Tankin tyhjäys
+5
ikilika
Tessu
taavettimies
erkki
ultimate welder
9 posters
Sivu 1 / 1
Tankin tyhjäys
Iskipä tänään otsikon mukainen homma.Olin laittamassa kakstoistkymppiä tulille,kun ennen starttausta sain päähäni kurkata tankkiin,ja eikö perskata polttoaine ihan hyhmänä.
Laitoin sitten sisätilalämppärin konepellin alle puhaltamaan tankin kylkeen,ja viltti konepellin yli.
Parin tunnin puhaltelun jälkeen polttoainekin oli taas muuttunut juoksevaksi,ja sain porakonepumpulla imettyä vedellä jatketut kesälöpöt tankista pois,talvilaatua tilalle.
Meni siinä vähän työpäivä lihalle,mutta kokeillaan aamulla polttopuiden ajoa!
Laitoin sitten sisätilalämppärin konepellin alle puhaltamaan tankin kylkeen,ja viltti konepellin yli.
Parin tunnin puhaltelun jälkeen polttoainekin oli taas muuttunut juoksevaksi,ja sain porakonepumpulla imettyä vedellä jatketut kesälöpöt tankista pois,talvilaatua tilalle.
Meni siinä vähän työpäivä lihalle,mutta kokeillaan aamulla polttopuiden ajoa!
ultimate welder- Viestien lukumäärä : 74
Ikä : 58
Paikkakunta : Parikaalinen
Vs: Tankin tyhjäys
Kesälaadussa ei tarvi olla vettä seassa että se hyhmääntyy. Kun parafiini kiteytyy niin puuro siitä tulee.
Minusta se on vielä niinkin, että jos kesälaatua on talvilaadun seassa niin se hyhmääntyy silti. Kiteiden liukenemiseen ei riitä että pakkanen hiukan helpottaa, siihen tarvitaan muistaakseni muutama lämpöaste. Meinaan vaan, että huonolla tuurilla kesälaadun jämät saattaa kummitella vielä jos pakkaset jatkuu.
Minusta se on vielä niinkin, että jos kesälaatua on talvilaadun seassa niin se hyhmääntyy silti. Kiteiden liukenemiseen ei riitä että pakkanen hiukan helpottaa, siihen tarvitaan muistaakseni muutama lämpöaste. Meinaan vaan, että huonolla tuurilla kesälaadun jämät saattaa kummitella vielä jos pakkaset jatkuu.
erkki- Vierailija
Vs: Tankin tyhjäys
itseäkin on joskus hirvittänyt kun olen traktoria käynnistellyt -8 pakkasesta ja kun on vielä tiennyt että on kesälaatuiset tankissa. mutta hyvin on toistaiseksi onnea riittänyt eikä ole ongelmia ollut.
nytkin oli vielä alkutalvesta muutama kymmenen litraa kesälaatuista tankissa kun pakkaset alko ja lisäsin 20L siihen talvilaatuista, ei onneksi tullut komplikaatiota, vaikka olikin jo enemmän pakkasta.
eikö se ole niin että tämän kesälaatuisen pitäisi hyytelöityä vasta -15 asteessa. tällä leveysasteella ei niin kylmää ole kovin montaa päivää peräkkäin.
nytkin oli vielä alkutalvesta muutama kymmenen litraa kesälaatuista tankissa kun pakkaset alko ja lisäsin 20L siihen talvilaatuista, ei onneksi tullut komplikaatiota, vaikka olikin jo enemmän pakkasta.
eikö se ole niin että tämän kesälaatuisen pitäisi hyytelöityä vasta -15 asteessa. tällä leveysasteella ei niin kylmää ole kovin montaa päivää peräkkäin.
Vieraili- Vierailija
Vs: Tankin tyhjäys
Tuota, kertokaas minulle minkä takia käytätte kesälaatua traktorissa? Itse olen ajellut liki 30 vuotta pelkällä talvilaadulla monilla eri traktoreilla. Mukaan mahtuu David Brownia, Casea, IH:ta sekä saksalaista että enlantilaista, Deutz Fahria ja Belarusta. Vuosimallit 1963 - 1988 väliltä, maatalouskäyttöä. Muutamat mallit pyörineet talvilaadulla yli 20 vuotta. Kaikissa koneissa on polttoainelaitteet pysyneet hyvässä kunnossa ja moottoritkin ovat olleet kunnossa maailmalle lähtiessään. Eikä minkäänlaisia ongelmia talviajossa koko aikana!
Tapana on vielä ollut, että täytän tankin aina työpäivän päätteeksi, ettei kondenssiveden kanssa tule ongelmia.
Hintakysymys on tietysti yksi tekijä, joka puoltaa kesälaadun käyttöä, mutta kulutuksen pitää olla aika suurta, jotta erotus olisi merkittävä!
Tapana on vielä ollut, että täytän tankin aina työpäivän päätteeksi, ettei kondenssiveden kanssa tule ongelmia.
Hintakysymys on tietysti yksi tekijä, joka puoltaa kesälaadun käyttöä, mutta kulutuksen pitää olla aika suurta, jotta erotus olisi merkittävä!
Vieraili- Vierailija
erkki
Kun paikallisella asemalla täyttää tankin syksyllä niin siellä ei välttämättä ole tankissa vielä talvilaaatu. Vähäisellä ajolla samaa polttoainetta voi olla tankinpohjalla vielä marraskuussa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Tankin tyhjäys
Hyvä pointti, näinhän se tietysti on jos ei ole omaa säiliötä polttoaineelle, eikä pieneen käyttöön sitä tietysti kannata hankkiakkaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: Tankin tyhjäys
Mulla on kans tyylinä ajaa talvilaadulla kesät-talvet, ei tarvi syksyisin lutrata kädet kohmeessa polttoainesysteemien kanssa.
Toi tankin täyttö ajon jälkeen on hyvä tapa. Intissä lentokoneet tankattiin kans aina päivän päätteeks.
Toi tankin täyttö ajon jälkeen on hyvä tapa. Intissä lentokoneet tankattiin kans aina päivän päätteeks.
Vieraili- Vierailija
Vs: Tankin tyhjäys
Itse ajan syksyllä tankin niin tyhjäksi kuin uskaltaa ja sitten talvi laadut sisään. Yhtenä syksynä vähän kyllä nolotti kun 1690 uuvahti kyntöpellolle
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Tankin tyhjäys
Juu,ei ole tilatankkia,paikalliselta kylmäasemalta haen 30 litran annoksia,jäi tuota kesälaatua tankkiin,kun oli ajoa syksyllä vähemmän.
ultimate welder- Viestien lukumäärä : 74
Ikä : 58
Paikkakunta : Parikaalinen
polttoaineet
Itsellä sama tyyli talvilaatua jos vaan saa no ajoa sen verta vähän ja toisella ajelen vain kesällä et voi hieman miettiä kummalla ajaa mut jos ottaa jemmaan kannun talvilaatua ni ei tulis ongelmia KERRAN on meillä vetäny jäihin ja taas KERRAN on loppunu gaso no vahingoista on viisastuttu (ainaskin luulen) heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Tankin tyhjäys
Mulla on kanssa talvilaatua farmisäiliö täynnä, samaa moottorilöpöä käytän kesät talvet ja talvella menee sama rasva tallin öljypolttimestakin vielä (jatkettuna jäteöljyllä 50/50 suhteessa). Tota olen kanssa miettinyt että miks pitäis kesällä ajaa kesälaadulla muun kuin sen hinnan takia?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Tankin tyhjäys
Ei se hinta ole läheskään kaikilla traktorimiehillä syy kesälaadulla ajamiseen. Uskon, että lisäkseni on lukuisa joukko muita kuskeja, jotka ajavat kesälöpöillä pakosta, saatavuuden vuoksi. Tässä maassa ei juurikaan huoltoasemilla ole saatavana talvilaatua kesällä, itse ainakaan en tiedä yhtään sellaista. Kun rahtaa polttoainetta traktoriinsa 20 litran kanistereilla, niin sitä on vain ostettava, mitä myydään.
Viime keväänä viimeksi menivät suotimet tukkoon Taavetissani. Syksyllä olin täyttänyt tankin piripintaan, ehkäistäkseni kondenssiveden pääsyä tankkiin. Maalis-huhtikuun vaihteessa aurinko oli jo sulatellut pälvipaikkoja maastoon, ilma oli viitisen astetta plussalla, eikä edellisenä yönä ollut ollut pakkasta. Tuolloin erehdyin käynnistämään Taavin, aikomuksena aurata mökkitie, jotta pääsisin autolla pihaan asti. Puolisen tuntia sain tehtyä hommia, hidasta oli, koska nuoskalunta oli paikoin reilusti, eikä minulla ole ketjuja. Sitten moottori hyytyi, mökillä ei tietenkään ollut suodattimia, koska olin ne vaihtanut reilu kymmenen käyttötuntia sitten. Kolmekymmentäviisi kilsaa lähimpään autotarvikeliikkeeseen, joka vielä ilkesi rahastaa suotimista kympin kipale, kun olen niitä tottunut ostelemaan alle kahdella eurolla. Kuluja tuli reilu kolmekymppiä, aikaa tuhraantui nelisen tuntia, arvatkaapa ajanko kesälaadulla todella halvemman hinnan takia?
Viime keväänä viimeksi menivät suotimet tukkoon Taavetissani. Syksyllä olin täyttänyt tankin piripintaan, ehkäistäkseni kondenssiveden pääsyä tankkiin. Maalis-huhtikuun vaihteessa aurinko oli jo sulatellut pälvipaikkoja maastoon, ilma oli viitisen astetta plussalla, eikä edellisenä yönä ollut ollut pakkasta. Tuolloin erehdyin käynnistämään Taavin, aikomuksena aurata mökkitie, jotta pääsisin autolla pihaan asti. Puolisen tuntia sain tehtyä hommia, hidasta oli, koska nuoskalunta oli paikoin reilusti, eikä minulla ole ketjuja. Sitten moottori hyytyi, mökillä ei tietenkään ollut suodattimia, koska olin ne vaihtanut reilu kymmenen käyttötuntia sitten. Kolmekymmentäviisi kilsaa lähimpään autotarvikeliikkeeseen, joka vielä ilkesi rahastaa suotimista kympin kipale, kun olen niitä tottunut ostelemaan alle kahdella eurolla. Kuluja tuli reilu kolmekymppiä, aikaa tuhraantui nelisen tuntia, arvatkaapa ajanko kesälaadulla todella halvemman hinnan takia?
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
ei rahasta kiinni
Ittellä loppu aine kans omasta tyhmyydestä kun hain halkoja rinteestä ja meinasin et kyllä se aine viel riittää ja katin kontit ilmaahan se imas se oli kyl IH ja sit taavetilla hinattiin pitkällä vaijerilla suoralt maalta ja saatiin pois ennenkuin pakkane ja täys pimeys tuli sen jälkeen tarkastan kyllä kun rinteeseen meen et aine riittää no vannomatta paras ja ahneella oli se paskane loppu heh mutta se opetti taas että kiireellä ei homma hoidu ja sillä et kyl se vielä yhen keikan riittää no tasasella oliskin mutta rinne muutti tilanteen hetkessä nooo katotaan mitä taas seuraavaksi kun joutuu IH lla pihaa kolaa missä kiinni on
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Tankin tyhjäys
Iski polttoainejärjestelmän "huolto" keskellä kesää meinasin aloittaa oksien haketuksen, mutta Taavetti sammui jonkunaikaa käytyään, savu tuli valkoiseksi (eikö ole veden merkki polttoaineessa?) on seissyt talven ja varmaan tullut jotain vettä tankkiin. Olen yrittänyt imeä sellasella öljyn vaihtopumpulla tankkia tyhjäksi. Ja suodattimet vaihdan tänään, mitä muita hyviä neuvoja?
Onko tankissa tyhjennysrappua, vai pitääkö siitä siirtopumpun putkesta saada kaikki moska tulemaan tai sitten imurin putki tankkiin (siitä tykkää vaimo varmasti) ei vainiskaan onhan minulla sellainen "äijäimuri"
Onko tankissa tyhjennysrappua, vai pitääkö siitä siirtopumpun putkesta saada kaikki moska tulemaan tai sitten imurin putki tankkiin (siitä tykkää vaimo varmasti) ei vainiskaan onhan minulla sellainen "äijäimuri"
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: Tankin tyhjäys
Joissakin taaveteissa on tyhjennysproppu tankissa.
Mutta ei taida 990/5:ssä olla.
Imurilla saa aika hyvin tyhjäksi.
Mutta ei taida 990/5:ssä olla.
Imurilla saa aika hyvin tyhjäksi.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Tankin tyhjäys
Ite yhdestä 996 koneesta putsasin silleen et porakonepumpulla imaisu tyhjäksi, 10ltr ainetta tankkiin ja heti imaisu tyhjiin, toinen kerta niin, että porakonepumpussa oli imu koko ajan päällä kun isoreikäisellä tratilla lorautin kanisterista 10ltr taas ainetta.
Sit suodatimet uusiksi ja siirtopumpun sihti putsia, uudet aineet, ilmaus ja menoksi ....
Sit suodatimet uusiksi ja siirtopumpun sihti putsia, uudet aineet, ilmaus ja menoksi ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Tankin tyhjäys
Kiitos taas vinkeistä, "äijäimurilla" sain moskat pois tankista ja sitten uudet suodattimet ja akku oli latauksessa että virtaa riitti, eikun ilmaus ja viimesenä yksi suuttimen putki löysällä ja eikun tiukka starttaus ja siitähän se lähti käyntiin. Ja suuttimen putki tiukkaus. ompahan tuokin tankin putsaus ja suodattimet uusittu (suodattimissa luki nafta ) saattoivat olla "parivuotta vanhat)
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Similar topics
» O: DB 25 C tankin korkki
» DB 990 vm 1973 Sammuu kesken ajon !
» 1490 tankin putket?
» 990 selectamatic -71 tankin imuputki
» Taavetin tankin imuputki
» DB 990 vm 1973 Sammuu kesken ajon !
» 1490 tankin putket?
» 990 selectamatic -71 tankin imuputki
» Taavetin tankin imuputki
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa