CAV45 ja DB 900H
4 posters
Sivu 1 / 1
CAV45 ja DB 900H
Minulla on cav45 startti, jonka aijon laittaa rikkinäisen startin tilalle 900:sen.
Kuuluuko startissa olla akselin päähän ulottuva tukiosa (nimitystä en tiedä)paikallaan.
Starttini on ilman tätä osaa, eli akselin pää on vapaana.
Tämä cavin startti on 11 hampainen, joten pitää vaihtaa siihen 13 hampainen ratas.
Ennenkuin hommaan ryhdyn olisi hyvä tietää pitääkö vielä hankkia se mikälie osa.
Vesa
Kuuluuko startissa olla akselin päähän ulottuva tukiosa (nimitystä en tiedä)paikallaan.
Starttini on ilman tätä osaa, eli akselin pää on vapaana.
Tämä cavin startti on 11 hampainen, joten pitää vaihtaa siihen 13 hampainen ratas.
Ennenkuin hommaan ryhdyn olisi hyvä tietää pitääkö vielä hankkia se mikälie osa.
Vesa
vesa49- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: CAV45 ja DB 900H
CAV45 eli CAV pötkö on toimiessaan hyvä ja voimakas startti, mutta toiminnaltaan monimutkainen ja osat, joita vielä saa, uskomattoman kalliita. Mutta kysymykseen, pötkössä ratas on ulokkeena eli molemmat laakerholkit ovat samalla puolella ratasta. Toisin sanoen siinä ei ole sitä kysymääsi tukiosaa kuten useimmissa muissa starteissa.
Pötkö on monimutkaisuutensa takia haasteellinen korjattava, jonka pystyy purkaessaan helposti rikkomaan ja hukkaamaan sen sisällä piileskeleviä haulia, jos ei tiedä tasan miten se pitää tehdä. Tämän sivuston nimimerkki "käyttäjä" on tehnyt ansiokkaasti käsikirjan tästä, joka löytyy osoitteesta http://www.ramin.fi/Taavetti/Cav%20CA45%20Starter%20manual.pdf
Yleisimmät viat (ainakin omien havaintojen perusteella normaalin puslien ja hiilien kulumisen lisäksi), jotka tätä starttia saattavat vaivata ovat em. kuulien ratojen kulumisesta aiheutuva takertelu ja solenoidisysteemin eristelevyn palamisesta johtuva sähkön joutuminen väärään paikkaan.
Pötkö on monimutkaisuutensa takia haasteellinen korjattava, jonka pystyy purkaessaan helposti rikkomaan ja hukkaamaan sen sisällä piileskeleviä haulia, jos ei tiedä tasan miten se pitää tehdä. Tämän sivuston nimimerkki "käyttäjä" on tehnyt ansiokkaasti käsikirjan tästä, joka löytyy osoitteesta http://www.ramin.fi/Taavetti/Cav%20CA45%20Starter%20manual.pdf
Yleisimmät viat (ainakin omien havaintojen perusteella normaalin puslien ja hiilien kulumisen lisäksi), jotka tätä starttia saattavat vaivata ovat em. kuulien ratojen kulumisesta aiheutuva takertelu ja solenoidisysteemin eristelevyn palamisesta johtuva sähkön joutuminen väärään paikkaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: CAV45 ja DB 900H
Kiitokset linkistä ja neuvoista.
Laittaessani 13 hampaista osaa paikoilleen tulikin taas kysyttävää.
Osa on 24 voltin startista, jossa on 6 lukituskuulaa minun 4 kuulan sijaan.
Lisäksi ylikierroksia hillitsevät kuulat puuttuivat kokonaan.
Nämä eroavaisuudet poikivat seuraavat kysymykset:
Riittääkö vain kaksi kuulaa pitämään akselin lukittuna?
Jos ei, niin kumpaa osaa sitten olisi parempi työstää. Messinkisen putkeen kaksi lisäreikää, vai akseliin 4 matalaa kuoppaa lisää?
Onnistuuko se akselin työstäminen normaaleilla terillä?
Mikä on ylikierroskuulien halkaisija? (lukituskuula 4,8 mm)
Vesa
Laittaessani 13 hampaista osaa paikoilleen tulikin taas kysyttävää.
Osa on 24 voltin startista, jossa on 6 lukituskuulaa minun 4 kuulan sijaan.
Lisäksi ylikierroksia hillitsevät kuulat puuttuivat kokonaan.
Nämä eroavaisuudet poikivat seuraavat kysymykset:
Riittääkö vain kaksi kuulaa pitämään akselin lukittuna?
Jos ei, niin kumpaa osaa sitten olisi parempi työstää. Messinkisen putkeen kaksi lisäreikää, vai akseliin 4 matalaa kuoppaa lisää?
Onnistuuko se akselin työstäminen normaaleilla terillä?
Mikä on ylikierroskuulien halkaisija? (lukituskuula 4,8 mm)
Vesa
vesa49- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: CAV45 ja DB 900H
Kovin vähälle kuulostaa tuo kaksi kuulaa, mutta voihan sitä kokeilla jos aikaa on kasata ja purkaa sitä muutaman ylimääräisen kerran. Jos nuo ovat vaihtoehdot lisäkuulien saamiseksi sinne, niin minä ainakin yrittäisin kairata lisäreikiä pari kappaletta siihen holkkiin. Kuvittelisin sen olevan helpompi rasti sekä työkalun että kappaleen suhteen. Paikka ehkä on hankalampi löytää holkkiin kuin akseliin, en tiedä. Se akseli varmaankin on aika jämäkkää tavaraa.
Niitä kierrosluvun rajoittimen haulia ei nyt satu olemaan käsillä, että pääsisi mittaileen. Kertokoon se, jolla niitä on pöydällä tai laatikossa irrallaan.
Niitä kierrosluvun rajoittimen haulia ei nyt satu olemaan käsillä, että pääsisi mittaileen. Kertokoon se, jolla niitä on pöydällä tai laatikossa irrallaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: CAV45 ja DB 900H
Kuulia??
Eikö se lie samanlainen startti kun mulla aikoinaan oli Austinissa eli ns.heittomallia,solenoidi on siellä konehuoneessa ja startissa vain kenttä ja ankkuri,muuta johtoa ei mene kuin iso paksu startin päätyyn.
Empä siitä koskaan sitä bendix ratasta purkanu,sielläkö ne kuulat on? ei tässä ainakaan sisällä ollu yhtään kuulaa ja startti rattaan alla oli vahva jousi,jos kuulat lie niin jossa siel välissä?
Itte kyllä hylkäisin moisen kapistuksen jos vaikea on kunnostaa eikä osia saa,normi starttiin kun löytyy mitä vaan ja mistä vaan.
TOSIN onhan siinä normi bendixissäkin kuulia sisällä,purinpa semmoisen kerran niin muovia oli sielläkin JO sisällä eikä ottanu kiinni enää,sen kyllä tiedän että kaikki osat pitää noissa olla tallella muuten ne ei pelaa kunnolla ja eristeet kunnossa muuten nousee se viimenen savu!
Eikö se lie samanlainen startti kun mulla aikoinaan oli Austinissa eli ns.heittomallia,solenoidi on siellä konehuoneessa ja startissa vain kenttä ja ankkuri,muuta johtoa ei mene kuin iso paksu startin päätyyn.
Empä siitä koskaan sitä bendix ratasta purkanu,sielläkö ne kuulat on? ei tässä ainakaan sisällä ollu yhtään kuulaa ja startti rattaan alla oli vahva jousi,jos kuulat lie niin jossa siel välissä?
Itte kyllä hylkäisin moisen kapistuksen jos vaikea on kunnostaa eikä osia saa,normi starttiin kun löytyy mitä vaan ja mistä vaan.
TOSIN onhan siinä normi bendixissäkin kuulia sisällä,purinpa semmoisen kerran niin muovia oli sielläkin JO sisällä eikä ottanu kiinni enää,sen kyllä tiedän että kaikki osat pitää noissa olla tallella muuten ne ei pelaa kunnolla ja eristeet kunnossa muuten nousee se viimenen savu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: CAV45 ja DB 900H
Tessu, nyt sinä kyllä puhut eri startista. Austinissa samaten kuin Minissä, Angliassa ym sumujen saaren tuotteessa oli suomalaisittain heittopyörästartiksi puhuteltu vempele, Luukkaan tekosia. Siinä tosiaan solenoidi on erillinen osa. Sen toiminnalle oleellista on, että se lähtee pyörimään mahdollisimman äkäisesti. Bendixpyörä jää kiihdytyksessä jälkeen ja akselilla oleva kierre vie sen hammaskehälle. Siitä lähtevä ääni on sitä luokkaa, että varmaan oli viimeinen kerta kun se pyörähti ja irtaallaan kokeiltaessa on pideltävä koasti kiinni ettei se karkaa omille teilleen.
Tämä puheena oleva startti taasen on huomattavasti monimutkaisempi, sivistyneemmin käyttäytyvä ja isommassa teholuokassa oleva CAV valmiste . Valmistaja on siihen suunnitellut "pehmeäkäynnistyksen", kiihdytyksessä on käytössä etuvastus. Ääntä siitä ei tule juuri ollenkaan ja irtaallaan kokeiltaessa ei yritä karata käsistä.
Tämä puheena oleva startti taasen on huomattavasti monimutkaisempi, sivistyneemmin käyttäytyvä ja isommassa teholuokassa oleva CAV valmiste . Valmistaja on siihen suunnitellut "pehmeäkäynnistyksen", kiihdytyksessä on käytössä etuvastus. Ääntä siitä ei tule juuri ollenkaan ja irtaallaan kokeiltaessa ei yritä karata käsistä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: CAV45 ja DB 900H
No sitten on IHAN erilaite joo empä ole tuommosia ikinä nähnykkään ja senverta eksoottiselta kuulostaa että ei taida tullakkaan heh?
Meillä oli 900 Taavissa ihan normi startti kun se on nyt vaihettu 850 Taaviin se 900 oli joku -58 tai -59 mallia.
Kiinnostuin tuosta vaan sentakia juuri kun kuulostaa täällä kun toiset puhuu että se ois ollu samanlainen kun ne muutkin Brittivehkeet mutta eipä sitten ollu jotenka taas jäi kuulat hukkaan ehe että ei ole niistä tietoa,kuulostaa tosi erikoiselta värkiltä jotain kuvia siitä kyllä oon nähny ja todennu että aika paljon rojua sisältääkin??
No onneksi sinne siis käy muukin startti niin ei jää pulaan kun niitä varaosia ei siis aina saakkaan?
Meillä oli 900 Taavissa ihan normi startti kun se on nyt vaihettu 850 Taaviin se 900 oli joku -58 tai -59 mallia.
Kiinnostuin tuosta vaan sentakia juuri kun kuulostaa täällä kun toiset puhuu että se ois ollu samanlainen kun ne muutkin Brittivehkeet mutta eipä sitten ollu jotenka taas jäi kuulat hukkaan ehe että ei ole niistä tietoa,kuulostaa tosi erikoiselta värkiltä jotain kuvia siitä kyllä oon nähny ja todennu että aika paljon rojua sisältääkin??
No onneksi sinne siis käy muukin startti niin ei jää pulaan kun niitä varaosia ei siis aina saakkaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: CAV45 ja DB 900H
Jaaha siinähän taisi käydä niin että viimeiset ysisataset oli eri startilla. Sama kuin ysiviiskymppisessä.
Sitä alkupään 900 pötköstarttia on vaikea korvata erilaisen kiinnityksen takia.
Sitä alkupään 900 pötköstarttia on vaikea korvata erilaisen kiinnityksen takia.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: CAV45 ja DB 900H
Aha onko sitten edes mahdollista tehdä kiinnitystä? liekö pituus sisälleppäin sama?
Aina kaikki tekee mutta kuka ja mitä maksaa ja kannattaako?
Aina kaikki tekee mutta kuka ja mitä maksaa ja kannattaako?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa