990 Jakajapumpun ajoitus
4 posters
Sivu 1 / 1
990 Jakajapumpun ajoitus
Eli minkäslaiset ajoitusmerkit pitäisi löytyä tuosta meitin koneesta?
Ajattelin tarkistaa tuon pumpun ajoituksen, kun meinaa olla kovasti pitkällä vieterillä tuo starttaus, kun keli hiukankin jäähtyy. Polttoainetta se ainakin saa savutuksesta päätellen (ja paljon)
Eli mistäs ne merkit löytyy, ja miten niitten pitäisi olla?
Tässähän on se vanhemman mallinen moottori.
Ajattelin tarkistaa tuon pumpun ajoituksen, kun meinaa olla kovasti pitkällä vieterillä tuo starttaus, kun keli hiukankin jäähtyy. Polttoainetta se ainakin saa savutuksesta päätellen (ja paljon)
Eli mistäs ne merkit löytyy, ja miten niitten pitäisi olla?
Tässähän on se vanhemman mallinen moottori.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Epäilisin että taavisi syötöissä ei ole mitään vikaa, ihan normaalia että nolla kelissä joutuu jo vähän startilla hankoittamaan käyntiin jos ei hehkuta/käännä pumpun alla olevaa ruiskutusennakon lukitus hanaa käynnistyksen ajaksi. Ja hehkutus aina on kone kohtaista, oma 1490 jossa on oikein merkkiliikkeestä haettu hehkutulppa, sille piisaa noin 20-22 sekuntia, kun taas setämiehen 1490:piä pitää hehkutella likimain 30 sekuntia että pörähtää ilman sahaamista tulille. Sama homma on toisessa 995:sessani sekin vaatii melko pitkän hehkun. Kun hehkutuksen oppii kuuntelemaan ja syöttöpumpun hana on käännettynä sekä akku hyvässä kunnossa nämä on hyviä käyntiin lähtijöitä.
Oikein kovalla pakkasella eivät tahdo kestää heti startin jälkeen käynnissä ilman että polkasee vähän kierroksia mikä ei ole kylmälle koneelle parasta, joten kannattaa hehkuttaa muutama sekuntti vielä koneen käyntiin lähdön jälkeenkin niin pysyy siististi käynnissä.
Ja kyllähän nämä vähän tahtoo savutella kylmänä, vaikka kone olisi kuinka timmissä kunnossa.
Syöttöpumpun säätöä en osaa sen paremmin neuvoa kun että säätö tapahtuu pumpun kylessä olevan luukun alta.
Oikein kovalla pakkasella eivät tahdo kestää heti startin jälkeen käynnissä ilman että polkasee vähän kierroksia mikä ei ole kylmälle koneelle parasta, joten kannattaa hehkuttaa muutama sekuntti vielä koneen käyntiin lähdön jälkeenkin niin pysyy siististi käynnissä.
Ja kyllähän nämä vähän tahtoo savutella kylmänä, vaikka kone olisi kuinka timmissä kunnossa.
Syöttöpumpun säätöä en osaa sen paremmin neuvoa kun että säätö tapahtuu pumpun kylessä olevan luukun alta.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Joo,sen jakajan ajoituksen tarkistus ei ole ihan pieni juttu,jos haluaa saada sen aivan justiin,siihen pitäis rakentaa sellainen vastapaineputki ,jossa viimeiset 20 cm on kirkasta muoviputkea,ja sitten takaiskuventtiili siitä nestepäästä irti,ja moottoria pyöritetään ja katotaan vauhtipyörästä sytytyksen alkamisaika,siihen on reikä kytkinkopassa ja tappi siinä vieressä ,se tappi pukataan vaan reikään.
toinen on yläkuolokohdan merkki ja toinen sytytysennakon merkkireikä niistä.
Siellä pumpun sisällä on myös kirjainmerkki sen luukun alla,mutta en ole nähny vastamerkkiä sille kylläkään siellä.
toinen on yläkuolokohdan merkki ja toinen sytytysennakon merkkireikä niistä.
Siellä pumpun sisällä on myös kirjainmerkki sen luukun alla,mutta en ole nähny vastamerkkiä sille kylläkään siellä.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Case1594 kirjoitti:Onko suuttimet milloin uusittu tai tarkastettu??
Tämän kirjoitin heinäkuussa.Jyryytin kirjoitti:
Teetätin sitten vielä uudet suutinputket moottoriin, ja siinä samalla laitetaan ne uudet suutinkärjet paikoilleen, niin sitten voisi jo päästä ottamaan savuja koneesta.
Tällaista tällä kertaa, kerrotaan sitten myöhemmin taas lisää
Kun vertaan tuota omaani tutun 996:seen, niin käynnistyvyydessä on iso ero.
Tämä oma koneeni kyllä tosiaan saa polttoainetta, ainakin savutuksesta päätellen, joten jossakin muualla on nyt vikaa, siksi kyselen ajoituksesta.
Tietenkin, kun malttaisi laittaa uuden hehkun, niin eiköhän sekin auttaisi paljon. Vaan siltikin on tuo käyntiinlähtö pitkällä vieterillä, startilla saa auttaa kauan aikaa ennenkuin kone käy omillaan.
Sitten se pumpun alla oleva ennakonsäätöruuvi on hyvin jumissa, kun koetin laittaa sitä kiinnipäin (sekä myös aukisuuntaan) avaimen avulla, niin putkisokka alkoi vain taipumaan, joten sielläkin on jotain ihmeellisyyksiä.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
erkki
Ennakonsäätöruuvi pitäisi pyöriä kiinni päin. Normaalisti se on auki. Se vaikuttaa ajoitukseen enemmän kuin mikään järkevä säätö, joten kyllä se kannattaa koettaa nitkuttaa liikkeelle. Toimivalla hehkulla sen kyllä pitäisi näillä keleillä lähteä kerta pyörähdyksellä. Teitkö kansiremontin tähän moottoriin? Vanhat implethän ainakin oli ihan hyviä lähtemään kylmästä niin kyllä tuon sen puoleen pitäisi kun siinä on pitkäiskumoottori.
En ole vielä saanut aikaiseksi hakea uutta akkua 1200:een, mutta kun tyrkkää kuumailmapuhaltimen nokkaa imusarjan reikään niin se lähtee vielä tällä kelillä jos sen saa pyörähtämään yhden puristuksen yli. Ei tartte kaasua eikä pakkosyöttöä.
En ole vielä saanut aikaiseksi hakea uutta akkua 1200:een, mutta kun tyrkkää kuumailmapuhaltimen nokkaa imusarjan reikään niin se lähtee vielä tällä kelillä jos sen saa pyörähtämään yhden puristuksen yli. Ei tartte kaasua eikä pakkosyöttöä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Tuohon Implen käynnistyvyyteen en aivan voi yhtyä, ainakaan siihen 880:kymppin muodossa mikä minulla oli aikoinaan. Se kyllä aisti "kylmän" jo +15celsius asteen alapuolella pidemmän starttauksen muodossa.
Mutta ei se ollut koskaan noin pitkä vieterinen, eikä se antanut yhtä pahoja savumerkkejä kuin 990.
Tosin taas toisella tutulla jolla 990 imple, niin se lähtee melko nöyrästi käyntiin 0 pinnasta.
Pitää nitkutella se ennakonsäätöruuvi liikkeelle.
Mutta ei se ollut koskaan noin pitkä vieterinen, eikä se antanut yhtä pahoja savumerkkejä kuin 990.
Tosin taas toisella tutulla jolla 990 imple, niin se lähtee melko nöyrästi käyntiin 0 pinnasta.
Pitää nitkutella se ennakonsäätöruuvi liikkeelle.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Joo,kyllä 990 implematic pitäs olla hyvä käynnistyjä,siinähän sama moottori,onko siinä kummassa laidassa se pumppu,jos aattelet niitä säätöhahloja,sen ennakonsäätöruuvin,mitä Isäni sanoo esiruiskuksi,voit pyöräyttää pois koko roskana,ja liotella sen sitten irti.
Ruosteessa taitaa olla.
Voin laittaa joskus ohjeet siitä pumpun ajoituksesta,jos se tulee ajankohtaiseksi siihen.
Ruosteessa taitaa olla.
Voin laittaa joskus ohjeet siitä pumpun ajoituksesta,jos se tulee ajankohtaiseksi siihen.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Heinäkuun juttuja ei taho muistaa.Laitoitko suutinpaineet mihin mittaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Tuota tuota, en nyt muista mitä ne paineet oli. Tosin nuo suuttimet laitettiin dieselhuollossa, ja siellä oli kirjanen josta selvisi oikea paine.
Vastasi sitä samaa painetta mitä Velimhan aikoinaan skannasi minulle sen "mitta ja huoltopaperin".
Eli niitten pitäisi olla oikein.
Vastasi sitä samaa painetta mitä Velimhan aikoinaan skannasi minulle sen "mitta ja huoltopaperin".
Eli niitten pitäisi olla oikein.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Kokeilin tänään nitkutella sitä ruuvia suuntaan ja toiseen, mutta muuta ei tapahtunut kuin että se putkisokka meni poikki.velimhan kirjoitti:Joo,kyllä 990 implematic pitäs olla hyvä käynnistyjä,siinähän sama moottori,onko siinä kummassa laidassa se pumppu,jos aattelet niitä säätöhahloja,sen ennakonsäätöruuvin,mitä Isäni sanoo esiruiskuksi,voit pyöräyttää pois koko roskana,ja liotella sen sitten irti.
Ruosteessa taitaa olla.
Voin laittaa joskus ohjeet siitä pumpun ajoituksesta,jos se tulee ajankohtaiseksi siihen.
Mutta mutta, senkö tohtii siis ruuvata kokonaan pois sieltä pumpun alta pelkäämättä, että säätäjästä putoaa jousia kuulia tms?
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Joo,kaverilla vuoti 1290 pumppu sieltä polttoainetta,hän ajeli yks ilta tuossa pihalla mutkan ,pyöräytettiin se irti,ja laitettiin uudet tiivarit,tippu sieltä joku ,prikka se taisi olla,mutta kyllä ne takaisin sinne saatiin.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
No eipähän ollut erikoinen laite tuo ennakonsäätöruuvi. Sehän näytti olevan venttiili, joka suljetaan kuulalla ja tuohon kuulaan vaikuttaa se ruuvi siellä pumpun alla.
Mutta muuttuihan paljon taavin käynnistyvyys! Nyt lähtee helposti käyntiin ja liiemmälti savuttamatta. Joten eipä tarvitse nyt ajoitusta tarkistaa.
Mutta muuttuihan paljon taavin käynnistyvyys! Nyt lähtee helposti käyntiin ja liiemmälti savuttamatta. Joten eipä tarvitse nyt ajoitusta tarkistaa.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Niin miten se ennakonsäätö tarkkaan ottaen vaikuttaa? 1294: ssa näyttää myös olevan sellainen pumpun alla, mut ei ohjekirjassa ole siitäJyryytin kirjoitti:No eipähän ollut erikoinen laite tuo ennakonsäätöruuvi. Sehän näytti olevan venttiili, joka suljetaan kuulalla ja tuohon kuulaan vaikuttaa se ruuvi siellä pumpun alla.
Mutta muuttuihan paljon taavin käynnistyvyys! Nyt lähtee helposti käyntiin ja liiemmälti savuttamatta. Joten eipä tarvitse nyt ajoitusta tarkistaa.
mitään mainintaa? Pitääkö se kiertää kylmänä aivan kiinni ja avata , kun on käynnistynyt?
PJT- Viestien lukumäärä : 45
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Se on just niin, ennen starttia ruuvi kiinni ja sitten kun käy niin auki. Vanhoissa malleissa joissa ei ollut hehkua tuo ennakonsäätö on ainoa apu kylmäkäynnistykseen. Uudemmissa joissa on hehku sille ei ole niin paljon käyttöä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
jakajapumpun ajoitus
No hyvä tietää! Kävin tänään pitkästä aikaa ( n.3 vko) ajamassa Casella ja laitoin ketjut. Käynnistyi aamulla hyvin, kun pumppasin vähän käsipumpulla ja hehkutin kunnolla. Sitä ennakonsäätöä en vielä silloin tiennyt kokeilla. Tosin täällä etelässä on lauhaa, + 4astetta!
PJT- Viestien lukumäärä : 45
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Niin jäi mainitsematta tuossa aikaisemmassa viestissäni, että kun kokeilin käyntiin niin siinä oli jo paikoillaan uusi hehku ja sitten tuo "irroiteltu" ennakonsäätöruuvi.
Nämä yhdessä tekivät paljon taavin käynnistyvyyteen. Kun sen ennakonsäädön ruuvasi kiinni, ja käynnisti ainoa seikka mistä huomasi (luultavasti myös paremman käynnistyvyyden johdosta) oli se että kone kävi "terävämmin" ja käynti pehmeni taas kun ruuvin aukaisi.
Luulen että kuitenkin suurin helpottaja käyntiinlähdössä on tuo hehkutulppa. On se nyt kuitenkin mukavempi käynnistää tuo traktori varastostosta kun ei tarvitse sahata pitkään, eikä ilma ole harmaana savusta ympärillä. Ilma oli nyt yhden asteen plussan puolella, ja sanoisin korvakuulolta että kone pyörähti pari, kolme ympäri ja sítten starttasi ilman pahempia savuja
Nämä yhdessä tekivät paljon taavin käynnistyvyyteen. Kun sen ennakonsäädön ruuvasi kiinni, ja käynnisti ainoa seikka mistä huomasi (luultavasti myös paremman käynnistyvyyden johdosta) oli se että kone kävi "terävämmin" ja käynti pehmeni taas kun ruuvin aukaisi.
Luulen että kuitenkin suurin helpottaja käyntiinlähdössä on tuo hehkutulppa. On se nyt kuitenkin mukavempi käynnistää tuo traktori varastostosta kun ei tarvitse sahata pitkään, eikä ilma ole harmaana savusta ympärillä. Ilma oli nyt yhden asteen plussan puolella, ja sanoisin korvakuulolta että kone pyörähti pari, kolme ympäri ja sítten starttasi ilman pahempia savuja
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 990 Jakajapumpun ajoitus
Ja vielä pitää lisätä, että koneita on/on ollut, moottorisahasta pyöräkuormaajaan. Ja jos nyt keskitytään diesel koneisiin niin taavi oli kyllä ennen noita "korjauksia" heikoin lähtemään kylmästä (-no kylmästä eihän täällä ole vielä edes pakkasia) käyntiin.
Mutta nyt sekin toimii aivan niinkuin tuon ikäisen traktorin kuuluukin, eli ei nyt aivan avainta näyttämällä lähde, mutta suuri parannus edelliseen. Nöyrin kone on ollut edelleen se N:llä alkava traktorimerkin edustaja
Mutta nyt sekin toimii aivan niinkuin tuon ikäisen traktorin kuuluukin, eli ei nyt aivan avainta näyttämällä lähde, mutta suuri parannus edelliseen. Nöyrin kone on ollut edelleen se N:llä alkava traktorimerkin edustaja
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Similar topics
» CAV jakajapumpun ajoitus.
» DB950 jakajapumpun irroitus
» CAV jakajapumpun tiivisteet
» jakajapumpun purku
» dB 996 ajoitus
» DB950 jakajapumpun irroitus
» CAV jakajapumpun tiivisteet
» jakajapumpun purku
» dB 996 ajoitus
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa