950:aan tarvis valot
+3
erkki
1690 metsä
Karppa99
7 posters
Sivu 1 / 1
950:aan tarvis valot
Sähköjohdot on pahasti irtoilleet ja valokatkaisinkin puuttuu. Pitäisi rakennella siis lähes tyhjästä 950 implematickiin valot. Olisko jollain kytkentäkaaviota ? Entä sitä kiertokytkintä halvalla ?
Jotain vinkkejäkin saisi antaa.
Puuttuu myös toisesta etuvalosta lasiosa. Vilkut / lokarivalot on paikallaan.
Jotain vinkkejäkin saisi antaa.
Puuttuu myös toisesta etuvalosta lasiosa. Vilkut / lokarivalot on paikallaan.
Karppa99- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 950:aan tarvis valot
Jos ei ole museoentisöinti niin suht helppo valot laittaa. Virtalukolta kaiketi on alunperin sähkö otettu valokatkasialle. Tuohon piuhaan vois sulakeen laittaa, tai sitten katkasian jälkeen kaikille lähteville erikseen. Katkaisialta sitten parkkinastalt piuha sopivaa reittiä lokasuojavaloille. Sen voi haarottaa perävaunu pistokkeessa. Eteen sitten lyhyille ja pitkille omat piuhansa, ne voi haarotta nokalla.
Valokatkasian saa ainakin jonkinlaisen IKH käymälästä. Alkuperäis mallinen lampunlasi voi olla haasteelisempi
Valokatkasian saa ainakin jonkinlaisen IKH käymälästä. Alkuperäis mallinen lampunlasi voi olla haasteelisempi
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: 950:aan tarvis valot
950:n kytkentää en tiedä, mutta selectamaticeissa valot saa päälle ilman virtalukkoa. -67 mallissa on yksi ainoa sulake, joka todennäköisesti on kytketty valokatkaisimelle menevään johtoon, jolloin oikosulku valojärjeselmässä poltaa se ainoan sulakkeen.
Kierrettävä isonuppinen valokatkaisin on sen verran vahva, että valoilla ei ole releitä.
Yritän arvailla, että valonheittimen lasi kävisi ristiin 950, 850, 880 ja 990 malleista, joten purkuosan löytyminen ei ole täysin mahdotonta. Moniin DB:hin on vaihdettu tarvikelamput, joten tekijän nurkkiin on voinut jäädä pyörimään alkuperäisiä osia.
Niissä lokasuojalampuissa taitaa olla yleensä vain parkkipolttimo. Perävaunun valopistoketta noin vanhassa traktorissa ei välttämättä ole ollut vakiovarusteena. Pieni kaksinapainen kumimottelo oli -67 -mallin 880:ssa uutena.
Kierrettävä isonuppinen valokatkaisin on sen verran vahva, että valoilla ei ole releitä.
Yritän arvailla, että valonheittimen lasi kävisi ristiin 950, 850, 880 ja 990 malleista, joten purkuosan löytyminen ei ole täysin mahdotonta. Moniin DB:hin on vaihdettu tarvikelamput, joten tekijän nurkkiin on voinut jäädä pyörimään alkuperäisiä osia.
Niissä lokasuojalampuissa taitaa olla yleensä vain parkkipolttimo. Perävaunun valopistoketta noin vanhassa traktorissa ei välttämättä ole ollut vakiovarusteena. Pieni kaksinapainen kumimottelo oli -67 -mallin 880:ssa uutena.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Pe Elo 24 2018, 08:48, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 950:aan tarvis valot
Mitenkäs tollasen kiertokytkimen pinnit menee. Mihin pinnin kytketään mikäkin johto
Karppa99- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 950:aan tarvis valot
Tuolta löytyy alkuperäisen alkuperäinen kytkentäkaavio kirjasen sivulta 58 (pdf s.60). Kytkimen numerointia siinä ei ole, että mittailuksi saattaa mennä nastojen valinta.
https://drive.google.com/file/d/1QbfdA6AcBBvRidEaDSOpPK0dP3YSM4lz/view
Itse tein "tuoteväärennöksen" -66 kasikasikymppiin, kun johdot meni huonoksi ja kyllästyin niiden kanssa pelaamaan. Vedin kojelaudasta valojen johdot alumiiniputkella moottorin kylkeä pitkin keulaan. Pistin sitten ilmanputsarin kiinnitysrautaan releet, sulakkeet ja peräkärrypistorasian. Konepeltiin sitten vastaavan peräkärrytöpselin. Ei tarvitse miettiä miten johdot kuuluu olla ja ovat helpot irrottaa, kun konepeiton haluaa ottaa pois. Selectamaticissa tietysti akku on keulalla siinä ihan vieressä, että niiltä osin erilainen kytkentä.
https://drive.google.com/file/d/1QbfdA6AcBBvRidEaDSOpPK0dP3YSM4lz/view
Itse tein "tuoteväärennöksen" -66 kasikasikymppiin, kun johdot meni huonoksi ja kyllästyin niiden kanssa pelaamaan. Vedin kojelaudasta valojen johdot alumiiniputkella moottorin kylkeä pitkin keulaan. Pistin sitten ilmanputsarin kiinnitysrautaan releet, sulakkeet ja peräkärrypistorasian. Konepeltiin sitten vastaavan peräkärrytöpselin. Ei tarvitse miettiä miten johdot kuuluu olla ja ovat helpot irrottaa, kun konepeiton haluaa ottaa pois. Selectamaticissa tietysti akku on keulalla siinä ihan vieressä, että niiltä osin erilainen kytkentä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950:aan tarvis valot
Ne kytkentä nastata kiertokytkimessä on helppo mitata yleismittarilla, siitä vaan katso mitkä johtaa missä asennossa,eli parkkien kanssa ei johda sinne ajovalo nastaan eikä taas pitkillä valoilla johda lyhyelle langalle jne.
itte vaihdoin 850 Taaviin aikoinaan 900 kojelaudan kun alkuperäsen oli isäukko aukassa peltisaksilla,muutenhan sitä ei rattiputken välistä pois saakkaa muuta pois ottamatta,ehkä hieman huono viritys jo tehtaalta asti!
Sitä sitten vaan johdot takasin kirtokytkimeen ja laitoin sulakerasiankin sinne tankin alle,sama pitäs nyt Natikkaan tehdä kun siinä vain yksi sulake ja sehän ei kestä mitään kun työvalossa halogeni.
Kannattaa sitten heti vetää reilut johdot niin toimii ohkaset ei paljoa virtaa johda varsinkaan kun hapettuvat,
kyllä se siitä sujuu kun alkaa tekee ja alkuun hieman suunnittelee mikä käy ja mahtuu minnekkin,jos ei ole tarkoitus museo traktoria tehdä vaan omaan käyttöön niin ihan hyvin voi päivittää sähköjä sen mukaan mitä itse tarvii,jos taas vanhoja lamppuja haluaa niin sellasi varmasti vielä löytyy,vanhaan kun käy lamppu kun lamppu kun vaan parit löytyy eteen ja ajan henkiset,työvaloksi käy sitten mikä vaan vanhana tyylinen.
Tuo Mattkaun päivitys oli hyvä idea itte kansa ajatellu että vois olla joku sarjaliitin jos joutuu ottamaan traktorin kopan pois tai puolittamaan koneen,siitä vaan liitin irti niin homma hoituu,siinä ne ideat syntyy kun alka tehdä
itte vaihdoin 850 Taaviin aikoinaan 900 kojelaudan kun alkuperäsen oli isäukko aukassa peltisaksilla,muutenhan sitä ei rattiputken välistä pois saakkaa muuta pois ottamatta,ehkä hieman huono viritys jo tehtaalta asti!
Sitä sitten vaan johdot takasin kirtokytkimeen ja laitoin sulakerasiankin sinne tankin alle,sama pitäs nyt Natikkaan tehdä kun siinä vain yksi sulake ja sehän ei kestä mitään kun työvalossa halogeni.
Kannattaa sitten heti vetää reilut johdot niin toimii ohkaset ei paljoa virtaa johda varsinkaan kun hapettuvat,
kyllä se siitä sujuu kun alkaa tekee ja alkuun hieman suunnittelee mikä käy ja mahtuu minnekkin,jos ei ole tarkoitus museo traktoria tehdä vaan omaan käyttöön niin ihan hyvin voi päivittää sähköjä sen mukaan mitä itse tarvii,jos taas vanhoja lamppuja haluaa niin sellasi varmasti vielä löytyy,vanhaan kun käy lamppu kun lamppu kun vaan parit löytyy eteen ja ajan henkiset,työvaloksi käy sitten mikä vaan vanhana tyylinen.
Tuo Mattkaun päivitys oli hyvä idea itte kansa ajatellu että vois olla joku sarjaliitin jos joutuu ottamaan traktorin kopan pois tai puolittamaan koneen,siitä vaan liitin irti niin homma hoituu,siinä ne ideat syntyy kun alka tehdä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 950:aan tarvis valot
Ei siinä mitään ihmeelistä ole, että vanhoisa Taaveteissa, Massikoissa, Natikoissa jne on vain yksi sulake. Fordson Dextassa ei ole alunperin ensimmäistäkään sulaketta missään.
kysyjä sitä lampunlasia kyseli Fordson Dexstassa ja Majorissa on samoja ajovaloja kun Taavetissa. Luulis semmosen vielä jostain löytyvän
kysyjä sitä lampunlasia kyseli Fordson Dexstassa ja Majorissa on samoja ajovaloja kun Taavetissa. Luulis semmosen vielä jostain löytyvän
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 664
Vs: 950:aan tarvis valot
Juu ei ennen vanhaan autoissakaan ollu -67 Cortinasta en löytäny ensimmäistäkään ja -72 Austinista löyty peräti 2 rasasta ja 1 kojetaulun takaa mitä tuskin monikaan edes tiesi...
Nyt tuppaa olee sulakkeita kourallinen ja silti ei laitteet kestä heh!
Jep lampun lasin varmasti jostain saa,mitähän mahtaa lasissa lukea lukeeko Butlers vai Lucas? joskus ei lue mitään
Nyt tuppaa olee sulakkeita kourallinen ja silti ei laitteet kestä heh!
Jep lampun lasin varmasti jostain saa,mitähän mahtaa lasissa lukea lukeeko Butlers vai Lucas? joskus ei lue mitään
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 950:aan tarvis valot
Hyvä on jakaa sähköä käyttäviä laitteita useiden sulakkeiden taakse. Silloin ei käy tilannetta, että pimeässä metsässä kaikki mahdolliset tuikut katoaa kerralla. Tuossa taavihytillisen 990:n sähköjä kun laittelin, niin kaikki laitteet on omien sulakkeiden takana ja tehorohmut kytketään releillä päälle. Tein rele/sulake keskuksen isohkosta jakorasiasta.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 950:aan tarvis valot
Minkä kokoisia sulakkeita? Ja minkälaisia releitä. Kuinka ne kytketään?
Karppa99- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 950:aan tarvis valot
Releitä on oikeastaan vaan yhtä mallia, jota kannattaa käyttää. Normaali tarvike kytkentärele 30A.
Releen kytkentä: (neljä nastaa)
86 & 85 heräte. Eli maadoitus toiseen ja heräte plussa katkaisijalta toiseen napaan
30 virta sulakkeelta releelle (jatkuva virta) = akku + --> sulake --> rele
87 virta lähtee laitteelle (vaikka valot)
Sulakkeet pitäisi mitoittaa tehonkulutuksen ja johdotuksen mukaan. Aika perussääntö voisi olla, että 2x55W halogen työvaloa 15A sulakkeen taakse. Tuossa pitäisi olla 2,5mm2 johdotus. Tässä kestäisi myös 10A sulake ja johdotus riittää silloin 1,5mm2 kaapeli, mutta tehohävikki vie sitten osansa.
Jos sähkötekniikka on isommin hakusessa, kannattaa kysellä apuja niin samalla oppii ja saa toimivan systeemin.
Mutta alkuperäisissä sähköissä ei releitä ole, ja toimii hyvin myös sillai. Laitoin vaan esimerkkinä, kun omaan koneeseen tein kestävän ja hyvin rakennetun sähköistyksen. Ajovalot ja työvalo nyt toimii ihan katkaisijan kauttakin ja vaikka yhden sulakkeen takana. Pääasia että sulake on.
Releen kytkentä: (neljä nastaa)
86 & 85 heräte. Eli maadoitus toiseen ja heräte plussa katkaisijalta toiseen napaan
30 virta sulakkeelta releelle (jatkuva virta) = akku + --> sulake --> rele
87 virta lähtee laitteelle (vaikka valot)
Sulakkeet pitäisi mitoittaa tehonkulutuksen ja johdotuksen mukaan. Aika perussääntö voisi olla, että 2x55W halogen työvaloa 15A sulakkeen taakse. Tuossa pitäisi olla 2,5mm2 johdotus. Tässä kestäisi myös 10A sulake ja johdotus riittää silloin 1,5mm2 kaapeli, mutta tehohävikki vie sitten osansa.
Jos sähkötekniikka on isommin hakusessa, kannattaa kysellä apuja niin samalla oppii ja saa toimivan systeemin.
Mutta alkuperäisissä sähköissä ei releitä ole, ja toimii hyvin myös sillai. Laitoin vaan esimerkkinä, kun omaan koneeseen tein kestävän ja hyvin rakennetun sähköistyksen. Ajovalot ja työvalo nyt toimii ihan katkaisijan kauttakin ja vaikka yhden sulakkeen takana. Pääasia että sulake on.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 950:aan tarvis valot
Ok. Kiitos. Eipä ole tullut valoja ennen kytkettyä.
Karppa99- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Vs: 950:aan tarvis valot
Ite jossain kohteissa käyttänyt releitä, joissa on lattasulake-rasia itsessään , ovat vähän kyllä hintavampia, mut jää välistä se sulakerasian kytkentä ja liitoksia pois.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 950:aan tarvis valot
Kirkkaasti palaa lyhdyt. Onko näköharha, että etupyörissä on jonkin verran haritusta?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 950:aan tarvis valot
Kyllä se suoraan kulkee. Lienee näköharha. Laitoin ledit, loistaa komeesti.
Karppa99- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 8
Similar topics
» Mittariston valot
» 1390 valot
» Valot hävis oikealta puolelta
» David Brown 990 livedrive -70 valot
» Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
» 1390 valot
» Valot hävis oikealta puolelta
» David Brown 990 livedrive -70 valot
» Valot pätkii, tai ei pala oikeestaan ollenkaan
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa