Lohkolämmitin
+2
1690 metsä
Paulig
6 posters
Sivu 1 / 1
Lohkolämmitin
Olisin pidentänyt ja samalla uusinut lohkolämmittimen johdon. Olipa kuitenkin niin, että ajan hammas on purrut ja kaapeli levisi käsiin. Pätkin sitä kohti vastusta ja aina kuoriessa piuhaa sisukset on entiset.
Kysymys kuuluukin, miten johto on kiinni vastuksessa ja onko mahdollista uusia se siitä alkaen ? Se on "valettu" jollain massalla kiinni siihen, en vielä purkanut pidemmälle.
Vaihtoehtona toki uusi vastus tai letkulämmitin, mutta kun entinen toimii (testattu) ja olis johtokin tuossa valmiina.
Kysymys kuuluukin, miten johto on kiinni vastuksessa ja onko mahdollista uusia se siitä alkaen ? Se on "valettu" jollain massalla kiinni siihen, en vielä purkanut pidemmälle.
Vaihtoehtona toki uusi vastus tai letkulämmitin, mutta kun entinen toimii (testattu) ja olis johtokin tuossa valmiina.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lohkolämmitin
Eli kiinteäll johdolla oleva vastus. Ei varmaan auta kun tutkia mitä sen massaklöntin sisältä löytyy. Mahdollisesti piuhat on juotettu vastukseen.
Jos johdon uusiminen ei onnistu menee vastus uusiksi, eli vahinko on jo tavallaan tapahtunut.
Vanhassa kaivurissa mulla oli aikoinaan pistoke hyvin lyhyessä johdonpätkässä vastuksen vieressä juur tuon johdon hapertumisentakia, mutta vastus toimi kokoajan mitä kone mulla oli
Jos johdon uusiminen ei onnistu menee vastus uusiksi, eli vahinko on jo tavallaan tapahtunut.
Vanhassa kaivurissa mulla oli aikoinaan pistoke hyvin lyhyessä johdonpätkässä vastuksen vieressä juur tuon johdon hapertumisentakia, mutta vastus toimi kokoajan mitä kone mulla oli
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Lohkolämmitin
Pistotulppa oli juurikin lyhyessä johdonpätkässä tässäkin tapauksessa. Ja se lyhyt pätkä on kokonaan entinen. No pitää kopistella massat pois ja kaivella vastuksen juuret esille. Saa kait siihen uudelleen juottamalla kaapelin kiinni, mutta tuleeko siitä turvallinen sitten.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lohkolämmitin
Sellanen käsitys mulla on että jos palaneen koneen lämmitys johdoista löytyy jotain epämääräisiä virityksiä vakuutus ei korvaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: Lohkolämmitin
Minä kyllä suosittelisin sen vanhan elementin koputtelemista irti ja uuden ehyellä johdolla olevan laittamista tilalle. Tai sitten unohtaa sen sinne ja laittamaan letkulämmittimen. Nykyjään on olemassa aika näppäriä letkuun pantavia kiertopumpulla olevia laitoksia kaupan.
Niinkuin metsä kirjoittelee, niin saattaa konepalon yhteydessä vakuutushenkilöt intoutua tutkimaan mistä tuli karannut.
Toisekseen, kun kysymyksessä on seinästä saatavan sähkön käyttäminen, on syytä kyseisen ajokortin olla kunnossa (tai ainakin tarkkaan tietää mitä on tekemässä, jos ei niin on oman tai jonkun sivullisen hengenlähtö lähellä). En ole ihan varma miten juuri tämän päivän EU säännöt on asioita muuttaneet, mutta ainakin joku aika sitten piti ajoneuvoihin tehtävät tällaiset kytkennät olla suojamaadoitettuja, komponettien hyväksyttyjä käyttöön (IP't kohdallaan ja materiaalit kestää olosuhdetta) ja esimerkiksi johdotuksen olla armeerauksen sisällä ja liitännät luotettavasti ja tiiviisti tehdyt.
Niinkuin metsä kirjoittelee, niin saattaa konepalon yhteydessä vakuutushenkilöt intoutua tutkimaan mistä tuli karannut.
Toisekseen, kun kysymyksessä on seinästä saatavan sähkön käyttäminen, on syytä kyseisen ajokortin olla kunnossa (tai ainakin tarkkaan tietää mitä on tekemässä, jos ei niin on oman tai jonkun sivullisen hengenlähtö lähellä). En ole ihan varma miten juuri tämän päivän EU säännöt on asioita muuttaneet, mutta ainakin joku aika sitten piti ajoneuvoihin tehtävät tällaiset kytkennät olla suojamaadoitettuja, komponettien hyväksyttyjä käyttöön (IP't kohdallaan ja materiaalit kestää olosuhdetta) ja esimerkiksi johdotuksen olla armeerauksen sisällä ja liitännät luotettavasti ja tiiviisti tehdyt.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Lohkolämmitin
Ainoa millä tuommoisen sais kuntoon on kun koputtelee massat pois ja laittaa sokeripaloilla johdot kiinni,tina ei käy se sulaa kun lämpenee,sitten valaa hartsiin ym kovaan mikä ei murene.
Vakuutus ei tietty korvaa mitään ,jos lähtee hyvin irti ja saa uuden niin parempi sellanen laittaa.
Mulla molemmissa käyttöautoissa jouduin vaihtamaan Calixin vastuksen kun löi juurikin oikoseen siitä liitoksen alta oli kuulemma joku valmistevika... vastukset oli ok.
itte melkeen saanu kuoletavan sähköiskun kun kaveri kytkeny pistorasian väärin josta ottanu virrat vesipumpulle!
Että ei se ole kiva homma jos sellasta sattuu,empä kyllä ole kuullu ikinä että joku ois tuomittu moisesta linnaan?
Kovasti siitä puhutaan mutta onko joku muu oikeasti kuullu tuomiosta?
Tuo suojamaahan on täytyny olla jo aikaa sitten,märissä ja ulkotiloissa ja nykyään jopa vikavirtakytkimetkin ainakin uusissa asennuksissa.
Moottori ja sisätilalämmitysjohtojen tulee myöskin kestää rasvoja ja öljyjä eli ihan mikä tahansa kumiroikka sielläkään ei käy!
Verkkosähköasennukset kannattaa jättää sille joka ne taitaa jos ei itse tiedä mikä on oikein ja mikä ei
Vakuutus ei tietty korvaa mitään ,jos lähtee hyvin irti ja saa uuden niin parempi sellanen laittaa.
Mulla molemmissa käyttöautoissa jouduin vaihtamaan Calixin vastuksen kun löi juurikin oikoseen siitä liitoksen alta oli kuulemma joku valmistevika... vastukset oli ok.
itte melkeen saanu kuoletavan sähköiskun kun kaveri kytkeny pistorasian väärin josta ottanu virrat vesipumpulle!
Että ei se ole kiva homma jos sellasta sattuu,empä kyllä ole kuullu ikinä että joku ois tuomittu moisesta linnaan?
Kovasti siitä puhutaan mutta onko joku muu oikeasti kuullu tuomiosta?
Tuo suojamaahan on täytyny olla jo aikaa sitten,märissä ja ulkotiloissa ja nykyään jopa vikavirtakytkimetkin ainakin uusissa asennuksissa.
Moottori ja sisätilalämmitysjohtojen tulee myöskin kestää rasvoja ja öljyjä eli ihan mikä tahansa kumiroikka sielläkään ei käy!
Verkkosähköasennukset kannattaa jättää sille joka ne taitaa jos ei itse tiedä mikä on oikein ja mikä ei
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Lohkolämmitin
Mul on tollaneen kiertovesipumpulla oleva 3000w letkulämmitin Alliksen pyöräkuormaajassa, johon joskus laitettu Volvon D67 moottori, 7-litranen kuutonen.
Jokusia vuosia sitten kun laitoin, niin lohkon yläosan pintalämpö muuttui 45min aikana -7 -> +14 asteiseksi.
Jokusia vuosia sitten kun laitoin, niin lohkon yläosan pintalämpö muuttui 45min aikana -7 -> +14 asteiseksi.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lohkolämmitin
Vastus nyt jokatapauksessa ei voi enempää olla hajalla, joten poistan liitoksen ja katson mitä siitä löytyy. Toiveena oli, olisiko massan alla calix:n liitin ja siihen olis löytynyt uusi elementtikaapeli. Tuskin näin kuitenkaan on. Eikä siihen voi tehdä muuta viritelmää, kun tosiaan on kosteutta jne. vaarana.
Seuraavaksi tulis mieleen asentaa letkulämmitin. Eikös se olisi viisainta laittaa alavesiletkuun lähelle lohkoa ? Nopealla etsimisellä löytyisi monenkokoista letkulämppäriä, joten luulisi siihen putkeen löytyvän.
Entisen vastuksen vaihto uuteen on toki vaihtoehto. Mutta pohdin sitä kuinka helposti vanha vastus lähtee irti, lähteekö ehjänä ja mitä lohkolle kuuluu. Toiseksi letkulämmitin vs. uusi lohkolämmitin on kustannuksiltaan samaa luokkaa.
Seuraavaksi tulis mieleen asentaa letkulämmitin. Eikös se olisi viisainta laittaa alavesiletkuun lähelle lohkoa ? Nopealla etsimisellä löytyisi monenkokoista letkulämppäriä, joten luulisi siihen putkeen löytyvän.
Entisen vastuksen vaihto uuteen on toki vaihtoehto. Mutta pohdin sitä kuinka helposti vanha vastus lähtee irti, lähteekö ehjänä ja mitä lohkolle kuuluu. Toiseksi letkulämmitin vs. uusi lohkolämmitin on kustannuksiltaan samaa luokkaa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lohkolämmitin
Paulig kirjoitti:Vastus nyt jokatapauksessa ei voi enempää olla hajalla, joten poistan liitoksen ja katson mitä siitä löytyy. Toiveena oli, olisiko massan alla calix:n liitin ja siihen olis löytynyt uusi elementtikaapeli. Tuskin näin kuitenkaan on. Eikä siihen voi tehdä muuta viritelmää, kun tosiaan on kosteutta jne. vaarana.
Seuraavaksi tulis mieleen asentaa letkulämmitin. Eikös se olisi viisainta laittaa alavesiletkuun lähelle lohkoa ? Nopealla etsimisellä löytyisi monenkokoista letkulämppäriä, joten luulisi siihen putkeen löytyvän.
Entisen vastuksen vaihto uuteen on toki vaihtoehto. Mutta pohdin sitä kuinka helposti vanha vastus lähtee irti, lähteekö ehjänä ja mitä lohkolle kuuluu. Toiseksi letkulämmitin vs. uusi lohkolämmitin on kustannuksiltaan samaa luokkaa.
Omassa 880:ssa on alavesiletkusssa ja toimii hyvin.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Lohkolämmitin
kyllä ne lohkonvastukset aika hyvin on irti lähteny,kolmeen autoon olen vaihtanu ja yhteen laittanu kun ei ollu,ja se olikin kiva homma kun oli pakkastulppa pakosarjan alla mutta kyllä se sieltä lähti.
Onkos se entinen läpipultilla kiinni? se voi kyllä mennä poikki mutta tökkää T-pultin sisälle niin sitte pääsee nitkuttamaan itte vastusta,aika hurjaa mutta ihan pelkkiä paikalleen lyötäviakin olen nähny,ihme että ne pitää?
Uutta kun laittaa paikalleen niin hioskelee santiksella hieman reiän ympäryksestä rojut pois,fiksu mies tietty laittaa uudenpultin jenkaan vaikkapa vaseliiniä tai kuparipastaa niin saapi joku vielä poiskin joskus.
Sitte jos se ei suostu irtoomaan niin on letkulämppärin paikka,yhteen autoon jouduin laittamaan letkuun kun on lohkolämmitin niin pieni nappi että ei ollu sellasta vastusta kotona enkä viittiny piha-autoon uutta lähteä ostelee
Onkos se entinen läpipultilla kiinni? se voi kyllä mennä poikki mutta tökkää T-pultin sisälle niin sitte pääsee nitkuttamaan itte vastusta,aika hurjaa mutta ihan pelkkiä paikalleen lyötäviakin olen nähny,ihme että ne pitää?
Uutta kun laittaa paikalleen niin hioskelee santiksella hieman reiän ympäryksestä rojut pois,fiksu mies tietty laittaa uudenpultin jenkaan vaikkapa vaseliiniä tai kuparipastaa niin saapi joku vielä poiskin joskus.
Sitte jos se ei suostu irtoomaan niin on letkulämppärin paikka,yhteen autoon jouduin laittamaan letkuun kun on lohkolämmitin niin pieni nappi että ei ollu sellasta vastusta kotona enkä viittiny piha-autoon uutta lähteä ostelee
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Lohkolämmitin
Varsin edullisia letkulämmittimiä löytyy Biltemasta, sellainen tuli asennettua. Teho on samaa luokkaa kuin "merkkivehkeissä", mutta hinta kaikkine johtoineen jäi huomattavasti alle lohkoon kiinnitettävän vastuksen + johtojen.
Jos selectamatikkiin joku haluaa asentaa sellaisen, niin 38mm lämmitin on sopivin.
Jos selectamatikkiin joku haluaa asentaa sellaisen, niin 38mm lämmitin on sopivin.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa