Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kytkinongelmat

4 posters

Siirry alas

Kytkinongelmat Empty Kytkinongelmat

Viesti  Perax Ke Tammi 05 2011, 08:41

Tuolla rekisteröitymistä vaativalla palstalla on kytkinongelmainen vähän hakoteillä. Kun vaikka Taavetin kytkin ei irrota, ei se ole säätöjuttu, vaan kytkinlevy on ruostunut kiinni. Jotakin kovaa kuormitusta on saatava tuplakytkimen pyöritettäväksi, ja pyöritettävä sitä kytkin pohjassa.

Meillä on vieläkin Deutz, jota käytettiin jonkin aikaa kesäisin. Keväällä se piti laittaa käyttökuntoon kytkimen puolesta siten, että keulan vetokitaan laitettiin parrunpätkä ja puskettiin kytkin pohjassa isoa kiveä. Sillä konstilla kytkin alkoi toimimaan. En tosi tiedä, menivätkö levyn niitit poikki, vai irtosiko levyn "oikea" puoli.

Perax
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Kytkinongelmat Empty Vs: Kytkinongelmat

Viesti  kujanjuh Ke Tammi 05 2011, 09:12

Kuvaamallasi tavalla laitan aina keväisin kesäkäytössä ja ulkosäilytyksessä olevan Taavettini kytkimen iskuun.

kujanjuh

Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki

Takaisin alkuun Siirry alas

Kytkinongelmat Empty Vs: Kytkinongelmat

Viesti  erkki Ke Tammi 05 2011, 09:36

Kaksoiskytkimen ulosottopuolen levy kuluu tavallisesti paljon hitaammin kuin ajokytkin joten säätö kytkinasetelman päästä on oikeastaan vain ajan kysymys. Pari kuukautta sitten säätelin yhden 990:n polkimen kun siinä oli lakannut ulosotto irrottamasta. Tässä tapauksessa riitti pelkkä polkimen vapaaliikkeen säätö. Kytkimen ei tarvi laahata kovinkaan paljon niin ulosottoa ei saa käynnissä päälle.

Jos ulosottokytkintä pitää pystyä kuormittamaan kytkin pohjassa niin se voi joskus olla hankala järjestää. Melkein se vaatii hakkurin tai jonkin muun raskasta paikalliskäyttöä teettävän aparaatin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5096

Takaisin alkuun Siirry alas

Kytkinongelmat Empty Vs: Kytkinongelmat

Viesti  Pakki Ke Tammi 05 2011, 11:18

No jos minnäikin kerron omista kokmuksista.
Kauemmin käyttämättä ollut kaksoiskytkimen voimansiirtokytkin oli jumissa. Kaikki kuvitellut konstit kokeiltiin ja lopulta ajoin kaksi konetta perät vastakkain ja nivelakseli kummankin perään. Kummallakin pukilla kuski. Koneet käyntiin ja kiinnijuuttuneen kytkin pohjaan. "Apukoneella" oli kans kytkin alhaalla ja sitä hiljakseen päästäessä alkoi savu sakenemaan. Huomasi että kytkin panee rajusti hanttiin vaan hetken luistettuaan rupesi pelittämään. Nivelakselissa ei ollut räikkää joka olisi ehkä luistanut ensin. Piti vaan osata arvioida ettei liikaa voimaa käytä ettei mee paikat solmuun. Aikanaan myöhemmin katkasussa hoksasin että ainakin likaiset boorit esti levyä liikkumasta. Kyllä se niin on että käytönpuutteesta paikat jumittuu. Kaksoiskytkimen käyttöohjeissa neuvotaankin aina painamaan kytkin pohjaan asti vaikka ulosottoa ei käyttäisikään se pitää levyn paremmin kunnossa. Joskus kauan sitten tarttui textan kytkin kuin hitsattuna. Kosteus lienee ajan kanssa liimannut levyn ja irti ei millään vaikka ajelin pitkät matkat kytkin pohjassa. Tein uskaliakkaan tempun ja laitoin taavin paksulla surriketingillä keulasta vetämään. Textan kone seis ja ykkönen pesään. Kolme neljä kertaa taavilla nykästä rykäsin niin jopa irtos kytkin ja katkes ketinkikin. Vahinkoja ei tullut vaikka mahollisuuvet oli vaikka mihin. Näitä konsteja en kyllä suosittele vastuu on iso ja pitää hallita tilanne. Wink
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Kytkinongelmat Empty Voimaa siinä tarvitaan

Viesti  Perax Ke Tammi 05 2011, 12:13

Kyllä Deutz jonkin aikaa kuopi, ennen kuin kytkinlevy irtosi. Hurja temppu tuo kertomasi. Ei se kaikilla nivelakseleilla onnistu.
Käytön puutteesta tosiaan tuo juuttuminen johtuu. Luusi että se olisi esim. leikkuupuimureissa ongelma, mutta en ole ainakaan Konevistiä lueskellessani huomannut siitä mitään juttua. Kampiakselia ovat kehottaneet pyöräyttämään muutaman kerran talvessa vaikka jakarilla, jotta moottori tykötarpeineen saa liikuntaa.

Perax
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Kytkinongelmat Empty kytkin irti

Viesti  Tessu Su Tammi 30 2011, 01:37

Mulla auttoi vanhassa Cortina autossa kun se talvenyli seisottuaan pukeilla niin starttasin vaihdepäällä ja kytkin pohjassa niin johan jysähti irti,traktorissa ei kai auta kun on kobvemmat voimat kyseessä mut tuon keksin itse kun muuta ei ollu ja liikkeelle se piti saada.
Vanhas datsunissa auttoi se kun kiilas kytkinpolkimen lattiaan joiksikin päiviksi niin johan pelitti,kaikkee kannattaa koettaa kunhan ei riko laitteita eikä telo itteensä,ja just toi et käyttää niitä vermeitä vaik painelee kylmiltäänkin talvi seisonnassa niin sekin tosiaan voi auttaa,vähän sama oli tuol putkihommis venttiileitä pitää käännellä ettei jumiudu.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa