Taavetin nostolaiteongelma
2 posters
Sivu 1 / 1
Taavetin nostolaiteongelma
880 selectamatikin nostolaite jännittää varsia kokoajan ylös ja miehen painollakaa varsia ei saa täysin alas,holkki ei ole pyörähtäny pesässään sen tutkin jo kun pesä on pöydällä,putsaukset on tehty moneen kertaan ennen pesän irroitusta,onko Ollen neuvoma painetestilevy sellainen että paine työnnetään suutintesterillä vain toisesta reijästä ja sama pultattu levy tukkii toisen reijän,vika on ilmenny pikkuhiljaa
880 sel- Vierailija
Vs: Taavetin nostolaiteongelma
Voi takerrella lukkoventtiili vaikka holkki ei ole pyörähtänyt. Pieni teoreettinen mahdollisuus on siihenkin, että on jotain moskaa joko TCU-venttiilissä tai sitten ohjausventtiilissä. Joka tapauksessa tuo haamunosto tulee siitä, ettei nostoventtiilin luistin päältä pääse paine kunnolla pakenemaan kun nostovivun työntää eteen.
Sekin aiheuttaa haamunostoa, jos nostoventtiilin luistin sisältä on kuristinprikka häveyksissä, mutta tässä tapauksessa se todennäköisesti on tallessa.
Jos päätät ottaa venttiilin uudelleen pöydälle ja purkaa sen, niin sekä ohjausventtiili että TCU venttiili ovat tarkkoja alkuperäisestä säädöstä.
Se, että oire tulee vähitellen, sopisi siihen lukkoventtiilin holkin irtoamiseen koska se alkaa kiertyä kolossaan hissukseen. Voi tosin moskatkin kertyä venttiileihin vähitellen. Jos liasta on kysymys, niin huuhteleva öljyvirtaus venttiilipesän kanavistoon voisi olla kokeilemisen arvoinen kikka. Sen saa tehtyä siten, että poistat nostoventtiilistä siivilän ja kuristinlevyn ja laitat jousen tilalle niin pitkän tapin, että se pitää luistin lähes pohjassa kun tulppa on kierrettynä kiinni. Jos tapin pää on suora niin se voi estää kunnollisen läpivirtauksen. Sinne saa jäädä milli-pari löysää. Samalla konstilla lukitset alas pito-laskuventtiilin luistin ja sitten vaan nostovipu eteen ja pyöräytät moottorin käyntiin. Nyt pumppu painaa täydellä paineella nostolaitetta ylös, ja sama öljynpaine menee sekä pito- että nostoventtiilin porauksiin. Tämä voi olla turhaa askartelua, mutta eipä tuossa ole paljon vaivaa jos kokeilee. Siellä voi hydraulipumppu panna sen verran kampoihin, ettei startti jaksa kunnolla pyörittää moottoria. Kokeilemalla näkee.
Sekin aiheuttaa haamunostoa, jos nostoventtiilin luistin sisältä on kuristinprikka häveyksissä, mutta tässä tapauksessa se todennäköisesti on tallessa.
Jos päätät ottaa venttiilin uudelleen pöydälle ja purkaa sen, niin sekä ohjausventtiili että TCU venttiili ovat tarkkoja alkuperäisestä säädöstä.
Se, että oire tulee vähitellen, sopisi siihen lukkoventtiilin holkin irtoamiseen koska se alkaa kiertyä kolossaan hissukseen. Voi tosin moskatkin kertyä venttiileihin vähitellen. Jos liasta on kysymys, niin huuhteleva öljyvirtaus venttiilipesän kanavistoon voisi olla kokeilemisen arvoinen kikka. Sen saa tehtyä siten, että poistat nostoventtiilistä siivilän ja kuristinlevyn ja laitat jousen tilalle niin pitkän tapin, että se pitää luistin lähes pohjassa kun tulppa on kierrettynä kiinni. Jos tapin pää on suora niin se voi estää kunnollisen läpivirtauksen. Sinne saa jäädä milli-pari löysää. Samalla konstilla lukitset alas pito-laskuventtiilin luistin ja sitten vaan nostovipu eteen ja pyöräytät moottorin käyntiin. Nyt pumppu painaa täydellä paineella nostolaitetta ylös, ja sama öljynpaine menee sekä pito- että nostoventtiilin porauksiin. Tämä voi olla turhaa askartelua, mutta eipä tuossa ole paljon vaivaa jos kokeilee. Siellä voi hydraulipumppu panna sen verran kampoihin, ettei startti jaksa kunnolla pyörittää moottoria. Kokeilemalla näkee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
nostolaite
On prikka ja koko pesä uusittu n 20 v sitten,polttoaine vuotaa paluuseen,aika kulunu pesä jo taitaa tuoki olla,pitää purkaa ja puhdistaa kokonaan
DB 880sel- Vierailija
Vs: Taavetin nostolaiteongelma
Ei kai hydrauliikkaan mistään polttoainetta voi tulla?
Tuskin pesä on kulunut, jos siellä jokin kuluu, niin ohjausventtiilin karaan saattaa kulua pieni kolo tai pieniä koloja.
Tuskin pesä on kulunut, jos siellä jokin kuluu, niin ohjausventtiilin karaan saattaa kulua pieni kolo tai pieniä koloja.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
nostolaiteongelma
Laitoin suutintesterillä paineen pesään tutkiakseni sen tiiveyden ja testerissä on polttoöljy,se tulee paluukanavaan,viisari ei ehdi edes nousta,rakensin levyn pesän päähän jonka pulttasin kiinni.
DB880 sel- Vierailija
Vs: Taavetin nostolaiteongelma
Jos ymmärsin oikein, niin suutintesteri painaa polttoöljyä sisään lohkon edessä olevasta kaksireikäisestä liittimestä edestä katsottuna vasemmanpuoleiseen. Jos noin on, niin nostovivun ollessa edessä polttoaine menee lohkon vasemmassa sivussa olevaan voiteluputkiston yhteeseen ja vivun ollessa takana se tulee nostosylinterin yhteeseen, elikkä lohkon edessä olevan kaksireikäisen yhteen oikenpuolimmaiseen kanavaan. Molempiin neste tulee ilman sanottavaa vastusta.
Lohkon tiiveyttä voi testata painamalla suutintesterillä painetta sylinterilinjan yhteeseen, eli tuossa etupinnassa olevan kaksireikäisen yhteen oikeanpuolimmaiseen kanavaan. Kun nostovipu on takana, pitäisi paineen nousta siellä oikein kunnolla, mutta aina siellä hiukan tietenkin vuotoa on.
Lohkon tiiveyttä voi testata painamalla suutintesterillä painetta sylinterilinjan yhteeseen, eli tuossa etupinnassa olevan kaksireikäisen yhteen oikeanpuolimmaiseen kanavaan. Kun nostovipu on takana, pitäisi paineen nousta siellä oikein kunnolla, mutta aina siellä hiukan tietenkin vuotoa on.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Taavetin nostolaiteongelma
Suutintesterillä ai voida testata venttiilipesäkkeen nostopuolta, ainoastaan pitopuoli on testattavissa. Öljy (polttoaine) täytyy siis pumpata sisään pesäkkeeseen siitä porauksesta josta öljy lähtee nostosylinteriin. Jos öljyä pumpataan sisälle pumpun liitännästä, painaa se vastaventtiilin auki ja paine menee hukkaan. Vastaventtiili ei kyllä välttämättä avaudu ollenkaan, koska ohivirtausventtiili ei ole täysin tiivis ja suutintesteriltä saatava öljymäärä ei riitä kompensoimaan vuodon. Pitopuolta testattaessa täytyy pumpun poraus pesäkkeessä olla yhteydessä ulkoilmaan koska vuotava vastaventtiili päästää öljyn ulos tästä reiästä.
Levyssä jota pultataan kiinni pesäkkeen etuosaan täytyy olla kaksi reikää, muuten vastaventtiilin mahdollinen vuoto ei näy.
Ja olihan se nyt selvää, että mainittu pitopuolen testi suoritetaan irrotetulle venttiilipesäkkeelle. Testillä varmistetaan, että venttiilipesäkkeen pitopuoli on kunnossa ennen, kun pesäke asennetaan traktoriin.
Levyssä jota pultataan kiinni pesäkkeen etuosaan täytyy olla kaksi reikää, muuten vastaventtiilin mahdollinen vuoto ei näy.
Ja olihan se nyt selvää, että mainittu pitopuolen testi suoritetaan irrotetulle venttiilipesäkkeelle. Testillä varmistetaan, että venttiilipesäkkeen pitopuoli on kunnossa ennen, kun pesäke asennetaan traktoriin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
nostolaite
Juuri noin,pitopuoli on falskannu jo tovin ja ajattelin sen testata samalla kun männäntiiviste kumminki aika hyvässä kunnossa ja tuo levyn malli oli muistissani joskus huoltomiehellä nähdyn muistikuvan varassa,koneen alkuperäisen pesän vuosimalliluku on 1966,kummini uudempi pesä jo yli 20v ollu jo paikallaan
880 sel- Vierailija
nostolaite
Joo,olihan siinä vuotoa pitopuolellakin aikalailla,ei mitään priimaa kyllä tule mutta ei tuolla montaa tuntia vuodessa ajetakaa
880 sel- Vierailija
Vs: Taavetin nostolaiteongelma
Jos nostolaite pilkkii kovasti, niin se rauhoituu kun kääntää kolmitieventtiiliä naksauksen vasemmalle ja työntää nostovivun eteen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Similar topics
» taavetin kytkin
» Taavetin metsäominaisuudet
» Taavetin ohjaus
» Taavetin varaosaa
» Taavetin ilmavaivat
» Taavetin metsäominaisuudet
» Taavetin ohjaus
» Taavetin varaosaa
» Taavetin ilmavaivat
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa