990 nostolaite ongelma
Sivu 1 / 1
990 nostolaite ongelma
Tuli tuossa ostettua 990 selectamaticci taavetti. Muutenhan tuo tuntuu toimivan mut nostolaite ei ihan kunnolla. Kylmänä ei ainakaan laske mut nostaa kyllä. Sammuksissa sain sen laskemaan mut en käynnissä ollesssa. Oisko vika siin käyttö vipu systeemissä?
Toinen kysymys, mistä saa uudet kylki teipit konepellin kylkeen?
Kolmas mitä mittareita pitäis olla tuossa, nyt vain valo kytkin jäljellä ja joku varoitus valo.?
Toinen kysymys, mistä saa uudet kylki teipit konepellin kylkeen?
Kolmas mitä mittareita pitäis olla tuossa, nyt vain valo kytkin jäljellä ja joku varoitus valo.?
ola- Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Joensuu
Vs: 990 nostolaite ongelma
Mittareita pitäis olla:kierroslukumittari,lämpömittari ja polttoainemittari.Varoitusvaloja 3:lataus-punainen,öljynpaine-vihreä ja hydrauliikan varoitusvalo-oranssi.
Uudet teipit saa ainakin Englannista.DBTC-shop tai DavidBrownParts-ositteesta.Konekorjaamo Marjakankaalta kannattaa ensin kysäistä,heillä oli ainakin 1200:n teipit hyllyssä.
Nostolaiteongelmaan:vaihda ensin uudet öljyt 10-30w universal ja uusi suodatin .Suodatin on istuimen kohdalla traktorin alla vajaat 20cm halkasijalttaan olevassa peltikupissa,kiinni 8:lla pultilla.
Oikean astilaudan takana, nostolaitevivun etupuolella on pyöritettävä nuppi.siitä säädetään nostolaitteen laskunopeutta, täysin aukipäin ruuvattuna laskunopeus on suurin. Kylmänä taavetin nostolaitteet laskee hitaasti.Nostolaitevivun takana on pudotusventtiili,kierrä sitä puoli kierrosta aukipäin ja nosta ,samalla kun lasket nostolaitetta,saat varret laskemaan nopeammin.
Koeta näitä ja kerro lisää,jos ei näistä apuja.
Uudet teipit saa ainakin Englannista.DBTC-shop tai DavidBrownParts-ositteesta.Konekorjaamo Marjakankaalta kannattaa ensin kysäistä,heillä oli ainakin 1200:n teipit hyllyssä.
Nostolaiteongelmaan:vaihda ensin uudet öljyt 10-30w universal ja uusi suodatin .Suodatin on istuimen kohdalla traktorin alla vajaat 20cm halkasijalttaan olevassa peltikupissa,kiinni 8:lla pultilla.
Oikean astilaudan takana, nostolaitevivun etupuolella on pyöritettävä nuppi.siitä säädetään nostolaitteen laskunopeutta, täysin aukipäin ruuvattuna laskunopeus on suurin. Kylmänä taavetin nostolaitteet laskee hitaasti.Nostolaitevivun takana on pudotusventtiili,kierrä sitä puoli kierrosta aukipäin ja nosta ,samalla kun lasket nostolaitetta,saat varret laskemaan nopeammin.
Koeta näitä ja kerro lisää,jos ei näistä apuja.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Jeps, paljon sitä öljyä menee sinne? Taitaa kyl samalla koneeseen vaihtua yksintein öljyt. Paljon sinne menee öljyä? Taitaa samaa öljyä voida laittaa molempiin..
ola- Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Joensuu
Vs: 990 nostolaite ongelma
MOOTTORIIN 7,5 LITRAA
VAIHTEISTOON 23 LITRAA
UNIVERSAL 10W-30 KÄY MOLEMPIIN, MYÖS ALENNUSPYÖRÄSTÖIHIN 2X2,3LITRAA
VAIHTEISTOON 23 LITRAA
UNIVERSAL 10W-30 KÄY MOLEMPIIN, MYÖS ALENNUSPYÖRÄSTÖIHIN 2X2,3LITRAA
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Kokeile tosiaan ensin Markun ohjeet läpi, sitten vasta muita juttuja.
Vipuja säätämällä ei saada laskua kuntoon jos venttiililohko on likainen tai sitten "latching valve" on löystynyt ja kiertynyt hieman auki porauksestaan. Ne on todennäköisimmät ongelmalähteet. Tunnetaan tapauksia että laskunopeuden säätöventtiilin kara on jumiutunut, mutta se on harvinainen juttu.
Jos se tosiaan nousee, mutta ei suostu laskeutumaan ennekuin moottorin sammuttaa niin se viittaa kyllä kovasti siihen suuntaan, että ohivrtausventtiili, eli nostoventtiili on hiukan paineinen. Nouseeko varret kaasuttamalla itsestään vaikka vipu on edessä?
Vipuja säätämällä ei saada laskua kuntoon jos venttiililohko on likainen tai sitten "latching valve" on löystynyt ja kiertynyt hieman auki porauksestaan. Ne on todennäköisimmät ongelmalähteet. Tunnetaan tapauksia että laskunopeuden säätöventtiilin kara on jumiutunut, mutta se on harvinainen juttu.
Jos se tosiaan nousee, mutta ei suostu laskeutumaan ennekuin moottorin sammuttaa niin se viittaa kyllä kovasti siihen suuntaan, että ohivrtausventtiili, eli nostoventtiili on hiukan paineinen. Nouseeko varret kaasuttamalla itsestään vaikka vipu on edessä?
erkki- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Juu, nyt on suodattimet ostettu mut öljyt uupuu viel.. Nyt joutas tuon venttiili hässäkän puhdistamaan kun seisoo kone.. Pistin aamulla puhaltimen lämmittämään perään ja sitä venttiili kohtaa. Jos toimis paremmin lämpimänä.. Mikäs pultin kanta siinä penkin ja sen nostolaite vivun välissä on? Siitä tuo näyttää vuotavan öljyä kohtuullisesti. Varmaan joku tiiviste pitäis siihen uusia? Eihän tuollaista vuotavaa viitsi maalatakaan
ola- Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Joensuu
Vs: 990 nostolaite ongelma
Venttiilihässäkän irroitus ja kiinnitys on muutaman tunnin juttu. Ensin pois se mötikkä jossa on käsijarruvipu. Peltikannen takaa kierretangosta mutteri pois, laske keirrokset että saat sen kohdillen takaisin. Sitten venttilipesän etupäästä meno-ja tuloputket irti ja pultti joka kiristää lokasuojan ja taka-akselin välissä paluuputkea taka-akselikotelon läpi venttiilipesää vasten, löysälle.
Sitten nostolaitevivun takaa salmiakin muotoinen kansi pois, ensin pudotusventtiili ja sitten loputkin. Seuraavaksi otetaan auki peltiluukku nostoakselin takaa oikealta ja otetaan pois nokkalevy nostoakselinpäästä. merkkaa paikka että saat sen kohdilleen kootessa.
En nyt muista pitikö kannen takaa irroittaa vielä muuta kuin vetovastusäätimen vaijeri. Sitten pultit auki ja koko möhkäle pois niin venttiilipesä tulee mukana. Minusta sen pitäisi mahtua tulemaan ilman että koko nostoakselin irroittaa, mutta en ole varma muistanko oiken, on niin kauan kun on tarvinnut kajota. Joku muu muistaa paremmin.
Kriittinen paikka on ohjausventtiili, joka sijaitsee pito- ja nostoventtiilin tulppien takana. Ylöspäin törröttää tuplamutteri pienen kierteen päässä ja alapuolella on jousi joka vetää venttiiliä alas. Se on säädölleen erittäin tarkka. Mittaa vaikka työntömitalla tarkka korkeus ennenkuin otat muttereita auki. Korostan: tarkasti samaan asentoon se venttiili.
Kun osat on pöydällä niin koko mötikkä puhtaaksi. Ei kai siinä muuta konstia ole.
Kannattaa pitää kirjaa mitä kussakin reijässä oli, ettei jää osia yli.
Lukkoventtiili, jonka pesä on voinut pyörähtää hitusen aukipäin on venttilipesän etuseinässä, siis traktorin keulapuolella, pykälässä joka on meno- ja paluuputkien yläpuolella. Jos siellä on sisus päässyt liikkumaan niin lasku menee hitaaksi ja nostolaite alkaa nostaa pikku paineella jatkuvasti kun traktori käy, varsinkin isommilla kierroksilla.
Lykka till.
Sitten nostolaitevivun takaa salmiakin muotoinen kansi pois, ensin pudotusventtiili ja sitten loputkin. Seuraavaksi otetaan auki peltiluukku nostoakselin takaa oikealta ja otetaan pois nokkalevy nostoakselinpäästä. merkkaa paikka että saat sen kohdilleen kootessa.
En nyt muista pitikö kannen takaa irroittaa vielä muuta kuin vetovastusäätimen vaijeri. Sitten pultit auki ja koko möhkäle pois niin venttiilipesä tulee mukana. Minusta sen pitäisi mahtua tulemaan ilman että koko nostoakselin irroittaa, mutta en ole varma muistanko oiken, on niin kauan kun on tarvinnut kajota. Joku muu muistaa paremmin.
Kriittinen paikka on ohjausventtiili, joka sijaitsee pito- ja nostoventtiilin tulppien takana. Ylöspäin törröttää tuplamutteri pienen kierteen päässä ja alapuolella on jousi joka vetää venttiiliä alas. Se on säädölleen erittäin tarkka. Mittaa vaikka työntömitalla tarkka korkeus ennenkuin otat muttereita auki. Korostan: tarkasti samaan asentoon se venttiili.
Kun osat on pöydällä niin koko mötikkä puhtaaksi. Ei kai siinä muuta konstia ole.
Kannattaa pitää kirjaa mitä kussakin reijässä oli, ettei jää osia yli.
Lukkoventtiili, jonka pesä on voinut pyörähtää hitusen aukipäin on venttilipesän etuseinässä, siis traktorin keulapuolella, pykälässä joka on meno- ja paluuputkien yläpuolella. Jos siellä on sisus päässyt liikkumaan niin lasku menee hitaaksi ja nostolaite alkaa nostaa pikku paineella jatkuvasti kun traktori käy, varsinkin isommilla kierroksilla.
Lykka till.
erkki- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Joo,olen lähes varma,että epäpuhtauksia on nyt pesässä,onko nostolaite sellainen,että kun painat kaasun pohjaan,jännitys vielä suurenee.
Viime keväänä oli muutamassa samantyyliset oireet,ja on ollut muulloinki,ja roskia oli porauksissa,jos et ole varma itsestä,ja ei ole tarkkoja mittausvälineitä,käytä pesä pihlajaniemen Anterolla putsauksilla.
Siitä Erkin kertomasta venttiilin pyörähdyksestä ei ole itsellä kokemusta,mutta ilmeisesti niitäki on sattunut aina joskus.
Siihen karan pohjaan on sähkökynällä kirjailtu karan liikkeen mitta tuumina.
Tarkalla digitaalimauserilla voit sen saada tälliin,kun mittaat huolella,mutterit,millä karaventtiili on lukittu,on liimattu loctitella,ja vaativat sen myöhemminki.
Pikkusen lämpöä siihen pienellä kynäliekillä,niin aukiaa.
Kyllä se pitää ottaa koko nostolaite irti,se vasen koppa irti sylinterin päästä,työntövarren korva ulosottovaihteiston päältä,ja sieltä etupuolelta se kotelo,missä käsijarru,käyttötangon mutteri,mitat ylös,huom. mutterin alla ja poikittain olevan välimulikan kahta puolen kuuluu olla holkit,voi lentää mäkeen irroitusvaiheessa,sitten paineputken pultit 2 kpl etupuolelta,ja siitä takasillan kylestä se lukkomutteri ja pultti muutamia kiekkoja löysälle,pudotusventtiili siitä päältä irti,ja lopuksi nostoakselin oikean puolen koteloa pitävät pultit irti,ja koko roska syliin ja pöydälle.
Sieltä kotelon sisältä on venttiilipesä pultattu kiinni ,yksi pulteista on vaijerin siirtomekanismin alla,se pitää käyttää irti,se yksi ruuvi vain,siihen tangon päässä olevaan levyynkää en koske ollenkaa,itse vaijerin löysään aina työntövarren korvasta,se kiinnitysmulikka lähtee vääntämällä irti,mikä pitää kuorta paikallaan.
Itse venttiilipesä taitaa olla kolmella pultilla kotelon sisältä kiinni,ja ohjaritapillaki taisi olla.
Sitten putsaushommiin.
Viime keväänä oli muutamassa samantyyliset oireet,ja on ollut muulloinki,ja roskia oli porauksissa,jos et ole varma itsestä,ja ei ole tarkkoja mittausvälineitä,käytä pesä pihlajaniemen Anterolla putsauksilla.
Siitä Erkin kertomasta venttiilin pyörähdyksestä ei ole itsellä kokemusta,mutta ilmeisesti niitäki on sattunut aina joskus.
Siihen karan pohjaan on sähkökynällä kirjailtu karan liikkeen mitta tuumina.
Tarkalla digitaalimauserilla voit sen saada tälliin,kun mittaat huolella,mutterit,millä karaventtiili on lukittu,on liimattu loctitella,ja vaativat sen myöhemminki.
Pikkusen lämpöä siihen pienellä kynäliekillä,niin aukiaa.
Kyllä se pitää ottaa koko nostolaite irti,se vasen koppa irti sylinterin päästä,työntövarren korva ulosottovaihteiston päältä,ja sieltä etupuolelta se kotelo,missä käsijarru,käyttötangon mutteri,mitat ylös,huom. mutterin alla ja poikittain olevan välimulikan kahta puolen kuuluu olla holkit,voi lentää mäkeen irroitusvaiheessa,sitten paineputken pultit 2 kpl etupuolelta,ja siitä takasillan kylestä se lukkomutteri ja pultti muutamia kiekkoja löysälle,pudotusventtiili siitä päältä irti,ja lopuksi nostoakselin oikean puolen koteloa pitävät pultit irti,ja koko roska syliin ja pöydälle.
Sieltä kotelon sisältä on venttiilipesä pultattu kiinni ,yksi pulteista on vaijerin siirtomekanismin alla,se pitää käyttää irti,se yksi ruuvi vain,siihen tangon päässä olevaan levyynkää en koske ollenkaa,itse vaijerin löysään aina työntövarren korvasta,se kiinnitysmulikka lähtee vääntämällä irti,mikä pitää kuorta paikallaan.
Itse venttiilipesä taitaa olla kolmella pultilla kotelon sisältä kiinni,ja ohjaritapillaki taisi olla.
Sitten putsaushommiin.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
No niin, nyt on nostolaite purettu ja venttiilipöytä pöydällä. Laakerit tulee vaihdettua jos niitä nyt sattuu saamaan viel.. Kerran sain kyllä sen toimimaan käynnissäkin. Oli puol päivää puhallin lämmittämässä perää et jäät sulais, toimi sen 5-10 min ja sit hyyty taas. Sen jälkeen sitä ei ole saanut laskemaan mitenkään. Öljyt on laskettu ja yllättäen väärä suodatin oli niin ei tullut uusilla kokeiltua. Ei kellään tuosta venttiilipöydästä ois räjäytys kuvaa? Onko vetovastuksen säätö systeemillä miten vaikutusta tuon toimintaan, oli se vaijeri poikki ja se levyn seuraaja systeemi irti siellä kopan sisällä? Liekkö merkitystä ollut?
ola- Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Joensuu
Vs: 990 nostolaite ongelma
Katkennut vaijeri ei minusta pitäisi aihuttaa mitään propleemaa muutoin kuin vetovastussätö-asennossa. En ole varma mahtaako valitisin suostua edes kääntymään vasemmalle jos vaijeri on poikki. Työsyvyyden säätö eikuitenkaan varmasti toimi.
Voin laittaa sähköpostilla pari kuvaa, joista systeemin sielunelämään pääsee hieman perille. Kuva on alkupään selecta 770:n venttiilistä, joten siitä puuttuu pudotusventtiili ja toimintakaaviossa on kampimekanismi nokkalevy tilalla.
Voin laittaa sähköpostilla pari kuvaa, joista systeemin sielunelämään pääsee hieman perille. Kuva on alkupään selecta 770:n venttiilistä, joten siitä puuttuu pudotusventtiili ja toimintakaaviossa on kampimekanismi nokkalevy tilalla.
Erkki- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Kyllä niitä laakereita saa melko varmasti,on suomenkielinen DB-huoltomiehen korjaamokirja,jos vaan scannaus onnistuu,voisin yhden kaverin kanssa yrittää.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
No siellähän se vika taitaa ollaki,jos se on irti, mikä vastaa siihen kolmiolevyyn,sehän tukeutuu siihen,ei laske,jos siellä romut irti,nostaa kylläki.kokeilitko meisselillä vääntää siitä välistä luistitankoa alaspäin,varmaan olis laskenu sillain.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Sitä aattelinkin.. Kokeilin sitä tankoa siirrellä edes takas, ois varmaan pitänyt pois ottaa kokonaan ja takas laittaa niin ois paikalleen mennyt. Nyt oli ihan siellä pohjalla asti se tanko, ei edes se vetovastuksen säätö toiminut. Irrallaan sain osat siihen paikalleen niin sit sai sen vastus säädönkin toimimaan. Noh, puhdistellaan nyt sit kerralla kaikki niin saattaa jopa joskus toimiakin.. Mutta eikös kun sen koko venttiili hässäkän on ottanut pois niin pitäis saada se nosto sylinteri työnnettyä sisään? Ja miten tiukassa sen kotelon läpi kiristettävällä pultilla tuleva putki pitäis olla? Se pultti oli käsin pyöriteltävässä löysyydessä?velimhan kirjoitti:No siellähän se vika taitaa ollaki,jos se on irti, mikä vastaa siihen kolmiolevyyn,sehän tukeutuu siihen,ei laske,jos siellä romut irti,nostaa kylläki.kokeilitko meisselillä vääntää siitä välistä luistitankoa alaspäin,varmaan olis laskenu sillain.
ola- Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Joensuu
Vs: 990 nostolaite ongelma
Joo,on tainnu edellinen remonttimies olla vähän huoleton,kun on niin löysään jääny osat,putsaile se pesä muuten,oliko ne o-renkaat ehyet siinä painelinjassa,millä se liittyy pesään,se mäntä pitäs mennä pukkaamalla sisään,mutta ehkä itse ajaisin sen ulos,ja vaihtasin uuden o-renkaan ja nahkasen tukirenkaan samalla.
Sen yhden luistin pohjassa on messinkinen ruuvi ja sihti sen alla,käytä se pois,ja pese osat polttoöljyllä.
Älä käytä riepua putsauksessa,pesu vaan löpöllö,ja sellaisenaan kasaan.
Onko mikä sähköpostiosoite,laitan tuolta jotain materiaalia henkiseksi tueksi.
Sen yhden luistin pohjassa on messinkinen ruuvi ja sihti sen alla,käytä se pois,ja pese osat polttoöljyllä.
Älä käytä riepua putsauksessa,pesu vaan löpöllö,ja sellaisenaan kasaan.
Onko mikä sähköpostiosoite,laitan tuolta jotain materiaalia henkiseksi tueksi.
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Kyllä oli ehyet ne tiivisteet, niin se missä on ne tupla mutterit toises päässä ja jous alla? Se liikku ihan kevyesti kun paineli. Sait yv:tä..velimhan kirjoitti:Joo,on tainnu edellinen remonttimies olla vähän huoleton,kun on niin löysään jääny osat,putsaile se pesä muuten,oliko ne o-renkaat ehyet siinä painelinjassa,millä se liittyy pesään,se mäntä pitäs mennä pukkaamalla sisään,mutta ehkä itse ajaisin sen ulos,ja vaihtasin uuden o-renkaan ja nahkasen tukirenkaan samalla.
Sen yhden luistin pohjassa on messinkinen ruuvi ja sihti sen alla,käytä se pois,ja pese osat polttoöljyllä.
Älä käytä riepua putsauksessa,pesu vaan löpöllö,ja sellaisenaan kasaan.
Onko mikä sähköpostiosoite,laitan tuolta jotain materiaalia henkiseksi tueksi.
ola- Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Joensuu
Vs: 990 nostolaite ongelma
Saitko postia? ,jos sait,pidä tallessa,siitä voi olla apua...
Vieraili- Vierailija
Vs: 990 nostolaite ongelma
Velimhanille kiitokset postista.. Nyt tuo on kyl taas kasassa mut tietty ei toimi :p pumppu lähtee päälle kyllä vivusta nostaa mut mitään ei tapahdu. Ei nosta eikä laske.. Pitää tuo nyt sit ilmata vai mikä siinä ois?
ola- Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Joensuu
Vs: 990 nostolaite ongelma
Juu,hyvä,että sait postin,kyllä se ilmata pitää,joskus kyllä lähtee itsestäänki,mutta varsinki vähän väljähköillä pumpuilla voi olla lähdössä ongelmia.
Ota siitä takasillan päältä se pikkuluukku irti ja sen alta se meisselikantaproppu pois,ja sopivaksi vuollulla puutapilla nosta venttiili pois,ja pistä moottori käyntiin,anna öljyn virrata jonkin aikaa, vaikka useamman minuutin,ja laita venttiili pesään,ja kokeile uudestaan.
On ollut useampia koneita,missä tämä on pitäny tehdä.
Mitä sinä teit sille venttiilipesälle,soititko muuten minulle venttiilipesän ostosta,vai oliko se joku toinen.
Ota siitä takasillan päältä se pikkuluukku irti ja sen alta se meisselikantaproppu pois,ja sopivaksi vuollulla puutapilla nosta venttiili pois,ja pistä moottori käyntiin,anna öljyn virrata jonkin aikaa, vaikka useamman minuutin,ja laita venttiili pesään,ja kokeile uudestaan.
On ollut useampia koneita,missä tämä on pitäny tehdä.
Mitä sinä teit sille venttiilipesälle,soititko muuten minulle venttiilipesän ostosta,vai oliko se joku toinen.
Vieraili- Vierailija
Similar topics
» db 950 nostolaite ongelma
» 996 selectan nostolaite ongelma
» DB 30D nostolaite ongelma
» Taavetti? nostolaite ongelma.
» 1690 nostolaite ongelma
» 996 selectan nostolaite ongelma
» DB 30D nostolaite ongelma
» Taavetti? nostolaite ongelma.
» 1690 nostolaite ongelma
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa