990 selectamatic ja nosto ongelma
3 posters
Sivu 1 / 1
990 selectamatic ja nosto ongelma
Moi,
Nyt tarvisi apuja mistä lähteä etsimään vikaa ja ensimmäinen taavetti kyseessä...
Eli nostotehot on hukassa.Ajoin pitemmän matkan jossa kieltämättä laatikko kävi aika lämpöisenä noin 90 km ja asentovalitsin oli tcu asennossa eli taisi olla väärässä mut eihän sitä silloin hokannut..
Pääsin perille ja ei nostanut etukuormain eikä myös takanostin syyksi ilmeni nostoventtiilissä roska.
Nyt olen siinä pisteesä että nostot pelaa mutta ei ole voimaa enään kunnolla esim 1000kg peletti säkki ei nouse.Muuten rupeaa nostamaan tyhjäkäynillä varsia että nostoventtiilin luulisi pelaavan.Koitin tänään ulosotosta mittailla paineita ja ilman painoa kun nosti ihan tappiin etuvarret niin yläkohdassa paine pomppasi parhaillaan 100-120 bar mutta lähti putoamaan samantien vaihka kaasu oli pohjassa ja tippui noin 40 bariin missä pysyi???Sama pelettisäkillä nousi 90-100 baariin ja rupesi putoamaan samantien 40-50 baariin eli pidä painetta yllä.Lämpimänä on huonompi.
Eli onko pumppu mennyt tai joku tiiviste vai voiko olla joku venttiliongelma ei osaa itsepäättää mistä vikaa lähtisi etsimään.
Niin ja suodattimet on pesty ja öljyt vaihdettu.
Niin ja vuosimalli on -66
T:Jari.
Nyt tarvisi apuja mistä lähteä etsimään vikaa ja ensimmäinen taavetti kyseessä...
Eli nostotehot on hukassa.Ajoin pitemmän matkan jossa kieltämättä laatikko kävi aika lämpöisenä noin 90 km ja asentovalitsin oli tcu asennossa eli taisi olla väärässä mut eihän sitä silloin hokannut..
Pääsin perille ja ei nostanut etukuormain eikä myös takanostin syyksi ilmeni nostoventtiilissä roska.
Nyt olen siinä pisteesä että nostot pelaa mutta ei ole voimaa enään kunnolla esim 1000kg peletti säkki ei nouse.Muuten rupeaa nostamaan tyhjäkäynillä varsia että nostoventtiilin luulisi pelaavan.Koitin tänään ulosotosta mittailla paineita ja ilman painoa kun nosti ihan tappiin etuvarret niin yläkohdassa paine pomppasi parhaillaan 100-120 bar mutta lähti putoamaan samantien vaihka kaasu oli pohjassa ja tippui noin 40 bariin missä pysyi???Sama pelettisäkillä nousi 90-100 baariin ja rupesi putoamaan samantien 40-50 baariin eli pidä painetta yllä.Lämpimänä on huonompi.
Eli onko pumppu mennyt tai joku tiiviste vai voiko olla joku venttiliongelma ei osaa itsepäättää mistä vikaa lähtisi etsimään.
Niin ja suodattimet on pesty ja öljyt vaihdettu.
Niin ja vuosimalli on -66
T:Jari.
jartza- Viestien lukumäärä : 2
Vs: 990 selectamatic ja nosto ongelma
Taitaa olla pumppu harva. Venttiilistössä ei oikeastaan voi mikään aiheuttaa tuollaista paineenlaskua. Semmoiset 140...160 kun löytyy painetta niin systeemi on vielä aika tavalla kunnossa. Pilkkiikö nostolaite kun taakka on ylhäällä, siis korjaako asentoa tiuhasti? Jos sen tekee ja nostolaite laskee nopeasti kun moottorin sammuttaa niin voi siellä olla männän 0-rengas täysin loppu, mutta silloin sen pitäisi silti nostaa kaasu pohjassa aika mukavasti. Minä kyllä aloittaisin rempan ottamalla ulosottovaihteen irti, pumpun irti ylipaineventtiileineen ja kävisin Anteron verstaalla Ylistarossa. Saat siellä nopeasti vastauksen onko pumppu vielä tihitettävisssä. Hyvän käytetyn pumpun voi löytää purkaamolta, mutta sekin on vanhojen pumppujen kanssa aina jonkin verran onnenkauppaa. Uusi maksaa yli 400.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 selectamatic ja nosto ongelma
Ei pilki ylhäällä yhtään ja pitää sammutuksen jälkeen suht hyvin kuorman paikallaan eli taitaa alkaa purku ja uuden pumpun metsästys.
Kiitoksia vinkeistä.
Kiitoksia vinkeistä.
jartza- Viestien lukumäärä : 2
Vs: 990 selectamatic ja nosto ongelma
Jos siinä on Dowtyn pumppu niin paineet voi saada takaisin vaihtamalla pumppuun tiivistesatsin. Minusta pumput on samat kaikissa valkoisissa taaveissa ja caseissa joissa pumppu on ulosottovaihteen sisällä. Käyttöhammaspyöriä on erilaisia, ainakin hammaspyörän navan kartioita, hampaan modulista en tiedä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 selectamatic ja nosto ongelma
Mullakin on monta kertaa apu tullut ohivirtaus- ja pudotusventtiilin karoja päältäpäin putsaillessa, kiitos vaan experttien neuvoista löysin ne karat, joissa on pienetreiät usein tukossa. Taas nostaa hetkeksi. Huomasinkin viimeksi, että jotain ehkä tiivisteenpalasia extrahitusia öljyn joukossa on venttiilpesissä, eli taitaa jumittaa kunnes avaan lohkot ja putsaan koko öljykierron, kunhan oon lukenut experttien neuvoja lisää.
Pitäis laittaa experteille kysymys, Voisko oikein kuvain kera viisata vielä näitten öljytaskujen avaamisesta puhdistusta varten, kuten nostolaitelohkon karaventtiilipesineen ym. Eihän ne taskut tyhjene vaikka vaihteiston keskeltä öljyt vaihtaa.
Pitäis laittaa experteille kysymys, Voisko oikein kuvain kera viisata vielä näitten öljytaskujen avaamisesta puhdistusta varten, kuten nostolaitelohkon karaventtiilipesineen ym. Eihän ne taskut tyhjene vaikka vaihteiston keskeltä öljyt vaihtaa.
yrjo- Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 selectamatic ja nosto ongelma
Venttiililohkossa tulee kaikki muut paikat huuhdeltua normaalikäytössä paitsi ohjaus- eli karaventtiilin pesä. Sitä ei pysty puhdistamaan kunnolla ilman, että ottaa lohkon pöydälle ja purkaa sen venttiilin. Takaisinasennus on tarkka säädöistä, joten ennen venttiilin purkamista kannattaa mitata sen asento tarkasti ja panna muistiin.
Jos siellä ei ole mahdottomasti moskaa niin systeemiä purkamatta voi kannattaa kokeilla painehuuhtelua, joka on yksinkertainen toimenpide:
Avaa nostoventtiilin tulppa, vedä ulos luisti, poista luistista ruuvi, prikka ja sihti. Katkaise rautatangosta pätkä ja muotoile sen toinen pää taltaksi niin ettei se tuki luistin pohjassa olevaa reikää kun tangon pään pukkaa luistin sisään. Katkaise tanko sen pituiseksi, että kun luistin panee reikäänsä niin tangon pää törröttää suunnilleen porauksen ylpäinnan tasolla, jolloin luisti pysyy pohjassa kun tulpan panee kiinni.
Sitten vaan laitos kasaan ja NOSTOVIPU EDESSÄ moottori käyntiin tyhjäkäynnillä. Nyt öljy kiertää pakko-ohjattuna luistin läpi ohjausventtiilin poraukseen. Nostovarsien pitäisi pyrkiä ylös, mutta ne saa painettua alas noin miehen painolla. Jos huuhtelukiertoon haluaa lisää painetta niin sitä tulee kun lisää moottoriin kierroksia tai ruuvaa laskeutumisnopeuden säätöä hitaammalle. Jos haluat tuota kikkaa kokeilla niin siihen kannattaa ryhtyä pitemmän ajorupeaman jälkeen kun vaihteistoöljy on lämmintä tai peräti kuumaa niin öljy pesee paremmin.
Huuhtelun jälkeen sitten vaan purat viritykset ja laitat alkuperäiset osat paikoilleen, niin kaikki pitäisi toimia puhtaasti ja tarkasti.
Itse en kyllä keksi mitää syytä ryhtyä tuohon ellei systeemissä ole mitään oiretta. Muruset menee lohkosta läpi ja jos ei mene niin ne aiheuttaa joko nostamattomuuden tai sen, että varret yrittää nousta vaikka nostovipu on edessä.
Jos siellä ei ole mahdottomasti moskaa niin systeemiä purkamatta voi kannattaa kokeilla painehuuhtelua, joka on yksinkertainen toimenpide:
Avaa nostoventtiilin tulppa, vedä ulos luisti, poista luistista ruuvi, prikka ja sihti. Katkaise rautatangosta pätkä ja muotoile sen toinen pää taltaksi niin ettei se tuki luistin pohjassa olevaa reikää kun tangon pään pukkaa luistin sisään. Katkaise tanko sen pituiseksi, että kun luistin panee reikäänsä niin tangon pää törröttää suunnilleen porauksen ylpäinnan tasolla, jolloin luisti pysyy pohjassa kun tulpan panee kiinni.
Sitten vaan laitos kasaan ja NOSTOVIPU EDESSÄ moottori käyntiin tyhjäkäynnillä. Nyt öljy kiertää pakko-ohjattuna luistin läpi ohjausventtiilin poraukseen. Nostovarsien pitäisi pyrkiä ylös, mutta ne saa painettua alas noin miehen painolla. Jos huuhtelukiertoon haluaa lisää painetta niin sitä tulee kun lisää moottoriin kierroksia tai ruuvaa laskeutumisnopeuden säätöä hitaammalle. Jos haluat tuota kikkaa kokeilla niin siihen kannattaa ryhtyä pitemmän ajorupeaman jälkeen kun vaihteistoöljy on lämmintä tai peräti kuumaa niin öljy pesee paremmin.
Huuhtelun jälkeen sitten vaan purat viritykset ja laitat alkuperäiset osat paikoilleen, niin kaikki pitäisi toimia puhtaasti ja tarkasti.
Itse en kyllä keksi mitää syytä ryhtyä tuohon ellei systeemissä ole mitään oiretta. Muruset menee lohkosta läpi ja jos ei mene niin ne aiheuttaa joko nostamattomuuden tai sen, että varret yrittää nousta vaikka nostovipu on edessä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 selectamatic ja nosto ongelma
nyt tulin taas epävarmaksi mikä(,missä onko kuvaa?) on nostoventtiili, ohjaus- eli karaventtiili? Löysin ja putsasin taannoin siitä nostovivun takana kaksi karaa, jotka tulkitsen olevan pudotusventtiili ja ohivirtausventtiili(saman luukun alla piilossa).
yrjo- Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 selectamatic ja nosto ongelma
Luukun alla on vasemmalla pito/laskuventtiili, joka ei käytännössä vaadi koskaan mitään puhdistamista tms. Oikealla on ohivirtausventtiili eli nostoventtiili, rakkaalla lapsella on monta nimeä. Sen luistin sisälä on sihti ja kuristinprikka, jotka saattaa aikaa myöden ryytyä tukkoon ja nostot loppuu siihen. Nostoventtiilin takana, viistoon taakse kotelon sisään katsomalla näkyy pienet tuplamutterit. Ne kiinnittyy ohjausventtiilin karan yläpäähän. Nimenomaan noiden tuplamuttereiden säätö on tarkka, ihan kymmenesosamilleistä puhutaan kun haetaan oikea säätö.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa