Suutinputket
+3
otsoni
erkki
taavettimies
7 posters
Sivu 1 / 1
Suutinputket
Onkos kuutos taavettien omistajilta murtunut ruiskuputkia? 2. ja 5. sylinterin putket mennyt tässä parin vuoden sisällä, viimeisin nyt syyskynnöillä ei tosin hommat jäänyt kesken kun sai väänneltyä suorasta putkesta siihen käyvän putken. Ja tuo vitos pytyn putki on vaihdettu kerran aikaisemminkin Vanhemmiten tahtoi kulua niiden pidikkeittein kohdalta puhki (sen takia ei olla pidetty niitä paikallaan) mutta nyt on murtunut siitä kiinnitys helmen kohdalta. Neloskoneellisissa ei ole noita ongelmia ollut.
Jääkö putki jotenkin jännitykseen ja murtuu? Asennuksessa on kyllä yritetty olla huolellisia ettei jäisi vääntämään mihinkään suuntaan. Onko noilla pidikkeillä mitä vaikutusta asiaan? Tietysti jos väsäisi jotkut muoviset pidikkeet niin ei kuluttaisi putkia puhki.
Jääkö putki jotenkin jännitykseen ja murtuu? Asennuksessa on kyllä yritetty olla huolellisia ettei jäisi vääntämään mihinkään suuntaan. Onko noilla pidikkeillä mitä vaikutusta asiaan? Tietysti jos väsäisi jotkut muoviset pidikkeet niin ei kuluttaisi putkia puhki.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Suutinputket
Putki ei pitäisi katketa siksi että se jää jotenkin kiristyksiin, mutta jos se alkaa värähdellä, "soida" jollakin kierroksilla niin kyllä se ennemmin tai myöhemmin katkeaa. Tekokumin sukuisilla aineilla kun sisustaa hiukan siderautoja niin ne vaimentaa resonanssivärähtelyt tehokkaasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Suutinputket
Pari kertaa katkennut helmen juuresta. Kyllä se taitaa ne sideraudat kaivata. Ovat suhteettoman kalliita alkuperaisosana nämä putkipidikkeet.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Suutinputket
Pitää ottaa neuvosta vaari ja väkertää siihen jonkunlaiset pidikkeet.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Suutinputket
Kyllä nuo suutinputkien katkeamiset "kuuluu" tiettyyn moottoriin, kuin voisilmä kaurapuuroon.
Eli toisissa moottorimalleissa ne putket alkaa resonoida/värähdellä, jonka johdosta sitten ne menevät poikki.
Tiedän, että ainakin eräässä kuorma-auto merkissä, jonka moottori on nyt "nimeltämainitsematon", oli 70 -luvulla paljon ongelmia juuri suutinputkien katkeamisen kanssa, vaikkakin niissä oli tukipantojakin kiinni.
Eli toisissa moottorimalleissa ne putket alkaa resonoida/värähdellä, jonka johdosta sitten ne menevät poikki.
Tiedän, että ainakin eräässä kuorma-auto merkissä, jonka moottori on nyt "nimeltämainitsematon", oli 70 -luvulla paljon ongelmia juuri suutinputkien katkeamisen kanssa, vaikkakin niissä oli tukipantojakin kiinni.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: Suutinputket
Mun 1690:n entisen omistajan tarkkaan kirjanpitoon perustuen,tiedän että eka suutinputki meni poikki reilun 4000 tunnin jälkeen 25 vuoden iässä.
Olkoon sitten vaikka tyyppivika.
Olkoon sitten vaikka tyyppivika.
Vieraili- Vierailija
Vs: Suutinputket
Vähän vajaa kymmenen vuotta näemmä vierähtänyt ensimmäisestä viestistä mutta kirjoitan nyt tähän valmiiseen aiheeseen pienen kertomuksen 1690:n suutinputkista.
Pitkäaikaisena vaivana on tosiaan ollut suutinputkien katkeilu ja kuluminen vääränmallisten pidikkeiden kohdalta. Viime syksynä sadonkorjuun jälkeen taavetti pääsi hetkeksi viettämään talvilepoa joten kävin kysymässä paikalliselta diesel pajalta hintaa heillä metritavarasta tehdylle suutinputkisarjalle. Hinta miellytti taavettimiestä ja ainakin suomesta saatavana olevat alkuperäiset putket olisivat tulleet maksamaan koko sarjan osalta hyvin liki saman verran, oikeanmallisten värinää ehkäisevien alkuperäisten pidikkeiden saatavuutta en edes kysynyt kun tein päätöksen tukea paikallista yrittäjää, josko tuolla yhdelläkin laskulla olisi merkitystä kun joskus tarvitsee apua diesel asioissa lyhyemmällä varoitusajalla. David Brown partsilta brittein saarilta ei ollut oikein muuta tilattavaa niin en laskenut sitäkään potenttiaaliseksi vaihtoehdoksi.
Kyseinen traktori eli -83 vuoden 1690 Turbo on kuitenkin täysin aktiivikäytössä kasvinviljelytilalla joten olisi suotavaa ettei suutinputkien vuodoista tai pahimmillaan katkeamisista aiheutuisi tarpeettomia seisokkeja. Työ saattaa keskeytyä myös muusta syystä ja uudempikin traktori voi lakata liikkumasta mutta ompahan ainakin yksi selkeä vikapaikka eliminoitu pois kun taavi sai uudet polttoaineputket syöttöpumpulta suuttimille.
Ruiskutusjärjestelmä on muiltaosin ensiluokkaisessa kunnossa, syöttöpumppu vaihtui uuteen jo tässä useampi vuosi sitten ja samalla suuttimet joiden irroitus olikin kova työmaa. Syöttöpumpussa on sinetit paikallaan mutta elementit ovat hitusen isommat alkuperäiseen verrattuna, hyvävetoinen kone tuolla pumpulla.
Itse asiaan, vein koneen Joutsenon Dieselasennukseen jossa konepellin alle syntyi metritavarasta uusi suutinputkisto takuutyönä pidikkeineen. Työn jälki oli ensiluokkaista ja osiltaan jopa parempaa kuin tehtaan jäljiltä. Nimittäin alkuperäisissä suutinputkissa on jonkin verran pituusheittoa keskenään joka voi teorian tasolla vaikuttaa ruiskutuksen tasaisuuteen ja sitäkautta moottorin toimintaan. Uudet putket ovat paljon pienemmällä toleranssilla, ei nyt aivan millilleen samanmittaisia keskenään mutta lähempänä jo. Kyseinen korjaamo on bosch diesel korjaamo ja ainakin jokunen vuosi sitten vanhemman saapumiserän asentajalta löytyi vankkaa ammattitaitoa myös vanhempiin pumppuihin kun käytin 25D:n syöttöpumpun heillä. Pääpaino taitaa kuitenkin olla commonrail ja muussa nykypäivän tekniikassa.
Lisään tähän kuvan aiheesta seuraavan kerran kun on konepelti auki ja saa paremman kuvan putkistosta.
Pitkäaikaisena vaivana on tosiaan ollut suutinputkien katkeilu ja kuluminen vääränmallisten pidikkeiden kohdalta. Viime syksynä sadonkorjuun jälkeen taavetti pääsi hetkeksi viettämään talvilepoa joten kävin kysymässä paikalliselta diesel pajalta hintaa heillä metritavarasta tehdylle suutinputkisarjalle. Hinta miellytti taavettimiestä ja ainakin suomesta saatavana olevat alkuperäiset putket olisivat tulleet maksamaan koko sarjan osalta hyvin liki saman verran, oikeanmallisten värinää ehkäisevien alkuperäisten pidikkeiden saatavuutta en edes kysynyt kun tein päätöksen tukea paikallista yrittäjää, josko tuolla yhdelläkin laskulla olisi merkitystä kun joskus tarvitsee apua diesel asioissa lyhyemmällä varoitusajalla. David Brown partsilta brittein saarilta ei ollut oikein muuta tilattavaa niin en laskenut sitäkään potenttiaaliseksi vaihtoehdoksi.
Kyseinen traktori eli -83 vuoden 1690 Turbo on kuitenkin täysin aktiivikäytössä kasvinviljelytilalla joten olisi suotavaa ettei suutinputkien vuodoista tai pahimmillaan katkeamisista aiheutuisi tarpeettomia seisokkeja. Työ saattaa keskeytyä myös muusta syystä ja uudempikin traktori voi lakata liikkumasta mutta ompahan ainakin yksi selkeä vikapaikka eliminoitu pois kun taavi sai uudet polttoaineputket syöttöpumpulta suuttimille.
Ruiskutusjärjestelmä on muiltaosin ensiluokkaisessa kunnossa, syöttöpumppu vaihtui uuteen jo tässä useampi vuosi sitten ja samalla suuttimet joiden irroitus olikin kova työmaa. Syöttöpumpussa on sinetit paikallaan mutta elementit ovat hitusen isommat alkuperäiseen verrattuna, hyvävetoinen kone tuolla pumpulla.
Itse asiaan, vein koneen Joutsenon Dieselasennukseen jossa konepellin alle syntyi metritavarasta uusi suutinputkisto takuutyönä pidikkeineen. Työn jälki oli ensiluokkaista ja osiltaan jopa parempaa kuin tehtaan jäljiltä. Nimittäin alkuperäisissä suutinputkissa on jonkin verran pituusheittoa keskenään joka voi teorian tasolla vaikuttaa ruiskutuksen tasaisuuteen ja sitäkautta moottorin toimintaan. Uudet putket ovat paljon pienemmällä toleranssilla, ei nyt aivan millilleen samanmittaisia keskenään mutta lähempänä jo. Kyseinen korjaamo on bosch diesel korjaamo ja ainakin jokunen vuosi sitten vanhemman saapumiserän asentajalta löytyi vankkaa ammattitaitoa myös vanhempiin pumppuihin kun käytin 25D:n syöttöpumpun heillä. Pääpaino taitaa kuitenkin olla commonrail ja muussa nykypäivän tekniikassa.
Lisään tähän kuvan aiheesta seuraavan kerran kun on konepelti auki ja saa paremman kuvan putkistosta.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Suutinputket
Onhan suutinputkien tasapituisuudella moottorin toiminnan ( ennakon tasaisuuden ) kannalta merkitystä.
Sentti sinne tai tänne ei vielä vakiossa paljoa vaikuta, putkipituus kun on sen 450-600mm.
Sentti sinne tai tänne ei vielä vakiossa paljoa vaikuta, putkipituus kun on sen 450-600mm.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Suutinputket
Niin, siksihän ne putket yleensä väännellään mielenkiintoisen näköisille mutkille, kun pitää saada saman mittaisiksi. Vaikka sanotaan, että neste ei puristu kasaan, niin siltikin suutinputkessa paineaalto etenee suunnilleen 1350m/s - jos en ihan väärin muista. Jos putket ovat erimittaisia, niin suuttimien avautumisen ajoitus ei ole sama jokaisella sylinterillä niinkuin Jusape tuossa toteaa. Jos jotain kiinnostaa, niin voi laskea kuinka monta astetta kampiakselilla tarkoittaa vaikkapa putken 5cm pituusero, yllättävän monta esimerkiksi 2400 kierroksella minuutissa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Suutinputket
Myös se, että kovassa paineessa putki "pullistuu" hieman, joka pidemmässä putkessa aiheuttaa paineen nousun viivästymistä vs lyhyempi putki.
Voitte vaikka sormin kokeilla suutinputken pintaa käydessä, tyhjäkäynnillä. Tuntuu ihan varmasti joka painesykäys.
Esim jos vaikka putki 450mm pitkä, ja laajentuma 2mm reiässä on vaikka 0.005mm joka sykäyksellä, niin tulee sieltäkin sitä tilavuusmuutosta ja ruiskutushetken muutosta, jos jokin putki olis 300mm ja toinen vaikka 600mm ....
Koska käydessä ruiskutuspaineet on jotain ihan muuta, kuin suuttimien avautumispaine. Normitraktoreissa voitaneen puhua suutinkärjen 175bar avautumispaineilla, jostain 500-700bar "työpaineista".
Omas alle 4ltr ja 4 cyl moottorisessa kisakamppeessa kun avautumispaineet on siellä 330+bar, ja ainetta menee ( maksimi-täystehon aikainen laskennallinen kulutus on hiukan yli 3ltr/min ), niin realistiset työpaineet lie likempänä 3000bar, kuin 2000bar @ 3300rpm ( suutinputket on tosin mittatilaustavaraa Hollannista, Diggenberg Dieseltuning firmalta, 8mm teräsputket, 3mm reiällä )
Voitte vaikka sormin kokeilla suutinputken pintaa käydessä, tyhjäkäynnillä. Tuntuu ihan varmasti joka painesykäys.
Esim jos vaikka putki 450mm pitkä, ja laajentuma 2mm reiässä on vaikka 0.005mm joka sykäyksellä, niin tulee sieltäkin sitä tilavuusmuutosta ja ruiskutushetken muutosta, jos jokin putki olis 300mm ja toinen vaikka 600mm ....
Koska käydessä ruiskutuspaineet on jotain ihan muuta, kuin suuttimien avautumispaine. Normitraktoreissa voitaneen puhua suutinkärjen 175bar avautumispaineilla, jostain 500-700bar "työpaineista".
Omas alle 4ltr ja 4 cyl moottorisessa kisakamppeessa kun avautumispaineet on siellä 330+bar, ja ainetta menee ( maksimi-täystehon aikainen laskennallinen kulutus on hiukan yli 3ltr/min ), niin realistiset työpaineet lie likempänä 3000bar, kuin 2000bar @ 3300rpm ( suutinputket on tosin mittatilaustavaraa Hollannista, Diggenberg Dieseltuning firmalta, 8mm teräsputket, 3mm reiällä )
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Suutinputket
Juu, kyllä kaikki rauta joustaa kun sitä kuormittaa. Suutinputken seinämään taitaa paineiskusta tulla jännitystä suuruusluokkaa 35 N/mm2 ja se aiheuttaa halkaisijamitan sykkimistä niin vähän, ettei sitä voi juuri millään mitata. Tuntoaisti sormen päissä on niin herkkä että se reagoi kyllä hyvin pieneen värähdykseen.
Tuo painevaihtelu tekee pituussuuntaista venymää puolet vähemmän eikä se jaksa väsyttää suutinputkea poikki. Putkille on haitallisinta resonanssivärähtely jonka taajuuus riippuu monesta asiasta. Värähtelyn tappaa kaikki viskoosi vaimennus, eli sellainen tuenta joka ei ole lineaarielastista.
Väsymismurtuma iskee mielellään valmiiseen pintavirheeseen, eli jos värähtelevä putki hankaa käynnin aikana sopivasti toista metallia vasten, niin siihen voi syntyä hyvin pieni alkukolo tai ruostetäplä, josta murtuma sitten kasvaa ajan saatossa siin suureksi, että putki katkeaa.
Tuo painevaihtelu tekee pituussuuntaista venymää puolet vähemmän eikä se jaksa väsyttää suutinputkea poikki. Putkille on haitallisinta resonanssivärähtely jonka taajuuus riippuu monesta asiasta. Värähtelyn tappaa kaikki viskoosi vaimennus, eli sellainen tuenta joka ei ole lineaarielastista.
Väsymismurtuma iskee mielellään valmiiseen pintavirheeseen, eli jos värähtelevä putki hankaa käynnin aikana sopivasti toista metallia vasten, niin siihen voi syntyä hyvin pieni alkukolo tai ruostetäplä, josta murtuma sitten kasvaa ajan saatossa siin suureksi, että putki katkeaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Suutinputket
Jännä juttu, haimme isäni kanssa taavetin pois korjaamolta jossa se seisoi pihalla rivissä ja niihin aikoihin oli kuitenkin jo viileät alkutalven kelit. Kylmäkäynnistyksen jälkeen moottori kävi todella tasaisesti, yllättävän nätisti. Lämpimänä tuo on syöttöpumpun ja suuttimien vaihdon jälkeen käynyt aina kuin kello mutta kylmänä tiettyä epätasaisuutta on ollut kuultavissa.
Mitä luulette, voisiko tasaisempi ennakko sylintereiden välillä vaikuttaa oikeasti niin paljon että sen korvalla kuulee? Itse olen sitä mieltä että kyllä vaikuttaa, sen verran erilainen fiilis tuli kun käänti koneen käyntiin "remontin" jälkeen.
Mitä luulette, voisiko tasaisempi ennakko sylintereiden välillä vaikuttaa oikeasti niin paljon että sen korvalla kuulee? Itse olen sitä mieltä että kyllä vaikuttaa, sen verran erilainen fiilis tuli kun käänti koneen käyntiin "remontin" jälkeen.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Suutinputket
Kaikki on mahdollista jos joku ei ok ole,tai ole ollu,kaverin LT Wolkkari katkoi kanssa putkia kun putket väsy ajanoloon ja kumitetut kiinnikkeetkin alkoi olal tiensä päässä,liika värinä ei ole hyväksi.
Huvittaa kyllä kun isäukko aikoinaan juotteli messingillä kuntoon 900 Taavin putket ja hyvin toimi sen jälkeen,eipä ollu tietokaan ettei mitat sais muuttua
Huvittaa kyllä kun isäukko aikoinaan juotteli messingillä kuntoon 900 Taavin putket ja hyvin toimi sen jälkeen,eipä ollu tietokaan ettei mitat sais muuttua
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Suutinputket
Eihän noi uudet tavalliset putket kalliita ole. Esim 450mm pituutta, ja 6mm ulkoa, 2mm seinämä, ns normiputki, suomesta uusi n.20€ / kpl.
Eri pituuksia tietty tarpeen mukaan saatavissa.....
Siis suora putki , Minivac/mec sekä CAV DPA - CAV-suutinrunko liittimin, saa itte haluamaansa muotoon taivutella ......
Eri pituuksia tietty tarpeen mukaan saatavissa.....
Siis suora putki , Minivac/mec sekä CAV DPA - CAV-suutinrunko liittimin, saa itte haluamaansa muotoon taivutella ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa