DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
+3
outsider
TIKO
TaavettiAapeli
7 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Nyt täytyy ottaa kansi irti koska ei ole koneessa havaittavissa suunnilleen yhtään puristuksia. Melkein kädellä voi pyörittää hihnapyörästä vaikka kaikki on kiinni. Sen takia ei varmaankaan suostu enää lähtemään käyntiin..
Tästä se projekti starttaa;
http://www.albumini.fi/Valokuva-3B3SJPAD-D.jpg
Pressu päälle;
http://www.albumini.fi/Valokuva-ZTRH4KEH-D.jpg
On herralla nyt hieno maja;
http://www.albumini.fi/Valokuva-DZRFNNT6-D.jpg
Alkuvalmistelu;
http://www.albumini.fi/Valokuva-6QTQ4CFN-D.jpg
Tästä se projekti starttaa;
http://www.albumini.fi/Valokuva-3B3SJPAD-D.jpg
Pressu päälle;
http://www.albumini.fi/Valokuva-ZTRH4KEH-D.jpg
On herralla nyt hieno maja;
http://www.albumini.fi/Valokuva-DZRFNNT6-D.jpg
Alkuvalmistelu;
http://www.albumini.fi/Valokuva-6QTQ4CFN-D.jpg
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Hei
Pysyykö vedet sisällä.. Moottoriöljyt mustana? jos harmaana niin..Ettei ole haljennu lohko jolloin karkaa paineet.
Pysyykö vedet sisällä.. Moottoriöljyt mustana? jos harmaana niin..Ettei ole haljennu lohko jolloin karkaa paineet.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Siistin näköinen peli.
Kaksoiskytkin jne
Kaksoiskytkin jne
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Oletko tarkistanut ettei ilmanpuhdistimeen joutunut lunta ja vettä jolloin muodustunut jäätä niin paljon sinne öljyn alle ettei moottori saa ilmaa? Kaverin Belaruksessa oli vastaava ilmiö ja siinä juuri muodostunut jäätä ilmanpuhdistimeen.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Olen katsonut tuon mahdollisen veden ilmanputsarissa. Kerran aikoinaan näin pääsi tapahtumaan, ihmeteltiin kun ei ole tehoja. Sitten keksi tarkistaa putsarin, niin johan tehot palasi.
Lohko ei pitäisi olla halki. Siitä on pidetty huoli että koneessa vähintään puolet on jähynestettä. Eikä kyllä sitä mehua hukkaakkaan.
Tuo nykyvika rupesi oireilemaan jo viime kesänä, jonkin verran ennen kuin tuli sitten se ohjausrikko ja sen muutos;
http://www.albumini.fi/Albumi=PBOIQ7MN
Oireili silloin tällöin jättämällä hetkellisesti työtahdin pois jostain sylinteristä. Eli tuntui kuin olisi "kipinä" kadonnut hetkiseksi. Myöhemmin syksyllä kun oli jo päästy ohjausta jonkin verran kokeilemaan, niin sitten rupesi olemaan ylitsepääsemättömiä käynnistysvaikeuksia. Puristusten puutos huomattiin kun ohjausprojektin jälkeen uusittiin mm.kampuran etustefa joka lorotti. Siinä kun tuli kampuraa käänneltyä huomasi kun avaimella pystyi todella helposti pyörittämään kampuraa.
No, voihan se olla että jos vaikka venttiilit ovat ruvenneet kantamaan, niitä kun ei ole koskaan tarkistettu. Myönnetään nolona
Se kun on ollut niin hyvä peli ettei siinä ole koskaan ollut mitään vikaa. Riittänyt kun on antanut ruokaa..
Nyt kuitenkin ajatus vetää hattu päästä ja katsoa mitä kuuluu työpajoihin.
Tänään ei kyllä kerkiä purkamaan, täytyy huomiseen siirtää.
Lohko ei pitäisi olla halki. Siitä on pidetty huoli että koneessa vähintään puolet on jähynestettä. Eikä kyllä sitä mehua hukkaakkaan.
Tuo nykyvika rupesi oireilemaan jo viime kesänä, jonkin verran ennen kuin tuli sitten se ohjausrikko ja sen muutos;
http://www.albumini.fi/Albumi=PBOIQ7MN
Oireili silloin tällöin jättämällä hetkellisesti työtahdin pois jostain sylinteristä. Eli tuntui kuin olisi "kipinä" kadonnut hetkiseksi. Myöhemmin syksyllä kun oli jo päästy ohjausta jonkin verran kokeilemaan, niin sitten rupesi olemaan ylitsepääsemättömiä käynnistysvaikeuksia. Puristusten puutos huomattiin kun ohjausprojektin jälkeen uusittiin mm.kampuran etustefa joka lorotti. Siinä kun tuli kampuraa käänneltyä huomasi kun avaimella pystyi todella helposti pyörittämään kampuraa.
No, voihan se olla että jos vaikka venttiilit ovat ruvenneet kantamaan, niitä kun ei ole koskaan tarkistettu. Myönnetään nolona
Se kun on ollut niin hyvä peli ettei siinä ole koskaan ollut mitään vikaa. Riittänyt kun on antanut ruokaa..
Nyt kuitenkin ajatus vetää hattu päästä ja katsoa mitä kuuluu työpajoihin.
Tänään ei kyllä kerkiä purkamaan, täytyy huomiseen siirtää.
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Kannattaa tosiaan katsoa venttiilinvälykset ensin. Jos moottori on mennyt kovin harvaksi, niin huohotus on valtaisa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Nyt on edetty hommassa melkein atomivaiheeseen. Hattu on siis purettuna nappuloiksi.
Aluksi tarkistettiin että kaikissa venttiileissä on edes vähän välystä, eli mikään ei kanna. Kaikki hyvin. Sitten vaan purkuun. Pikavilkaisulla ei näyttänyt pahalta. 1 ja 4 männistä oli lähtenyt palat mäntien reunan ja venttiilipoteron välisistä kannaksista. Sellaiset ohuimmat kohdat, noin reilun millin paksuiset ja palan leveydet n.10mm. Aika arat paikat joten niistä murtuneet. Paloja ei tosin mistään löytynyt ja ei myöskään näyttäneet aiheuttaneen mitään vaurioita. Pytyt olivat hyvän näköiset ilman mitään kulumia. Jopa YKK käännön pykälää ei tuntunut sormella kuin ihan aavistus. Päätelmä siis että palat ovat lentäneet piipusta pihalle.
No sitten hattu käsittelyyn. Ei paljoa karstaa missään mutta 1 pytty suorastaan karstaton, ei kuitenkaan metallin värinen joka tulisi kun olisi nestevuoto.
Nostettiin kansi kyljelleen(on muutes aika painava:lol: ) ja kipattiin kanavat täyteen nestettä. Sitten katseltiin vuotaako mistään. Pakopuolella syl.2-4 tihkuivat kaikki, joista 3 reilusti. Imukanaviin sama nestetesti ja sieltä paljastui samaisessa 3 sylinterissä oikein kunnon "kusiluru", muut vähän. Ei muuta kuin suuttimet ja sarjat irti ja maanantaina Lahden Kansityöhön kunnostukseen. Suuttimet samoin tarkistukseen/korjaukseen.
Lohkolle silmämääräisen tarkistelun jälkeen päätettiin tehdä pieni testi, ajatuksena yleinen tiiviystarkastus. Käännettiin männät samaan tasoon ja kipattiin öljyä niiden päälle reilun sentin jokaiselle.Mitattiin öljyn pinnankorkeudet, kirjattiin mitat ylös ja myöhemmin tarkistusmittaus onko millaiset muutokset. Äsken mitattu eli noin 16 tunnin odottelun jälkeen ja todettu että sylinterit 2-4 muutos on noin 0,5-1mm, mutta 1 sylinteri melkein 5mm. Tuntuu että siinä on jotain hämärää. Taitaa mennä rengastukseen..
Tämä on siis tämän hetkinen tilannekatsaus
Aluksi tarkistettiin että kaikissa venttiileissä on edes vähän välystä, eli mikään ei kanna. Kaikki hyvin. Sitten vaan purkuun. Pikavilkaisulla ei näyttänyt pahalta. 1 ja 4 männistä oli lähtenyt palat mäntien reunan ja venttiilipoteron välisistä kannaksista. Sellaiset ohuimmat kohdat, noin reilun millin paksuiset ja palan leveydet n.10mm. Aika arat paikat joten niistä murtuneet. Paloja ei tosin mistään löytynyt ja ei myöskään näyttäneet aiheuttaneen mitään vaurioita. Pytyt olivat hyvän näköiset ilman mitään kulumia. Jopa YKK käännön pykälää ei tuntunut sormella kuin ihan aavistus. Päätelmä siis että palat ovat lentäneet piipusta pihalle.
No sitten hattu käsittelyyn. Ei paljoa karstaa missään mutta 1 pytty suorastaan karstaton, ei kuitenkaan metallin värinen joka tulisi kun olisi nestevuoto.
Nostettiin kansi kyljelleen(on muutes aika painava:lol: ) ja kipattiin kanavat täyteen nestettä. Sitten katseltiin vuotaako mistään. Pakopuolella syl.2-4 tihkuivat kaikki, joista 3 reilusti. Imukanaviin sama nestetesti ja sieltä paljastui samaisessa 3 sylinterissä oikein kunnon "kusiluru", muut vähän. Ei muuta kuin suuttimet ja sarjat irti ja maanantaina Lahden Kansityöhön kunnostukseen. Suuttimet samoin tarkistukseen/korjaukseen.
Lohkolle silmämääräisen tarkistelun jälkeen päätettiin tehdä pieni testi, ajatuksena yleinen tiiviystarkastus. Käännettiin männät samaan tasoon ja kipattiin öljyä niiden päälle reilun sentin jokaiselle.Mitattiin öljyn pinnankorkeudet, kirjattiin mitat ylös ja myöhemmin tarkistusmittaus onko millaiset muutokset. Äsken mitattu eli noin 16 tunnin odottelun jälkeen ja todettu että sylinterit 2-4 muutos on noin 0,5-1mm, mutta 1 sylinteri melkein 5mm. Tuntuu että siinä on jotain hämärää. Taitaa mennä rengastukseen..
Tämä on siis tämän hetkinen tilannekatsaus
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Joo, kyllä Aapeli se lohkokin on sökö. Mä voin tulla hakemaan sen pois ihan ilmaseksi
nedlog- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 149
Viestien lukumäärä : 109
Paikkakunta : Willähde
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Epäilemättä..
Ei se kyllä niin huono vielä ole että sen vois lunastaa parilla kaffepaketilla..
Ei se kyllä niin huono vielä ole että sen vois lunastaa parilla kaffepaketilla..
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
..niin joo.. Pitikin kysyä että olisiko kellään myydä kohtuuhintaista ja toimivaa diisselin likistysmittaria? Tekis mieli mitata kun saa projektin valmiiksi. Sorvaan suuttimen tilalle mittausadabterin.
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Puolimatkan tilannekatsaus.
Kansi on laitossa, josta tuli tieto että pitäis saada 4 uutta venttiiliä. 2-3 sylkän venat ovat niin huonona ettei saa niistä enää kuntoon.
No tilattiin sitten Marjakankaalta kaikki tivarit, männänrenkaat ja venat.
Suuttimet vietiin City-Dieseliin laittoon. Niihin laitettiin uudet kärjet. Uudet venttiilit toimitettu Lahden Kansityöhön josta saa kannen kunnostettuna todennäköisesti tulevalla viikolla.
Tänään kerkisin purkaa loput, eli männät pihalle.
Varmuudeksi ajateltiin rengastaa kun öljytestillä tuntui että vuotavat eri tahtiin. Lopputulos, kiertokangen laakeriliuskat ovat todella hyväkuntoiset, joten vanhat takaisin. Onneksi näin koska uudet ovat mun mielestä aikas suolaisen hintaiset(230e). Mutta sitten..2 ja 3 sylkän männät on rikki Kahden ylimmän renkaan välistä on kannas poikki noin 5cm matkalta.
Tulee siis vielä 300 lisää laskua kun tilaa pari uutta mäntää, mutta ei auta. Positiivista asiassa on se että nämä palat ovat pysyneet paikoillaan, eivätkä ole leikanneet sylintereihin mitään vikaa. Kaikki sylinterit ovat siis hyvässä kunnossa. Missään ei mitään silmin nähtävää eikä sormin tuntuvaa vikaa.
En ole muuten ennen nähnyt mäntiä joissa öljyrengas on ihan männänhelmassa. Öljy roiskuu tapin lähellä olevasta urasta jossa reiät männän sisälle
Kansi on laitossa, josta tuli tieto että pitäis saada 4 uutta venttiiliä. 2-3 sylkän venat ovat niin huonona ettei saa niistä enää kuntoon.
No tilattiin sitten Marjakankaalta kaikki tivarit, männänrenkaat ja venat.
Suuttimet vietiin City-Dieseliin laittoon. Niihin laitettiin uudet kärjet. Uudet venttiilit toimitettu Lahden Kansityöhön josta saa kannen kunnostettuna todennäköisesti tulevalla viikolla.
Tänään kerkisin purkaa loput, eli männät pihalle.
Varmuudeksi ajateltiin rengastaa kun öljytestillä tuntui että vuotavat eri tahtiin. Lopputulos, kiertokangen laakeriliuskat ovat todella hyväkuntoiset, joten vanhat takaisin. Onneksi näin koska uudet ovat mun mielestä aikas suolaisen hintaiset(230e). Mutta sitten..2 ja 3 sylkän männät on rikki Kahden ylimmän renkaan välistä on kannas poikki noin 5cm matkalta.
Tulee siis vielä 300 lisää laskua kun tilaa pari uutta mäntää, mutta ei auta. Positiivista asiassa on se että nämä palat ovat pysyneet paikoillaan, eivätkä ole leikanneet sylintereihin mitään vikaa. Kaikki sylinterit ovat siis hyvässä kunnossa. Missään ei mitään silmin nähtävää eikä sormin tuntuvaa vikaa.
En ole muuten ennen nähnyt mäntiä joissa öljyrengas on ihan männänhelmassa. Öljy roiskuu tapin lähellä olevasta urasta jossa reiät männän sisälle
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
Taavetti on saanuna pilottia tai eetteriä jossainvaiheessa,ite vaihtasin kaikki männät,murtumaa voi olla ehjiltänäyttävissähi
Vierailija- Vierailija
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
On mennyt vähän aikaa viime päivityksestä mutta on myös paljon uuttakin kerrottavaa. Tämän hetkinen tilanne on se että kaikki on kunnossa ja hienosti pelaa
Mitä onkaan tapahtunut sitten viime aikojen..
Männät siis rengastettiin ja pari mäntää uusittiin kokonaan. Vanhat renkaat laittoi sylinteriin ja mittasi katkosvälykset, tulos oli noin 2,8mm. Uusilla renkailla alle milli. Kyllä varmaan pikkasen on puhaltanut läpi.
Kansi saatiin koneistamosta. Siihen uusittiin pari venttiiliä jotka olivat vuotojen aiheuttajat. Venttiilinkumit, kaikki 4!! Ei ole pakopuolella ollenkaan
Kansi kiinni koneeseen. Aluksi piti ruuvata keinuvivuista säädöt löysälle, sitten käänsi keinut "pystyyn", jonka takia pääsi pudottamaan työntötangot suoraan omiin poteroihinsa. Ei sen takia tarvinut avata kylkiluukkuja eikä tarvinut ottaa keinuakselia irti. Tämä kiertotapa tuli esiin kun aluksi yritettiin laittaa kaikki tangot pesiinsä ja laskea kansi päälle. Ei oo helppoa kun kansi painaa syntiä enemmän ja kun yritti saada jonkin tangon kannen reikään, niin jo toinen tuli sieltä pois..
Kun lopulta kansi oli kiinni ja venttiilit säädetty, tuli ajatus vähän selvittää koneen kuntoa ohivuotomittauksella. Tämän mahdollisti Biltemasta ostettu ko.mittari joka yhdistettiin suutinpesän mitoille sorvattuun adabteriin.
Hyvä mittari on, suosittelen. Eikä oo järjettömän hintainen kun ottaa huomioon kuinka tarkasti ohivuodolla voi selvittää koneen kuntoa. Tarkempaa tietoa kuin puristusmittauksella. No kuitenkin, lopputulos täysin kasausvaiheessa olevasta sisäänajamattomasta, kylmästä brittimoottorista on ihan hyvä ja etenkin tasainen. Joka sylinteri on aika tarkasti 20% ohivuodolla.
Sitten kun kaikki oli kasattu ja piti ilmata järjestelmä. Hankaluuksia teetti kun siirtopumpun vipu jäi jtkuvasti pohjaan, eli pari liipaisua ja taas ihan velttona, siis se vipu.. . Kun jokin putkiliitos oli auki vuotamassa, saattoi välillä mennä montakin vetoa ihan hyvin. Mutta kun pisti liitoksen kiinni, niin taas velttona. Lisäksi jatkuvasti tuntui että paine karkasi pumpatessa väärinpäin, eli takaisin hanan sakkakuppiin, koska niin poreili siellä. Pumppu purettiin ja tarkistettiin. Ei näkynyt kyllä mitään varmaa vikaa mutta tilattiin kuitenkin uusi pumppu. Se oli tarvikemalli jossa oli paksumpi jalka kiinnityspulttien kohdalla. Sen takia eivät alkuperäiset pultit riittäneet pituudeltaan ja ei kyllä kiinnostanut enää yhtään leikkiä lisää hevon tuumaisten asioiden kanssa. Sen takia uudet M8 normi kierteet tilalle.. Edelleenkään ei tuo vipu korjaantunut. No kuitenkin jatkettiin ilmausta. Tuntui että nyt se on pakosti ilmattu niin paljon että käyntiin yritystä ensikerran. Mutta ei niin ei. Kaiken kikkailun jälkeenkään ei lähde käyntiin.. Pyöriteltiin konetta suutinputket auki. Ei rupea tulemaan ainetta. Tuli mieleen että jos ei kuitenkaan tule riittävästi/ollenkaan ainetta pumpulle asti jostain syystä. Otettiin irti tulevan putken liitos, liitettiin siihen letku pystyyn ylös ja kaadettiin polttoainetta siihen suoraan. Startattiin mutta pinta ei laske. Eli pumppu ei ota ainetta vastaan. Sitten jos sen liitoksen alla olevassa venttiilissä onkin joku tukos. Puretaan se..
Ei näkynyt vikaa/tukosta. Ainoastaan jäykkä jousi. Tutkittiin purkukuvia pumpusta ja tulimme siihen päätelmään että se on siksi jäykkä, koska se määrittää ruiskutuspaineen. Toimii vähän kuin Ö-pumpun rajoitin. Ei muuta kuin sekin takaisin kiinni. Sen jälkeen pumpun kansi irti.
Hetken saa miettiä miten siellä mikäkin toimii ja miksi se on niin rakennettu. Rupesi selviämään syy, sammutin jättää päälle.
Siis tuo yläreunassa oleva mutkikas peltilevy. Se työntää oikealla olevaa vipua myötäpäivään kun sammutetaan. Mutta kun kääntää sammuttimen ON-asentoon, niin tuo "vipu" ei palaudukaan vaan jää OFF-asentoon. Näin näytti silloin tällöin käyvän. Ei aina mutta silloin tällöin. Siinä syy totaaliseen käynnistymättömyyteen! Tuo vivun kääntyminen on aika hentoista ja ei paljon vaadi kun jumittaa sen verran että jää kiinni. Tuokin pitkä hentoinen jousi joka työntää sitä vipua kun annetaan kaasua. Miksi se on hento ja toimii pelkän jousen työntämänä. Sen takia kun vaikka kaasu olisi pohjassa, niin sammutin voi kääntää tuon vivun OFF-asentoon vaikka kaasu olisikin vielä pohjassa.
Tuokin sammutin jumitus on kiusallinen. Ei pysty mitenkään helposti päällepäin tietämään että se on jumahtanut päälle. Eikä pysty helposti sitä laukaisemaankaan pois. Pakko purkaa kansi.. Tuossa kaasuvivun ja sitä työntävän kaasutangon välisessä kulmassa on pahempi suunnittelumoka kun se voi jäädä noin pahaan kuolleeseen kulmaan. Jos olisi suurempi kulma, kaasutanko työntäisi aina vähän jumittavan kaasuvivun taas pois OFF-asennosta. Mietittiin jos olisi voinut vähän muuttaa tangon asentoa että olisi jyrkempi kulma mutta ei oikein mahdu siirtämään mihinkään kun ottaa iso jousi vastaan.
Toteamus. Täytyy vielä viedä ruiskupumppu tarkistukseen sinne City-Dieseliin. Sieltä tuli takaisin. Oli uusittu annosteluventtiili ja putsattu ruosteet pois, joka oli päälimmäinen syy kaikkeen tuon sammuttimen jumitukseen.. Muuten on kuulemma ihan hyvässä kunnossa oleva pumppu.
Loppudilemma. Nyt on kaikki taas hienosti. Ja ei ole varmaan ikinä meidän aikana lähtenyt saman tien käyntiin kun napista painaa
On se hienoo kun saa taas Taavetilla ajaa.
Mitä onkaan tapahtunut sitten viime aikojen..
Männät siis rengastettiin ja pari mäntää uusittiin kokonaan. Vanhat renkaat laittoi sylinteriin ja mittasi katkosvälykset, tulos oli noin 2,8mm. Uusilla renkailla alle milli. Kyllä varmaan pikkasen on puhaltanut läpi.
Kansi saatiin koneistamosta. Siihen uusittiin pari venttiiliä jotka olivat vuotojen aiheuttajat. Venttiilinkumit, kaikki 4!! Ei ole pakopuolella ollenkaan
Kansi kiinni koneeseen. Aluksi piti ruuvata keinuvivuista säädöt löysälle, sitten käänsi keinut "pystyyn", jonka takia pääsi pudottamaan työntötangot suoraan omiin poteroihinsa. Ei sen takia tarvinut avata kylkiluukkuja eikä tarvinut ottaa keinuakselia irti. Tämä kiertotapa tuli esiin kun aluksi yritettiin laittaa kaikki tangot pesiinsä ja laskea kansi päälle. Ei oo helppoa kun kansi painaa syntiä enemmän ja kun yritti saada jonkin tangon kannen reikään, niin jo toinen tuli sieltä pois..
Kun lopulta kansi oli kiinni ja venttiilit säädetty, tuli ajatus vähän selvittää koneen kuntoa ohivuotomittauksella. Tämän mahdollisti Biltemasta ostettu ko.mittari joka yhdistettiin suutinpesän mitoille sorvattuun adabteriin.
Hyvä mittari on, suosittelen. Eikä oo järjettömän hintainen kun ottaa huomioon kuinka tarkasti ohivuodolla voi selvittää koneen kuntoa. Tarkempaa tietoa kuin puristusmittauksella. No kuitenkin, lopputulos täysin kasausvaiheessa olevasta sisäänajamattomasta, kylmästä brittimoottorista on ihan hyvä ja etenkin tasainen. Joka sylinteri on aika tarkasti 20% ohivuodolla.
Sitten kun kaikki oli kasattu ja piti ilmata järjestelmä. Hankaluuksia teetti kun siirtopumpun vipu jäi jtkuvasti pohjaan, eli pari liipaisua ja taas ihan velttona, siis se vipu.. . Kun jokin putkiliitos oli auki vuotamassa, saattoi välillä mennä montakin vetoa ihan hyvin. Mutta kun pisti liitoksen kiinni, niin taas velttona. Lisäksi jatkuvasti tuntui että paine karkasi pumpatessa väärinpäin, eli takaisin hanan sakkakuppiin, koska niin poreili siellä. Pumppu purettiin ja tarkistettiin. Ei näkynyt kyllä mitään varmaa vikaa mutta tilattiin kuitenkin uusi pumppu. Se oli tarvikemalli jossa oli paksumpi jalka kiinnityspulttien kohdalla. Sen takia eivät alkuperäiset pultit riittäneet pituudeltaan ja ei kyllä kiinnostanut enää yhtään leikkiä lisää hevon tuumaisten asioiden kanssa. Sen takia uudet M8 normi kierteet tilalle.. Edelleenkään ei tuo vipu korjaantunut. No kuitenkin jatkettiin ilmausta. Tuntui että nyt se on pakosti ilmattu niin paljon että käyntiin yritystä ensikerran. Mutta ei niin ei. Kaiken kikkailun jälkeenkään ei lähde käyntiin.. Pyöriteltiin konetta suutinputket auki. Ei rupea tulemaan ainetta. Tuli mieleen että jos ei kuitenkaan tule riittävästi/ollenkaan ainetta pumpulle asti jostain syystä. Otettiin irti tulevan putken liitos, liitettiin siihen letku pystyyn ylös ja kaadettiin polttoainetta siihen suoraan. Startattiin mutta pinta ei laske. Eli pumppu ei ota ainetta vastaan. Sitten jos sen liitoksen alla olevassa venttiilissä onkin joku tukos. Puretaan se..
Ei näkynyt vikaa/tukosta. Ainoastaan jäykkä jousi. Tutkittiin purkukuvia pumpusta ja tulimme siihen päätelmään että se on siksi jäykkä, koska se määrittää ruiskutuspaineen. Toimii vähän kuin Ö-pumpun rajoitin. Ei muuta kuin sekin takaisin kiinni. Sen jälkeen pumpun kansi irti.
Hetken saa miettiä miten siellä mikäkin toimii ja miksi se on niin rakennettu. Rupesi selviämään syy, sammutin jättää päälle.
Siis tuo yläreunassa oleva mutkikas peltilevy. Se työntää oikealla olevaa vipua myötäpäivään kun sammutetaan. Mutta kun kääntää sammuttimen ON-asentoon, niin tuo "vipu" ei palaudukaan vaan jää OFF-asentoon. Näin näytti silloin tällöin käyvän. Ei aina mutta silloin tällöin. Siinä syy totaaliseen käynnistymättömyyteen! Tuo vivun kääntyminen on aika hentoista ja ei paljon vaadi kun jumittaa sen verran että jää kiinni. Tuokin pitkä hentoinen jousi joka työntää sitä vipua kun annetaan kaasua. Miksi se on hento ja toimii pelkän jousen työntämänä. Sen takia kun vaikka kaasu olisi pohjassa, niin sammutin voi kääntää tuon vivun OFF-asentoon vaikka kaasu olisikin vielä pohjassa.
Tuokin sammutin jumitus on kiusallinen. Ei pysty mitenkään helposti päällepäin tietämään että se on jumahtanut päälle. Eikä pysty helposti sitä laukaisemaankaan pois. Pakko purkaa kansi.. Tuossa kaasuvivun ja sitä työntävän kaasutangon välisessä kulmassa on pahempi suunnittelumoka kun se voi jäädä noin pahaan kuolleeseen kulmaan. Jos olisi suurempi kulma, kaasutanko työntäisi aina vähän jumittavan kaasuvivun taas pois OFF-asennosta. Mietittiin jos olisi voinut vähän muuttaa tangon asentoa että olisi jyrkempi kulma mutta ei oikein mahdu siirtämään mihinkään kun ottaa iso jousi vastaan.
Toteamus. Täytyy vielä viedä ruiskupumppu tarkistukseen sinne City-Dieseliin. Sieltä tuli takaisin. Oli uusittu annosteluventtiili ja putsattu ruosteet pois, joka oli päälimmäinen syy kaikkeen tuon sammuttimen jumitukseen.. Muuten on kuulemma ihan hyvässä kunnossa oleva pumppu.
Loppudilemma. Nyt on kaikki taas hienosti. Ja ei ole varmaan ikinä meidän aikana lähtenyt saman tien käyntiin kun napista painaa
On se hienoo kun saa taas Taavetilla ajaa.
TaavettiAapeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13
Vs: DB 950 hattu päästä koska muumit karanneet laaksosta
On joo aika ruskean näköinen pumpun sisusta... Ei siis mikään ihme, josko pieniä oireita ja murheita oli.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa