DB 950 perälaatikko
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 perälaatikko
Terve kaikille
Liityin juuri palstalle kun on tänä syksynä ollut taavettijumppaa oikein olan takaa, paljon on opittu mutta paljon vielä puuttuu tietoa.
Aluksi meni ohjaussimpukka ihan kappaleiksi, ja kun sitä ei löytynyt mistään niin päätös oli rakentaa orbitroliohjaus. Sen sai valmiiksi ja täytyy kyllä todeta että kyllä kannatti:D https://www.youtube.com/watch?v=QyWR32hCO8Y&list=UUfa_VrDp4v4BKfTRQTYXuZA
Tuon kun sai siis valmiiksi niin rupesi kampuran etustefa vuotamaan. Koska remontti oli siis taas käsillä ajattelin että tehdään nyt sitten samalla tuo voimanulosoton perälaatikkokin kuntoon. Siinähän on siis sen sivuakseliin kytketty tuo hydepumppu ja se on ruvennut ääntelemään laakeriääniä. Tähän ajattelin että vaihdetaan molempiin ulosottoihin stefat ja sivuakseliin laakerit.
Lyhennettynä monivaiheisten tilanteiden jälkeen nyt on kaikki ko.laakerit(3kpl) ja stefat(3kpl) vaihdettu. Tuon laakerivaurion on aiheuttanut huollonpuute, lähemmin se ettei ole koskaan tarkistettu ko.laatikon öljyn määrää
Nyt sitten olin täyttämässä öljyä ko.laatikkoon ihmettelin että mistä tuon öljynmäärä tarkistetaan. Löysin vain laatikon päällä olevan täyttöropun mutta en määrän tarkistusta enkä poistoa. No sitä varten ajattelin että ei siitä ainakaan haittaa ole että rakennan mittatikun sen laatikon yläkanteen.
Rupesin täyttämään öljyä siitä täyttöropusta ihmettelin että miksei pinta oikein nouse ja huomasin että raktorin alta, taka-akselin etupuolelta rupesi tiputtelemaan öljyä.. Voi h.l..tti. No ajattelin tarkistaa sen perämurikan seudun pulttien kireyden. Ei ne löysällä olleet mutta kiristyksen jälkeen tuntui että vuoto väheni selvästi.
Mulla on muuten hyvä taavetin korjaamokäsikirja mutta juuri taka-akselista ei ole paljon mitään infoa ja voimanuloston laatikkoa ei ole kuvissa ollenkaan.. Tietäisikö kukaan tietoja ko.kysymyksiin, Onko voimalaatikko ja taka-akseli samaa öljytilaa? Tekstissä mainitaan että taka-akselin (final drive)tilavuus olisi 2-3 litraa, voimalaatikosta ei sanaakaan..
Mistä noiden öljynmäärä/t tarkistetaan? Ja tuo täyttöroppu, meneekö se mihin? Jos voimalaatikkoon niin mistä taka-akseli täytetään, vai onko ne samaa...
Liityin juuri palstalle kun on tänä syksynä ollut taavettijumppaa oikein olan takaa, paljon on opittu mutta paljon vielä puuttuu tietoa.
Aluksi meni ohjaussimpukka ihan kappaleiksi, ja kun sitä ei löytynyt mistään niin päätös oli rakentaa orbitroliohjaus. Sen sai valmiiksi ja täytyy kyllä todeta että kyllä kannatti:D https://www.youtube.com/watch?v=QyWR32hCO8Y&list=UUfa_VrDp4v4BKfTRQTYXuZA
Tuon kun sai siis valmiiksi niin rupesi kampuran etustefa vuotamaan. Koska remontti oli siis taas käsillä ajattelin että tehdään nyt sitten samalla tuo voimanulosoton perälaatikkokin kuntoon. Siinähän on siis sen sivuakseliin kytketty tuo hydepumppu ja se on ruvennut ääntelemään laakeriääniä. Tähän ajattelin että vaihdetaan molempiin ulosottoihin stefat ja sivuakseliin laakerit.
Lyhennettynä monivaiheisten tilanteiden jälkeen nyt on kaikki ko.laakerit(3kpl) ja stefat(3kpl) vaihdettu. Tuon laakerivaurion on aiheuttanut huollonpuute, lähemmin se ettei ole koskaan tarkistettu ko.laatikon öljyn määrää
Nyt sitten olin täyttämässä öljyä ko.laatikkoon ihmettelin että mistä tuon öljynmäärä tarkistetaan. Löysin vain laatikon päällä olevan täyttöropun mutta en määrän tarkistusta enkä poistoa. No sitä varten ajattelin että ei siitä ainakaan haittaa ole että rakennan mittatikun sen laatikon yläkanteen.
Rupesin täyttämään öljyä siitä täyttöropusta ihmettelin että miksei pinta oikein nouse ja huomasin että raktorin alta, taka-akselin etupuolelta rupesi tiputtelemaan öljyä.. Voi h.l..tti. No ajattelin tarkistaa sen perämurikan seudun pulttien kireyden. Ei ne löysällä olleet mutta kiristyksen jälkeen tuntui että vuoto väheni selvästi.
Mulla on muuten hyvä taavetin korjaamokäsikirja mutta juuri taka-akselista ei ole paljon mitään infoa ja voimanuloston laatikkoa ei ole kuvissa ollenkaan.. Tietäisikö kukaan tietoja ko.kysymyksiin, Onko voimalaatikko ja taka-akseli samaa öljytilaa? Tekstissä mainitaan että taka-akselin (final drive)tilavuus olisi 2-3 litraa, voimalaatikosta ei sanaakaan..
Mistä noiden öljynmäärä/t tarkistetaan? Ja tuo täyttöroppu, meneekö se mihin? Jos voimalaatikkoon niin mistä taka-akseli täytetään, vai onko ne samaa...
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 perälaatikko
Vaihteisto, taka-akseli ja voimanotto (ei voimalaatikko) on samaa öljytilaa. Final Drive tarkoittaa pyörän välitystä (siis portaalipyörästöt), ei taka-akselia.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 perälaatikko
Ja öljynpinnan tarkistus siitä mittatikusta mikä on vaihelootan kannessa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 perälaatikko
Onnistuitko jollain ilveellä vaihtamaan laakerit irrottamatta peräreppua? Näkyyhän tuolla mun kuva-albumissakin peräreppu irtonaisena ja suora yhteyshän siitä on sinne vaihteistoon. Laippa tulee väliin, mutta eihän se ole umpinainen. Mä kasasin ton pelkällä liimalla, toivottavasti ei ala vuotamaan.
http://aijaa.com/al93238
http://aijaa.com/al93238
nedlog- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 149
Viestien lukumäärä : 109
Paikkakunta : Willähde
Vs: DB 950 perälaatikko
poistettu tarpeettomana
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm To Syys 25 2014, 20:08, muokattu 2 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 perälaatikko
Eikös Aapeli kerro jo vaihtaneensa sen perän kulmavaihteen laakerit...
nedlog- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 149
Viestien lukumäärä : 109
Paikkakunta : Willähde
Vs: DB 950 perälaatikko
Siis minkä kulmavaihteen? Tarkoitetaanko lautaspyörän/tasauspyörästön laakereita vaiko pienen vetopyörän akselin laakereita? Tiivisteliiman käyttö takasillan ja voimanottokotelon tai takasillan ja vaihteiston rungon välillä ei kestä, pitää olla Loctite 518 Gasket Eliminator jolla korvataan mahdollinen paperitiiviste.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 perälaatikko
Aapelilla on se ulkoinen pumppu voimanulosottolaatikon siinä akselissa, missä normaalisti on hihnapyörä, joten tarkoittanee juuri sen voimanjakolaatikon laakereita.
Omassa joo laitoin kesällä vaan tiivisteliimalla kasaan, mutta pitää sitten korjata tilanne, jos ja kun alkaa vuotamaan.
Omassa joo laitoin kesällä vaan tiivisteliimalla kasaan, mutta pitää sitten korjata tilanne, jos ja kun alkaa vuotamaan.
nedlog- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 149
Viestien lukumäärä : 109
Paikkakunta : Willähde
Vs: DB 950 perälaatikko
Sori, vähän pitänyt kiirettä..
Eli mulla (oikeasti isän traktori) on tuo hydepumppu kiinni tuossa siivapyörän akselissa, eli sivu ulosotossa. Siinä se on ollut jo ennen mun olemassaoloa. Historiapuheita kun muistelee niin oli asennettu tämä jälkiasennusjärjestelmä koska taavetin oma järjestelmä oli tehoton tai öljytila liian pieni. Varmuutta ei ole syystä mutta näin muistelisin olleen puhetta. Jokatapauksessa tuo pumppu ja nuo työvälineet, kauha ja trukki ovat olleet siinä melkein uudesta saakka, ainakin ennen vuotta 1975..
Nyt kun tuli muutenkin vähän tuunattua tuo ohjaus niin samalla ajattelin korjata tuon ko.ulosotonkin jonka pyöriessä on kuulunut tuota epämääräistä laakeriääntä. Sen toiminta moitteettomasti on siis ensiarvoisen tärkeää kun nyt koko rakkori käytännössä toimii hydrauliikalla.
Ei ole aikojen saatossa paljoa tarvinnut taavetin tekniikkaan perehtyä, sillä on vaan tehty hommia, on se niin hyvä peli. Toki myönnetään että parempi tsekkaustaso olisi asiaa..
Nyt kuitenkin vaihdoin siis tuo sivuakselin laakerit. Sen koko pesän saa hienosti irti neljällä pultilla. Sitten pistää sen vaan nappuloiksi niin näkee mitä se on syönnyt. Stefan jälkeen uloimpana on yksirivinen viistokuulalaakeri sitten yksirivinen rullalaakeri ja sisimpänä neulalaakeri.
Laakereissa oli aika selvittäminen. Sisin neulalaakeri löytyi Marjakankaan korjaamolta mutta ei muita. Rulla ja kuulalaakerin hommasin Jokilaakerin kautta. Stefa puolestaan Etran kautta. Tuo stefa ei ole ihan sama kuin normaalin "häntäakselin stefa" joka tuli Marjakankaalta myös.
Noiden osien niputus jolloin pitää olla tarkkana miten päin tuo viistokuulalaakeri asennetaan. Ohut tiivistemössö vielä ko.akselin spooritukseen ja laippa ja mutteri kiinni. Sen takia ettei rupea öljy tihkumaan tuota akselin spooria pitkin. Ko.mötikän välissä oli kolme eri paksuista välyksen säätöliuskaa. Niitä kokeilin esiasennuksessa milloin oli sopiva hammasväli. En siis tehnyt välyksen tarkistusta oikein värillä vaan pistin useiden aiempien perävälitysten säätöjen tuomalla "näppituntumalla"
Hyvin se siellä tuntuu pelittävän. Tuo öljynkorkeus on vaan aikas jännä kun näyttäis että oikea öljyn korkeus jää noiden ulosoton stefojen alapuolelle aika lailla. Eli tuo voitelu on pakko tapahtua reilusti roiskimalla. Noo, kai se sit riittää..
Asiasta toiseen.. Mulla olis laittaa kuvia näytille mutta ei ole vielä mitään kuvapalvelua josta linkittää, mitä sivustoa kuulijakunta suosittelis ???
Eli mulla (oikeasti isän traktori) on tuo hydepumppu kiinni tuossa siivapyörän akselissa, eli sivu ulosotossa. Siinä se on ollut jo ennen mun olemassaoloa. Historiapuheita kun muistelee niin oli asennettu tämä jälkiasennusjärjestelmä koska taavetin oma järjestelmä oli tehoton tai öljytila liian pieni. Varmuutta ei ole syystä mutta näin muistelisin olleen puhetta. Jokatapauksessa tuo pumppu ja nuo työvälineet, kauha ja trukki ovat olleet siinä melkein uudesta saakka, ainakin ennen vuotta 1975..
Nyt kun tuli muutenkin vähän tuunattua tuo ohjaus niin samalla ajattelin korjata tuon ko.ulosotonkin jonka pyöriessä on kuulunut tuota epämääräistä laakeriääntä. Sen toiminta moitteettomasti on siis ensiarvoisen tärkeää kun nyt koko rakkori käytännössä toimii hydrauliikalla.
Ei ole aikojen saatossa paljoa tarvinnut taavetin tekniikkaan perehtyä, sillä on vaan tehty hommia, on se niin hyvä peli. Toki myönnetään että parempi tsekkaustaso olisi asiaa..
Nyt kuitenkin vaihdoin siis tuo sivuakselin laakerit. Sen koko pesän saa hienosti irti neljällä pultilla. Sitten pistää sen vaan nappuloiksi niin näkee mitä se on syönnyt. Stefan jälkeen uloimpana on yksirivinen viistokuulalaakeri sitten yksirivinen rullalaakeri ja sisimpänä neulalaakeri.
Laakereissa oli aika selvittäminen. Sisin neulalaakeri löytyi Marjakankaan korjaamolta mutta ei muita. Rulla ja kuulalaakerin hommasin Jokilaakerin kautta. Stefa puolestaan Etran kautta. Tuo stefa ei ole ihan sama kuin normaalin "häntäakselin stefa" joka tuli Marjakankaalta myös.
Noiden osien niputus jolloin pitää olla tarkkana miten päin tuo viistokuulalaakeri asennetaan. Ohut tiivistemössö vielä ko.akselin spooritukseen ja laippa ja mutteri kiinni. Sen takia ettei rupea öljy tihkumaan tuota akselin spooria pitkin. Ko.mötikän välissä oli kolme eri paksuista välyksen säätöliuskaa. Niitä kokeilin esiasennuksessa milloin oli sopiva hammasväli. En siis tehnyt välyksen tarkistusta oikein värillä vaan pistin useiden aiempien perävälitysten säätöjen tuomalla "näppituntumalla"
Hyvin se siellä tuntuu pelittävän. Tuo öljynkorkeus on vaan aikas jännä kun näyttäis että oikea öljyn korkeus jää noiden ulosoton stefojen alapuolelle aika lailla. Eli tuo voitelu on pakko tapahtua reilusti roiskimalla. Noo, kai se sit riittää..
Asiasta toiseen.. Mulla olis laittaa kuvia näytille mutta ei ole vielä mitään kuvapalvelua josta linkittää, mitä sivustoa kuulijakunta suosittelis ???
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 perälaatikko
Toi yks öljyputkihan ruuttaa sinne rattaille öljyä. Kaipa se siitä leviää.
http://aijaa.com/cjJhWw
Kun se yläkannen avaa käydessä, niin aika kova roiskevoitelu siellä on menossa.
http://aijaa.com/tzgXmF
http://aijaa.com/cjJhWw
Kun se yläkannen avaa käydessä, niin aika kova roiskevoitelu siellä on menossa.
http://aijaa.com/tzgXmF
nedlog- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 149
Viestien lukumäärä : 109
Paikkakunta : Willähde
Vs: DB 950 perälaatikko
Ai siel on tommonen Sen verran vähän tietoo asiasta, kuhan puhelen. Eli poliitikon aineksia..
No tuohan sitten kyllä varmasti riittää. Hyvät kuvat.
No tuohan sitten kyllä varmasti riittää. Hyvät kuvat.
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa