Sähköt 880
+2
erkki
Taavettise880
6 posters
Sivu 1 / 1
Sähköt 880
DB se 880-66. Lämpömittari ei toimi, ostin uuden ikh:lta, mittarissa on 4 johtoliitäntää, yksi selvästi polttimon kantaan, entäpä muut kolme? Kytkentäkaaviosta minkä katsoin ohjekirjasta ei ole apua. Latauksen merkkivalokin palaa tyhjäkäynnillä, en ole vielä mitannut montako volttia sieltä tulee.. vaihtovirtalaturin ajattelin tilalle, onko ohjetta sen asennukseen? Kojelaudan alla on johtoa sikinsokin, osa irti liittimistä, joten vähän arpapeliä mikä mihinkin kuuluu. Onko tämmöseen saatavana uutta johtosarjaa, tai onnistuisiko jollakin tehdä? Tai ehkäpä kokeilen itse.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Sähköt 880
Siellä ei lopulta ole johtoja ongelmaksi saakka. Mutta mittareiden, merkkivalojen ja latauspuolen toiminnasta on hyvä olla jokin käsitys ennen kuin ryhtyy puuhaan. Jos traktoriin ei ole lisätty paljoa sähköllä käyvää, niin kunnossa oleva pikku-Lucas tasavirtalaturi jaksaa pitää akun täytenä ja tyhjäkäynnillä merkkivalon palaminen on systeemin ominaisuus. Jos valo ei sammu kierroksilla, niin enemmän epäilen relevikaa kuin laturivikaa, mutta laturin kunto on aika nopeasti tarkistettavissa ja päätös vaihtovirta -ACR 18:aan on nopeasti tehty jos vanhat ovat auttamatta poissa pelistä.
Lämpömittarin pitää olla yhteensopiva lämpötilan mitta-anturin kanssa ja kahdella johdolla sen pitäisi toimia: toiseen menee jännite virtalukolta kun virrat on päällä ja toisesta menee johto anturille ylävesiletku naapuriin ja kun lämpö nousee, resistanssi muuttuu ja mittarin osoitin alkaa liikkua.
Vanhoille traktoreille on aika tyypillistä se, että johdotus hapettuu muovikuoren sisällä ja siihen tulee resistanssia lisää niin, että hyvälläkin akulla ajovalot ovat teholtaan kehnot. Siksi on ihan hyvä ajatus uusia joskus piuhat, mutta alkuperäisillä väritunnuksilla niitä on varmaan melkein mahdottomuus löytää mistään. Jollain muulla systeemillä ne on merkattava.
Lämpömittarin pitää olla yhteensopiva lämpötilan mitta-anturin kanssa ja kahdella johdolla sen pitäisi toimia: toiseen menee jännite virtalukolta kun virrat on päällä ja toisesta menee johto anturille ylävesiletku naapuriin ja kun lämpö nousee, resistanssi muuttuu ja mittarin osoitin alkaa liikkua.
Vanhoille traktoreille on aika tyypillistä se, että johdotus hapettuu muovikuoren sisällä ja siihen tulee resistanssia lisää niin, että hyvälläkin akulla ajovalot ovat teholtaan kehnot. Siksi on ihan hyvä ajatus uusia joskus piuhat, mutta alkuperäisillä väritunnuksilla niitä on varmaan melkein mahdottomuus löytää mistään. Jollain muulla systeemillä ne on merkattava.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Sähköt 880
Niin jos talvipimeällä aja valot päällä on lataus kyllä juuri siinä ja siinä että akku kestää tasavirtalaturilla tai muuten pitää kyllä akkua latailla ettei pääse piloille.
Eipä noissa montaa johtoamene,latauspuolen kun saa tehtyä ja starttivirrat niin niillä pääseeki jo pitkälle,valot sitten helpompia.
Se että tulee voltteja ei aina kerrokkaan totuutta jos ei tule ampereja ei lataus riitä,noinkin on joskus autossa käyny.
Eipä noissa montaa johtoamene,latauspuolen kun saa tehtyä ja starttivirrat niin niillä pääseeki jo pitkälle,valot sitten helpompia.
Se että tulee voltteja ei aina kerrokkaan totuutta jos ei tule ampereja ei lataus riitä,noinkin on joskus autossa käyny.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sähköt 880
Jos jännite kierroksilla nousee 14V tai vähän yli, niin kyllä siitä sähköä valuu akkuunkin, laturi toimii.
Mittarissa oleva neljäs johdon paikka saattaa olla maajohdolle. Mittari saattaa haluta maata ja johdolla varmistetaan, että mittari toimii myös vaikkapa eristävälle alustalle asennettuna. Mittarin mukana pitäisi olla paperi tai mittarin takana merkinnät miten johdot kytketään. Niinkuin Erkki kirjoittaa mittari ja anturi pitää myös olla yhteensopivia keskenään.
Jos päädyt vaihtamaan vaihtovirtalaturiin, niin se on ACR18 laturin kanssa varsin yksinkertainen operaatio. Vaihtovirtalaturi on lyhkäisempi, niin kiinnitysrautoja joutuu muokkaamaan. Sitten kytkentä: Laturi tarvitsee kaksi johtoa. Toinen, paksumpi (6mm2 tai enemmän) menee laturin päästä startin akkukaapelin naparuuviin. Laturi haluaa herätysvirran, joka johdatellaan merkkivalon kautta. Sille voi vetää kokonaan uuden johdon tai sitten kaivella releeltä merkkivalon johto ja laturille menevä magnetointijohto (merkintä olikohan F ja vhreä johto) ja yhdistää ne. Laturin mukana pitäisi tulla moninapaliitin, millä nämä kytketään laturin perään. Ja niin, merkkivalo pitää olla vanhan liiton hehkupolttimo, LED ei päästä niin paljoa sähköä läpi, että laturi huomaisi sen.
Mittarissa oleva neljäs johdon paikka saattaa olla maajohdolle. Mittari saattaa haluta maata ja johdolla varmistetaan, että mittari toimii myös vaikkapa eristävälle alustalle asennettuna. Mittarin mukana pitäisi olla paperi tai mittarin takana merkinnät miten johdot kytketään. Niinkuin Erkki kirjoittaa mittari ja anturi pitää myös olla yhteensopivia keskenään.
Jos päädyt vaihtamaan vaihtovirtalaturiin, niin se on ACR18 laturin kanssa varsin yksinkertainen operaatio. Vaihtovirtalaturi on lyhkäisempi, niin kiinnitysrautoja joutuu muokkaamaan. Sitten kytkentä: Laturi tarvitsee kaksi johtoa. Toinen, paksumpi (6mm2 tai enemmän) menee laturin päästä startin akkukaapelin naparuuviin. Laturi haluaa herätysvirran, joka johdatellaan merkkivalon kautta. Sille voi vetää kokonaan uuden johdon tai sitten kaivella releeltä merkkivalon johto ja laturille menevä magnetointijohto (merkintä olikohan F ja vhreä johto) ja yhdistää ne. Laturin mukana pitäisi tulla moninapaliitin, millä nämä kytketään laturin perään. Ja niin, merkkivalo pitää olla vanhan liiton hehkupolttimo, LED ei päästä niin paljoa sähköä läpi, että laturi huomaisi sen.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Sähköt 880
Siitä lämpömittarista. Alkuperäisessä mittarissa on kaksi johtoa, yksi virransyöttö (12V) ja yksi maadoitus lämpötila-anturin kautta eikä siinä ole taustavaloa. Mittarin runko maadoitetaan kojetauluun, joten erillistä maajohtoa ei tarvita. Mittari neljällä liittimellä ei todennäköisesti ole tarkoitettu tähän traktoriin. Seuraavassa linkki kytkentäkaavioon https://www.mycnhistore.com/eu/en/caseih/tractors/agricultural/euaa01agr330davidbrown/david-brown-selectamatic-tractor-sn-530001-to-563379/electrical-systems/electrical-equipment-tractor-544392-onward/cn/6912937A-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/59D66496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6 Olen sitä mieltä että traktorissa olevan lämpötila-anturin kanssa yhteensopiva mittari ei ole enää saatavana.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Sähköt 880
Sitten kun niitä mittareita maadoitellaan rungon kautta pitää tietää kunpi on tasavirtalaturissa maissa?
itte jouduin kääntämänä volttimittarista sisältä johdot toisinpäin että pelaa.
Jos on jo miinus maissa ei ole ongelmaa ja vaihtovirtalaturissa nin aian onkin jos sen laittaa.
Nuo mittarit kannattaa ostaa aina anturan kera niin toimii yhteen ja selvittää miten ne kytketään,sitten toimii varmasti.
itte jouduin kääntämänä volttimittarista sisältä johdot toisinpäin että pelaa.
Jos on jo miinus maissa ei ole ongelmaa ja vaihtovirtalaturissa nin aian onkin jos sen laittaa.
Nuo mittarit kannattaa ostaa aina anturan kera niin toimii yhteen ja selvittää miten ne kytketään,sitten toimii varmasti.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sähköt 880
No tutkitaan, ikh:lta tilasin mittarin+anturin saa sitten nähdä toimiiko. Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Vs: Sähköt 880
Laitoin 880 Selektaan Yazakin lämpömittarin 80 luvulla. Ei siinä ongelmia ollut, hyvin pelaa vieläkin. Taustavalo siinä on, ja se vaatii omat johtonsa.
Osa-aikaeläkeläinen- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14
Vs: Sähköt 880
Käy ne kun vaan on oikea antura mukana,taustavalon vedin minäkin volttimittarille, eipä niissä ole vaikeuksia
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Sähköt 880
Kaikille vastaajille kiitoksetEiköhän nuo kuntoon tule, seuraava rojekti onkin sitten nostolaitteen kunnostus.
Taavettise880- David Brown : Selectamatic 880 -66
Viestien lukumäärä : 42
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa