1394 alavääntö hukas
+4
jusape
harrastaja
outsider
helmi 1972
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1394 alavääntö hukas
Otti ja katos taavista alavääntö.Eli ei tahro tykätä lähtiä liikkeelle paikaltansa tyhjäkäynnillä,ja hyytyy turhan äkkiä,lumien lykkyys.Ensi aattelin,että ilmanptsari olis tukos,otin .ulomman pois,ei auttanu.sitte vaihroin nafta suodattimet,ei toivottua tulosta..Viä viime keväänä taavi vei kiltisti nelisiipisiä fk fiskarssia (toki 14:sta tuumaasena vaan) Ei savuuta ylenmäärin ja käyntihinki lähtöö.Siirtopumpun oon viime syksynä uusinu,onko näis ikh:n halapiksis tavannu olla paljoki sekundaa?Sitä käyttö tappia en havaannu mitata,löysin mitan näiltä sivuulta kyllä.Vai vetelöökö switseri viimeesiänsä,nokuttaa ölppää,mutta kuivuu ku kuljettaa hankmoa tai fiskarssia.Ja siirtopumpulle tulevan putken oon puhaltanu,ei ollu tukos.Olsin kauhian kiitollinen jos joku keksiis vian näin etäisesti
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
Kyllähän nuo 30 asteen pakkaset outoja vikoja saa aikaan .
Ongelmat viittaa huonoon polkttoaineen saantiin.
Lämpimään talliin jos sais vuorokaudeksi niin vois auttaa.
Itsekin jouduin 1594:een vaihtamaan pakkasten jälkeen polttoainesuodattimet vaikka ei vanhat olleetkaan.
Ihan puhtailta näyttivät mutta painoa oli paljon enempi kuin uudessa suodattimessa.
Ongelmat viittaa huonoon polkttoaineen saantiin.
Lämpimään talliin jos sais vuorokaudeksi niin vois auttaa.
Itsekin jouduin 1594:een vaihtamaan pakkasten jälkeen polttoainesuodattimet vaikka ei vanhat olleetkaan.
Ihan puhtailta näyttivät mutta painoa oli paljon enempi kuin uudessa suodattimessa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1394 alavääntö hukas
mulla oli kerran samanlaiset oireet traktorissa ja sitä ihmettelin,että mikä on.otin sitten ilmanputsarit pois,puhtaat oli molemmat mutta sisimmäinen oli jotenkin kumman nahkean oloinen,puhdas muuten ja vaihdoin sen niin kyllä alkoi sen jälkeen meno maistumaan.
harrastaja- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 153
Vs: 1394 alavääntö hukas
Eikö 1394 koneessa ole sitten alipainetunnistinta imuilmakanavassa, suotimien tukkeutumisen ilmaisuun ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 alavääntö hukas
Joo,on siä se anturi,mutta sitä ei tie pelaako moinen,tai mittaristos voi lamppu olla pimiänä.
Siirtopumpun käyttötapin mitta on ok.Tuo sisempi putsari pitänee testata,sitä en kokeellu ottaa pois,ku näytti hyvältä.OOn epäälly jo että siä vois olla vettä mökän joukos,mutta kun eileen oli pakkaasatatoista kymmentä astetta aamupäivällä,nii kait solis jääs ollu tankis.Noh tutkimukset jatkuu,jahka työpäivä o pulukas.
Siirtopumpun käyttötapin mitta on ok.Tuo sisempi putsari pitänee testata,sitä en kokeellu ottaa pois,ku näytti hyvältä.OOn epäälly jo että siä vois olla vettä mökän joukos,mutta kun eileen oli pakkaasatatoista kymmentä astetta aamupäivällä,nii kait solis jääs ollu tankis.Noh tutkimukset jatkuu,jahka työpäivä o pulukas.
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
helmi 1972 kirjoitti:Joo,on siä se anturi,mutta sitä ei tie pelaako moinen,tai mittaristos voi lamppu olla pimiänä.
Siirtopumpun käyttötapin mitta on ok.Tuo sisempi putsari pitänee testata,sitä en kokeellu ottaa pois,ku näytti hyvältä.OOn epäälly jo että siä vois olla vettä mökän joukos,mutta kun eileen oli pakkaasatatoista kymmentä astetta aamupäivällä,nii kait solis jääs ollu tankis.Noh tutkimukset jatkuu,jahka työpäivä o pulukas.
Kupliiko siitopumpussa kun kone käy?
Koita vähän lämmittää siirtopumppua puhaltimella ja sitten puhdistat pumpun.
Voi olla pumpun takaiskuventtiileissä jäätä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1394 alavääntö hukas
ei kupli ei.testaan
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
Setämiehellä oi aikoinaan uutena 1394 ja sitä vaivasi omituinen syöttöongelma, johon lääkkeeksi esitettiin pientä öljynlisäystä polttoaineeseen. Saattaa kuulemma uudessa pumpussa olla jossain, mahdollisesti annosteluventtiilissä, välys tehtaan jäljiltä niin pieni, että venttiili pystyy takertelemaan. Se ongelma ratkesi tuolla tempulla eikä pumppua avattu tai vaihdettu. Ongelma poistui, eikä palannut vaikka öljyn lisäily myöhemmin lopetettiin. Nykyiset dieselpolttoaineet on kuivempia kuin vuosikymmenet sitten, joten kyse voi olla vain voitelun puutteesta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 1394 alavääntö hukas
No nii,nyt on konstit kokeeltu.Hätäpäis hain uuren siirtopumpunkin.Ei haluttua tulosta...
Onko kukaan koskaan mitannu,kuinka pitkälle tämän käyttötapin pitääs ulostautua koneesta?Täs yksilös 4,01 milliä.Ja käyttötapin mitta on sen 35,99 milliä patteri tönärillä mitattuna.
Koitan poistaa mielestäni liian kuluneen nokka akselin,vai onko moinen ajatelma täyttä utopiaa?(toivon niin)
Niin ja ilmanputsarikki on ny uusia.
Onko kukaan koskaan mitannu,kuinka pitkälle tämän käyttötapin pitääs ulostautua koneesta?Täs yksilös 4,01 milliä.Ja käyttötapin mitta on sen 35,99 milliä patteri tönärillä mitattuna.
Koitan poistaa mielestäni liian kuluneen nokka akselin,vai onko moinen ajatelma täyttä utopiaa?(toivon niin)
Niin ja ilmanputsarikki on ny uusia.
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
Perkuta, taisin just keskiviikko - torstaina laittaa oman 1494 siirtopumpun paikoilleen, siin olis ollut helppo mitata ......
Oliko tuo 4 milliä varmasti siirtopumpun nokan ollesa harjakorkeudellaan ?
Oliko tuo 4 milliä varmasti siirtopumpun nokan ollesa harjakorkeudellaan ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 alavääntö hukas
Niin, ja sellainen juttu, kun sanot että alavääntö kateissa yms, toimiiiko kierroksilla paremmin ?
Jos olisi siirtopumppuvikaa tms, ettei aine kunnolla liiku, niin käyntiongelmat pitäis rajusti pahentua polttoainevirtauksen kasvaessa / tarvittavan syöttömäärän lisääntyessä = kierroksilla ei sitten toimeisi senkään vertaa ....
Yks asia mikä tääsä vois tulla mieleen, olisi syöttöpumpussa olevan esipainepumpun kuluneisuus = pumpun sisäinen paine pikkukierroksilla ei ole riittävä.
Useampikin DPA pumppu tuossa ollut, jotka olen piruuttani penkittänyt pumppupenkissä ennen purkua, ja remontin jälkeen uudella siipipesällä / siivillä, niin esipaineessa voi olla liki kilon ero ollut ....
Jos olisi siirtopumppuvikaa tms, ettei aine kunnolla liiku, niin käyntiongelmat pitäis rajusti pahentua polttoainevirtauksen kasvaessa / tarvittavan syöttömäärän lisääntyessä = kierroksilla ei sitten toimeisi senkään vertaa ....
Yks asia mikä tääsä vois tulla mieleen, olisi syöttöpumpussa olevan esipainepumpun kuluneisuus = pumpun sisäinen paine pikkukierroksilla ei ole riittävä.
Useampikin DPA pumppu tuossa ollut, jotka olen piruuttani penkittänyt pumppupenkissä ennen purkua, ja remontin jälkeen uudella siipipesällä / siivillä, niin esipaineessa voi olla liki kilon ero ollut ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 alavääntö hukas
Jaahas,tuo syöttöpumppu mua kans on vähä jo ruvennu epäälyttämähän,tuon nokka akselin lisäksi.
Se käyttötappi tosiaan tuloo sen 4 milliä pihalle lohkosta.Jostain vanhasta ketjusta luin eilen,et jollain olis ollu luku 4,20,ettö pieni ero on olemas.kokeelin eilen taitella kalja tölkin pellistä(valmiiksi tyhjätystä toki)semmosen
n 1 millin vahvuusen palan siirtopumpun nokkahan kii,mutta ei mitää ihmeparanemista tapahtunu.
Ja niin,kierroksilla kone toimii paremmin,paitsi että tykkää hyytyä olovanansa vähä liika herkästi.
Ja tykkää lähtiä kierroksille aluksi vähä laiskahkosti,kun painaa kaasua,nii ekaks pari kolome kertaa tak tak tak,
ja sitte vasta kaik on mukana.Eli ilmeisesti pitää vaihtaa koneen toiselle puolelle vikaa kattelemahan...
Se käyttötappi tosiaan tuloo sen 4 milliä pihalle lohkosta.Jostain vanhasta ketjusta luin eilen,et jollain olis ollu luku 4,20,ettö pieni ero on olemas.kokeelin eilen taitella kalja tölkin pellistä(valmiiksi tyhjätystä toki)semmosen
n 1 millin vahvuusen palan siirtopumpun nokkahan kii,mutta ei mitää ihmeparanemista tapahtunu.
Ja niin,kierroksilla kone toimii paremmin,paitsi että tykkää hyytyä olovanansa vähä liika herkästi.
Ja tykkää lähtiä kierroksille aluksi vähä laiskahkosti,kun painaa kaasua,nii ekaks pari kolome kertaa tak tak tak,
ja sitte vasta kaik on mukana.Eli ilmeisesti pitää vaihtaa koneen toiselle puolelle vikaa kattelemahan...
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
Pysäyttimen asento syöttöpumpun päällä lienee kohdillaan? Siirtopumpun toiminnan likimääräinen tarkastus onnistuu löysäämällä ilmausruuvia suotimien päältä koneen käydessä, pitäisi roiskaista reilusti ilman kuplatussahduksia.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1394 alavääntö hukas
Joo,kyllä vivusto on paikallansa ja toimii oikeen.
Mutta tuos kuukelootuani cav dpa pumppuja,tuli vastaan pumpus tuloputken pääs oleva sihti,se vois olla yks ongelma paikka,lienee täski moinen.Koska selevää on jotta kone ei saa riittävästi soppaa.Pa suodattimia toki oon vaihtanu noin kerran vuodes,mutta voihan nuosta joskus jotain nöyhtää irrotakki.Ilmalukkoa ei liene näis laitoksis olevan vaivana,kun tänäänki ajelin koneen lämpööseksi,nii luulis ilman poistuvan putkistosta/pumpusta.
Mutta tuos kuukelootuani cav dpa pumppuja,tuli vastaan pumpus tuloputken pääs oleva sihti,se vois olla yks ongelma paikka,lienee täski moinen.Koska selevää on jotta kone ei saa riittävästi soppaa.Pa suodattimia toki oon vaihtanu noin kerran vuodes,mutta voihan nuosta joskus jotain nöyhtää irrotakki.Ilmalukkoa ei liene näis laitoksis olevan vaivana,kun tänäänki ajelin koneen lämpööseksi,nii luulis ilman poistuvan putkistosta/pumpusta.
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
Kyllä siellä pumpun päässä tuloputken liitoksessa on siivilä. Mutta, jos sitä meinaat alkaa putsaamaan, niin samalla voisit hommata lamellit välipainepumppuun. Pumppu on heti sen tuloputken liitoksen takana, samoilla tulilla avautuu sekin. Marjakankaalla näkyy lamellit maksavan 8€, jotta ei hinnan kiroissa ole. Siihen pumppuun saa myös pesää 15€, jos se on menettänyt muotoaan
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1394 alavääntö hukas
Sen nylonverkkoisen sihdin ehyenä irti saaminen ei aina ole ihan itsestäänselvyys....
Tos yks video, tosin on hydraulisäätöinen tynkä-DPA nyt tässä tapauksessa kyseessä, naarmuilla oleva esipainepumpun kehä - ja siivetkin siis melkoisen kuluneet olivat ....
Myös se ennakonsäätimen mäntä voi takkuilla ......
Tos yks video, tosin on hydraulisäätöinen tynkä-DPA nyt tässä tapauksessa kyseessä, naarmuilla oleva esipainepumpun kehä - ja siivetkin siis melkoisen kuluneet olivat ....
Myös se ennakonsäätimen mäntä voi takkuilla ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 alavääntö hukas
Välipaineen pystyy mittaamaan dieselkorjaamo jos sellainen sattuu olemaan järkevän matkan päässä. Huonon välipaineen eka oire on yleensä starttausaikojen venyminen oikein selvästi, varsinkin koleassa. Annosteluventtiilin takertelu ei ole mahdottomuus. Useimmiten se johtaa siihen, että venttiili kieltäytyy avautumasta kun pitäisi käynnistää. On tunnettu niksi, että jos ei startatessa ala tupsuttaa harmaata usvaa pakoputkesta, voi venttiilin jumi helpottaa kun pumppua koputtaa varovasti vasaralla samalla kun starttaa. Siten ei ole ihan mahdottomuus, etteikö se venttiili pysty hiukan haraamaan vastaan jossain kohtaa liikerataansa, jolloin kaasuun vastaaminen menee huonoksi. Siellä on pumpun kannen alla aika laiha jousi, joka liikuttaa annosteluventtiilin vipua kun kaasua painaa, joten aika pienikin tahmea kohta sen liikeradassa pystyy aiheuttamaan jotain kuvatun oireen tapaista.
Sen pikkusiivilän tukkeutuminen välipainepumpun kannessa on erittäin harvinainen juttu, koska polttoaine tulee sinne kahden paperisuodattimen kautta.
Sen pikkusiivilän tukkeutuminen välipainepumpun kannessa on erittäin harvinainen juttu, koska polttoaine tulee sinne kahden paperisuodattimen kautta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: 1394 alavääntö hukas
Kyllä aina ajoittain täs vaan näkee melko paskaisia sihtejä-sellaisiakin, joista valo ei näy läpi......
Sit kun oon kyselly polttoIainesuodattimista, ei muisteta koska olis viimeks vaihdettu ja monasti ne vielä on jotkin halpispaskat suodattimet, joihin jää kärpäsestä isommat roskat .....
Sit kun oon kyselly polttoIainesuodattimista, ei muisteta koska olis viimeks vaihdettu ja monasti ne vielä on jotkin halpispaskat suodattimet, joihin jää kärpäsestä isommat roskat .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 alavääntö hukas
No,näistä suodattimista sen verran,että oon pyrkiny vaitamaan ne kerran vuotehen,vaikkei niin montaa tuntia koneesehen tuukkaa.Sellaasia suodattimia oon käyttäny,mitä ikh:n kauppias on tiskille tuonu.
Mutta kaikki vaihtoehdot on ny mutusteltavana tua korvien välis.Tuon sihdin vissiin pääsöö kattomahan/vaihtamahan iliman pumpun irrootusta?Muut vaihtoehdot jää kyllä parempahan ajankohtahan,
toisin sanoen,sitte ku on pakko...Sen tiedän,että puhtaus on enemmän ku puoliruokaa,kun nuota laitoksia aukoomahan rupiaa.
Mutta kaikki vaihtoehdot on ny mutusteltavana tua korvien välis.Tuon sihdin vissiin pääsöö kattomahan/vaihtamahan iliman pumpun irrootusta?Muut vaihtoehdot jää kyllä parempahan ajankohtahan,
toisin sanoen,sitte ku on pakko...Sen tiedän,että puhtaus on enemmän ku puoliruokaa,kun nuota laitoksia aukoomahan rupiaa.
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
Monasti se ikh-kauppias saattaa kiikuttaa siihen tiskille jonkin SC-turbo tms halpiksen, joka maksaa sen 3.50-4€
Laatu DONALDSSON P556245 suodatin kun maksaa jo julmat 6.50€ ( siis nämä CAV 296 vastaavat ) ......
Se takalaippahan on vaan neljällä pikkuruuvilla kiinni, jossa se filtteri on. Sen irroitus ei ole mikän temppu.
Tosin samalla olis hyvä vaihtaa sen takalaipan kantti-oorengastiivistekkin ......
Laatu DONALDSSON P556245 suodatin kun maksaa jo julmat 6.50€ ( siis nämä CAV 296 vastaavat ) ......
Se takalaippahan on vaan neljällä pikkuruuvilla kiinni, jossa se filtteri on. Sen irroitus ei ole mikän temppu.
Tosin samalla olis hyvä vaihtaa sen takalaipan kantti-oorengastiivistekkin ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 alavääntö hukas
helmi 1972 kirjoitti:Jaahas,tuo syöttöpumppu mua kans on vähä jo ruvennu epäälyttämähän,tuon nokka akselin lisäksi.
Se käyttötappi tosiaan tuloo sen 4 milliä pihalle lohkosta.Jostain vanhasta ketjusta luin eilen,et jollain olis ollu luku 4,20,ettö pieni ero on olemas.kokeelin eilen taitella kalja tölkin pellistä(valmiiksi tyhjätystä toki)semmosen
n 1 millin vahvuusen palan siirtopumpun nokkahan kii,mutta ei mitää ihmeparanemista tapahtunu.
Ja niin,kierroksilla kone toimii paremmin,paitsi että tykkää hyytyä olovanansa vähä liika herkästi.
Ja tykkää lähtiä kierroksille aluksi vähä laiskahkosti,kun painaa kaasua,nii ekaks pari kolome kertaa tak tak tak,
ja sitte vasta kaik on mukana.Eli ilmeisesti pitää vaihtaa koneen toiselle puolelle vikaa kattelemahan...
Otitko sen tapin ulos? näet heti, onko koloa. Mulla oli vähän toislaitaane kuluma, pyörii niin olotila muuttuu
Pihdeillä sen saa yleensä. Ei mitään putoo sisältä
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1394 alavääntö hukas
No niin,palatahan tähän yksilöön.Välipainepumpun siivet vaihdettu(oikeen pumpun numerolla hajettu),siipipesä/rengas oli kirkas,ei naarmuja,tms.)Kierrosherkkyys parani,mutta muuten on puhti edelleen pois.Jaksaa kyllä joinki vierä viskarssia.jos on konees kierroksia reilusti(hitahan ykkösellä tai ryöminnällä),mutta hyytyy tosi herkästi,ja ku pitää pellon pääs nostaa kyntimet ylähä ja pakittaa,nii meinaa sammua.samaten ku nostaa aurat maasta tyhjä käynnillä nii sen kopis tosiaan huomaa...Onko ny niin,jotta joku venttiili on palanu,suutin kusoo,vai männän renkahat johonaki pytys paskana.(Öljytikku ei tosin karkaile,eli ei tuu painetta kampikammioon)Ja joo,polttoaineenki vaihroon tankista varooksi.kaveri kehu jot savua tuloo olovanansa enempi ku ennemmin,ku peräs peltotietä ajeli...
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
Tarkistappa vielä ylimenoputkessa oleva t-haara. Siinä on pieni reikä joka voi olla tukossa.
Liittenä olevan Kuvan numero 6 mutta 1394:ssa vähän erilainen.
Jos tuo ei ole vika niin sitten suuttimet tarkastukseen.
Olethan sammutinvivun tarkistanut että on riittvä liikerata.
https://avspare.com/catalog/case/55169/60143/1246829/
Liittenä olevan Kuvan numero 6 mutta 1394:ssa vähän erilainen.
Jos tuo ei ole vika niin sitten suuttimet tarkastukseen.
Olethan sammutinvivun tarkistanut että on riittvä liikerata.
https://avspare.com/catalog/case/55169/60143/1246829/
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1394 alavääntö hukas
jep,pitää kattua tuo.Siis t-haaras pitää olla reikä?Joo kyllä sammutinvipu liikkuu päästä päähän.
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Vs: 1394 alavääntö hukas
No joo,tein suuttimille "kotitarve testin",eli kone käynnis ja suutinputken mutteri auki.Lopputulos oli se,että ykkösen avaus ei vaikuttanu käytnihin oikeen mitää,kakkosen jotain.kolmonen ja nelonen sitte het reilusti.Eli suutin remontti eres.Silti laitos vei fk-fiskarssia..tosin vaan hitaan ykkösellä reilulla kaasulla,suuremmalla vaihteella sammu...Ymmärtääkseni,mikäli joku venttiili ois vainaa,niin ei oosi neljää siipiä vienynnä.Ja jos männän rengas poikki,niin öljytikku ois karkuteillä.Onko nuo IKH:n suutinkärjet toimivia,vai unohranko suosista?
helmi 1972- David Brown : 1394
DBTCF:n jäsen nro : 91
Viestien lukumäärä : 78
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa