David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
4 posters
Sivu 1 / 1
David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Viime talvena tuli ostettua taavetti ja ihmettelin auraillessa ihmeellisesti toimivaa/välillä toimimatonta nostolaitetta. Nyt sitten tuli enemmän purettua ja huomasin, että ainakin nostolaitteen oikeasta päästä laakeri pullahtanut kokonaan ulos kotelosta. Myöskään rotanloukku ei toimi, sen selittää se että sieltä puuttuu osia välistä. Ihmeellisintä on, että kuinka tuo nostolaite on voinut edes toimia jollain tapaa. Nimittäin hydraulipumpun päällä olevaan venttiilikaraan ei tule mitään ohjausta (vipu ei ole kiinni vaan väännetty solmuun ) jolloin venttiili on koko ajan alhaalla nostoasennossa. Mitenkä ihmeessä nostolaite kuitenkin laskee kun käyttövivun painaa alas, vaikka mikään ei ohjaa venttiiliä pito/ laskuasentoon? Vivusto on irroittettu venttiilista varmaankin siksi että se ei liiku ollenkaan, pitäisikö siitä olla ihan mekaaninen yhteys käyttövivulle vai mikä sitä venttiili vipua kääntelee rotanloukun lisäksi? Tuossa videolla kuvat osista.
Marko1234- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Jahas. Siellä on taas joku seppä ollut asialla. On aika hankala alkaa neuvomaan korjausta näin kylmiltään. Pistän muutaman kuvan millaista siellä pitäisi olla. yksi kuva on kaavio systeemistä, kun on nostoasennossa, toinen on vivuston säädöistä mistä näkyy rotanloukun/käyttövivun ympäristö ja kolmas vivuston varaosakuva. Numero 3 ja siihen liittyvät osat "eivät kuulu joukkoon", ovat "kavennetun" puutarhamallin osia. Ylempi 16 käyttää pumpun päällä olevan venttiilistön linkkua ja 10 menee rotanloukulle.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Veteraanikonepäivillä Oulaisissa oli traktorikentällä 880 implematic, jossa oli rotanloukku ohitettu kokonaan ja sen sijaan oli rakennettu vivusto, jolla Rotanloukulle tulevaa pitkää tankoa sai liikuteltua ees taas nostovivusta. Automaattista vapaakierrolle laukaisua siinä ei sitten ole, mutta nostolaitetta voi käytellä ihan hyvin. Kyntöhydrauliikkaa ei sitten ole myöskään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Noin se on toiminu meilläkin vuoskymmeniä vaikka rotanloukku jotenkin risa,täytyy vaan muistaa ettei jätä pumppua jurraamaan!
Miten se näyttää että tuossa videolla kuitenkin on se vipu paikallaan joka karaa käyttää ja se joka on rutattu on putki?
Siellä toisessa päässä on sitten ajan saatossa voinu joku mennä rikki eikä ole koskaan korjattu kuten meilläkään...
Miten se näyttää että tuossa videolla kuitenkin on se vipu paikallaan joka karaa käyttää ja se joka on rutattu on putki?
Siellä toisessa päässä on sitten ajan saatossa voinu joku mennä rikki eikä ole koskaan korjattu kuten meilläkään...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Jos pumpun päällä olevan venttiilistölle tulevat vivut on väännelty toimimattomaksi, niin mikään ei silloin voi avata ohivirtausventtiiliä eli nostolaite nostaa koko ajan. Oletko kokeillut pysyykö varret tyhjänä alhaalla missään käyttövipujen asennossa vai nosteleeko niitä "joku". Tuli vaan mieleen sellainen todella villi arvaus, että TCU venttiili on pyöritetty sellaiseen asentoon, että painonsiirtoa mahdollisimman vähän. Kun käyttövivut käännellään TCU-asentoon, niin sen venttiili aukeaa ja karkuuttaa pumpulta sylinterille menevän öljyn melkein kokonaan pois ja varsiin jää vain miehen painon verran nostovoimaa, joka ehkä päästää varret laskemaan ja pitää niitä alhaalla, jos nostolaitteessa on kiinni vaikka perälevy.
Jos on näin, niin se joka sen on keksinyt on todellakin melkoinen seppä.
Jos on näin, niin se joka sen on keksinyt on todellakin melkoinen seppä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Onkohan yhteys sittenkään kokonana sieltä venttiililistä käyttökahvaan katkastu,tai sitten niitä vipuja ei perän sisältä kunnolla näe...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Nyt kun katselin mattkaun laittamia kuvia niin tuo ylimmän kuvan tanko c puuttuu kokonaan, eli tuo mikä lähtisi käyttövivulta vivustolle peräkoteloon. Ja tosiaan se venttiiliä käyttävä haarukka ei ole kiinni, vaan se prikkakin makaa sielä pumpun päällä irrallaan. Ja tosiaan jos ei ole työkonetta varsissa kiinni, niin varret nousee itsestään ylös vaikka käyttövipu olisi alhaalla.
Marko1234- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Systeemin täytyy pelittää juuri noin kun Mattkau selitti. Siinä on se nurja puoli, että kun nostovipu on jossain muussa kuin TCU -asennossa, pumppu kirnuaa jatkuvasti ylipaineventtiiliä vastaan täydellä paineella. Se on pumpulle varsin kuluttava käytäntö. Siinä on jonkin verran puuhaa laittaa systeemit alkuperäiseen asentoon jos löytää tarvittavat osat ensin jostain. Periaatteessa systeemin voisi tehdä niinkin, että ottaa sylinterille tulevasta linjasta syötön erilliselle suuntaventtiilille ja laittaa alkuperäisen systeemin kokonaan eläkkeelle, mutta sinä tapauksessa pitää keksiä keino, jolla suuntaventtiilistä saa ohjattua vapaan kierron öljyvirran vaihdelaatikon voiteluputkistoon.
Jos on hiukan keksijän vikaa niin ehkä siinä voisi onnistua sellainen omatekele, että tekee vaijerikäyttöisen ohjauksen suoraan alkuperäisen venttiilin ohjauspulttiin. Vaijerin pään kiinnitys pitäisi onnistua pultin kierteeseen ja päällysvaijeria varten pitäisi rustata jonkinlainen kiinnityspiste sen ulosottovaihteen päällä olevan tulpan paikalle.
Jos on hiukan keksijän vikaa niin ehkä siinä voisi onnistua sellainen omatekele, että tekee vaijerikäyttöisen ohjauksen suoraan alkuperäisen venttiilin ohjauspulttiin. Vaijerin pään kiinnitys pitäisi onnistua pultin kierteeseen ja päällysvaijeria varten pitäisi rustata jonkinlainen kiinnityspiste sen ulosottovaihteen päällä olevan tulpan paikalle.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Taas olisi kysymyksiä kyseisen taavetin nostolaitteeseen liittyen. Sain sen viime kesänä "toimimaan" siten että pystyi viime talven auraukset hoitamaan. Nyt tuo alkuperäinen systeemi tuli kyllä tiensä päähän lopullisesti, kun sieltä jo ennestään puuttui rotanloukun osat ja nosto/laskuventtiilin kara hakattu vinoksi. Aiheutti välillä sen että nostot loppui ja oli muutenkin voimaton kun venttiilit ei liiku oikein. Sylinteri pitää työkoneen ylhäällä vaikka viikon että se ei vuoda ja nyt kun jumitin venttiilit nosto asentoon niin jaksaa kyllä nostaa työkoneet. No tästä sain idean, että jätän koko alkuperäisen ohjauksen pois ja ottaisin vaan alkuperäiseltä pumpulta paineen uudelle hydrauliikkaventtiilille. Siitä sitten putki nostolaitesylinterille ja venttiililohkosta paluu peräreppuun. Tämähän varmaan toimii? Mutta mitä pitää ottaa huomioon? Onko tuolla kytkennällä haittavaikutuksia esimerkiksi vaihteiston voitelulle?
Marko1234- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Juu,
Putkitus pitäisi tehdä niin, että kun nostolaite ei nosta, niin pumpulta tuleva öljy menee vaihdelaatikon voiteluputkistoon. Arvaan, että kun traktorilla ajellaan, niin roiskevoitelu laatikossa voi riittää laakereiden voiteluun, mutta paikalliskäyttö, klapikone tms. on eri asia. Silloin laatikossa ei roisku oikein mitään, varsinkaan jos kertojakeppi on vapaa -asennossa.
Sellaisia systeemejä tiedän tehdyn, että alkuperäisen venttiililohkon molemmat venttiili, siis ohivrtausventtiili ja pito/laskuventtiili on jätetty jousipaineen varassa pohja-asentoon, jolloin kun moottori käy, tulee sylinterilinjaan täysi virtaus. TCU/vetovastussäätö -venttiili kannattaa poistaa pelistä tulppaamalla sinne menevä putki. Kun alkuperäinen laskuventtiili on porauksessaan, toimii sen päällä oleva alkuperäinen ylipaineventtiili edelleen ylikuormitussuojana.
Suuntaventtiili kytketään sitten sylinterille tulevaan linjaan, jolloin systeemiin saa kaksitoimiset ulosotot kaupantekijäisiksi. Mutta suuntaventtiililtä paluu pitäisi onnistua yhdistämään vaihdelaatikon voiteluputkistoon, mikä vaatii hiukan mielikuvitusta ja viitseliäisyyttäkin. Tavalla tai toisella paluuputken pää pitää saada ulosottovaihteen sisään niin, että putket voi liittää ja sitten asentaa ulosottovaihde takaisin paikalleen ja putken läpiviennin tiiviiksi.
Putkitus pitäisi tehdä niin, että kun nostolaite ei nosta, niin pumpulta tuleva öljy menee vaihdelaatikon voiteluputkistoon. Arvaan, että kun traktorilla ajellaan, niin roiskevoitelu laatikossa voi riittää laakereiden voiteluun, mutta paikalliskäyttö, klapikone tms. on eri asia. Silloin laatikossa ei roisku oikein mitään, varsinkaan jos kertojakeppi on vapaa -asennossa.
Sellaisia systeemejä tiedän tehdyn, että alkuperäisen venttiililohkon molemmat venttiili, siis ohivrtausventtiili ja pito/laskuventtiili on jätetty jousipaineen varassa pohja-asentoon, jolloin kun moottori käy, tulee sylinterilinjaan täysi virtaus. TCU/vetovastussäätö -venttiili kannattaa poistaa pelistä tulppaamalla sinne menevä putki. Kun alkuperäinen laskuventtiili on porauksessaan, toimii sen päällä oleva alkuperäinen ylipaineventtiili edelleen ylikuormitussuojana.
Suuntaventtiili kytketään sitten sylinterille tulevaan linjaan, jolloin systeemiin saa kaksitoimiset ulosotot kaupantekijäisiksi. Mutta suuntaventtiililtä paluu pitäisi onnistua yhdistämään vaihdelaatikon voiteluputkistoon, mikä vaatii hiukan mielikuvitusta ja viitseliäisyyttäkin. Tavalla tai toisella paluuputken pää pitää saada ulosottovaihteen sisään niin, että putket voi liittää ja sitten asentaa ulosottovaihde takaisin paikalleen ja putken läpiviennin tiiviiksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Noniin, nyt on tehty putkitus edellisissä viesteissä mainitulla tavalla ja 880 implestä löytyy nyt 2x kaksitoimiset ulosotot. Uudella suuntaventtiilillä ohjataan myös traktorin omaa nostolaitesylinteriä. Hyvänä puolena nyt ainakin että saa tarkasti ohjattua nostolaitetta ja pysyy juuri siinä mihin sen jättää. Jos tahtoo voi nostolaitteista välittämättä käyttää esim juontokouraa tai hydraulista työntövartta. Vanha sylinterille lähtevä linja tulpattiin ja poistettiin, sen tilalle tein paluulinjan voiteluputkistoon. Sitten pumpulta syvyydensäätö venttiilille/vanha ohjausvipu lähtevän putken korvasin 18mm hydrauliputkella, joka tulee peräkotelosta ulos nostolaiteakselin oikeasta päästä (vanhan rotanloukun kohdilta) ja siitä edelleen uudelle suuntaventtiilille. Pumppu on nyt jousipaineen varassa koko ajan nostoasennossa, mutta sillon kun suuntaventtiilin vipuihin ei koske öljyn pitäisi kiertää vapaasti voiteluputkistoon. Kiitos! ohjeista ja neuvoista mitä täältä saanut.
Marko1234- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Noniin, eipä sitä iloa kauan kestänyt kun vanha ja kovia kokenut hydraulipumppu väsähti lopullisesti. Kokeilin jo O-renkaat vaihtaa pumppuun ja imusihdin putsailin, sai jo lingon ilmaan mutta ei lämmettyään jaksa enää linkoa nostaa. Tilasin nyt selectamaticin pumpun kun se on reilusti halvempi ja pitäis käydä paikalleen suoraan. Alkuperäistä venttiilistöä en tarvitse, joten sen ventiilin paikan voi tulpata pumpusta. Uudessa suuntaventtiilissä on kuitenkin varoventtiili ja alkuperäisessä nostosylinterissä myös näyttää olevan jonkinlainen varoventtiili.
Marko1234- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Nyt on Selectan pumppu paikallaan ja toimii. Vanhasta implematicin hydraulipumpun rattaasta lankasahattiin kartioakselille sopiva ja itse jouduin tekemään mutterille upotuksen. Tuossa vielä jotain kuvia traktorista mitä muistin projektin aikana ottaa https://youtu.be/uSlyKpWEflM?si=fJPwtge9Jl9jc2tT
Marko1234- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Taavi 990 likes this post
Vs: David brown 880 implematic vm62 nostolaitteen korjaus
Näytät olevan tekijämiehiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Similar topics
» david brown 850 implematic vm62
» David brown 996 -75 ikuisuus korjaus
» David Brown 900 aluevaihtajan korjaus
» David Brown implematic -63
» David Brown 950 Implematic
» David brown 996 -75 ikuisuus korjaus
» David Brown 900 aluevaihtajan korjaus
» David Brown implematic -63
» David Brown 950 Implematic
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa