DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
+4
erkki
Tessu
outsider
hannu.paajanen
8 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Onko teistä joku vaihtanut akut toisinpäin miinus (-) runkoon. Haluaisin laittaa vaihtovirtalaturin nykyisen tasavirtalaturin tilalle. Startti mielestäni pyörii aina samaan suuntaan napaisuudesta riippumatta. Toinen ongelma on kallis 6 V akku jota tarvitaan kaksi. Uudet akut ovat korkeampia kuin 60 luvun akut. Viimekesänä suli akunnapa pois kun penkki maadotti vasemmanpuoleisen akunnavan. Onneksi traktori oli ulkona. Maadoitusjohdon eriste paloi savuna ilamaan oli kirkaanpunainen.
Molemmat akut piti uusia. Tätä vaaratilannetta en edes osanut kuvitella. Isällä penkki oli eri pykälässä. Laitoin tämän vaaran tiedoksi, koska kulunut penkki voi tehdä tällä akkuratkaisulla maadoittamisen uudelleen.
Molemmat akut piti uusia. Tätä vaaratilannetta en edes osanut kuvitella. Isällä penkki oli eri pykälässä. Laitoin tämän vaaran tiedoksi, koska kulunut penkki voi tehdä tällä akkuratkaisulla maadoittamisen uudelleen.
hannu.paajanen- David Brown : DB 880 DB 996
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Helsinki
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Vaihtovirtalaturin voi laittaa kunhan lataukselle on valo napaisuus voi olla miinusmaa.
Nykyisenkin voit muuttaa miinusmaalle ja vakionahan tuossa on 12v systeemi joten yksi 12V akku riittää tai voi olla 2 jos kytket ne rinnan ++ ja--.
Jos on Kaksi 6V akkua ,ne kytketään sarjaan jotta saadan 12 V systeemi.
Mutta ei kannata laittaa 6 V akkuja koska ne on kalliimpia.
Minulla on 950:ssä yksi 60Ah akku ja sillä pärjää ainakin kesäkeleiss hyvin.
Nykyisenkin voit muuttaa miinusmaalle ja vakionahan tuossa on 12v systeemi joten yksi 12V akku riittää tai voi olla 2 jos kytket ne rinnan ++ ja--.
Jos on Kaksi 6V akkua ,ne kytketään sarjaan jotta saadan 12 V systeemi.
Mutta ei kannata laittaa 6 V akkuja koska ne on kalliimpia.
Minulla on 950:ssä yksi 60Ah akku ja sillä pärjää ainakin kesäkeleiss hyvin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Tessu likes this post
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Jaksaako siis todella 60A akku pyörittää Taavia? meillä ei meinaa 850 pyöriä pikkuakuilla mihinkään vaatii ainakin sen ison 12v ja 125A että jaksaa hyvin lähteä ja pelkästään kesällä tämäkin käytössä.
Jos lähtee laiskasti käyntiin se ei tee hyvää startille
Jos lähtee laiskasti käyntiin se ei tee hyvää startille
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Kesäkelillä toimii yksi 60 Ah:n akku 880:ssa ihan hyvin. Meillä ollut sellainen käytössä vuosikaudet. Jos startti pyörittää sillä heikosti, niin kannattaa tutkia startin kunto. Kuluneet puslat tekevät sen, että ei jaksa pyörittää. Samoin , jos yksi hiili on liian lyhyeksi kulunut.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Mamman 1494 Kassussa on jokin 60 tai 70Ah akku, lähtee talvellaki käyntiin ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Ei mweillä startissa vikaa ole meinaan vaan että jollei pyöritä pikkuakulla hyvin vaikak käyntiin saakin se ei tee hyvää,no ite en käytä kun tuota kokoa akkua kun ei koskaan ole muita käytetty jollei rikki ole menny
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Jos akku ja moottori on iskussaan, niin eipä pitkään tarvii starttaillakkaan. Lähtee talvipakkasilla hehkutuksineenkin koneet käyntiin melko pienelläkin paristolla.
Se jokin minuutin sahailut sit alkaa vaatia amppeerireserviä jo .....
Se jokin minuutin sahailut sit alkaa vaatia amppeerireserviä jo .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Eipä ole 850 Taavissa mitään hehkuja ja tolla ei ajella kun kesällä.
Moni muu on vaan tuhonnu starttinsa kun sahaa alijännitteellä ja moottori ei jaksa kunnolla pyöriä niin ei sinne tule sillon puristuksiakaan,hyvin ilmiön huomannu risalla akulla,talvikäyttölaitteet meillä aina on lämmittimissä kun lähdetään kylmää konetta en ala pyörittelee koskaan.
Moni muu on vaan tuhonnu starttinsa kun sahaa alijännitteellä ja moottori ei jaksa kunnolla pyöriä niin ei sinne tule sillon puristuksiakaan,hyvin ilmiön huomannu risalla akulla,talvikäyttölaitteet meillä aina on lämmittimissä kun lähdetään kylmää konetta en ala pyörittelee koskaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Mulla toisessa taavissa 70Ah akku ja sillä käynnistyy talvellakin hyvin. Toisessa taavissa loppuun ajettu 125Ah akku ja silläkin vielä lähtee.... molemmat aina lämppäristä tulille, joten ei ne kovin isoja virtoja siinä tarvii. Kumpikin kyllä jäykillä öljyillä pyörii laiskasti kun pakkasjakson jälkeen lämmittelee tulille sitä märkää lunta kolaamaan.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Hannu kiittää DB 880 akkuvinkeistä
Hannu kiittää DB 880 akkuvinkeistä
Yritän pitää nämä uudet akut kunnossa mahd pitkään älykkäällä akku laturilla. Traktorilla ajetaan vain keällä. Talviajot päättyivät kun tuli DB 996 taloon. ("Uusi traktori 1980") Kumpikaan ei ole enää varsinaisessa tuotanktokäytössä. Halkoja ym muuta kevyttä ajoa tällä hetkellä.
Yritän pitää nämä uudet akut kunnossa mahd pitkään älykkäällä akku laturilla. Traktorilla ajetaan vain keällä. Talviajot päättyivät kun tuli DB 996 taloon. ("Uusi traktori 1980") Kumpikaan ei ole enää varsinaisessa tuotanktokäytössä. Halkoja ym muuta kevyttä ajoa tällä hetkellä.
hannu.paajanen- David Brown : DB 880 DB 996
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Helsinki
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Älylatureiden etevämmyydestä on varsinkin moottoripyörämiesten kesken aika vaihtelevia käsityksiä. Ne vaihtelee sen verran, että omissa pyörissä on saanut olla täyden akun maajohto talven irti ja keväällä on aina lähdetty liikenteeseen nappia painamalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Ja akkujen ikä max sen 5v niin alkaapi olla talviajossa jo haastavaa jollei joka päivä ajele,että siihen kannattaa varautua niin ei tuu pettymyksiä.
ite vaihtanu talvikäyttö traktoriin uuden akun ja siitä vanhan 850 Taaviin jolla vaan kesä käyttöä,kyllä se siinä menny 2-3 kesää riippuen paljonko ajaa ja latailee välillä,talvella kun on pakko saada käyntiin kun pakkaset lauhtuu ja alkaa lunta puskemaan ja katoilta tulee lumet ovien eteen.
Akut,öljyt,putsarit jne on sitä halvinta remonttia ja säästyy monelta vaivalta itsekkin
ite vaihtanu talvikäyttö traktoriin uuden akun ja siitä vanhan 850 Taaviin jolla vaan kesä käyttöä,kyllä se siinä menny 2-3 kesää riippuen paljonko ajaa ja latailee välillä,talvella kun on pakko saada käyntiin kun pakkaset lauhtuu ja alkaa lunta puskemaan ja katoilta tulee lumet ovien eteen.
Akut,öljyt,putsarit jne on sitä halvinta remonttia ja säästyy monelta vaivalta itsekkin
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
erkki kirjoitti:Älylatureiden etevämmyydestä on varsinkin moottoripyörämiesten kesken aika vaihtelevia käsityksiä. Ne vaihtelee sen verran, että omissa pyörissä on saanut olla täyden akun maajohto talven irti ja keväällä on aina lähdetty liikenteeseen nappia painamalla.
Ylläpitolatausta en minäkään ole tarpeellisena pitänyt. Ei se sähkö ehjästä akusta mihinkään karkaa moneen kuukauteen, jos on piuha irti tai
päävirtakytkimestä poikki.
Mutta älylaturin akkua elvyttävällä toiminnolla olen kyllä vanhoille väsähtäneille akuille saanut jatko aikaa
Avantin 10 vuotta vanha 25 ah akkukin syksyllä käytänössä kuoli, mutta elvytystoimien jälkeen elää vieläkin, eli jaksaa pyöräyttää koneen käyntiin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Akkuliike kertoili minulle että jos tahtoo akun pysyvän kunnossa sitä pitää joko käyttää normisti että latautuu tai ladata varastossa ollessaan vähintään kerta kuukauteen
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Tessu kirjoitti:Akkuliike kertoili minulle että jos tahtoo akun pysyvän kunnossa sitä pitää joko käyttää normisti että latautuu tai ladata varastossa ollessaan vähintään kerta kuukauteen
Joo, se on nimenomaan lyijyakun säilymisen edellytys että on aina täydessä varauksessa.
Taitaa vaan nykypäivän kansalaisilta usein unohtua.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Kyllä noin on,muutaman kuukauden päästä taas alkaa pakkaset ja monella akut kuivat,sitten ihmettelevät kun ekalla pakkasella koneet ei herääkkään,se että akku on huoltovapaa ei tarkoita sitä ettei se tarttis joskus ladata jollain tapaa.
Joissain vielä korkit niin nestepintakin pitää tarkistaa,sekin on muutes monesti syy nyky suljetuissakin akuissa että onkin vedet kadonnu kun ei enää pelaa,monesti on vaan nesteet puolillaan jos läpi pääsee kattomaan.
Hyvän huijauksen on akkuteolisuus keksiny heh!
Joissain vielä korkit niin nestepintakin pitää tarkistaa,sekin on muutes monesti syy nyky suljetuissakin akuissa että onkin vedet kadonnu kun ei enää pelaa,monesti on vaan nesteet puolillaan jos läpi pääsee kattomaan.
Hyvän huijauksen on akkuteolisuus keksiny heh!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Sanotaan näin, että hyvä akku ei ylläpitolaturia kaipaa, jos koneella kuitenkin ajetaan (silloin kun ajetaan) sen verran, että akku latautuu. (tarkoittaa, että laturi myös on kunnossa ja riittävän tehokas)
Sitten taas huono akku tarvii sen ylläpitolaturin, silloin pysyy tiettyyn pisteeseen asti "iskussa". Ja loppullinen tuhoutuminen tulee yllättäen, kerralla
Sitten taas huono akku tarvii sen ylläpitolaturin, silloin pysyy tiettyyn pisteeseen asti "iskussa". Ja loppullinen tuhoutuminen tulee yllättäen, kerralla
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Näin se menee,itsellä ajoa välillä niin vähän että autot seisoo viikkoja ja traktorit kuukausia sillon lataus paikallaan,kerran kuoli siviiliauton akku nopeasti ja keskellä kesää,eikä ollu edes vanhakaan akku.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 punainen -62 akun napaisuuden vaihto
Itellä taitaa olla 880 implessä yksi 12V 74Ah akku ja hyvin riittänyt kesät-talvet. Startin uusiminen tosin auttoi oleellisesti myös tuon akun riittävyyteen, alkuperäinen ei enää jaksanu pyöriä juur olleskaan mutta uusi pyörii mainiosti tuollakin. Penkki ongelmaan auttaa kun laittaa akun jossa runkoon menevä napa (napaisuudesta riippuen) tulee siihen penkin alle, niin ei haittaa jos sattuu penkki napaan ottamaan kiinni
jteskeli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Similar topics
» Hydrauliikkasuodattimen vaihto
» 995 Polttoainesuodattimien vaihto
» Akun purkautumisesta...
» 1390 keulapala pellistä säleiköllä ja akun uusi paikka
» koiranpaskatiivisteen vaihto d-b-990 vm.63
» 995 Polttoainesuodattimien vaihto
» Akun purkautumisesta...
» 1390 keulapala pellistä säleiköllä ja akun uusi paikka
» koiranpaskatiivisteen vaihto d-b-990 vm.63
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa