apuuva, öljyä tulee.
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
apuuva, öljyä tulee.
johan heitti ongelmalla. 1690 nostovarren paksun akselin vasen puoli eli se mistä se menee sisään siihen osaan jossa on mäntä alla,vuotaa öljyä.räjäytyskuvassa sen osan numero on 23,mutta ei sitä osaa kuulemma enää saa mistään kun sen valmistus on lopetettu.meneeköhän nyt loppu taavin ikä ämpäri alla ajaessa, vai olisiko ammattimiehillä jotain millä pääsisi jatkaan elinkaarta.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Siinä kannessa joka pitää akselia paikallaan tuskin on mitään vikaa. Kannen alta öljyn pitäisi päästä jotain kanavaa pitkin vapaasti vaihdelaatikkoon. Nappaa auki ja kurkista sinne niin ongelma taitaa ratketa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
eli siis mahdollinen paluuvirtaus olisi estynytkö.ongelma alkoi kun käytin klapikonetta ja oli hydrauliikkaa käytössä.oli siitä aiemminkin vähän tullut mutta nyt lisäänty huomattavasti, astian laitoin alle.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Nostosylinterin päällä oleva koppa on öljytiivis ja sieltä sisältä pitäisi oleman vuotoreikä akselin alapuolelta takaisin vaihdelaatikkoon.
Jos vuotoreikä menee tukkoon niin öljyä alkaa tursuamaan poikkiakselin juuresta ulos.
Jos vuotoreikä menee tukkoon niin öljyä alkaa tursuamaan poikkiakselin juuresta ulos.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Enpä nyt ihan käsittänyt tuota, Hydrauliikkaa käyttäessä luulis lähinnä lohkojen puolelta tai tandemkaran alkavan vuotaa.. mutta nostosylinteri? Ei kai pudotusventtiili ammu öljyä? Juu, tuo Erkkihän se tietää, en ole tuota kapistusta vielä avannut.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: apuuva, öljyä tulee.
En ole kuutoista ikään itse nähnyt avattuna mutta jos siinä on sama systeemi kuin nelosissa niin koppaan kertyy se öljy mitä ajan myötä tihkuu nostomännän tiivisteen ohi, eli normaalisti varsin vähän. Jos palukanava on ummessa ja kun öljyä on kertynyt koppaan niin jokainen nostoliike tekee pumppausliikkeen, siis painetta kopan sisään ja sehän kyllä ajaa öljyä ulos. Noin minä ajattelisin siinä käyvän, siis en tiedä, mutta arvelen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
tarkennuksia.öljy tulee juuri poikkiakselin ja kotelon välistä eli sisäänmenokohdasta.huomasin sen kun käytin hydraulihalkojaa ja kierroksia oli noin 1500 että klapikone kulki kivasti.kun koneen öljyt lämpesi niin öljyä tuli sen verran että laitoin pytyn alle..se pummppaus juttu on ihan ymmärrettävä että sitä kertyy hissukseen,mutta kun nyt ei nostovarsia käytetä.ps katsoin juuri että on se ollut edellisellä omistajalla auki pultikannoista päätellen.miten ihmeessä sinne koteloon voi tulla paineen alaista öljyä kun mäntähän on sen alla omana systeeminä ja vain se koukku varsi tulee läpi,en oikeen ymmärrä.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Juu, ei pitäisi tulla mitään sinne, ei ainakaan paineella.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
no sitähän minäkin.menee korjaus varmaan kevääseen kun toi talli on vielä ihan alkutekijöissänsä,toisella puolella heinää ja toisella yksi lapinlehmä vasikkansa kanssa.vikojen määrä on varmaan vakio, kun yhden korjaat niin nurkan takana luuraa jo toinen ja isompi.
intercoolerikin odottaa asennustaan konehuoneeseen,että semmosta on kun jo syksyllä odottaa kevättä ja asennusilmoja.
intercoolerikin odottaa asennustaan konehuoneeseen,että semmosta on kun jo syksyllä odottaa kevättä ja asennusilmoja.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Eikait nostomännän mahdollinen tiivistevuoto pääse jostain purkautumaan sitten?
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Nostomännän päällä ei ole painetta jos klapikone on omalla painollaan maassa. Minulla ei riitä mielikuvitus selvittämään mistä tuossa on kysymys.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Aika mysteeriltä kulostaa toi vuoto,eihän tuossa kohtaa pitäis olla muuta kuin nostosylinterin öljyä.Oisko mahdoliisesti laatikolle menevä öljyputki siellä rungon sisässä rikki ja se öljy sitten tulis jostain väärästä paikasta ulos.Varsinkin jos laatikossa on öljyä paljon yli merkin.
Toinen mahdollisuus on että ne pitkät pultit joilla nostolaitteen vasen puoli on kiinni ,ovat löystyneet ja tiiviste on kärsinyt.
Minunkin 1412 hybridissä oikean puolen kiinnike hieman tihkuu. se jäi isossa remontissa tarkastamatta kun koneella en voinut ajaa ennen remonttia.
Uskoisin että siinäkin on tiiviste vain nirhaantunut ,kun on ollut isoja koneita perässä mm puutavaranosturi.
Aion talven mittaan laskea siitä öljyt ulos ,löysätä hieman pultteja ja painaa sinne tiivistemassaa väliin esim sikaflex.
Nämä on senverran vanhoja vehkeitä,että joskus pitää huolloissa ennakoida asioita.Esim vaihtaa o-renkaita hydraulipakkaan,pumppuun,putkenkiinnityksiin,ylipaineventtiileihin,pudotusventtiiliin.Aika ja kuumuus on kovettanut ja terskaannuttanut niitä.
Eivät maksa paljon ja esim Anterolta saa kaikki hyllystä ja hän tietää mitä tarvii.
Kun tekee huoltoja ennakoon ei tarvi katsella öljylammikoita konehallin lattialla ja työt luistaa silloin kun on kiire.
Toinen mahdollisuus on että ne pitkät pultit joilla nostolaitteen vasen puoli on kiinni ,ovat löystyneet ja tiiviste on kärsinyt.
Minunkin 1412 hybridissä oikean puolen kiinnike hieman tihkuu. se jäi isossa remontissa tarkastamatta kun koneella en voinut ajaa ennen remonttia.
Uskoisin että siinäkin on tiiviste vain nirhaantunut ,kun on ollut isoja koneita perässä mm puutavaranosturi.
Aion talven mittaan laskea siitä öljyt ulos ,löysätä hieman pultteja ja painaa sinne tiivistemassaa väliin esim sikaflex.
Nämä on senverran vanhoja vehkeitä,että joskus pitää huolloissa ennakoida asioita.Esim vaihtaa o-renkaita hydraulipakkaan,pumppuun,putkenkiinnityksiin,ylipaineventtiileihin,pudotusventtiiliin.Aika ja kuumuus on kovettanut ja terskaannuttanut niitä.
Eivät maksa paljon ja esim Anterolta saa kaikki hyllystä ja hän tietää mitä tarvii.
Kun tekee huoltoja ennakoon ei tarvi katsella öljylammikoita konehallin lattialla ja työt luistaa silloin kun on kiire.
Vieraili- Vierailija
Vs: apuuva, öljyä tulee.
tarkennuksia. öljyä tulee silloin ulos kun klapikoneen hydrauliikkaa käytetään, laitoin mitta astian alle ja ei kun töihin .tunnin vuotomäärä konetyössä oli noin 2dl no purkki pois ja uusi mitta astia alle paine pois halkojalta ja kas kummaa ihan mini määrä tuli enää.nostovarret oli vapaasti ala asennossa ja klapikone vain letkuilla kiinni eli ei rasitusta siinä suhteessa. mikäs se pudotus venttiili juttu oli kun tästä on joku edellinen ottanut jostain syystä sen vaijerin kokonaan irti,,,,virallinen mitta astia oli lasten vanukas purkki.
jotenkin tästä vaan miettii että täytyyhän tässä sinne koteloon tulla paineella jostain öljyä kun käyttää hyd lähtöä ja muuten ei ollenkaan.
kierroksia oli noin 1300 eli ei paljon.eikä se öljy määrä ketään konkurssiin vie mutta ei tarttis valuu ulos.
jotenkin tästä vaan miettii että täytyyhän tässä sinne koteloon tulla paineella jostain öljyä kun käyttää hyd lähtöä ja muuten ei ollenkaan.
kierroksia oli noin 1300 eli ei paljon.eikä se öljy määrä ketään konkurssiin vie mutta ei tarttis valuu ulos.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Tuosta uudemman mallin pudotusventtiilistä minulla ei ole tarkkaa käsitystä mutta koska se on sylinterin etupäässä niin otan vapauden otaksua, että siitä päästetään sylinterilinjassa tai ulosottolinjassa oleva öljy suoraan takasiltaan. Jos pudotusventtiili on auki niin nosto ei pitäisi pelata ollenkaan tai ainakin nostolaite pilkkii hurjasti. Jos pudotusventtiili ei sulkeudu kunnolla tai siinä vuotaa tiiviste niin silloin on
tosiaankin mahdollista, että öljyä tulee paineella jonnekin takasiltaan, en tiedä minne, mutta saman vuodon pitäisi tosiaaan aiheuttaa sen, että kun traktorin sammuttaa niin nostolaite tulee nopeasti alas.
Kysäiseppä puhelimella Veli-Matilta onko hänellä tullut tuommoinen ilmiö tutuksi.
Jos ei ole numeroa tallessa niin laita pm.
tosiaankin mahdollista, että öljyä tulee paineella jonnekin takasiltaan, en tiedä minne, mutta saman vuodon pitäisi tosiaaan aiheuttaa sen, että kun traktorin sammuttaa niin nostolaite tulee nopeasti alas.
Kysäiseppä puhelimella Veli-Matilta onko hänellä tullut tuommoinen ilmiö tutuksi.
Jos ei ole numeroa tallessa niin laita pm.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Tuota, kannattaiskohan tehdä niinku kirurgi, kun sano ettei tiiä mikä on vikana vaan avataan ja katotaan. Siellähän pitäis ulossuuntaan olla kuitenkin jonkinlaiset tiiviseet ettei sieltä öljyn pitäis tulla ihan valtoimenaan edes paineella, vaikka painetta ei pitäis ollakaan. Mulla ainakin nostoakselin vasempaan päähän on entinen omistaja pannu leppätapin korkiksi ja hyvin tuntuu pitävän.
Eli kannattaa ottaa tunti pari aikaa, avata se kynkkä ja katsoa mistä mättää.
matti
Eli kannattaa ottaa tunti pari aikaa, avata se kynkkä ja katsoa mistä mättää.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1656
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Pudotusventtiilistä jos ottaa vaijerin irti,niin sillä ei ratkaise mitään ongelmaa.Ainoastaan menettää mahdollisuuden käyttää pudotusventtiiliä.
Kaikenmaailman virityksiä tuonkin venttiilin suhteen on nähty noissa ostetuissa koneissa.
Hitsannut ei kukaan sitä ole mutta muita variaatioita on nähty.
Pudotusventtiili on helppo saada kuntoon vaihtamalla siihen uudet tiivisteet.Taas pelaa seuraavat 20+ vuotta.
Venttiili on kuitenkin mukava olla olemassa jos haluaa kylmillä öljyillä nostovarret nopeasti alas.
Jos tilailee esim Anterolta o-renkaita niin kannatta ottaa hydraulipakkaan uudet ja ylipaineventtiileihin uudet samalla kertaa,vaikka ei heti vaihtaisikaan.
Noi on kuitenkin sellaisia paikkoja ,mistä tämän ikäiset vehkeet joskus alkaa vuotaa. Ne kun uusii niin menee taas yhden miehen työiän ajan vuotamatta.
Tuossa omassa 1412:ssa vuoti oikea nostolaitteen kiinnitys alareunasta.Se korjaantui kiristämällä alimmat pultit.
Kaikenmaailman virityksiä tuonkin venttiilin suhteen on nähty noissa ostetuissa koneissa.
Hitsannut ei kukaan sitä ole mutta muita variaatioita on nähty.
Pudotusventtiili on helppo saada kuntoon vaihtamalla siihen uudet tiivisteet.Taas pelaa seuraavat 20+ vuotta.
Venttiili on kuitenkin mukava olla olemassa jos haluaa kylmillä öljyillä nostovarret nopeasti alas.
Jos tilailee esim Anterolta o-renkaita niin kannatta ottaa hydraulipakkaan uudet ja ylipaineventtiileihin uudet samalla kertaa,vaikka ei heti vaihtaisikaan.
Noi on kuitenkin sellaisia paikkoja ,mistä tämän ikäiset vehkeet joskus alkaa vuotaa. Ne kun uusii niin menee taas yhden miehen työiän ajan vuotamatta.
Tuossa omassa 1412:ssa vuoti oikea nostolaitteen kiinnitys alareunasta.Se korjaantui kiristämällä alimmat pultit.
Vieraili- Vierailija
Vs: apuuva, öljyä tulee.
lauantai-iltana selviteltiin veli-matin kanssa nostolaitteen sielunelämää,ja se olikin vähän erilainen kuin pienemmissä koneissa.korjailu meneekin ensi kesän puolelle kun toi talvi tuli väliin.jää aikaa hommailla osia ja kerätä lisää tietoa..siihen asti tehdään klapua purkki alla ja otetaan öljyt talteen.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Missä siinä on suurin periaattellinen ero? Selvisikö todennäköinen vuodon aiheuttaja?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
eroja oli ,ainakin sen verran että sen kautta kiertää öljy läpi ja voitelee paikat kun ei ole nippoja siinä ollenkaan.veli-matin selostus oli sen verran pitkä ja tarkka että on vaikea toistaa kaikkea mutta vika selvisi.se on laakeri liuskojen välissä oleva stefa
korjaus on vahän työtä vaativa esim vasen tankki irti eli ei talvella ulkona.mutta sitten tulee myös pudotus venttiilin tiivisteet uusittua että sen toimintakunto palautuisi kun nostovarret ei kylmänä juuri yksikseen laske.töitä kyllä riittää kun tuli varattua kimmolta se vilske etukuormainkin eli ei anneta pienten vastoinkäymisten lannistaa ja uskotaan sitkeesti taavin uuteen tulemiseen tai ainakin vähän parempaan työkuntoon.
korjaus on vahän työtä vaativa esim vasen tankki irti eli ei talvella ulkona.mutta sitten tulee myös pudotus venttiilin tiivisteet uusittua että sen toimintakunto palautuisi kun nostovarret ei kylmänä juuri yksikseen laske.töitä kyllä riittää kun tuli varattua kimmolta se vilske etukuormainkin eli ei anneta pienten vastoinkäymisten lannistaa ja uskotaan sitkeesti taavin uuteen tulemiseen tai ainakin vähän parempaan työkuntoon.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Jaa, siinä onkin paineöljyvoitelu sitten. Meneeköhän nostoakselin vasemman pää kiinnityspultit sitten niin hankalaan paikkaan että pitää käyttää tankkia löysällä? Aika mielenkiintoinen juttu sinänsä ettei aikaisemmin ole tullut keskustelua tästä aiheesta ja ainakin se on minulle pysynyt tuntemattomana juttuna.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
joo ei ole nähtävästi ollu vikoja siinä sitten että olisi tullu foorumille asti, ei oo kiva olla ekojen joukossa. tiivisteiden joukossa ainakin yhden valmistus on lopetettu ja just sen stefan tietysti.v-m kumminkin antoi toivoa ja pari vinkkiä mistä rupean soitteleen...pihlajaniemi.oli yksi.maxi lfitin myyjä sanoi että kun saisi mallin niin hän voisi ruveta salapoliisiksi, jossain niitä varmaan on vielä ehkä olemassa.
pete50- Viestien lukumäärä : 78
Ikä : 65
Paikkakunta : Ilomantsi
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Tuo nostolaite on noissa kuutosissa eri mallinen,siinä ei ole nippoja ollenkaan tuossa akselissa ja homma perustuu öljyvoiteluun,sitten tietenki on pitäny kauloille asentaa stefat jotka pitää öljyn oikealla puolen.
Tuon stefan vaihto on aika suuritöinen,se vaatii sen sylinterin purkamisen ja sehän on kasattu läpipultein takasillan läpi,siellä on useita o renkaita ja tuo kyseinen stefa,pulttaus on tankista päin,toki siinä väliäkin vähän on.
Vääntiönrietas vielä tahtoo olla todella tiukassa.
Mielestäni on helpoin ottaa koko nostolaitehomma heti kättelyssä pois,ja se vaatii myös selectamatic venttiilin ja käyttövivustojen irroituksen,ja uusii siinä samalla kaikki tiivisteet selectamaticventtiilin päähän paineputkiin,kakstoimisten alle ja sylinterihässäkkään myös tiivisteet ja o-renkaat.
Tutkikaapa 1690 räjäytyskuvaa nostoakselista ja voiteluputkistosta,siinä selviää ero pienempiin malleihin.
Petelle annetaan ohjeita purkuun niin paljon kun osataan.
Vieraili- Vierailija
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Onko siinä paineöljykanava sillä tapaa, että öljy tulee suoraan laakeripinnoille? Kuulostaa olevan aika tavalla ruuvaamista, että voisko siinä toimia semmoinen kepulikonsti että poraa reijän kuoreen ja asentaa siihen nipan ja tulppaa ölyntulon?
Laiska yrittää aina päästä vähemmällä ruuvaamisella. Prässin kanssa nuo on pienemmissä pitänyt liukkaina pitää.
Laiska yrittää aina päästä vähemmällä ruuvaamisella. Prässin kanssa nuo on pienemmissä pitänyt liukkaina pitää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Sinnehhän osoittaa putki tuossa voitelulinjassa,ja siinähän on poraukset sille,kyllä se mahollisuuksien rajoissa tuo erkin homma olis,tulppais sen tulevan öljyn tukkoon ja porais nipat laakereille.
Muita tiivisteitä noihin nostolaitteisiin olen vaihellu,mutta tuota stefaa en,uskon sen kumminki löytyvän kun mallin saa kaivettua näkösille, tuumastefa vaan,varaosistahan ei saa kummempiakaa osia enää noihin ,joutuu metästelemään sen eri konstiilla,sehän se on hankaluus näissä vanhoissa,ei kestä olla kiire kun näiden kans touhuilee.
Muita tiivisteitä noihin nostolaitteisiin olen vaihellu,mutta tuota stefaa en,uskon sen kumminki löytyvän kun mallin saa kaivettua näkösille, tuumastefa vaan,varaosistahan ei saa kummempiakaa osia enää noihin ,joutuu metästelemään sen eri konstiilla,sehän se on hankaluus näissä vanhoissa,ei kestä olla kiire kun näiden kans touhuilee.
Vieraili- Vierailija
Vs: apuuva, öljyä tulee.
Tuossa pienempien mallien nostolaitteissa poikittaisakselissa on nyt ilmenny sellaista että se kolmiolevy nostoakselin oikeassa päässä pääsee murjasemaan sen vastaluistin rikki ja särkemään samalla sen murikan missä akseli ja venttiilipesä on kiinni,ja yhteistä noille rikkoontumisille on ollu että nuo k.o laakerit poikittaisakselissa on jätetty voitelematta ja on päässeet kulumaan tuhannen väljiksi,kannattaa vaihtaa nuo laakerit jos aikasemmat omistajat ei ole muistaneet rasvaprässin olemassaoloa.
Onko niin että tuo levy pääsee jotenki luonnottomaan kuolleeseen kulmaan kun laakerit on väljät,en tiedä?
Onko niin että tuo levy pääsee jotenki luonnottomaan kuolleeseen kulmaan kun laakerit on väljät,en tiedä?
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Kylmäkö?
» öljyä kele
» vuotaa öljyä
» Öljy tulee ohjaustehostimen säiliöstä ulos
» Case 1394 syylariin tulee painetta
» öljyä kele
» vuotaa öljyä
» Öljy tulee ohjaustehostimen säiliöstä ulos
» Case 1394 syylariin tulee painetta
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa