Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.
5 posters
Sivu 1 / 1
Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.
Elikkäs tässä on suunniteltu jonkunaikaa isäni kanssa että laitettaisiin masseriin mm. webasto, aihio olisi valmiina (vanha metsäkoneen raato uudehkolla webastolla) josta saisi myös turbon. Motovallun kone on muistaakseni 4,2 litranen Volvon rivinelonen, reilu 80 heppanen, 390:n kone on Perkinssin vähän päältä 4 litranen, 80 heppanen sekin. Turbon laitto ei ole vielä täysin varmaa, mutta kuitenkin suunnitelmissa, Perkinssin koneesta löytyisi valmiina öljykanavat, sekä pakosarjaan kiinnittyy putki laipalla, sen puoleen helpompi ettei tarvitse erikseen hitsailla tuota laippaa. Valmetista ei olla vielä turboa kateltu mutta jos ei mene suoraan niin siihenhän on helppo tehdä sovituskappale jos turbon ja pakosarjan laipat on erilaiset. Turbotuksen syynä on ahtamattoman 390:n erittäin kapea tehoalue, n. 1200-1400rpm, eli hyytyy kaikkiin mäkiin ja usein saa heittää pienemmälle tyhjänä loivaankin mäkeen. Katsellaan miten etenee, laittelen kuvia ja tekstiä sen mukaan kun etenee.
Tosiaan tuo vaatii vähän kaikenlaista pikkulaittoa (jarrupuolen kaikki tiivisteet joissa neste kulkee, oven ylälasin paikalleenasennuksen, webaston, turbon, jossain vaiheessa katkasuhoidon (mahdollisesti laakerivika) eli pikkuhiljaa, katkasu menee melkeinpä väistämättä ensi kesälle, loput pitäisi tässä talven aikana hoitaa)
Tosiaan tuo vaatii vähän kaikenlaista pikkulaittoa (jarrupuolen kaikki tiivisteet joissa neste kulkee, oven ylälasin paikalleenasennuksen, webaston, turbon, jossain vaiheessa katkasuhoidon (mahdollisesti laakerivika) eli pikkuhiljaa, katkasu menee melkeinpä väistämättä ensi kesälle, loput pitäisi tässä talven aikana hoitaa)
Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.
Kannattaa varmistaa, että männät ja pakoventtiilit on turbotuksen kestävää lajia. Muistaakseni joissakin turbokoneissa on erikseen vielä öljysuihku männän pohjaan jäähdytystarkoituksessa. Riittääkö pumpussa varaa lisätä syöttöä? Senhän se tarvii kanssa. Parikymmentä lisäpollea tuntuu kyllä takamuksessa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5096
Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.
erkki kirjoitti:Kannattaa varmistaa, että männät ja pakoventtiilit on turbotuksen kestävää lajia. Muistaakseni joissakin turbokoneissa on erikseen vielä öljysuihku männän pohjaan jäähdytystarkoituksessa. Riittääkö pumpussa varaa lisätä syöttöä? Senhän se tarvii kanssa. Parikymmentä lisäpollea tuntuu kyllä takamuksessa.
390 on saanut maahantuojalla turbotettuna jossa on tismalleen samat palikat kuin turbottomassa (männät jne) ainoastaan pumppu säädetty. 390T, tehdasturbotetussa vastaavassa on tosiaan erilainen mäntä ja venttiilit. Eli pumpussa on varaa lisätä, vakiomännät kestävät senverran varmaan mitä tuo turbo ahtaa, tietysti isommalla turbolla tarvitsisi erilaisen männän, m-renkaat, venttiilit, lisäjäähdytystä jne.
Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.
Ainakin massikkamiehen jutuistä päätellen myös kytkin käy pieneksi isommilla tehoilla.hespex kirjoitti:Eli pumpussa on varaa lisätä, vakiomännät kestävät senverran varmaan mitä tuo turbo ahtaa, tietysti isommalla turbolla tarvitsisi erilaisen männän, m-renkaat, venttiilit, lisäjäähdytystä jne.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.
Se kytkinhomma nyt vähän riippuuu... Meillä kytkimet kuluivat lähinnä kuormainkäytön takia sillä meidän 390:ssä oli siis etukuormaaja vuoteen 2002 ja lähes yhtä paljon se kului myös edellisessä turbottomassa 390:ssä jossa myös oli etukuormaaja. Kyllä se kytkin kestää osaavalla käytöllä lähes yhtä hyvin kuin turbottomana vaikka kytkin todella heikko onkin. Nyt kuormaaja käytön loputtua on tämä nykyinen kytkin jotenkin kestänyt. Harmi vaan kun hankkija ei aikoinaan tuonnut maahan 390T mallia, siinnä olisi ollut vahvempi kytkinkin.
Edit. bongasin eräältä alan foorumilta että alkuperäisen sakara-/kynsikytkimen onnistuu vaihtamaan levykytkimeen, oli kuulemma huoltomies suositellut. Meillä tätä ei ole tehty....
Edit. bongasin eräältä alan foorumilta että alkuperäisen sakara-/kynsikytkimen onnistuu vaihtamaan levykytkimeen, oli kuulemma huoltomies suositellut. Meillä tätä ei ole tehty....
massikka_mies- Ylläpito
- Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa
Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.
mun koulun talkkarit poltti 390T n kytkimen alle 10 h auraus hommas.. ajaavat jalka kytkimellä koko ajan prkl.. ja just kesäl se siihen vaihdettiin oppilas työnä....no eipä sitä traktoria enään anneta talkkareille...
sampo30- Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 32
Paikkakunta : Hämeenkoski
Similar topics
» Massey Ferguson
» M/V: Massey Ferguson 178
» Massey fergoson 6270
» Massey Ferguson 3075
» O Massey Ferguson 178 MP kirjallisuutta.
» M/V: Massey Ferguson 178
» Massey fergoson 6270
» Massey Ferguson 3075
» O Massey Ferguson 178 MP kirjallisuutta.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa