DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
4 posters
Sivu 1 / 1
DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
Tapahtuma lyhyesti: keskellä metsää etuset ääriasentoon ja taisi pieni rutina kuulua ohjaussimpukasta sillä seurauksella että ratti pyörii äärettömästi ympäri ämpäri ilman vaikutusta ohjausvarteen.
No, Taavi talliin ja ohjauspylväs irti. öljykaukalosta sitten ongin 6 kuulaa ja pienen metallipalan.
Pikainen analyysi glögilasin ääressä: olisikohan ohjausakseli ollut viriteltynä hieman liian ylös, jolloin simpukka oli aivan akselin alapäässä ja voimakkaassa liikkeessä sitten kuulat putosivat pois.
Ajatuksia tilanteen korjaukseen: korjaussarja on uusinen kuulineen tilattu. Mitenkähän ihmeessä ne saa sinne paikalleen vai joutuukohan tuon koko simpukan uusimaan? Varsinkin jos tuosta simpukan alaosata kuulaurasta on pieni pala pois, niin pysyyköhän noi kuulat edes paikallaan?
Olen kiitollinen vinkeistä asian tiimoilta. Potiaasta yritän laittaa kuvan tähän mukaan.
No, Taavi talliin ja ohjauspylväs irti. öljykaukalosta sitten ongin 6 kuulaa ja pienen metallipalan.
Pikainen analyysi glögilasin ääressä: olisikohan ohjausakseli ollut viriteltynä hieman liian ylös, jolloin simpukka oli aivan akselin alapäässä ja voimakkaassa liikkeessä sitten kuulat putosivat pois.
Ajatuksia tilanteen korjaukseen: korjaussarja on uusinen kuulineen tilattu. Mitenkähän ihmeessä ne saa sinne paikalleen vai joutuukohan tuon koko simpukan uusimaan? Varsinkin jos tuosta simpukan alaosata kuulaurasta on pieni pala pois, niin pysyyköhän noi kuulat edes paikallaan?
Olen kiitollinen vinkeistä asian tiimoilta. Potiaasta yritän laittaa kuvan tähän mukaan.
Taavi950i- Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
Pääsikö ratti liikkumaan ennen onnettomuutta ylösalas ? Eli olisiko se yläpään laakeri ollut väljä ja nyt sitten siitä syystä pyörät linkussa olisi päässeet kuulat tippumaan pois paikoiltaan??Taavi950i kirjoitti:olisikohan ohjausakseli ollut viriteltynä hieman liian ylös, jolloin simpukka oli aivan akselin alapäässä ja voimakkaassa liikkeessä sitten kuulat putosivat pois.
Ajatuksia tilanteen korjaukseen: korjaussarja on uusinen kuulineen tilattu. Mitenkähän ihmeessä ne saa sinne paikalleen vai joutuukohan tuon koko simpukan uusimaan? Varsinkin jos tuosta simpukan alaosata kuulaurasta on pieni pala pois, niin pysyyköhän noi kuulat edes paikallaan
No kuitenkin, tämä olisi varmaan helpoin korjauskeino :
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=48&products_id=44130&type=1667&brand=1532&model=130&cPath=48
Tämä sitten on 990 implematicin ohjausakseli luulisi käyvän 950 myös ?
Ja sitten tuohon vielä se yläpään laakerin korjaussarja:
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=48&products_id=35254&type=1667&brand=1532&model=880&cPath=48
Noilla luulisi saavan ohjauksen kuntoon. Minkälaisen korjaussarjan sinä olit tilannut ?
Tuossa marjakankaan ohjausakselissa tulisi koko paketti kerrallaan, ja eikähän tuo simpukka ole kasattuna valmiina akselilla silloin tuo olisi helpoin asentaa paikoilleen, Yläpäähän vielä uudet kuulat kehineen painelaakeriksi.
Ja jos nämä ei toimi, niin sitten vaan vaseliinin kanssa kasaamaan ohjausta uudelleen...
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
Alkuperäisen kuulamutterin saa kyllä kasattua, mutta se pitäisi tosiaankin saada selville, että miksi sieltä on kuulat lähteneet omille teilleen. Näkyykö mitään merkkiä, että alkuperäisen mutterin "paluuputki" olisi pettänyt ja vuotanut kuulat vähitellen ulos? Minusta se yleisin vauriotyyppi noissa simpukoissa on kuoren halkeaminen. Jos olka-akseleiden stopparit on kuluneet pois tai katkenneet, niin etupyörät voi joskus raiteeseen pudotessa lyödä niin lujaa laitaan, että simpukan kuori antaa periksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
Moikka. Kiitoksia asiantuntijan vastauksista. Itsekkin olen tuohon korjausmenetelmään jo päätynyt.
Tuon akselin ja laakerijutun olen jo tilannut.
Näköjään simpukan yläosasta on murtunut noin sentin pituinen pala pois. Eli juttu on mennyt juuri niin kuin Erkki tuossa mainitsi.
Itse hieman ihmettelin että on jo tuota joku jo aikaisemmin laitellut, kun simpukan kiinnikkeiden ruuvien urat ovat kärsineet. Toki rattikin taitaa olla aikaan myöten päässyt liikkumaan ylöspäin. Se ajatus, liian ylös virittämisestä, tuli tuosta ohjauspylvään jäljestä, jossa on sentin maalaamaton kohta + yläpään laakerin väljyys....
No näillä saaduilla ohjeilla saataan kuntoon näille lumille. Ehkä asennuksessa pitää todella tarkistaa, että olka-akselin stopparit ottavat ensiksi kiinni...
Tuon akselin ja laakerijutun olen jo tilannut.
Näköjään simpukan yläosasta on murtunut noin sentin pituinen pala pois. Eli juttu on mennyt juuri niin kuin Erkki tuossa mainitsi.
Itse hieman ihmettelin että on jo tuota joku jo aikaisemmin laitellut, kun simpukan kiinnikkeiden ruuvien urat ovat kärsineet. Toki rattikin taitaa olla aikaan myöten päässyt liikkumaan ylöspäin. Se ajatus, liian ylös virittämisestä, tuli tuosta ohjauspylvään jäljestä, jossa on sentin maalaamaton kohta + yläpään laakerin väljyys....
No näillä saaduilla ohjeilla saataan kuntoon näille lumille. Ehkä asennuksessa pitää todella tarkistaa, että olka-akselin stopparit ottavat ensiksi kiinni...
Taavi950i- Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
Traktoripurkamolla sanottiin -80 luvulla että ei ole vanhaa Taavia missä olis ehjä ohjaus,osia ei sillon mistää saanu.
Nyt kuulemma saa mutta maksaakin,meiltä hajos 850 kun vanhalla isännällä mettässä pyörähti ratti kädestä ja löi simpukan yli!
No alettii ottaa 900 toista irti niin KAPPAS,olikin koko laippa millä kiinnitys runkoon halennu irti!
Siinä sitten yhdisteltii kahdesta risasta yksi ehjempi,olis pitäny sillon säästää näköjää kaikki simpukan kuoretkin niin olis joku seppä ne saanu hitsailtua kasaan tänäpäivänä.
Luulen että sunkin tapauksessa on jo aiemmin käyny joku haaveri ja nyt sitte hajos lopullisesti,mulle kaverit on sanonu että älä väännä rattia väkisin muutenkaan,se ei tee hyvää kun ollaan pahoissa väleissä metässä ja voi tuo pitää paikkansakkin...
Entinen naapuri sano että jos ei löydy simpukkaa enää niin sitten sovellettava jostain muusta laitteesta,no kai sekin onnistuis mutta ei kaikista paras juttu.
Toivon että saat pelaamaan,ilkeä se on kun hajoo,lumityö Natikassa pelkään samaa koska väljyyttäkin jo on,mettä ajo sitäkin kesällä rasittaa.
Nyt kuulemma saa mutta maksaakin,meiltä hajos 850 kun vanhalla isännällä mettässä pyörähti ratti kädestä ja löi simpukan yli!
No alettii ottaa 900 toista irti niin KAPPAS,olikin koko laippa millä kiinnitys runkoon halennu irti!
Siinä sitten yhdisteltii kahdesta risasta yksi ehjempi,olis pitäny sillon säästää näköjää kaikki simpukan kuoretkin niin olis joku seppä ne saanu hitsailtua kasaan tänäpäivänä.
Luulen että sunkin tapauksessa on jo aiemmin käyny joku haaveri ja nyt sitte hajos lopullisesti,mulle kaverit on sanonu että älä väännä rattia väkisin muutenkaan,se ei tee hyvää kun ollaan pahoissa väleissä metässä ja voi tuo pitää paikkansakkin...
Entinen naapuri sano että jos ei löydy simpukkaa enää niin sitten sovellettava jostain muusta laitteesta,no kai sekin onnistuis mutta ei kaikista paras juttu.
Toivon että saat pelaamaan,ilkeä se on kun hajoo,lumityö Natikassa pelkään samaa koska väljyyttäkin jo on,mettä ajo sitäkin kesällä rasittaa.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
No nyt on taavi ollut jo lumitöissä. Ohjauskin kivan tarkka (tai entiseen verrattuna kevyt ja tarkempi). Vielä korjauksesta jotain muistaessani ajattelin tänne joitain huomioita kirjoitella. Eli ratti lähti mukavasti irti akselin päästä kun aikansa lioitteli ja sitten vaan kuumailmapuhaltimella lämpöä ja kevyt napautus. Ulosvetäjää ei oikein tuohon voinut kunnolla käytää kun ratissa on bakeliittia tms.
Akselin alaosassa se simpukkaan kiinni tuleva haarukkaosan olevat neljä ruuvia lähtivät helposti irti, kun laittoi tuon haarukan ja simpukan takkaan makkaroiden viereen lounaan ajaksi. Niitä neljää ruuvia en löytänyt uusina mistään. Yhdet tulivat netistä tilattuina, mutta olivat väärillä kierteillä (eli entiset takas). Ja sitten tuo aiemmissa vieteissä mainittu akselisimpukka varaosa 117 e ja yläpään laaakerin korjaussarja paikalleen. Ei toi akseli ole ihan sama kuin alkuperäinen, eroja näkyy olevan. mutta eiköhän se muutaman vuosikymmenen taas kestä. (siitä puuttui pituussuuntainen ura yläpäästä). sSitten vaan laitos kiinni ja muistin vielä uudet öljyt ja rasvat sekä tuon käsikaasun vivunkin laittaa..... Hassu juttu, koska tuo ohjauspylväs on kiinni rungossa kuudella pultilla, niin englantilaisen insinöörin mielestä niiden tulee olla kolmea erilaista kokoa...
Akselin alaosassa se simpukkaan kiinni tuleva haarukkaosan olevat neljä ruuvia lähtivät helposti irti, kun laittoi tuon haarukan ja simpukan takkaan makkaroiden viereen lounaan ajaksi. Niitä neljää ruuvia en löytänyt uusina mistään. Yhdet tulivat netistä tilattuina, mutta olivat väärillä kierteillä (eli entiset takas). Ja sitten tuo aiemmissa vieteissä mainittu akselisimpukka varaosa 117 e ja yläpään laaakerin korjaussarja paikalleen. Ei toi akseli ole ihan sama kuin alkuperäinen, eroja näkyy olevan. mutta eiköhän se muutaman vuosikymmenen taas kestä. (siitä puuttui pituussuuntainen ura yläpäästä). sSitten vaan laitos kiinni ja muistin vielä uudet öljyt ja rasvat sekä tuon käsikaasun vivunkin laittaa..... Hassu juttu, koska tuo ohjauspylväs on kiinni rungossa kuudella pultilla, niin englantilaisen insinöörin mielestä niiden tulee olla kolmea erilaista kokoa...
Taavi950i- Viestien lukumäärä : 6
Vs: DB 950i Ohjaus hajosi, vinkkejä ja henkistä tukea kaivataan
Hyvä että sait pelittämään,HYVIN usein on siitä rattiakselista menny mutterista jenka tai akselistakin kuten meijän Natikassa,900 Taavissa olikin ylläri kun oli joku kaivertanu ratinympäristöä ties millä aarporalla saadakseen ratin irti siinä kuiteskaan onnistumatta,no pakkelia sitten avuksi ettei jäljet näy.
Että voe äeti niitä entisajankin monttööreitä,kaikkea ne on näköjää keksiny!
Että voe äeti niitä entisajankin monttööreitä,kaikkea ne on näköjää keksiny!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» DB900 kytkin hajosi?
» Etuakseli hajosi db990 -66
» 990 selectamatic hydrauliikan ulosoton ohjeita kaivataan
» Taavi-hytti - kuvia ja esitteitä kaivataan
» 90 ja 94 sarjalaisen ostoon liittyviä vinkkejä
» Etuakseli hajosi db990 -66
» 990 selectamatic hydrauliikan ulosoton ohjeita kaivataan
» Taavi-hytti - kuvia ja esitteitä kaivataan
» 90 ja 94 sarjalaisen ostoon liittyviä vinkkejä
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa