Hydrauliiikan paineiden mittaus
2 posters
Sivu 1 / 1
Hydrauliiikan paineiden mittaus
Mittasin jo ulosottoletkusta 150barin lukemat. Ostin nääs pikaliittimen IKHlta ja liitin siihen mittarin,jossa varttituumankierteet parimuunnosholkkia väliin. Mistäs ny mittais oman hydrauliikan tehoja? Voisko kuvia koko hydrauliikasta ja karaventtiililiittymistä saada jostain.
Mulla tossa db995 penkin oikeal puolella ku ei o hyödynnetty niitä ulosottoja ni sieltäkö? Mistä liittimet ja minkälaiset tarvittais.
Mulla tossa db995 penkin oikeal puolella ku ei o hyödynnetty niitä ulosottoja ni sieltäkö? Mistä liittimet ja minkälaiset tarvittais.
yrjo- Viestien lukumäärä : 6
Vs: Hydrauliiikan paineiden mittaus
Jos mittasin kipin ulosottoletkusta niin siinä on sama paine kuin muuallakin järjestelmässä. Ihan uutena siinä on ollut 175, joten onhan tuolla alkuperäisestä jäljellä vielä suurin osa. Jos mitatessa kuului ulosottovaihteen sisältä ylipaineventtiilin kurina, niin painetta saa nostetua laittamalla prikkoja ylipaineventtiilin jousen alle ilman että pumppuun tarvii kajota.
Eipä ole mullakaan hyvää kaaviota systeemistä ,mutta se on kuvattavissa lyhyesti näinkin: Pumppu on ulosottovaihteen kotelossa ja siinä on päälle kiinnitettynä ylipaineventtiili. Sieltä tulee putki istuimen oikealla puolella olevaan liitoskappaleeseen jossa on tavallisesti kaksi napaa. Etummaisesta on suora yhteys paluulinjaan joka on myös vaihteiston voiteluputkisto. Takimmaiseen napaa liittyy yhteen pumpulta tuleva putki ja venttiililohkolle lähtevä putki. Siitä saa paineen kun notolaitevivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten.
Venttiililohko on taka-akselikotelossa heti nostovivun takana, pienen luukun alla. Sen etupintaan on liitetty pumpun tuloputki ja sylinterilinjan lähtöputki. Venttiilin oikealta sivulta lähtee lisäksi paluu/voiteluputki.
Sylinterlle menevä putki menee venttiililohkolta kopan alla vasemmalle puolelle taka-akseikotelon etupintaan, josta putken pää 0-renkaineen pistää näkyviin. Sen vieressä on sylinterille menevä samanlainen liitos. Näiden kahden putkenpään väliin on liitetty kolmitieventtiili, josta paineen saa haaroitettua kahteen eri porttiin ja nostosylinteriin kuhunkin erikseen.
Istuimen oikealla puolella oleviin napoihin passaa heittämällä tavalliset pikaliittimet. Niistä saa lyhintä tietä paineen kuormaimeen tai hydraulimoottoriin.
Eipä ole mullakaan hyvää kaaviota systeemistä ,mutta se on kuvattavissa lyhyesti näinkin: Pumppu on ulosottovaihteen kotelossa ja siinä on päälle kiinnitettynä ylipaineventtiili. Sieltä tulee putki istuimen oikealla puolella olevaan liitoskappaleeseen jossa on tavallisesti kaksi napaa. Etummaisesta on suora yhteys paluulinjaan joka on myös vaihteiston voiteluputkisto. Takimmaiseen napaa liittyy yhteen pumpulta tuleva putki ja venttiililohkolle lähtevä putki. Siitä saa paineen kun notolaitevivun painaa ihan taakse jousipainetta vasten.
Venttiililohko on taka-akselikotelossa heti nostovivun takana, pienen luukun alla. Sen etupintaan on liitetty pumpun tuloputki ja sylinterilinjan lähtöputki. Venttiilin oikealta sivulta lähtee lisäksi paluu/voiteluputki.
Sylinterlle menevä putki menee venttiililohkolta kopan alla vasemmalle puolelle taka-akseikotelon etupintaan, josta putken pää 0-renkaineen pistää näkyviin. Sen vieressä on sylinterille menevä samanlainen liitos. Näiden kahden putkenpään väliin on liitetty kolmitieventtiili, josta paineen saa haaroitettua kahteen eri porttiin ja nostosylinteriin kuhunkin erikseen.
Istuimen oikealla puolella oleviin napoihin passaa heittämällä tavalliset pikaliittimet. Niistä saa lyhintä tietä paineen kuormaimeen tai hydraulimoottoriin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5097
Vs: Hydrauliiikan paineiden mittaus
kiitos nyt sainkin tekstisi perusteella harvinaisen selväksi nuo kahden otsikon alla esittämäni kysymykset ja toiveen kuvista voin melkein unohtaa, kiitos Erkki. Eipä ole ollut näinä vuosina Kone-Viitasalon neuvoista sinun vertaa.
yrjo- Viestien lukumäärä : 6
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa