Ohjaustehostajasta...
5 posters
Sivu 1 / 1
Ohjaustehostajasta...
Syksyisessä luonnossa , herkällä korvalla , Taavetilla ajellessa kuuntelen tehostajasta kuuluvaa
narinaa / sirinää /surinaa . Esimerkiks kuormatessa metsässä tulee selällä nojattua rattiin ja kuulostaa kuin
hiljaiselta varoventtiilin ääneltä . Sama ääni kuuluu kun joutuu hiljaa pienillä kierroksilla ylittään hankalia
paikkoja . Kai se kuuluu kierroksillakin , mutta hukkuu moottorin ääneen . Kuitenkin tuntuu että olisi
vuosien mittaan voimistunut . Öljyt on katottu ja uusi suodatin ostettu ( toistaiseksi kaapin hyllyssä ,
siinäkö
vika .) Muutoin tehostin toimii normaalisti , aivan pienillä 6-700 kieroksilla kääntäessä hieman kuin nykien
kääntää pyöriä .
narinaa / sirinää /surinaa . Esimerkiks kuormatessa metsässä tulee selällä nojattua rattiin ja kuulostaa kuin
hiljaiselta varoventtiilin ääneltä . Sama ääni kuuluu kun joutuu hiljaa pienillä kierroksilla ylittään hankalia
paikkoja . Kai se kuuluu kierroksillakin , mutta hukkuu moottorin ääneen . Kuitenkin tuntuu että olisi
vuosien mittaan voimistunut . Öljyt on katottu ja uusi suodatin ostettu ( toistaiseksi kaapin hyllyssä ,
siinäkö
vika .) Muutoin tehostin toimii normaalisti , aivan pienillä 6-700 kieroksilla kääntäessä hieman kuin nykien
kääntää pyöriä .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Vs: Ohjaustehostajasta...
1690:ssä pitää ohjauspumppu melkoista sirinää ajoittain ja kylmiltään kestää hetken kauemmin lämmetä verrattuna -94 sarjalaisiin, vaikka mittaritunteja puolta vähempi takana. Olen ajatellut sen olevan enempi ominaisuus kuin vika. Mutta tiedä häntä, kone ei ole ollut kuin pari vuotta talossa.1690:ssä on se orbitrooli kopissa sisällä ja se pitää ja oman metelinsä. Selvä viihtyvyys parannus -94:ssä tiputtaa venttiili kopin alle.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: Ohjaustehostajasta...
tv43 kirjoitti:Syksyisessä luonnossa , herkällä korvalla , Taavetilla ajellessa kuuntelen tehostajasta kuuluvaa
narinaa / sirinää /surinaa . Esimerkiks kuormatessa metsässä tulee selällä nojattua rattiin ja kuulostaa kuin
hiljaiselta varoventtiilin ääneltä . Sama ääni kuuluu kun joutuu hiljaa pienillä kierroksilla ylittään hankalia
paikkoja . Kai se kuuluu kierroksillakin , mutta hukkuu moottorin ääneen . Kuitenkin tuntuu että olisi
vuosien mittaan voimistunut . Öljyt on katottu ja uusi suodatin ostettu ( toistaiseksi kaapin hyllyssä ,
siinäkö
vika .) Muutoin tehostin toimii normaalisti , aivan pienillä 6-700 kieroksilla kääntäessä hieman kuin nykien
kääntää pyöriä .
Toi nykiminen on ainakin normaalia, 990:ssa tekee samaa pienellä kierroksilla. Se pumppu on tarkoitettu toimimaan vähän tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosalueella, varsinkin jos öljy on kylmää.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Ohjaustehostajasta...
Myös näissä intikkapohjaisissa Caseissa on ohjausventtiili koelaudan sisällä kopissa. Ne alkaa pärisemään öljyjen lämmettyä johokin tiettyyn lämpötilaan melko ikävän kuuloisesti. Tietääkö kukaan miten ne saisi hiljaisiksi muuttamatta ohjausventtiiliä kuitenkaan ohjaamon ulkopuolelle?
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: Ohjaustehostajasta...
Taavetin kohdalla tuo orbi venttiili vaihtui jossain vaiheessa hiljaisempaan, meillä -83 rekisteröity 1490 (tullut 82 jouluna tms) orbitrooli ei pidä juuri minkäänlaista ääntä (eikä 1690T), setäni takapotku -82 1490 ohjausventtiili vinkuu aika ikävästi. Tästä taisi olla maininta koneviestissä 1490HS koskevassa jutussa jossa oli moitittu kyseisestä asiasta. Tehdas oli ilmoittanut että ventiilit vaihdetaan hiljaisempaan ja niin tapahtuikin.
Äänieristys matto auttaa aika paljon, taitaa vaatia ohjaamon pois noston. Suunnitelmissa on nostaa tuo 1490 hytti pois ja liimata pari senttistä mattoa ohjaamon ala ja etuosaan ei orbin äänen takia vaan yleisen melutason. 1690 ei ole tarvetta tuolle hommalle, ihan riittävän hiljainen nytkin. Onkohan sama koppi kun 94-sarjassa, ainakin nostolaiteen paneeli on sitä mallia ja ohjaamon melutaso on alhaisempi kuin 1490:ssä.
Äänieristys matto auttaa aika paljon, taitaa vaatia ohjaamon pois noston. Suunnitelmissa on nostaa tuo 1490 hytti pois ja liimata pari senttistä mattoa ohjaamon ala ja etuosaan ei orbin äänen takia vaan yleisen melutason. 1690 ei ole tarvetta tuolle hommalle, ihan riittävän hiljainen nytkin. Onkohan sama koppi kun 94-sarjassa, ainakin nostolaiteen paneeli on sitä mallia ja ohjaamon melutaso on alhaisempi kuin 1490:ssä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Ohjaustehostajasta...
Minun 1690T:ssa vaatii hetken aikaa ennenkuin ohjaus lähtee mukaan käynnistyksen jälkeen. Sen jälkeen pelaa ihan ok,mitä nyt vähän murisee.1594:ssa ei ole tuota viivettä.
Onko tuo ominaisuus ollut uusissakin vai onko minulla pumppu väljä ?,sylinterin o-renkaaat vuotaa? vai mikä mättää???.Orbitroliin laitettu uudet jouset ja o-renkaat.
Vinkkejä kaivaten.
Onko tuo ominaisuus ollut uusissakin vai onko minulla pumppu väljä ?,sylinterin o-renkaaat vuotaa? vai mikä mättää???.Orbitroliin laitettu uudet jouset ja o-renkaat.
Vinkkejä kaivaten.
Vieraili- Vierailija
Vs: Ohjaustehostajasta...
Mitä meinaat tuolla mukaan lähtemisellä? Tahmeutta ohjauksessa vai totaalista toimimattomuutta? Ei tuon pitäisi mikään ominaisuus olla...Case1594 kirjoitti:Minun 1690T:ssa vaatii hetken aikaa ennenkuin ohjaus lähtee mukaan käynnistyksen jälkeen.
Olen huomannut että tuo 1690T on hieman kevyempi ohjattava kylmästä lähdettäessä kuin 1490. Lieneekö syy siinä että siihen on vaihdettu pari vuotta sitten tehostajaan suodatin. 1490:n ohjauksen sudotimen vaihtoa en edes muista nyt, pitänee huoltovihosta luntata.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Ohjaustehostajasta...
Kaksihan siinä oikeastaan on vaihtoehtoa,orbitrooli saa ilimaa ja tyhyjennee ,syy siihen vois olla naarmunen pumpun pesä,roottorin ja pesän välistä ölöjy karkovaa,joskus se takaisku orbissa voi tehä sammaa jos jumittaa tai on vialla.
Vierailija- Vierailija
Vs: Ohjaustehostajasta...
Kiitos vinkeistä.
Mukaanlähtemisellä tarkoitan että kun koneen laittaa käyntiin,pitää odottaa parikymmentä sec sitten käyttää laidasta laitaan rattaat ,sen jälkeen pelaa ok.
Sitä orbin takaiskuventtiiliä olen hiukka epäillyt itekin.Oottako ottanu sitä pois ???
Toi kone on ollut äärimmäisen tarkalla pidolla ja huollolla ensimmäsen kahden vuoden ja noin 1000h:n jälkeen.Jokainen pesu ja pultin kiristyskin on kirjattu sinikantiseen vihkoon,siis ennen minua.
Mukaanlähtemisellä tarkoitan että kun koneen laittaa käyntiin,pitää odottaa parikymmentä sec sitten käyttää laidasta laitaan rattaat ,sen jälkeen pelaa ok.
Sitä orbin takaiskuventtiiliä olen hiukka epäillyt itekin.Oottako ottanu sitä pois ???
Toi kone on ollut äärimmäisen tarkalla pidolla ja huollolla ensimmäsen kahden vuoden ja noin 1000h:n jälkeen.Jokainen pesu ja pultin kiristyskin on kirjattu sinikantiseen vihkoon,siis ennen minua.
Vieraili- Vierailija
Vs: Ohjaustehostajasta...
Ei minun 1490 sitä takaiskuventtiiliä ollukkaan liekkö tarpeeton
Vieraili- Vierailija
Vs: Ohjaustehostajasta...
Joo,kestää heittää mäkkeen,vaikutti muistaakseni siihen kun hinaa käyntiin niin ei ilmeisesti oikein saa rattaita kääntyyn sammuksissa
Vierailija- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa