Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
+2
OlleK
koneharrastaja
6 posters
Sivu 1 / 1
Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Tarkoitus rakentaa 990 Selectamatic traktoriin lisähydrauliikan erillinen lohko. Olisin halunnut tietää muilta toteuttajilta onko kukaan hitsaillut hydrauliikkanippoja siihen omaan kanteen (kamelin kyttyrälevyyn). Sitähän joutuu koneistamaan (kuvassa punaisella katkoviivalla merkitty) jotta ne kaksi kanavaa saa esiin joihin sitten tulee nuo hydrauliputkinipat.
Onko laipan aine hitsattavaa aivan normaalilla mag-langalla vai onko se valurautaa johon hitsaus on epävarmaa ?
Kierteitykselle ei ilmeisesti riitä siinä tilaa madaltamisen jälkeen kun peräkotelon sisältä näyttäisi kuvassa ainakin nousevan tulo/menoputket O-renkaineen levyn sisään jonkin matkaa.
Jäljelle jää tietenkin ne kaksi varmaa vaihtoehtoa jotka ovat vähän työläämpiä toteuttaa tai maksavat enemmän eli lisäpalan teko ja kierteitys koneistetun kyttyrälevyn päälle tai kokonaan uusi levyn tekeminen kolmine reikineen entisen paikalle.
Onko laipan aine hitsattavaa aivan normaalilla mag-langalla vai onko se valurautaa johon hitsaus on epävarmaa ?
Kierteitykselle ei ilmeisesti riitä siinä tilaa madaltamisen jälkeen kun peräkotelon sisältä näyttäisi kuvassa ainakin nousevan tulo/menoputket O-renkaineen levyn sisään jonkin matkaa.
Jäljelle jää tietenkin ne kaksi varmaa vaihtoehtoa jotka ovat vähän työläämpiä toteuttaa tai maksavat enemmän eli lisäpalan teko ja kierteitys koneistetun kyttyrälevyn päälle tai kokonaan uusi levyn tekeminen kolmine reikineen entisen paikalle.
koneharrastaja- David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Minun mielipiteeni tässä asiassa on selvä, kokonaan uusi levy kolmine reikineen alkuperäisen kamelinkyttyrän tilalle on varmin ratkaisu. Ei sen levyn tekeminen maksa juuri enemmän, kun muut esittämäsi vaihtoehdot, ja lopputulos on ehdottoman siisti ja toimintavarma. En lähtisi työstämään alkuperäistä kamelinkyttyrää millään tavalla, osa saattaisi tulevaisuudessa olla tarpeen jos päätät poistaa lisäventtiilin. Kamelinkyttyrä on valuterästä, tarkempia laatutietoja minulla ei ole, mutta hitsaaminen saattaa olla haasteellista, täytyyhän sauman olla ehdottoman tiivis ja kestää lähes 200 bar paineita. Valmiita sarjaan kytkentälohkoja voit tiedustella Pihlajaniemen Koneliikkeeltä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Itse olen harjoitellut nippojan lisäystä kyttyrään seuraavasti:
Ensiksi jyrsin sen kyttyrän tasaiseksi, sitten hitsailin puikolla lisää ainetta siihen reikien väliin (kuumensin ensin sen laipan noin 200 asteiseksi).
Seuraavaksi porasin reijät 15 mm:ksi ja hitsasin taas kuumennnettuun laippaan sellaiset R3/8 jatkomuhvit TIG:llä. En ole vielä laippaa laittanut paikalleen, päällisin puolin hitsaukset näyttävät umpinaisilta, mutta kyllähän se öljy pääsee tosi pienistä huokosista, jota siihen valun hitsauksessa tahtoo tulla.
Ensiksi jyrsin sen kyttyrän tasaiseksi, sitten hitsailin puikolla lisää ainetta siihen reikien väliin (kuumensin ensin sen laipan noin 200 asteiseksi).
Seuraavaksi porasin reijät 15 mm:ksi ja hitsasin taas kuumennnettuun laippaan sellaiset R3/8 jatkomuhvit TIG:llä. En ole vielä laippaa laittanut paikalleen, päällisin puolin hitsaukset näyttävät umpinaisilta, mutta kyllähän se öljy pääsee tosi pienistä huokosista, jota siihen valun hitsauksessa tahtoo tulla.
DB_885- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola
Vs: Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Mitä minä olen noita kameleita nähnyt, niin eivät ole hitstattavaa materiaalia. Kuumana siihen voi saada jotain tarttumaan, mutta kun kyseessä on paineen alainen juttu, niin en kyllä suosittele mitään hitsaamista niiden kanssa.
Tee-se-itse miehelle voisi olla kova juttu jos joku sorvauttaisi sellaisia holkkeja, jotka käy niiden takasillasta nousevien putkiyhteiden päälle ja lisäksi sitten putkikierre yläpäähän. Holkit sitten saisi pidettyä paikallaan, jos holkeissa olisi olakkeet niin, että olakkeen päälle voi laittaa kolmireikäisen levyn. Kiinnityslevyyn pitää vaan hitsata alle kehän muotoinen koroke tai käyttää sopivan paksuisia prikkoja levyn ja taka-akseli kotelon välissä ja tiivistää vaikka tiivistemassalla väli, ettei sinne pääse likaa.
Kenellä sattuu olemaan NC-sorvi tallissa voisi tekaista pienen sarjan noita nippeleitä.
Tee-se-itse miehelle voisi olla kova juttu jos joku sorvauttaisi sellaisia holkkeja, jotka käy niiden takasillasta nousevien putkiyhteiden päälle ja lisäksi sitten putkikierre yläpäähän. Holkit sitten saisi pidettyä paikallaan, jos holkeissa olisi olakkeet niin, että olakkeen päälle voi laittaa kolmireikäisen levyn. Kiinnityslevyyn pitää vaan hitsata alle kehän muotoinen koroke tai käyttää sopivan paksuisia prikkoja levyn ja taka-akseli kotelon välissä ja tiivistää vaikka tiivistemassalla väli, ettei sinne pääse likaa.
Kenellä sattuu olemaan NC-sorvi tallissa voisi tekaista pienen sarjan noita nippeleitä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Laipan piirustus tehty
Kyllähän täytyy nyt tunnustaa että tein jo mittapiirustuksen siitä laipasta kyttyrän tilalle, saa nähdä tuleeko sen piirustuksen perusteella paikalleen käypäinen laipaa.
DB_885- David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola
Vs: Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Kiitoksia rakentavista mielipiteistä !
Nimimerkki "erkki" esitti sorvattavia kauluksellisia holkkeja joissa kierre putkenlähdöille yläpäässä. Tämä olisi varmasti halvin systeemi masinistihenkisille rakentajille ja varsin hyvä. Painolaatan valmistus varmasti onnistuisi poraamalla ja jos joku vielä
viitsisi leikata vaikkapa plasmalla ohuen välipalan "prikaksi" väliin niin varmasti olisi ihan pätevä liitäntä. Kannen valmistus sekään ei olisi kummoinen tehtävä jos ohuella välipalalla nostaisi kantta ylemmäs ettei lukituslevyille tarvitsisi koneistaa paikkaa alapuolelle. En ole purkanut "kyttyrälevyä" pois vain kuvista olen saanut tämän olettaman että lukituslevy on yläpuolella perän tasosta. Usealla näyttää olevan sama ongelma ettei kovin kallista palikkaa haluaisi ostaa vanhaan harrastetraktoriin, jos hintaluokka jäisi tuonne 60-90 euron tietämille voisin ostaa sopivan palikan mutta taitaa hinta olla valmilla noin kaksinkertainen jos jostakin sellaisen sattuu saamaan !
Tällaista kantta nyt mietiskelen !
Nimimerkki "erkki" esitti sorvattavia kauluksellisia holkkeja joissa kierre putkenlähdöille yläpäässä. Tämä olisi varmasti halvin systeemi masinistihenkisille rakentajille ja varsin hyvä. Painolaatan valmistus varmasti onnistuisi poraamalla ja jos joku vielä
viitsisi leikata vaikkapa plasmalla ohuen välipalan "prikaksi" väliin niin varmasti olisi ihan pätevä liitäntä. Kannen valmistus sekään ei olisi kummoinen tehtävä jos ohuella välipalalla nostaisi kantta ylemmäs ettei lukituslevyille tarvitsisi koneistaa paikkaa alapuolelle. En ole purkanut "kyttyrälevyä" pois vain kuvista olen saanut tämän olettaman että lukituslevy on yläpuolella perän tasosta. Usealla näyttää olevan sama ongelma ettei kovin kallista palikkaa haluaisi ostaa vanhaan harrastetraktoriin, jos hintaluokka jäisi tuonne 60-90 euron tietämille voisin ostaa sopivan palikan mutta taitaa hinta olla valmilla noin kaksinkertainen jos jostakin sellaisen sattuu saamaan !
Tällaista kantta nyt mietiskelen !
koneharrastaja- David Brown : 990 Selectamatic
Viestien lukumäärä : 10
Vs: Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Luit ajatukseni. Tai tarkkaan ottaen erään toisen DB -harrastajan ajatuksen, jonka hän kertoi julki kun kerran tuli asiasta puhe.
Laattaan ei tarvitse tehdä kierteitä, vaan reijät nappuloille, joissa on alapäässä traktorin takasillasta nousevien putkenpäiden mentävät poraukset, siis samalaiset kuin kuin kamelinkyttyrässä ja yläpäässä putkikierre, johon saa putken/letkun kiinni. Pitolaatan leikkaa tarkkakätinen mies vaikka pilleillä, mutta kiinnitysreijät pitää tietenkin porata.
Laattaan ei tarvitse tehdä kierteitä, vaan reijät nappuloille, joissa on alapäässä traktorin takasillasta nousevien putkenpäiden mentävät poraukset, siis samalaiset kuin kuin kamelinkyttyrässä ja yläpäässä putkikierre, johon saa putken/letkun kiinni. Pitolaatan leikkaa tarkkakätinen mies vaikka pilleillä, mutta kiinnitysreijät pitää tietenkin porata.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Mites onko projektit edennyt? Mietin että josko tuota jotenkin kimpassa koittaisi saada tehtyä, itselläkin ehkä tarvetta olisi.
Itse voisin ehkä auttaa CNC Plasman kanssa. Tähän mennessä vain yhdet osat leikannut joten kokemusta ei juuri ole, mutta kuitenkin.
Itse voisin ehkä auttaa CNC Plasman kanssa. Tähän mennessä vain yhdet osat leikannut joten kokemusta ei juuri ole, mutta kuitenkin.
Vs: Hydrauliikan lisälohkon asennus 990 Selectamatic traktoriin
Tervehystä vain.
Minä teetin ko palikan paikallisella "amiskalla" ja sain mitä tilasin ja hintakin jäi vielä kohilleen.
Pojat ajeli jollaki cnc-koneella sen harjoitustyönä ja työn jälki oli minusta viimesen päälle.
Minä teetin ko palikan paikallisella "amiskalla" ja sain mitä tilasin ja hintakin jäi vielä kohilleen.
Pojat ajeli jollaki cnc-koneella sen harjoitustyönä ja työn jälki oli minusta viimesen päälle.
Tuavi- David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 21
Similar topics
» 990 selectamatic hydrauliikan paine
» Selectamatic hydrauliikan toiminta
» Hydrauliikan painetaso Implematic/Selectamatic?
» 990 selectamatic hydrauliikan ulosoton ohjeita kaivataan
» 990 Selecta -68 ohjaustehostimen asennus
» Selectamatic hydrauliikan toiminta
» Hydrauliikan painetaso Implematic/Selectamatic?
» 990 selectamatic hydrauliikan ulosoton ohjeita kaivataan
» 990 Selecta -68 ohjaustehostimen asennus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa