Natikka 414B
3 posters
Sivu 1 / 1
Natikka 414B
Tuossa rupesin oikein mietiskelemään että onko noilla englantilaisilla traktoreilla jotain yhteyttä David Brown traktoreihin, lähinnä tarkoitan tuota mikä itselläni makaa tuolla konehallissa, International MCCormic 414B, vm.-63.
Itse kun en ole vielä sen tarkemmin perehtynyt näiden traktoreiden kytköksistä toisiinsa, sen verran keltanokka vielä näissä konejutuissa
Itse kun en ole vielä sen tarkemmin perehtynyt näiden traktoreiden kytköksistä toisiinsa, sen verran keltanokka vielä näissä konejutuissa
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Natikka 414B
Tämä menee kyllä vähän ohi aiheen,mutta menköön. Ei minullakaan kyllä ole sen suuremmin tietoa englantilais merkkien historiasta. Sen tiedän että DB ja Harry ferguson tekivät yhdessä traktorin ferguson-brownin joka oli tietääksen myöhemmin DB:n VAK-1 mallinen härveli. Varma en kyllä asiasta ole.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Natikka 414B
hirsiukko kirjoitti:http://www.konedata.net
löytyy perusjuttua, myös historiasta.
Kyllähän tuohon sivustoon on tullut tutustuttua.
Meinasin vaan kun on Taavettia-> Casea-> engl.IH, amer.IH, Case IH, jne.
Onko näillä jokin kytky toisiinsa, kun tuntuu että nimi vain on vaihtunut vuosien saatossa.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Natikka 414B
Ei ole mitään yhteistä alkupäässä,vasta 80 luvun puolivälissä case osti intikan tehtaat,nimi ja väri tuli yhteinen,kaikki taavettipohjaiset tehtiin loppuun asti melthamin tehtaalla,ja intikan englannin tehdas oli doncasterissa.
Maxxumin sarja on kehitetty ja testattu melthamissa,mutta tuotanto oli sitten eri pitäjissä,ei englannissa lainkaan.
OLi aikamoinen kynnys muuttua taavettimiehillä intikkaan,ei menny se fuusio oikein läpi,merkit vaihtu siinä yhteydessä moniin taloihin,se on kumminki niin paljon eri traktori,845 olis ollu kuitenki mukava ajaa englannin intikoihin nähden,mutta sekään ei täysin korvannu taavetin paikkaa,se on iso rohjake rungolleen,laiskansieppo kaasusta,ja vähän syöppöki,mitä taavetti ei ollut ollenkaa noista edellä mainitsemista asioista,vääntöähän siinä on,varsinki kun turbottaa.
Maxxumin sarja on kehitetty ja testattu melthamissa,mutta tuotanto oli sitten eri pitäjissä,ei englannissa lainkaan.
OLi aikamoinen kynnys muuttua taavettimiehillä intikkaan,ei menny se fuusio oikein läpi,merkit vaihtu siinä yhteydessä moniin taloihin,se on kumminki niin paljon eri traktori,845 olis ollu kuitenki mukava ajaa englannin intikoihin nähden,mutta sekään ei täysin korvannu taavetin paikkaa,se on iso rohjake rungolleen,laiskansieppo kaasusta,ja vähän syöppöki,mitä taavetti ei ollut ollenkaa noista edellä mainitsemista asioista,vääntöähän siinä on,varsinki kun turbottaa.
Vieraili- Vierailija
Vs: Natikka 414B
velimhan kirjoitti:Ei ole mitään yhteistä alkupäässä,vasta 80 luvun puolivälissä case osti intikan tehtaat,nimi ja väri tuli yhteinen,kaikki taavettipohjaiset tehtiin loppuun asti melthamin tehtaalla,ja intikan englannin tehdas oli doncasterissa.
Maxxumin sarja on kehitetty ja testattu melthamissa,mutta tuotanto oli sitten eri pitäjissä,ei englannissa lainkaan.
OLi aikamoinen kynnys muuttua taavettimiehillä intikkaan,ei menny se fuusio oikein läpi,merkit vaihtu siinä yhteydessä moniin taloihin,se on kumminki niin paljon eri traktori,845 olis ollu kuitenki mukava ajaa englannin intikoihin nähden,mutta sekään ei täysin korvannu taavetin paikkaa,se on iso rohjake rungolleen,laiskansieppo kaasusta,ja vähän syöppöki,mitä taavetti ei ollut ollenkaa noista edellä mainitsemista asioista,vääntöähän siinä on,varsinki kun turbottaa.
Selventävää tietoahan sieltä tuli, täytyykin tuolle natikalle konehallissa sanoa että älä luulekkaan olevasi suku taavetille
Sen verran tuosta natikasta joka konehallissa seisoo, niin on kyllä ihan erilainen käynnistyjä kuin taavetti, lähtee vielä 5-asteen pakkasesta lämmittämättä käyntiin, vaikka olisi seisonut jonkin aikaa sijoillaan.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
Vs: Natikka 414B
natikat on kuulemma hyviä käyntiin lähtijöitä.
yhden jutun voin minäkin kertoa, jokin aikaa sitten tuli ajeltua paljon rahtilavallista kuorma-autoa, töitten puolesta. oli talvinen päivä ja oli jo pakastellut useamman päivän. ajoin meidän alihankkijalle hakemaan tavaraa tarkoituksena siirtä kuorma työpaikalleni. hänellä oli sellainen joku 400 sarjalainen natikka, varustettuna etukuormaajalla, jossa trukkipiikit. mallimerkintää en tarkasti enää muista.
trukin puuttuessa hän siirteli tavaraa tälläisellä natikalla. traktori oli seisonut hallin edessä kuulemma viikolopun yli ja kyseisenä päivänä oli vielä -10 pakkasta ja kylmä viimainen tuuli, joka lisäsi pakkasen purevuutta entisestään.
kaveri siinä hehkutti puoliminuuttia ja käänsi avaimesta, traktori oli välittömästi tulilla.
sanoinkin siinä kaverille, että sullahan on hyvin käynistyvä traktori. niin kaveri vain tuumasi: että natikat on. sen jälkeen hän alkoi kertoilemaan valmeteistansa, joita hän käytti turvetuotannossa. sanoi että yksikään niistä ei lähtisi näin käyntiin ilman lämmittämättä, niinkuin toi natikka. semmoista.
yhden jutun voin minäkin kertoa, jokin aikaa sitten tuli ajeltua paljon rahtilavallista kuorma-autoa, töitten puolesta. oli talvinen päivä ja oli jo pakastellut useamman päivän. ajoin meidän alihankkijalle hakemaan tavaraa tarkoituksena siirtä kuorma työpaikalleni. hänellä oli sellainen joku 400 sarjalainen natikka, varustettuna etukuormaajalla, jossa trukkipiikit. mallimerkintää en tarkasti enää muista.
trukin puuttuessa hän siirteli tavaraa tälläisellä natikalla. traktori oli seisonut hallin edessä kuulemma viikolopun yli ja kyseisenä päivänä oli vielä -10 pakkasta ja kylmä viimainen tuuli, joka lisäsi pakkasen purevuutta entisestään.
kaveri siinä hehkutti puoliminuuttia ja käänsi avaimesta, traktori oli välittömästi tulilla.
sanoinkin siinä kaverille, että sullahan on hyvin käynistyvä traktori. niin kaveri vain tuumasi: että natikat on. sen jälkeen hän alkoi kertoilemaan valmeteistansa, joita hän käytti turvetuotannossa. sanoi että yksikään niistä ei lähtisi näin käyntiin ilman lämmittämättä, niinkuin toi natikka. semmoista.
Viimeinen muokkaaja, B.H pvm La Marras 27 2010, 20:09, muokattu 1 kertaa
Vieraili- Vierailija
Vs: Natikka 414B
Tuosta 414 Natikan ja 996 Taavin kylmäkäynnistyksestä sen verran, että jos Natikka on selvästi parempi käynnistyjä niin pihalla täytyy olla harvinaisen hyvin puristava 414 ja huonosti puristava 996. Mitä meillä päin oli 414:ia niin ei niitä kyllä hyviksi pakkaskäynnistyjiksi juuri kehuttu. Varsinkin jos hehkut on epäkunnossa niin Natikan etukammiodieseli on hidas lähtemään. Samoin kun ns. kultamaha Fergu. Uudempien mallien suoraruiskutusmoottorit on parempia käynnistyjiä. Eikös 574 ja 674:ssa ole Perkinssi? Sehän käynnistyy natikassa yhtä hyvin kuin Fergussakin.
Ittellä on kokemusta -74 mallin 990:sta sen verran että se on aina lähtenyt kun on tarvittu, mutta se on ilman muuta imusarjahehkun ansiota. Siinä ei ole vuosikausiin ollut kuin auton 60 amppeerin akku ja se riittää, lohkolämmitintä siinä ei ole koskaan ollutkaan. Hehkua vaan ja pyörähdys startilla.
Pakkaskäynnistyvyys riippuu niin paljon puristuksista, öljyistä, sähkövehkeiden, pumpun ja suutinten kunnosta, pumpun ajoituksesta ja ties mistä, että taitaa vähän kaiken merkkisissä olla aikamoisia eroja yksilöiden kesken sen jälkeen kun niillä on pari- kolmekymmentä vuotta ajettu.
Ittellä on kokemusta -74 mallin 990:sta sen verran että se on aina lähtenyt kun on tarvittu, mutta se on ilman muuta imusarjahehkun ansiota. Siinä ei ole vuosikausiin ollut kuin auton 60 amppeerin akku ja se riittää, lohkolämmitintä siinä ei ole koskaan ollutkaan. Hehkua vaan ja pyörähdys startilla.
Pakkaskäynnistyvyys riippuu niin paljon puristuksista, öljyistä, sähkövehkeiden, pumpun ja suutinten kunnosta, pumpun ajoituksesta ja ties mistä, että taitaa vähän kaiken merkkisissä olla aikamoisia eroja yksilöiden kesken sen jälkeen kun niillä on pari- kolmekymmentä vuotta ajettu.
Erkki- Vierailija
Vs: Natikka 414B
Sen verran täytyy sanoa, että tuohon natikkaan on tehty moottoriremontti jokunen vuosi sitten ja varmaan on puristukset kohdallaan ja sen jälkeen ollut melko kevyessä ajossa, lähinnä ollut puun ajossa, sirkkelin pyörittäjänä jne.
Hehkut ovat kunnossa, koska vaihdoin koko setin silloin kun natikka tuli meidän taloon.
Sähkötkin tuntuu olevan kunnossa, sillä akku ei pura varaustaan oikeastaan ollenkaan.
996:n käynnistyvyyteen omat syynsä saattaa olla, kun tuo thermostart-systeemi on vajavainen, letkut leikattu ja tulpattu, hehkutulppa pimeä.
Uudet ovat hyllyssä kun vain saisi aikaan laittaa paikalleen, sen jälkeen voi vasta tietää miten 996:n käynnistyy.
Hehkut ovat kunnossa, koska vaihdoin koko setin silloin kun natikka tuli meidän taloon.
Sähkötkin tuntuu olevan kunnossa, sillä akku ei pura varaustaan oikeastaan ollenkaan.
996:n käynnistyvyyteen omat syynsä saattaa olla, kun tuo thermostart-systeemi on vajavainen, letkut leikattu ja tulpattu, hehkutulppa pimeä.
Uudet ovat hyllyssä kun vain saisi aikaan laittaa paikalleen, sen jälkeen voi vasta tietää miten 996:n käynnistyy.
Taavetti996- Galleria moderaattori
- David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala
käynnistyvyys
oikein on tuo mitä puhutte et kaikki riippuu kaikesta sama pätee myös vanhoihin autoihin jos on kaikki kohdallaan ja akussa virtaa ja tankissa ainetta lähtee se käyntiin mut jos on säädöt ja syteemit jo pielessä niin eipä syty ja lämpenee vaan kuski,sen verran on ollu tutuillakin eri autoja ja toisia on kiitelty ja toisia haukuttu mut poikkeus on SILTI vahvistanu säännöt kun se hyväkin ei ole pelannu ja jollain se huonoksi sanottu on ollu jo vuosia oiva kärry
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa