DB 990 VS 995
3 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 VS 995
Olisi tarjolla
DB990 ohjaamolla 60-luvun lopulta.
Ajettu vajaat 4000 hrs, takarenkaat pitäisi uusia + uusi akku yms. peruslaittoa.
hintapyyntö 2200,- eur
TAI
DB995 70-luvun alusta.
Ajettu vajaat 5500 hrs, myös takarenkaat pitäisi uusia ja akku yms. peruslaittoa.
hintapyyntö hiukkan enemmän.
Käyttötarkoitus maallemuuttajan harraste(puutarhakasvin)viljely 2 ha, polttopuut ja p i e n i muotoinen metsän myynti hankintana ja omat + naapurin lumityöt.
Tulevat naapurit suosittelivat tosin vanhemmat Ford tai MF.
Kestävä, vähäkulutuksinen ykköskriteerit.
Hankintahinta max. n. 2500 euroa.
Kommentteja kyselisin kokeneemmilta yleisellä tasolla ym. mallien eroista.
DB990 ohjaamolla 60-luvun lopulta.
Ajettu vajaat 4000 hrs, takarenkaat pitäisi uusia + uusi akku yms. peruslaittoa.
hintapyyntö 2200,- eur
TAI
DB995 70-luvun alusta.
Ajettu vajaat 5500 hrs, myös takarenkaat pitäisi uusia ja akku yms. peruslaittoa.
hintapyyntö hiukkan enemmän.
Käyttötarkoitus maallemuuttajan harraste(puutarhakasvin)viljely 2 ha, polttopuut ja p i e n i muotoinen metsän myynti hankintana ja omat + naapurin lumityöt.
Tulevat naapurit suosittelivat tosin vanhemmat Ford tai MF.
Kestävä, vähäkulutuksinen ykköskriteerit.
Hankintahinta max. n. 2500 euroa.
Kommentteja kyselisin kokeneemmilta yleisellä tasolla ym. mallien eroista.
daavi- Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 990 VS 995
Koneiden kunnosta ei tarkempaa tietoa tässä, mutta uudempi on yleensä monipuolisempi ja mukavampi käyttää.
Terveisin vain "uudemmilla" taaveilla ajellut.
Terveisin vain "uudemmilla" taaveilla ajellut.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 VS 995
Perusrakenteeltaan nuo on aika samanlaiset traktorit, mutta 995:ssä on isompi iskutilavuus, isommat takapyörät, enempi tehoa ja synkronoitu 2. ja 3. vaihde. Myös hytti on hiukan kehittyneempi kuin 1969 mallin Klippanit. Todennäköisesti 995:ssä on myös ohjaustehostin jota 990:ssä ei välttämättä ole.
Kuvailemassasi puuhastelussa pärjää melkein millä traktorilla tahansa, 990 on kuitenkin jo ihan eri kokoluokkaa kuin Dexta, MF 35 yms, joten sillä on etenemis- ja vetokykyä noihin hommiin tarpeeksi. Katso kuitenkin, että 990:ssa on kaksoiskytkin, se lisää traktorin käyttökelpoisuutta aivan oleellisesti. 995:ssä se on kaikissa.
Minulla on jostakin syystä suosikkilistalla nuo 60-luvun lopun 990:t jotka tehtiin ennen Brittien laajoja lakkoselkkauksia ja Case- fuusiota, joten ne on tavallaan ammattiylpeydellä hyvistä materiaaleista hyvin tehtyjä traktoreita. Samaten tekniikka on äärimmäisen pelkistettyä ja toimivaa, helppoa huoltaa ja ylläpitää. Jos siihen 990:iin asentaa imusarjahehkun niin se lähtee ilman lohkolämmitintä kylmästäkin hyvin käyntiin. Vanhojahan ne ovat jo, että monelaista niille on ehtinyt sattua.
Tuon hintaluokan vehkeissä on sekin näkökohta, että kun DB:ssä on poraukset suoraan lohkossa niin niissä ei ole vuotavia putken alapään tiivisteitä ja pilalle syöpyneitä lohkoja, joka alkaa olla monissa vanhoissa raudoissa yhdenlainen tyyppivika.
Kuntohan se on aina joka viime kädessä ratkaisee, mutta traktoria pitää osata arvioida eri tavalla kuin autoa. Karunkin kuoren alla on usein raudanluja tekniikka ja joskus on sitten ihan päinvastoinkin. Se, että on uusi maali ja kaikki valot toimii kertoo vain sen, että väri on hyvä ja valot toimii, ei juuri muuta.
Kuvailemassasi puuhastelussa pärjää melkein millä traktorilla tahansa, 990 on kuitenkin jo ihan eri kokoluokkaa kuin Dexta, MF 35 yms, joten sillä on etenemis- ja vetokykyä noihin hommiin tarpeeksi. Katso kuitenkin, että 990:ssa on kaksoiskytkin, se lisää traktorin käyttökelpoisuutta aivan oleellisesti. 995:ssä se on kaikissa.
Minulla on jostakin syystä suosikkilistalla nuo 60-luvun lopun 990:t jotka tehtiin ennen Brittien laajoja lakkoselkkauksia ja Case- fuusiota, joten ne on tavallaan ammattiylpeydellä hyvistä materiaaleista hyvin tehtyjä traktoreita. Samaten tekniikka on äärimmäisen pelkistettyä ja toimivaa, helppoa huoltaa ja ylläpitää. Jos siihen 990:iin asentaa imusarjahehkun niin se lähtee ilman lohkolämmitintä kylmästäkin hyvin käyntiin. Vanhojahan ne ovat jo, että monelaista niille on ehtinyt sattua.
Tuon hintaluokan vehkeissä on sekin näkökohta, että kun DB:ssä on poraukset suoraan lohkossa niin niissä ei ole vuotavia putken alapään tiivisteitä ja pilalle syöpyneitä lohkoja, joka alkaa olla monissa vanhoissa raudoissa yhdenlainen tyyppivika.
Kuntohan se on aina joka viime kädessä ratkaisee, mutta traktoria pitää osata arvioida eri tavalla kuin autoa. Karunkin kuoren alla on usein raudanluja tekniikka ja joskus on sitten ihan päinvastoinkin. Se, että on uusi maali ja kaikki valot toimii kertoo vain sen, että väri on hyvä ja valot toimii, ei juuri muuta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: DB 990 VS 995
Vielä sellainen jutska, että traktorin renkaat on ihmeen lujia maailmaa vastaan. Ne saa olla tosi kuluneet ja rumasti murtuilleet, mutta usein ne kestää ajaa vielä pitkälle jos ei ole pullistumia. Aika usein renkaat uusitaan sen takia kun vanhat on ruopeutuneen näköiset, mutat ne vanhat pelittää silti esim. paripyörissä vielä vuosikausia.
Jos ja kun käyt katsastamassa ehdokkaita niin pyydä kaveriksi sellainen, joka on samanlaisilla ajellut muutaman tuhannen tuntia niin kaveri osaa arvioda koneen aika hyvin.
Jos ja kun käyt katsastamassa ehdokkaita niin pyydä kaveriksi sellainen, joka on samanlaisilla ajellut muutaman tuhannen tuntia niin kaveri osaa arvioda koneen aika hyvin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa