Kytkimestä...
5 posters
Sivu 1 / 1
Kytkimestä...
Alkoi 1490 pärrätä ykköstä ja pakkia tarjotessa . Avasin alta tarkistuluukun ja hölväsi ehkä muutaman
desin moottoriölyä ulos . Luukun sisäpuolella oli pari senttiä mönjää joka tukki juorureiän . Osa niin
kovaa että lähti murenemalla , kuin ei olisi öljyä nähnytkään . Kytkin varmaan vielä kuntoutuu , mutta
missä kunnossa lienee kampiakselin tiiviste . Toivottavasti öljy on vuosikymmenien kertymä , eikä
viime päivien tulos .
desin moottoriölyä ulos . Luukun sisäpuolella oli pari senttiä mönjää joka tukki juorureiän . Osa niin
kovaa että lähti murenemalla , kuin ei olisi öljyä nähnytkään . Kytkin varmaan vielä kuntoutuu , mutta
missä kunnossa lienee kampiakselin tiiviste . Toivottavasti öljy on vuosikymmenien kertymä , eikä
viime päivien tulos .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Kytkimestä...
Pystyitkö tunnistamaan öljyn olevan moottorista peräisin?
Vanhoissa Taaveissa kampiakselin takapään tiivistys on vastakirre/holkki -systeemi joka laakereiden väljistyessä alkaa
hikoilla. Ihan pikku hikoilusta kytkin ei kuitenkaan ole moksiskaan vaikka vuotaisi koiranpaskatiivisteestä, mutta onhan se kosmeetisesti epämukavaa kun kone merkkaa reviirinsä.
Vanhoissa Taaveissa kampiakselin takapään tiivistys on vastakirre/holkki -systeemi joka laakereiden väljistyessä alkaa
hikoilla. Ihan pikku hikoilusta kytkin ei kuitenkaan ole moksiskaan vaikka vuotaisi koiranpaskatiivisteestä, mutta onhan se kosmeetisesti epämukavaa kun kone merkkaa reviirinsä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Kytkimestä...
Vähän luistattaa kytkintä isolla vaihteella jotta kuivaa levyn. Omassa 1390 nokottaa öljyä kuumana, lyhyissä ajoissa ym ei juuri tipu, mutta koko pv 3m hinattavan kylvökoneen edessä niin johan öljyä tulee. En ole mitään tehny, joskus sitten kun aikaa on, tekee katkaisuhoidon. Lisääpi moottoriöljyä välillä ettei lopu.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Kytkimestä...
Kyllä mun 1394 surauttaa aina ykköstä tarjottaessa, taitaa oll synkrot sökönä. Pakkihan ei oo edes synkronoitu?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Kytkimestä...
Ei taida ykkösessäkään olla synkronointia.Niin kauan rutisee kun akselissa on hampaita 1490 taitaa olla koiranpaskat kampiakselin takapäässä tiivisteenä.Vaihto edellyttänee moottorin ja kampiakselin irroitusta? Eli jonkin verran öljyn kulutustakin voi sietää. Peräöljyvuotokin on varsin mustaa kun se kytkin töhkään sekoittuu.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Kytkimestä...
kakkosessa ja kolmosessa on synkrot. Katkaisuhoidossa koiranpaskan saa vaihdettua kun tarvetta ilmenee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Kytkimestä...
erkki kirjoitti:kakkosessa ja kolmosessa on synkrot. Katkaisuhoidossa koiranpaskan saa vaihdettua kun tarvetta ilmenee.
Hooh, kunnon taavimies tarjoaa ensin kakkosta tai kolmosta hampaille koittaen ja sitten livauttaaa vasta ykkösen tai pakin päälle seisovalta lähdöltä. Pysäyttääpi sopivasti tai hiljentää hammaspyörien vauhdin et loksahtaa kivuttomasti. Itse en rutisuttele vaihteita. Apumiehetkin olen haukkunu kun eivät kuuntele käyttöohjeita..
HS lootaisilla eri juttu. Alue vaihdetaan aina paikallaan, sama keppi mikä synkroissa on päävaihdekeppi. Ei aina mene jakeluun ihan heti.
Joo, kyllähän se noin olisi jotta katkaistava joskus 1390, mutta käyttöä niin vähän ettei kannata vielä.(noin 50mittarituntia/vuosi.) Paremmissa malleissa kuten -83 ylöspäinhän on stefa eikä tuo valkoinen könttitiiviste.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Kytkimestä...
Aina tulee kakkosella lähettyä esim peruutukselta, ei tarvi pysähtyy oottamaan että saa ykkösen silmään...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Kytkimestä...
Kyllähän siinä selvä ero tuli syngronoimttomiin , ja hidasti 2 ja 3 kytkeytymistä . Muutos ilmeni viikon
metsäajon aikana . Maasto oli hankala , traktori melkein kaikissa asennoissa missä pyörillään pysyi .
Varmaan kopassa pyörinyt öljy loiskui kytkimeen . Varmaankin on moottorista , sen verran nokisen
oloista oli . Tänä syksynä yllätti kyllä moottoriöljyt toisellakin tapaa . Vaihdoin öljyt ja suodattimen ,
ilmeisesti hyvin valuttaen , muutaman viikon ajon jälkeen aivan kirkkaat . Enpä ole vanhassa dieselissä
ennen huomannut .
metsäajon aikana . Maasto oli hankala , traktori melkein kaikissa asennoissa missä pyörillään pysyi .
Varmaan kopassa pyörinyt öljy loiskui kytkimeen . Varmaankin on moottorista , sen verran nokisen
oloista oli . Tänä syksynä yllätti kyllä moottoriöljyt toisellakin tapaa . Vaihdoin öljyt ja suodattimen ,
ilmeisesti hyvin valuttaen , muutaman viikon ajon jälkeen aivan kirkkaat . Enpä ole vanhassa dieselissä
ennen huomannut .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Kytkimestä...
Koiranpaskatiiviste on kyllä mielestäni aika hyvä keksintö.Toki lika on sillekin myrkkyä ,kytkinkopan puhdistus alakautta silloin tällöin kannattais tehdä.
En tiedä onko stefa parempi,ei mikään ole ikuista.Noihan on kuitenki kolmekymmentä vuotta vanhoja pelejä.
En tiedä onko stefa parempi,ei mikään ole ikuista.Noihan on kuitenki kolmekymmentä vuotta vanhoja pelejä.
Vieraili- Vierailija
Vs: Kytkimestä...
Jos kammen päässä on laippa vauhtipyörän kiinnitystä varten niin stefaa sinne ei pysty asentamaan. Samaa mieltä, että koiranpaska on ihan hyvä tiivistyssysteemi, onhan siitä kokemusta aivan valtavasti. Stefa on tietenkin nykyaikaa, halvempi ja soveltuu hyvin automaattisille kokoonpanolinjoille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Kytkimestä...
Tämä Tiko nimimerkin mukainen Sisutyylin vaihteiston jarrutus säästää kyllä kovasti vaihteiston sivuakselia,tuo kannattas ottaa opiksi,se 1 pyörä ei ole suurensuuri siinä sivuakselissa ja kulluu lyhemmäksi joka jyrräyksellä,vanhemmissa taavettiissa on kytkinjarru sisutyyliin tuota assiaa silimälläpittäin jo tehtaalla tehty.
Yllensä niin tuo vuotohomma että moottorista tullee sotkua joka valluu juorureijästä ulos ja perästä tuleva ölöjy mennee kytkimeen ja haittaa sen toimintaa huomattavasti,nuo peräpään stehvat ei ookkaa sitten ihan pikkuhomma vaihtaa,vaatii vähän enemmän käsitöitä,pystyy kylläkin vaihtamaan jos jaksaa vaa ruuvata.
Yllensä niin tuo vuotohomma että moottorista tullee sotkua joka valluu juorureijästä ulos ja perästä tuleva ölöjy mennee kytkimeen ja haittaa sen toimintaa huomattavasti,nuo peräpään stehvat ei ookkaa sitten ihan pikkuhomma vaihtaa,vaatii vähän enemmän käsitöitä,pystyy kylläkin vaihtamaan jos jaksaa vaa ruuvata.
Vierailija- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa