siltä että edellinen seppä oli tosiaan ollut hiukan hätäinen, hyvä ettei pudonnut maahan pelkästä rälläkän käynnistämisestä
Tällä hetkellä on varmasti 100 kertaa paremmin kiinni kuin edellinen tekele, tosin vielä hiukan kesken, mutta huomenna....
Varmasti täytyy vahvistaa vielä tuolla selkä latalla, jotta pysyy edes jonkin aikaa paikallaan, kun sitten kerkiää paremmin asiaan paneutumaan ja kylän pokkarit on taas käytössä.
Kaivoin vanhan holkin pois ja aisan reikä olikin sitten sen verran suuri että vanha holkki oli pieni kun siistin kaikki vanhat hitsi nöölit pois.
Uutta holkkia tekemään, suurennettiin 10mm holkin ulkohalkaisijaa, hiukan vinkulla aisan reikää suuremmaksi ja Walliuksen liimalla kiinni ja avot.
Ei tarvinnut kauheita rälläkällä työstää kun holkki oli irti, näytti siltä että edellinen seppä oli tosiaan ollut hiukan hätäinen, hyvä ettei pudonnut maahan pelkästä rälläkän käynnistämisestä
Tällä hetkellä on varmasti 100 kertaa paremmin kiinni kuin edellinen tekele, tosin vielä hiukan kesken, mutta huomenna....
Varmasti täytyy vahvistaa vielä tuolla selkä latalla, jotta pysyy edes jonkin aikaa paikallaan, kun sitten kerkiää paremmin asiaan paneutumaan ja kylän pokkarit on taas käytössä.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Kuormaajan ehostus?
En ihan varmasti osaa sanoa onko aisat vääntyneet, ainakin silmämääräisesti näyttäisi siltä.taavetti_mies kirjoitti:Hitsaat vaan jonkun jämerän levyn siihen ja ei millään kepuli saumalla. Onko aisat kerenneet vääntyä kuinka pahasti?
Tuon 1690 nokalla olevan Quicken edellinen omistaja oli hitsannut aisoihin toiselle puolelle vahvike palan, mutta ei huomannut että oli hitsannut aisat kieroon. No ajoin sitten ne saumat auki ja kiristin vanttiruuvilla suoraksi ja hitsasin kasaan. Huonokuntoisestakin etukuormaajasta saa helpolla hyvän, ainakin näin harrastus käyttöön.
Onko tuohon jokin mittaus juttu, millä tarkistaa vääryys, vai onko silmäpelillä riittävä tai ns. perstuntuma
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Kuormaajan ehostus?
No ristimitalla tai pitkällä metalliviivaimella.Taavetti996 kirjoitti:En ihan varmasti osaa sanoa onko aisat vääntyneet, ainakin silmämääräisesti näyttäisi siltä.
Onko tuohon jokin mittaus juttu, millä tarkistaa vääryys, vai onko silmäpelillä riittävä tai ns. perstuntuma
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Kuormaajan ehostus?
Joo,kyllä se varmaan nyt pelittää,kun laitat vielä sen vahvistuksen siihen päälle,se taavetin kuormaajahan on aika ohuesta levystä tehty,niin siksi lähinnnä aattelin sitä kylkivahvistetta,että jos vaihtais palan siihen,mutta ei kannata enää siihen alkaa.
Jos vielä joskus rikkoontuu siitä,teetä kylkiin vahvistuspalat esim. Triman tyyliin,ja sen läpi hieman pidemmällä holkilla sitten.
Sen kierouden tunnistaa jo perstuntumalla,jos on haitaksi asti,esim. hytin etulasin alapalkkiin vertaamalla noston aikana.
Pienet kieroudet ei haittaa.
Jos vielä joskus rikkoontuu siitä,teetä kylkiin vahvistuspalat esim. Triman tyyliin,ja sen läpi hieman pidemmällä holkilla sitten.
Sen kierouden tunnistaa jo perstuntumalla,jos on haitaksi asti,esim. hytin etulasin alapalkkiin vertaamalla noston aikana.
Pienet kieroudet ei haittaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuormaajan ehostus?
No niin, vakaaja ehjätty ja hyvin pelittää.
Jätin sitten sen selkä latan pois kun talossa ei ollut kuin happosta lattaa joka olisi soveltunut tuohon., saahan tuon lisättyä tuohon myöhemminkin, täytyy vaan seurailla alkaa murtamaan jostakin kohtaa, ja vahvistaa tarpeen mukaan.
Miten muuten noiden tappien kanssa, onko muuta kestävää/pitävää jippoa jolla saisi pysymään paikalla, ettei tarvitsisi hitsata aina kiinni.
Joissakin kuormaajan tapeissa on tapin päässä pieni latta, jossa reikä ja on kuusiokolo pultilla rungossa kiinni, onko tuollainen riittävä tapin paikoillaan pysymiseksi.
Ja täysin valmis.
Jätin sitten sen selkä latan pois kun talossa ei ollut kuin happosta lattaa joka olisi soveltunut tuohon., saahan tuon lisättyä tuohon myöhemminkin, täytyy vaan seurailla alkaa murtamaan jostakin kohtaa, ja vahvistaa tarpeen mukaan.
Miten muuten noiden tappien kanssa, onko muuta kestävää/pitävää jippoa jolla saisi pysymään paikalla, ettei tarvitsisi hitsata aina kiinni.
Joissakin kuormaajan tapeissa on tapin päässä pieni latta, jossa reikä ja on kuusiokolo pultilla rungossa kiinni, onko tuollainen riittävä tapin paikoillaan pysymiseksi.
Ja täysin valmis.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Kuormaajan ehostus?
Joo,se latta ja pulttihomma on toimiva ja paljonkäytetty lukitus varsinki kaivureissa ym.se tietenki jos on väljät senssit,niin reikä läpi ja putkisokalla kiinni.
Hyvännäköistä korjausta on,varmaan pelittää tuommossaanki,vaikka ei vahvistakaan.
Hyvännäköistä korjausta on,varmaan pelittää tuommossaanki,vaikka ei vahvistakaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kuormaajan ehostus?
velimhan kirjoitti:Joo,se latta ja pulttihomma on toimiva ja paljonkäytetty lukitus varsinki kaivureissa ym.se tietenki jos on väljät senssit,niin reikä läpi ja putkisokalla kiinni.
Hyvännäköistä korjausta on,varmaan pelittää tuommossaanki,vaikka ei vahvistakaan.
Olisi vaan helpompi purkaa noita tappi liitoksia, kun ei olisi metalliliimalla kiinni, kun ei oikein pure kuin rälläkkä tuohon liimaan
Tuo putkisokka vaan vaatii pitemmät tapit jotta on mahdollista, mutta olis tosi helppo juttu purun kannalta.
Toista ajattelin että jos tapin keskelle poraisi reiän ja jenkat reikään esim. 8mm, latta päähän kiinni pultilla ja hiukan lukiteliimaa.
Kiitos kehuista korjauksen jäljestä
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa