25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
+2
jusape
mattkau
6 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
No nyt on 25D sitten tässä vaiheessa:
Eli kannen tiivistehän sieltä oli palanut. Öljyn ja jäähdytysnesteen sekoitusta tuli koneesta lähemmäs 20 litraa, ei siis ihme että vähän työnsi öljyä pihalle...
Keulasta laskettuna kolmannen männän päällä oli reilusti vettä, ja kansi oli sen pytyn kohdalta nokeentunut paljon vähemmän kuin muiden, voiko olla ettei kolmospytyssä ole palamista tapahtunut ollenkaan?
Nyt pitäis saada venttiilikoneisto purettua vielä että saisi vietyä kannen tarkistetuttavaksi/oikaisuun:
Mitenköhän se lähtis tuosta purkautumaan, pitääkö tuo keskellä kulkeva messinkinen akseli, jossa myös öljyä kulkee, työntää irti ennen kuin nuo keinuvivut irtoavat?
Suuttimet varmaan katotaan kuntoon, venttiilit, männät rengastaa uudestaan ? , mitäköhän muuta kannattaisi nyt tarkistaa/vaihtaa, kun kone on auki?
Tässä vielä parit kuvat lisää:
Eli kannen tiivistehän sieltä oli palanut. Öljyn ja jäähdytysnesteen sekoitusta tuli koneesta lähemmäs 20 litraa, ei siis ihme että vähän työnsi öljyä pihalle...
Keulasta laskettuna kolmannen männän päällä oli reilusti vettä, ja kansi oli sen pytyn kohdalta nokeentunut paljon vähemmän kuin muiden, voiko olla ettei kolmospytyssä ole palamista tapahtunut ollenkaan?
Nyt pitäis saada venttiilikoneisto purettua vielä että saisi vietyä kannen tarkistetuttavaksi/oikaisuun:
Mitenköhän se lähtis tuosta purkautumaan, pitääkö tuo keskellä kulkeva messinkinen akseli, jossa myös öljyä kulkee, työntää irti ennen kuin nuo keinuvivut irtoavat?
Suuttimet varmaan katotaan kuntoon, venttiilit, männät rengastaa uudestaan ? , mitäköhän muuta kannattaisi nyt tarkistaa/vaihtaa, kun kone on auki?
Tässä vielä parit kuvat lisää:
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Käyppäs ihan huviksesi linkissä http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/index.html
Siellä kun skrollaa alas CAV ja Vallutietojen ohi niin löytyy 25D moottorin korjaamokäsikirja. Sen lataus kestää hetken kun on kymmeniä sivuja, mutta uskoisin olevan sinulle kauttaaltaan hyödyllistä tietoa. Valitettavasti on engelskaa ja mitat vanhoja saarivaltakunnan mittoja, mutta sieltä löytyy muun muassa tieto miten puretaan keinuvipuakseli. Eli lyhyesti: kannen on hyvä olla irti koneesta (sulla on), irrotetaan etupään tulppa ja takapäästä öljyputki, päästetään irti kiinnitysruuvit ja taputellaan pehmeällä tuurnalla akseli ulos etupään reiästä, jouset ja kukkopojat järjestykseen. Tässä siis lyhyt referaatti kirjasta.
Siellä kun skrollaa alas CAV ja Vallutietojen ohi niin löytyy 25D moottorin korjaamokäsikirja. Sen lataus kestää hetken kun on kymmeniä sivuja, mutta uskoisin olevan sinulle kauttaaltaan hyödyllistä tietoa. Valitettavasti on engelskaa ja mitat vanhoja saarivaltakunnan mittoja, mutta sieltä löytyy muun muassa tieto miten puretaan keinuvipuakseli. Eli lyhyesti: kannen on hyvä olla irti koneesta (sulla on), irrotetaan etupään tulppa ja takapäästä öljyputki, päästetään irti kiinnitysruuvit ja taputellaan pehmeällä tuurnalla akseli ulos etupään reiästä, jouset ja kukkopojat järjestykseen. Tässä siis lyhyt referaatti kirjasta.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Terve, tuo korjaamokäsikirja löytyykin jo, ja sen ohjeilla kansi irroitettiin, mutta tuosta venttiilikoneiston purkamisesta ei saatukkaan oikein tolkkua kun oli sen verran ammattisanastoa mukana..
Mutta tuo ohjeesi selvensi aika hyvin. Onko ideoita mitä kaikkea muuta kannattais nyt tehdä kun kone on auki?
Mutta tuo ohjeesi selvensi aika hyvin. Onko ideoita mitä kaikkea muuta kannattais nyt tehdä kun kone on auki?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Jos huvittaa ruuvata öljypohja irti niin saattaisi olla paikallaan tarkistaa ettei nesteet mene öljyyn putkien alapään tiivareiden läpi. Lohkon voi täyttää nesteellä ja kun laittaa yöksi sanomalehden moottorin alle niin aamulla näkee onko paperi kuiva. Vanhoissa moottoreissa voi olla vuoto syöpyneen lohkon/putken rajapinnassa. Putkia ei kannata ottaa ylös jos tiiveys on kunnossa, pääsee vähemmällä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Jaaha, joo. Jos tuo kirja jo on käsillä ja teksti tuntui oudolle, niin tarkentaisin omaa kirjoitustani pikkasen. Akselin varsinainen kiinnitysruuvi on takimmaisessa laakeripukissa. Sitten akselia pitää pyöräyttää sen verran että noin akselin keskellä oleva "ylivuotoöljyn keräimen ruuvi" tulee esiin. Siis kaksi irrotettavaa ruuvia ja keskellä oleva osa ehkä on kannesta tunnistettavissa. Parempaan en pysty kun ei ole kantta eikä kunnon kuvaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Öljypohja avattu
No niin, nyt on öljypohjakin avattu, erkille kiitokset hyvästä neuvosta eli vesikanavat täyteen, ja ei se ainakaan sieltä vuotanut. Eli ei tarvitse käydä putkia irrottamaan.
Keulasta laskettuna ensimmäinen mäntä irroitettiin, ja hyvässä kunnossa näytti olevan, renkaatkin:
Entäs kiertokangen laakerit? Miltä näyttää?
Sylinteriputki:
Venttiilikoneistokin on nyt purettu ja kansi oikaistu:
Venttiilit hiotaan vielä.
Vaan mistä tietäisi, mihin pitäisi imuventtiilit laittaa, ja mihin pakoventtiilit, sillä venttiilikoneisto oli viimeksi kasattu miten sattuu, korjaamokäsikirjan mukaan pakoventtiileissä on tuo kavennus, ja imuventtiileissä ohjurikumit ja tuo holkki vai mikä lie on suurempi:
(Ne olivat satunnaisessa järjestyksessä ja osassa tuo holkki oli kumin alla, osassa päällä, ym.)
En ainakaan tuosta korjaamokirjasta löytänyt venttiilien paikkoja.
Keulasta laskettuna ensimmäinen mäntä irroitettiin, ja hyvässä kunnossa näytti olevan, renkaatkin:
Entäs kiertokangen laakerit? Miltä näyttää?
Sylinteriputki:
Venttiilikoneistokin on nyt purettu ja kansi oikaistu:
Venttiilit hiotaan vielä.
Vaan mistä tietäisi, mihin pitäisi imuventtiilit laittaa, ja mihin pakoventtiilit, sillä venttiilikoneisto oli viimeksi kasattu miten sattuu, korjaamokäsikirjan mukaan pakoventtiileissä on tuo kavennus, ja imuventtiileissä ohjurikumit ja tuo holkki vai mikä lie on suurempi:
(Ne olivat satunnaisessa järjestyksessä ja osassa tuo holkki oli kumin alla, osassa päällä, ym.)
En ainakaan tuosta korjaamokirjasta löytänyt venttiilien paikkoja.
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Kk laakerit
Osaisko joku sanoa noitten kiertokangen laakereitten kunnosta jotain?
Oliskohan iso homma kattoa runkolaakerit nyt samalla?
Oliskohan iso homma kattoa runkolaakerit nyt samalla?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Näyttää nuo laakerit saaneen jonkin verran jo ajan hampaan syömiä jälkiä osakseen. Rumempiakin on nähty, mutta parempiakin on nähty vaihdetun uusiin. Minusta runkolaakerien keskimmäisen pukin saa auki moottoria irrottamatta. Muista en ole varma. Maailmalla pyörii paljon moottoreita joissa laakerit on kehnomassa kunnossa kuin nuo kuvan mukaiset, mutta riskinotto pitää jokaisen tehdä itse. Periaatteen miehet panevat aina kaiken vähänkin kuluneen uusiksi vaivoista ja kustannuksista piittaamatta, mutta monelle kelpaa harrastekäyttöön vanhatkin osat.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Kappas, Erkki kerkis väliin. Meinasin kirjoitaa periaatteessa samaa tarinaa. Ajan hampaan puraisut tosiaan näkyy kuvan perusteella. Juuri muuta ei voi sanoa. Jos haluaa tutkia välyksien suuruutta, voi ostaa kaupasta (tai lainata naapurin konemieheltä) Plastigauge (tai Plastigage) muovilankaa. Välys todetaan pistämällä langanpätkä laakeria vasten, tiukkaamalla kansi kiinni ja irti ja sitten vertaamalla langan litistymistä pakkauksen asteikkoon. Niinkuin Erkki sanoo, hyvään remonttitapaan kuuluu vaihtaa kiertokangen liuskat jos niitä käyttää auki. Mutta tässä tapauksessa varmaan kannattaa ensin tutkia onko niitä saatavilla helposti ja mihin hintaan.
Ja paitsi keskimmäistä pukkia varmaan kaksviitosessakin petilaakerien avaus (tai ainakin laakerin kannen oikeaan momenttiin kiristäminen) vaatii koneen irrottamista.
Ja paitsi keskimmäistä pukkia varmaan kaksviitosessakin petilaakerien avaus (tai ainakin laakerin kannen oikeaan momenttiin kiristäminen) vaatii koneen irrottamista.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Joo kiitos kaikkien hyvien neuvojen, nyt alkaa kone olla siinä vaiheessa että saa alkaa laittamaan kasaan.
Kiertokangen laakerisetti löytyi englannin maalta (ebay) ja hintaa huimat 30 €
Suuttimet käytettiin dieselkorjaamolla, olivat kuulemma hyvässä kunnossa ja säädöissä.
Onkos hyviä ideoita, millä saisi suuttimien kuparitiivisteet irti kannesta? Siis ne mitkä on siellä pesän pohjalla. Eivät tunnu irtoavan sitten millään..
Kiertokangen laakerisetti löytyi englannin maalta (ebay) ja hintaa huimat 30 €
Suuttimet käytettiin dieselkorjaamolla, olivat kuulemma hyvässä kunnossa ja säädöissä.
Onkos hyviä ideoita, millä saisi suuttimien kuparitiivisteet irti kannesta? Siis ne mitkä on siellä pesän pohjalla. Eivät tunnu irtoavan sitten millään..
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Monista koneista (myös erimerkkisistä) olen ottanut ylös siten että sopivan suuri (joka juuri menee prikan reiästä kärjestään läpi) talttapäämeisseli vasaralla napauttaen sinne kupariprikan reikään ja siittä.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Just sopivaa kierretappia siihen on monet käyttäneet. En valitettavasti tiedä oikeaa kokoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Ei lähteneet kovin helpolla, viety koneistamolle, saavat siellä jyrsiä irti jos siellä edes oli mitään tiivisteitä, vai ainoastaan kuparinen ''kuppi'', jonka pohja on yhtä osaa sen kupin kanssa.
Kiertokangenlaakereita vaihtaessa paljastui, että kolmanteen mäntään on joskus laitettu vääränlainen männänrengas. Kun kaikissa muissa renkaissa joka männässä välys oli ihan rajojen sissällä, mutta tässä renkaassa 0,5mm klappia:
Olisko hyvä vaihtaa oikeanlaiseen? Kukahan myisi yhden renkaan, kun nuo muut on priimakunnossa? Marjakangas?
Kiertokangenlaakereita vaihtaessa paljastui, että kolmanteen mäntään on joskus laitettu vääränlainen männänrengas. Kun kaikissa muissa renkaissa joka männässä välys oli ihan rajojen sissällä, mutta tässä renkaassa 0,5mm klappia:
Olisko hyvä vaihtaa oikeanlaiseen? Kukahan myisi yhden renkaan, kun nuo muut on priimakunnossa? Marjakangas?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Kyllä vaihtaisin sopivan männänrenkaan kun kerta kone auki.
Marjakankaalta varmaan saa uusia jollei tallin jäseniltä löydy hyvää käytettyä??
Marjakankaalta varmaan saa uusia jollei tallin jäseniltä löydy hyvää käytettyä??
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Alkaa kone olemaan aika hyvin kasassa, loput osatki tuli Davidbrownpartsilta sopivasti, todella joustavaa ja hyvää palvelua muuten siellä!
Uusi kannentiiviste paikoillaan:
Kansi paikoillaan:
Venttiilit ja jouset paikoillaan:
Keinuvivusto:
Venttiilikoneisto kasattu:
Kansi päälle
Kyllä tästä vielä kova lumityökone tulee!
Uusi kannentiiviste paikoillaan:
Kansi paikoillaan:
Venttiilit ja jouset paikoillaan:
Keinuvivusto:
Venttiilikoneisto kasattu:
Kansi päälle
Kyllä tästä vielä kova lumityökone tulee!
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Hyvät kuvat olet vaivautunut ottamaan!
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Tänään saatiin taavetti kasaan ja lyötiin tulille! Huom. alla video. Isot kiitokset erkille, mattkaulle, jusapelle ja muille hyvistä neuvoista! Tässä vielä parit kuvat:
Ja sitten käyntiin:
Ja sitten käyntiin:
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Onnittelut! Ja kuvat on tosi hyviä ja mukavia katsella, pitäisi itsekkin panostaa tuohon kuvauspuoleen aina kun on pajalla.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Onnittelut täältäkin 25D:lle.
Nuorimies on tehnyt perusteellista työtä.
Projektin kulkua mukava tosiaan seurata kuvien kera.
Nuorimies on tehnyt perusteellista työtä.
Projektin kulkua mukava tosiaan seurata kuvien kera.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Hienoa
Kiva on joo, hyvien kuvien kanssa seurata hommaa....
Kiva on joo, hyvien kuvien kanssa seurata hommaa....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
No nyt se myrkyn lykkäsi...
Eli jakopää avattu, ja äänekkään raksuttamisen syy selvisi:
Kahdesta hampaasta on lähtenyt pala irti, kampiakselin ja nokka-akselin rattaat on onneksi hyvässä kunnossa. Polttoainepumpun rattaassa ja välitysrattaassa on reilusti klappia, mutta vain rattaan toinen puoli on kulunut.
Tämähän on uudemman mallisella (later series) koneella, joten rattaat on jo kovametallia. Jostakin luin, että näihin uudempiin 25:iin kävisi polttoainepumpun ratasta lukuunottamatta kaikki suoraan 850:stä/950:stä.
Mitäköhän näitten kanssa pitäisi tehdä?
Eli jakopää avattu, ja äänekkään raksuttamisen syy selvisi:
Kahdesta hampaasta on lähtenyt pala irti, kampiakselin ja nokka-akselin rattaat on onneksi hyvässä kunnossa. Polttoainepumpun rattaassa ja välitysrattaassa on reilusti klappia, mutta vain rattaan toinen puoli on kulunut.
Tämähän on uudemman mallisella (later series) koneella, joten rattaat on jo kovametallia. Jostakin luin, että näihin uudempiin 25:iin kävisi polttoainepumpun ratasta lukuunottamatta kaikki suoraan 850:stä/950:stä.
Mitäköhän näitten kanssa pitäisi tehdä?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Ei noita kannata ottaa enää käyttöön. Uudet saattaa maksaa aika tavalla, mutta kai ehyitä käytettyjä löytyy kun jaksaa etsiskellä. Oma arvaukseni on, että myös 30:n pyörät käy heittämällä. 900, 950 ja 850;ssä on CAV:n jakajapumppu, joten pumpun käyttöpyörä voi tosiaan olla erilainen, mutta yhden pyörän saa aika edulisesti teetettyä vaikka ammattikoululla oppilastyönä. Miksipä ei koko sarjankin. Minäpä paiskaan kysymyksen tuonne emokerhon puolen keskusteluihin, siellä välillä on aikamoisia tietäjiä langoilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Joo 30:ssä on samat rattaat, jostain esim. lohkovikaisesta voisi löytyä hyväkuntoiset rattaat.
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Täältä löytyy ylimääräinen ratas satsi mutta en ihan tältä seisomalta uskalla sitä myydä, pitää ensin pyöritellä tuota omaa kaksvitosta ettei sen jakopäästä kuulu mitään rohinoita nimittäin juurikin tuon välipyörän hampaissa on pienen pientä jälkeä mutta tuskin haitannee.
Toinen (ylimääräinen) jakopää pitäisi olla mielestäni täysin kunnossa, se on samaa mallia kuin tuo sinun jakopääsi syöttöpumpun rattaan osalta, niitä on kahta mallia riippuen onko pumppu kiinni suoraan jakopäässä vai onko välissä ns "rättinivel".
Toinen (ylimääräinen) jakopää pitäisi olla mielestäni täysin kunnossa, se on samaa mallia kuin tuo sinun jakopääsi syöttöpumpun rattaan osalta, niitä on kahta mallia riippuen onko pumppu kiinni suoraan jakopäässä vai onko välissä ns "rättinivel".
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 25D Venttiilikoneisto+muuta remonttia
Olka-akselin puslia tänään vaihdeltu, uudet meni hienosti paikoilleen, mutta akseli ei enää tahdo mahtua paikalleen. Pitääkö nuo jotenkin hioa oikeaan mittaan? Jossain näin kuvia, että hoonaustyökalulla noita oli hiottu sopiviksi?
25D- David Brown : 25D 1955
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 28
Paikkakunta : Kouvola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 1390 vaihteensiirron kunnostus?
» NH TS 110 -00 , ETUAKSELIN REMONTTIA
» Startti remonttia 1390
» Muuta keskustelua
» Case 1394 etuakseli remonttia
» NH TS 110 -00 , ETUAKSELIN REMONTTIA
» Startti remonttia 1390
» Muuta keskustelua
» Case 1394 etuakseli remonttia
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa