950 ja taka-akselin öljyvuoto
+3
mattkau
erkki
audiq
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
950 ja taka-akselin öljyvuoto
950 vuotaa öljyä oikean puolen takaronkan juorureiästä. Traktori oli seisonut jokusen vuoden ostaessani sen ja nyt seisonut minulla 1,5 vuotta. Silti vaihteistoöljyt on tikun mukaan täsmälleen maksimissa, vaikka paikkoja on merkattu. Ronkan öljyt on jokusen sentin alle täyttöreiän.
Ilmeisesti kannattaa varautua vaihtamaan molempiin suuntiin stefat sinne? Sen verran minulle on kerrottu, että lukon poljin täytyy lukita pohjaan, kun vetää akselin ulos.
Muuten hyvin vähän löytyy mitään ohjetta hommaan.
Esimerkiksi miten saa siististi tyhjennettyä vaihteiston, jos ei ole kippiliitintä? Paljonko siellä pitäisi öljyä olla? Mihinkään 50 litran määrään ei riitä minulla laskukipot, niin täytyisi imaista pönttöihin suoraan.
Ja itse remonttiin kaipaisin ohjeita ja tietoa minkälaiset osat täytyy tilata.
Ilmeisesti kannattaa varautua vaihtamaan molempiin suuntiin stefat sinne? Sen verran minulle on kerrottu, että lukon poljin täytyy lukita pohjaan, kun vetää akselin ulos.
Muuten hyvin vähän löytyy mitään ohjetta hommaan.
Esimerkiksi miten saa siististi tyhjennettyä vaihteiston, jos ei ole kippiliitintä? Paljonko siellä pitäisi öljyä olla? Mihinkään 50 litran määrään ei riitä minulla laskukipot, niin täytyisi imaista pönttöihin suoraan.
Ja itse remonttiin kaipaisin ohjeita ja tietoa minkälaiset osat täytyy tilata.
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Onko jarru öljyyntynyt? Jos vetoakselin stefa alkaa vuotaa niin ekana sen tavallisesti huomaa siitä että jarru menettää tehonsa kun rumpu öljyyntyy.
Öljyä pystyy tulemaan myös portaalin puolelta, mutta siellä on öljyn pinta niin matalalla että kyllä kai se aika harvinaista on että sieltä tulisi öljyä niin paljon että se merkkaa parkkipaikan.
Ennen osan irrotusta tosiaankin tasauspyörästön lukko kannattaa tukea alas, niin lukkoholkki ja sen palautusjousi pysyvät paikallaan tasauspyörästöä vasten vaikka vetoakseli vedetään ulos. Takapää tunkille, pyörä irti ja pultit auki. Öljyjä ei tarvitse laskea pois. Alle kannattaa laittaa tellinkiä, jonka varaan portaali putoaa kun sen suostuttelee irralleen ohjaustapeista, joita liitoksessa taitaa olla pari kappaletta. Jos tellingissä on hiukan leveyttä tai rullat alla, niin vetoakseli tulee ulos kun portaalin vetää runsaat puoli metriä sivulle päin. En ole 950:stä koskaan avannut, mutta jos siinä on sama systeemi kuin uudemmissa, on stefasysteemi erillisessä valurautalätkässä, joka on aika tarkalla sovitteella taka-akselin reiässä. Muistaakseni stefaremonttia varten se lätkä pitää irrottaa, siinä taitaa olla pari kierrereikää ihan ulosvetoa varten ja kierre niissä on joku tuumakoko, johon sopivat pultit pitää kai usein irrottaa jostain kohdasta traktoria kun sellaisia on harvalla omassa miljoonalaatikossa. Se lätkä on tosiaan valurautaa ja kova voimankäyttö saattaa sen rikkoa, joten apuna kannattaa käyttää kylmäsumutetta tai muuta vastaavaa kikkaa, että sovitteen saa löystymään lämpötilaerolla.
Öljyyntyneistä jarrukengistä on vallalla sellainen käsitys, että niihin on imeytynyt öljyä ja niitä ei sen takia pysty enää käyttämään. Tuo käsitys on väärä. Jos kengissä on hyvin pintaa ja ne ovat ehyet niin kyllä niillä jarrutus onnistuu kun ensin putsaa niistä öljyt pois. Mutta eipä se tuossa remontissa paljo kustanna jos jostain löytää uudet hihnat ja niittaa ne paikalleen.
Nykyään on tarvikekaupoissa aika hyvin toimivia stefan pehmennin kemikaaleja, jota sekoitetaan öljyyn ja se reagoi tekokumin kanssa niin, että kimmoisuus palautuu sen verran että stefan vuoto saattaa tyrehtyä, ainakin joksikin aikaa. Rikkinäistä stefaa tai öljyyntynyttä jarrua se ei tietenkään korjaa, mutta jos kumi on vain korppuuntunut, niin se voi toimia. Autopuolella semmoisia aineita käytellään usein kun näköpiirissä on liikaa ruuvattavaa.
Öljyä pystyy tulemaan myös portaalin puolelta, mutta siellä on öljyn pinta niin matalalla että kyllä kai se aika harvinaista on että sieltä tulisi öljyä niin paljon että se merkkaa parkkipaikan.
Ennen osan irrotusta tosiaankin tasauspyörästön lukko kannattaa tukea alas, niin lukkoholkki ja sen palautusjousi pysyvät paikallaan tasauspyörästöä vasten vaikka vetoakseli vedetään ulos. Takapää tunkille, pyörä irti ja pultit auki. Öljyjä ei tarvitse laskea pois. Alle kannattaa laittaa tellinkiä, jonka varaan portaali putoaa kun sen suostuttelee irralleen ohjaustapeista, joita liitoksessa taitaa olla pari kappaletta. Jos tellingissä on hiukan leveyttä tai rullat alla, niin vetoakseli tulee ulos kun portaalin vetää runsaat puoli metriä sivulle päin. En ole 950:stä koskaan avannut, mutta jos siinä on sama systeemi kuin uudemmissa, on stefasysteemi erillisessä valurautalätkässä, joka on aika tarkalla sovitteella taka-akselin reiässä. Muistaakseni stefaremonttia varten se lätkä pitää irrottaa, siinä taitaa olla pari kierrereikää ihan ulosvetoa varten ja kierre niissä on joku tuumakoko, johon sopivat pultit pitää kai usein irrottaa jostain kohdasta traktoria kun sellaisia on harvalla omassa miljoonalaatikossa. Se lätkä on tosiaan valurautaa ja kova voimankäyttö saattaa sen rikkoa, joten apuna kannattaa käyttää kylmäsumutetta tai muuta vastaavaa kikkaa, että sovitteen saa löystymään lämpötilaerolla.
Öljyyntyneistä jarrukengistä on vallalla sellainen käsitys, että niihin on imeytynyt öljyä ja niitä ei sen takia pysty enää käyttämään. Tuo käsitys on väärä. Jos kengissä on hyvin pintaa ja ne ovat ehyet niin kyllä niillä jarrutus onnistuu kun ensin putsaa niistä öljyt pois. Mutta eipä se tuossa remontissa paljo kustanna jos jostain löytää uudet hihnat ja niittaa ne paikalleen.
Nykyään on tarvikekaupoissa aika hyvin toimivia stefan pehmennin kemikaaleja, jota sekoitetaan öljyyn ja se reagoi tekokumin kanssa niin, että kimmoisuus palautuu sen verran että stefan vuoto saattaa tyrehtyä, ainakin joksikin aikaa. Rikkinäistä stefaa tai öljyyntynyttä jarrua se ei tietenkään korjaa, mutta jos kumi on vain korppuuntunut, niin se voi toimia. Autopuolella semmoisia aineita käytellään usein kun näköpiirissä on liikaa ruuvattavaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Täydennyksenä edelliseen. Takasillan puolen stefat ovat tosiaan irtolaipassa. Siinä on kaksi ulosvetoreikää - varttituuman BSF kierteellä. 950:stä saattaa niihin reikiin käypäsiä ruuveja löytyä esimerkiksi kaihdinputken kiinnityksistä ja kytkinkopan päällä olevasta "miesluukusta". Ne vetoreiät ovat niin pieniä, että varsinaista ulosvetoa niiden kautta ei kannata yrittää. Tehtaan ohje on ottaa sen verran pitkä latta, että se yltää laipan yli molemmin puolin. Siihen porataan kaksi reikää mainittujen vetoreikien kohdalle ja jostain lainatut ruuvit pyöritetään niihin tiukasti muttei liian lujaan. Latan päihin tehdään isommat reiät joko kierteitettynä tai mutterit hitsattuna isompia ruuveja varten, joilla sitten vedetään laippa varovasti irti. Rohkeammat naputtelee ohkasta katkasumeisseliä tai keittiöstä lainattua veistä tms. ohutta esinettä laipan rakoon eri puolille. Tässä vain on vaara valurautaosan rikkoutumiseen ja retkeen laippakauppaan.
Niin, ja se kynkkä on aika painava osa ja varsinkin takaisin paikalleen laittaminen uusien stefojen ohi on sekä voima- että taitolaji
Niin, ja se kynkkä on aika painava osa ja varsinkin takaisin paikalleen laittaminen uusien stefojen ohi on sekä voima- että taitolaji
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
audiq likes this post
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Kiitos vastauksesta!
Rullat oli hyvä idea! Täytyykin napata rullakko mukaan, kun seuraavan kerran toisella tallilla käy.
Vuosi sitten kokeilin huvikseni ohjaustehostimen vuodonestoainetta autoon, jossa hammastanko oli kostea ja tiedän, että pumppujakin kyseiseen malliin on vaihdeltu, joten olen jo muutenkin varautunut osien vaihtoon, niin oli hyvä testikohde. Vuoden aikana säiliön pinta on pysynyt maksimissa. En kuitenkaan tiedä paljonko todellinen vuoto oli ennen tehostinnesteen vaihtoa ja vuodonestoaineen lisäämistä. Melko positiivisia käyttäjäkokemuksia oli noista elvytysaineista ohjaustehostimen vuotoihin. Vaihteistossa ongelmaksi voi muodostua vaihteistoöljyn suuri määrä, kun pitäisi laittaa aika monta purkkia vuodonestoainetta. Mutta täytyy tutkia tuotakin vaihtoehtoa. Se oli hyvä vinkki.
En osaa sanoa rummun öljyyntymisestä, kun hyvin vähän ajokokemusta tästä yksilöstä. Ei ne jarrut ainakaan lukkoon pyörää saa. Eli on ne heikot, mutta ei ne ihan rasvatuiltakaan tunnu, kun kuitenkin jotenkin pysähtyy. Asia varmasti varmistuu siinä vaiheessa, kun saa rummun näkyviin.
Hyviä vinkkejä kerroit. Vähän tuntuu nyt pienemmältä hommalta tämä. Tosiaan sain traktorin ja se on seisonut toisella tilallani tämän korona-ajan. Nyt hain koneen kotitalliin ja tarkoitus on alkaa käymään vikakohteita rauhakseltaan läpi. Moottoriremontti Taaviin on käyntiäänen perusteella joskus tehty. Pahimpia vikoja on tämä öljyvuoto ja syöttöpumpun vuoto, sekä polttoainejärjestelmän melko täydellinen tuho aiempien korjausyritysten seurauksena. - Mm. polttoainetankki on rälläköity auki. En tiedä mistä tähän löytäisi sopuhintaan ehjän tankin, vai korjaisiko vanhan.
Rullat oli hyvä idea! Täytyykin napata rullakko mukaan, kun seuraavan kerran toisella tallilla käy.
Vuosi sitten kokeilin huvikseni ohjaustehostimen vuodonestoainetta autoon, jossa hammastanko oli kostea ja tiedän, että pumppujakin kyseiseen malliin on vaihdeltu, joten olen jo muutenkin varautunut osien vaihtoon, niin oli hyvä testikohde. Vuoden aikana säiliön pinta on pysynyt maksimissa. En kuitenkaan tiedä paljonko todellinen vuoto oli ennen tehostinnesteen vaihtoa ja vuodonestoaineen lisäämistä. Melko positiivisia käyttäjäkokemuksia oli noista elvytysaineista ohjaustehostimen vuotoihin. Vaihteistossa ongelmaksi voi muodostua vaihteistoöljyn suuri määrä, kun pitäisi laittaa aika monta purkkia vuodonestoainetta. Mutta täytyy tutkia tuotakin vaihtoehtoa. Se oli hyvä vinkki.
En osaa sanoa rummun öljyyntymisestä, kun hyvin vähän ajokokemusta tästä yksilöstä. Ei ne jarrut ainakaan lukkoon pyörää saa. Eli on ne heikot, mutta ei ne ihan rasvatuiltakaan tunnu, kun kuitenkin jotenkin pysähtyy. Asia varmasti varmistuu siinä vaiheessa, kun saa rummun näkyviin.
Hyviä vinkkejä kerroit. Vähän tuntuu nyt pienemmältä hommalta tämä. Tosiaan sain traktorin ja se on seisonut toisella tilallani tämän korona-ajan. Nyt hain koneen kotitalliin ja tarkoitus on alkaa käymään vikakohteita rauhakseltaan läpi. Moottoriremontti Taaviin on käyntiäänen perusteella joskus tehty. Pahimpia vikoja on tämä öljyvuoto ja syöttöpumpun vuoto, sekä polttoainejärjestelmän melko täydellinen tuho aiempien korjausyritysten seurauksena. - Mm. polttoainetankki on rälläköity auki. En tiedä mistä tähän löytäisi sopuhintaan ehjän tankin, vai korjaisiko vanhan.
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Minkälainen vuoto on syöttöpumpussa? Jos pumpun etupään stefa vuotaa, niin se tiputtaa öljyä moottoriöljyn sekaan. Sen korjaamista ei auta siirtää pitkään. Pumpun päällä olevia kaasu- ja sammutin -namiskojen vuodot korjaantuu uusilla tiivisteillä, ei ole paha rasti. Jos laitat ilmoituksen tuonne ostetaan-myydään -osastolle niin saatat saada tankkitarjouksia. Tässä on kilometrin päässä yksi 950 jossa on jäätynyt lohko halki, mutta en ole kysynyt että onko se menossa osiksi vai tehdäänkö siitä vielä menopeli. Talossa on toinen ehyt 950 joten jos vauriokone jää varaosakoneeksi niin siitä pystyisi liikenemään jotain osia muillekin.
950:ssä on peräöljyä kai jotain parikymmentä litraa, joten aika paljon sinne pitää pehmitintä kaataa jos tekee aineen valmistajan suositteleman seoksen.
950:ssä on peräöljyä kai jotain parikymmentä litraa, joten aika paljon sinne pitää pehmitintä kaataa jos tekee aineen valmistajan suositteleman seoksen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Syöttöpumppu tiputti läheltä molempia päätyjä. Se voi hyvin olla, että vuotopaikka on ne akselit syöttöpumpun päällä tai pumpun kansi. Täytyy puhdistaa paikat, niin näkee tarkemmin. Lisäksi syöttöpumppuun tuleva putki oli poikkaistu ja korvattu letkulla, niin sekin liitos vuotaa. Ostin jo banjoliittimiä ja letkua, että saan hieman fiksummaksi noita polttoainepatentteja. Myöskin polttoainehana vuotaa lasikupilta ja hanan akselilta. Lasikuppiin en ole löytänyt tiivistettä ja tilaamani akselin tiivisteen liike onnistui hukkaamaan. Minulla on polttoaineen kestävää kumimattoa, niin täytyy ehkä tehdä se lasikupin tiiviste.
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Minun mielestä noita sakkakupin tiivisteitä löytyy vaikkapa IKH:lta (ei mainos). Parikin noita sieltä olen ostanut, kaksi tuumaa halkaisijaltaan litteä kumitiiviste ihan tuohon tarkoitukseen, pöötä kestävä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Tuo oli hyvä vinkki! Niin minäkin muistin nähneeni niitä heillä, mutta en löytänyt etsimällä heidän sivuiltaan, eikä myyjäkään kertonut niistä, vaikka kävin hanaa heillä näyttämässä. Heidän hakunsa on tosi huono. Nyt kun etsin ensin googlen kautta tiivisterenkaan, niin sain kaivettu IKH:kin sivulta sellaisia! Paria eri kokoa ainakin näytti olevan. Kiitos taas!
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Öljy vuoto
Meidän david brown 1390 vuotaa öljyä hydrauliikka lohkosta kun nosto laitetta laskee ja nostaa
Miten korjataan
Miten korjataan
Rasmus- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Rasmus, älä esitä uusia kysymyksiä toisen tekemän kyselyn yhteyteen vaan avaa uusi viestiketju omalle kysymyksellesi. Tämä viesti koskee 950 mallin vuotoja. Tarkenna samalla mikä vuotaa ja missä vuoto sinun koneessasi esiintyy.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
[quote="audiq"]950 vuotaa öljyä oikean puolen takaronkan juorureiästä. Traktori oli seisonut jokusen vuoden ostaessani sen ja nyt seisonut minulla 1,5 vuotta. Silti vaihteistoöljyt on tikun mukaan täsmälleen maksimissa, vaikka paikkoja on merkattu. Ronkan öljyt on jokusen sentin alle täyttöreiän.
Ilmeisesti kannattaa varautua vaihtamaan molempiin suuntiin stefat sinne? Sen verran minulle on kerrottu, että lukon poljin täytyy lukita pohjaan, kun vetää akselin ulos.
Muuten hyvin vähän löytyy mitään ohjetta hommaan.
Esimerkiksi miten saa siististi tyhjennettyä vaihteiston, jos ei ole kippiliitintä? Paljonko siellä pitäisi öljyä olla? Mihinkään 50 litran määrään ei riitä minulla laskukipot, niin täytyisi imaista pönttöihin suoraan.
Ja itse remonttiin kaipaisin ohjeita ja tietoa minkälaiset osat täytyy tilata.
En usko että stefanpehmitysainetta kannatta vaihdelaatikkoon laittaa.Vaatis aika ison määrän.
"Muutaman" olen noita vuotoja korjannut ja aina on vika ollut siinä takasillan puolella olevissa stefoissa.Ei jarrurummun puolella.
2kpl per puoli. Se laippa jossä nuo on kiinni lähtee kyllä taltallakin irti kun nätisti naputtelee.Ne pultinreiät siinä laipassa on niin pienelle pultille että ei tahdo kestää ulosvetoa.
Voi myös laittaa kierretangosta sopivan ulosvetäjän ,sopiva lattaraudan pätkä joka menee vetoakselin reiästä vinossa juuri sisään mutta suorassa riittää peittämään reiän.
Samalla kun ottaa alennuspyörästöt irti tuota stefaremonttia varten saa jarrutkin huollettua.Monesti on se akseli joka levittää jarrukengät jumissa.Se kannatta samalla rasvata hyvin.
Osat tuohon stefaremonttiin ei paljoa maksa 4kpl :https://www.ikh.fi/fi/akselitiiviste-jarruakselin-db-k13353-44-5x80-8x12-t4267
Ilmeisesti kannattaa varautua vaihtamaan molempiin suuntiin stefat sinne? Sen verran minulle on kerrottu, että lukon poljin täytyy lukita pohjaan, kun vetää akselin ulos.
Muuten hyvin vähän löytyy mitään ohjetta hommaan.
Esimerkiksi miten saa siististi tyhjennettyä vaihteiston, jos ei ole kippiliitintä? Paljonko siellä pitäisi öljyä olla? Mihinkään 50 litran määrään ei riitä minulla laskukipot, niin täytyisi imaista pönttöihin suoraan.
Ja itse remonttiin kaipaisin ohjeita ja tietoa minkälaiset osat täytyy tilata.
En usko että stefanpehmitysainetta kannatta vaihdelaatikkoon laittaa.Vaatis aika ison määrän.
"Muutaman" olen noita vuotoja korjannut ja aina on vika ollut siinä takasillan puolella olevissa stefoissa.Ei jarrurummun puolella.
2kpl per puoli. Se laippa jossä nuo on kiinni lähtee kyllä taltallakin irti kun nätisti naputtelee.Ne pultinreiät siinä laipassa on niin pienelle pultille että ei tahdo kestää ulosvetoa.
Voi myös laittaa kierretangosta sopivan ulosvetäjän ,sopiva lattaraudan pätkä joka menee vetoakselin reiästä vinossa juuri sisään mutta suorassa riittää peittämään reiän.
Samalla kun ottaa alennuspyörästöt irti tuota stefaremonttia varten saa jarrutkin huollettua.Monesti on se akseli joka levittää jarrukengät jumissa.Se kannatta samalla rasvata hyvin.
Osat tuohon stefaremonttiin ei paljoa maksa 4kpl :https://www.ikh.fi/fi/akselitiiviste-jarruakselin-db-k13353-44-5x80-8x12-t4267
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
audiq, kirjoitit "Esimerkiksi miten saa siististi tyhjennettyä vaihteiston, jos ei ole kippiliitintä"? Oletko koskaan kuullut tyhjennystulpista? Ota pois noin 10 litraa öljyä vaihteiistosta ja kallista trakori hieman poispäin siltä puolelta mistä poistat pyöränvälityksen, niin ei tule öljyä ulos. Kuulosta siltä että sinulla ei ole ohjekirjaa josta saat tietoja traktorin huolloista, tilavuuksista ja muista asioista. Hommaa sellainen ensi tilassa ottamalla yhteyttä tähän https://www.ohjekirja.org/ En usko stefan pehmennysaineisiin tässä tapauksessa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Tässä on aika hyvin jo tullut selville miten stefat vaihdetaan, niin en tiedä viisastunko korjauskirjasta enää sen enempää. Erittäin hyviä niksejä myös kerrottu.
Autoasentajana olen toki kuullut tyhjennystulpista ja kokemuksesta tiedän, että tyhjennystulpasta laskeminen on kaukana siististä puuhasta, jos sieltä ei lasketa samalla kaikkea öljyä ulos. Minulla on muissa koneissa yli 50 litraa vaihteistoöljyä, niin oletin tässäkin olevan, kun rakenne on samanlainen. Mutta sehän helpottaa, jos öljyä ei saavikaupalla siellä ole.
Minulla on toinen kone nyt tallissa isommassa huollossa. Kun saan sen valmiiksi, niin otan Taavetin talliin ja alan purkamaan.
Autoasentajana olen toki kuullut tyhjennystulpista ja kokemuksesta tiedän, että tyhjennystulpasta laskeminen on kaukana siististä puuhasta, jos sieltä ei lasketa samalla kaikkea öljyä ulos. Minulla on muissa koneissa yli 50 litraa vaihteistoöljyä, niin oletin tässäkin olevan, kun rakenne on samanlainen. Mutta sehän helpottaa, jos öljyä ei saavikaupalla siellä ole.
Minulla on toinen kone nyt tallissa isommassa huollossa. Kun saan sen valmiiksi, niin otan Taavetin talliin ja alan purkamaan.
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Kirjoitin "ohjekirja", en "korjauskäsikirja", ne ovat kaksi eri asiaa- Ohjekirjassa on traktorin käyttäjälle tärkeitä tietoja traktorin ylläpidosta ja käytöstä ja korjaamokäsikirja antaa tietoja korjaamolle ja asentajalle. Ohjekirja kertoo esimerkiksi missä sijaitsee täyttö- ja tyhjennystulpat, suositellur öljylaadut ja eri kohteiden tilavuudet, hanki sellainen pikaisesti. Traktorin huoltaminen ei ole siistiä puuhaa ja vaihteistoöljy ei pidä koskaan pumpata kokonaan ulos hydrauliikkapumpulla kippiletkua pitkin, koska se johtaa öljytason laskettua siihen että pumppu imee ilmaa ja alkaa kavitoida. Mutta, sinunhan pitäisi tämä kaikki tietää jos kerran olet autonasentaja. Niin ja David Brown traktorin hydrauliikkapumpun imu tapahtuu vaihteiston alla oilevan täysvirtasuodattimen tai tiheän imuverkon kautta.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Su Huhti 25 2021, 13:44, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Kun lasket kaikki öljyt pois ja otat alennuspyörästöt irti stefojen vaihtoa varten niin samalla kannattaa tyjhjätä takasillan "onkalot" öljystä ja vedestä.
Siitä vain rättiä sisään vetoakselin aukosta.Näin ei uudet öljyt enää harmaannu.Suurin osa öljyt harmaannuttavasta vedestä on nimenomaan täällä.Ulosottokotelon tyhjennystulppa kannatta myös käyttää auki.
Siitä vain rättiä sisään vetoakselin aukosta.Näin ei uudet öljyt enää harmaannu.Suurin osa öljyt harmaannuttavasta vedestä on nimenomaan täällä.Ulosottokotelon tyhjennystulppa kannatta myös käyttää auki.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Ite oon kyllä traktorin omalla hydepumpulla kippitetkun kautta öljyjä poistanut, useistakin, ja erimerkkisistäkin koneista.
Siinä vaihees kun alkaa pruiskii vähänkään ilmaa letkusta , silloin pelit seis ja loput propuista pois laskien.
Siinä vaihees kun alkaa pruiskii vähänkään ilmaa letkusta , silloin pelit seis ja loput propuista pois laskien.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Nyt menee aiheen sivusta, mutta kun tässä oli jo puhe syöttöpumpusta, niin kerrottakoon, että tosiaan syöttöpumppu näyttää vuotavan ainakin kaasuvivun akselilta. Täytyy tilata tiivistesarja siihen.
Nyt sain Taavetin pestyä ja talliin kuivumaan. Huomenna tilaan osia. Ilmeisesti siinä ronkan laipassa ei ole minkäänlaista tiivistettä, kun ei siellä ole öljytilaakaan?
Löytyi käsikirja ja korjauskäsikirja 950:seen.
Nyt sain Taavetin pestyä ja talliin kuivumaan. Huomenna tilaan osia. Ilmeisesti siinä ronkan laipassa ei ole minkäänlaista tiivistettä, kun ei siellä ole öljytilaakaan?
Löytyi käsikirja ja korjauskäsikirja 950:seen.
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Juu, ei ole tiivistettä portaalin ja taka-akselikotelon välissä. Kohdistustapit saattavat olla hiukan piukat, että vaatii hiukan voimaa, että portaalin saa raolleen ja sitten irti.
Syöttöpumpun kannen kanssa pitää purkaessa olla hiukan helläkätinen ettei venäytä jousta joka on siellä kannen vipujen ja säätimen välissä. Sammutin- ja kaasuvivun akseleissa on muistaakseni 0-rengastiivistys. Kannattaa pestä jollain liuottimen tapaisella paikat ulkoapäin ennen avaamista.
Syöttöpumpun kannen kanssa pitää purkaessa olla hiukan helläkätinen ettei venäytä jousta joka on siellä kannen vipujen ja säätimen välissä. Sammutin- ja kaasuvivun akseleissa on muistaakseni 0-rengastiivistys. Kannattaa pestä jollain liuottimen tapaisella paikat ulkoapäin ennen avaamista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Kaksi o-engasta per akseli. Se kannen vivusta - säätimen vipuun jousi, se on syytä katsoa tarkasti purkuvaiheessa, että missä reikälöissä jousi on, kummastakin päästä. Kummassakin päässä on 3 vaihtoehtoa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Perjantaiksi lupasivat osat.
Pesin syöttöpumpun samalla, kun pesin traktorin. Aika paljon se näkyy vuotavan, kun runkoaisa ihan löpössä, vaikka eilen pesin liuottimen kanssa rasvat pois.
Huomasin tuossa kun olin moottorin pessyt, että lohko on halki toiselta sivulta läheltä moottorin päätyjä, molemmista päistä. Ihan aavistuksen tihkuu sieltä jäähdytinnestettä. Kone kun on seisonut vuosia ja jäähdyttimessä on kuitenkin nesteet ok, niin ei kai se ihan mahdottomia vuoda. Haen sellaisen muovailuvaha-epoksipötkön samalla, kun haen osia. Täytyy vaihtaa nesteet ja sitten heittää sinnekin sekaan joku lohkonpaikkausaine. Mutta nämä menee otsikosta jo pahasti ohi. Ehkä teen tästä projektin, kun alkaa leviämään hommat.
Pesin syöttöpumpun samalla, kun pesin traktorin. Aika paljon se näkyy vuotavan, kun runkoaisa ihan löpössä, vaikka eilen pesin liuottimen kanssa rasvat pois.
Huomasin tuossa kun olin moottorin pessyt, että lohko on halki toiselta sivulta läheltä moottorin päätyjä, molemmista päistä. Ihan aavistuksen tihkuu sieltä jäähdytinnestettä. Kone kun on seisonut vuosia ja jäähdyttimessä on kuitenkin nesteet ok, niin ei kai se ihan mahdottomia vuoda. Haen sellaisen muovailuvaha-epoksipötkön samalla, kun haen osia. Täytyy vaihtaa nesteet ja sitten heittää sinnekin sekaan joku lohkonpaikkausaine. Mutta nämä menee otsikosta jo pahasti ohi. Ehkä teen tästä projektin, kun alkaa leviämään hommat.
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Jos moottoriöljyt alkaa harmaantua niin siellä voi olla lohkossa myös sisäinen vuoto. Laakerit ei kestä glygolia oikein ollenkaan, joten kannattaa tarkkailla öljyn kirkkautta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Nyt on ronkka ja laippa irti. Tuolla on vain yksi stefa. Miten tuo laippa purkaantuu ja miten pitäisi kasata? On kerrottu, että laipassa on kaksi stefaa, mutta ei tuolla näytä olevan kuin yksi ja jos sinne laittaa kaksi, niin näyttäisi tulevan ahdasta.
klik
klik
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Jos ei muut tiedä, niin Cliff varmaankin kommentoi asiaa aika pian. Laitoin hänelle s-postia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Kiitos erkki! Räjäytyskuvassakin laipassa on selkeästi kaksi stefaa. Täytyy käydä vielä mittaamassa, että tuon sisälaipan ulkohalkaisija on sama kuin stefassa.
audiq- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 48
Vs: 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Lontoon kieltä tämä on mutta kai siitä selvän saa silti:
Place the seal housing in a vice with the face uppermost.
Knock out the metal piece using a punch at an angle, alternating from side to side.
Insert a large screwdriver between the seal and the housing and knock / lever it out.
Discard the metal piece and press two new seals into the housing with the springs facing the differential and fill the space between the seals with grease.
Refit the assembly into the axle making certain that the holes for the withdrawal bolts are NOT inline with the brake shoe pivoting points.
Best Regards,
Cliff
Place the seal housing in a vice with the face uppermost.
Knock out the metal piece using a punch at an angle, alternating from side to side.
Insert a large screwdriver between the seal and the housing and knock / lever it out.
Discard the metal piece and press two new seals into the housing with the springs facing the differential and fill the space between the seals with grease.
Refit the assembly into the axle making certain that the holes for the withdrawal bolts are NOT inline with the brake shoe pivoting points.
Best Regards,
Cliff
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
» Taka-akselin sauman tiivistäminen
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» case 1494 taka-akselin laakerit
» DB 1390 taka-akselin stefan vaihto
» Taka-akselin sauman tiivistäminen
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» case 1494 taka-akselin laakerit
» DB 1390 taka-akselin stefan vaihto
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa