Ei ilmeisesti taavetit reistaa
4 posters
Sivu 1 / 1
erkki
Masinistipalstalla oli keskustelua parhaista veteraanikoneista ja siellä oli suoria lainauksia Koneviestin tekemästä haastattelututkimuksesta.
Tutkimuksen mukaan Taaveissa oli varsin vähän korjauksia ja nekin kohtuuhintaisia. Kytkimiä oli kulunut hitusen keskimääräistä enempi, kaikkea muuta selvästi keskimääräistä vähempi. Siihen se keskustelu melkein loppuikin. Keskustelut on kaikilla traktoripalstoilla kyllä kuivahtaneet aika tavalla, täällä on yllättävänkin vilkasta siihen nähden että on kysymys harvinaisesta merkistä jonka valmistus loppui 20 vuotta sitten.
Tutkimuksen mukaan Taaveissa oli varsin vähän korjauksia ja nekin kohtuuhintaisia. Kytkimiä oli kulunut hitusen keskimääräistä enempi, kaikkea muuta selvästi keskimääräistä vähempi. Siihen se keskustelu melkein loppuikin. Keskustelut on kaikilla traktoripalstoilla kyllä kuivahtaneet aika tavalla, täällä on yllättävänkin vilkasta siihen nähden että on kysymys harvinaisesta merkistä jonka valmistus loppui 20 vuotta sitten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ei ilmeisesti taavetit reistaa
Joo, ei se sitä ole jos on palstalla hiljasta, että hommat seisoisi. On vaan niin kiire ettei ehdi netissä istumaan
Toki nämä ikävät nimeltä mainitsemattomat tapaukset vähän latistaa mieltä, mutta ei siinä auta, TOISET SORTUU ELON TIELLÄ, JÄTKÄT SENKUN PORSKUTTAA, niinku tuntemattomassa sanotaan.
Toki nämä ikävät nimeltä mainitsemattomat tapaukset vähän latistaa mieltä, mutta ei siinä auta, TOISET SORTUU ELON TIELLÄ, JÄTKÄT SENKUN PORSKUTTAA, niinku tuntemattomassa sanotaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: Ei ilmeisesti taavetit reistaa
Jaaha, no ei varsinaisesti reistaa taavit ainakaan vielä.. Pikkulaittoja ois työn alla, kummastakin kuutosesta ajattelin suuttimet ottaa irti ja viedä testattavaksi/uusittavaksi dieselkorjaamolla. Aikanaan kun otin 1390 koneesta irti, olihan se savotta.. Kaikki opitaan kantapään kautta. 1390 käynti parani melkoisesti suuttimien uusinnan kautta. Ikä syöpi.
1594 ruiskutuspumpusta kaasuvivun akselilla messinkinen tiivistepesä pyörii paikallaan. Elikkä ruiskutuspumpun öljyt vuotaa ulos ennen tiivistettä. Tietäjän neuvon mukaan tarttis laakerilukitteella liimata holkki paikalleen.. Varmasti pysyy jos ei heti öljyjä hölvää sisään.
1690 vielä laittoa olis, maalailua, etukumit isontaa, etuakselikin joskus irti otettava kuluneen booritumpin takia.
1594 ruiskutuspumpusta kaasuvivun akselilla messinkinen tiivistepesä pyörii paikallaan. Elikkä ruiskutuspumpun öljyt vuotaa ulos ennen tiivistettä. Tietäjän neuvon mukaan tarttis laakerilukitteella liimata holkki paikalleen.. Varmasti pysyy jos ei heti öljyjä hölvää sisään.
1690 vielä laittoa olis, maalailua, etukumit isontaa, etuakselikin joskus irti otettava kuluneen booritumpin takia.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Ei ilmeisesti taavetit reistaa
Tuosta ruotsintuonti 1594:sta testasin kans suuttimet ja täytyy sanoa että oli sanomista ja paljon.Avautumispaineissa oli isoja heittoja ja osa ruikki naftat miten sattui.
En saanut sille päivälle uusia suuttimia mistään .Niinpä testailin kaikki vanhat mitä olin parin vuoden aikana taaveteista (Caseista)vaihtanut.
Paristakymmenestä suutimesta sain just 6 hyvää.Säädin avautumispaineet 2650psi:iin.Ohje on uusille 2720psi ja vanhoille2560psi.
Paineenpudotusaika 2140 psi:stä 1430 psi:iin on ohjeen mukaan 6-25sekuntia.Sain noihin kuuteen vähintäin 15 sekuntia.Ja suihku on sellainen tupsaus .Eiköhän niillä pari vuotta ajele. Turbokuutonen hyrisee niin ,ettei taho tuphan joutaa tulla.
Ostin muuten tuon suutintesterin Veli-Matin suosituksesta Farmi-laitteelta taisi maksaa karvan yli 300 eskoa.Sillä hinnalla ei ammattiliikkeessä montaa suutinta testaa.Ikuna ennen en ollut moista vehettä nähnyt.
Siitä vain Tiko ja kumppanit testailemaan.
P.S sehän ei auta ,että laittaa vain uudet suutinkärjet summamutikassa.Kyllä avautumispaineet pitää myös säätää.
En saanut sille päivälle uusia suuttimia mistään .Niinpä testailin kaikki vanhat mitä olin parin vuoden aikana taaveteista (Caseista)vaihtanut.
Paristakymmenestä suutimesta sain just 6 hyvää.Säädin avautumispaineet 2650psi:iin.Ohje on uusille 2720psi ja vanhoille2560psi.
Paineenpudotusaika 2140 psi:stä 1430 psi:iin on ohjeen mukaan 6-25sekuntia.Sain noihin kuuteen vähintäin 15 sekuntia.Ja suihku on sellainen tupsaus .Eiköhän niillä pari vuotta ajele. Turbokuutonen hyrisee niin ,ettei taho tuphan joutaa tulla.
Ostin muuten tuon suutintesterin Veli-Matin suosituksesta Farmi-laitteelta taisi maksaa karvan yli 300 eskoa.Sillä hinnalla ei ammattiliikkeessä montaa suutinta testaa.Ikuna ennen en ollut moista vehettä nähnyt.
Siitä vain Tiko ja kumppanit testailemaan.
P.S sehän ei auta ,että laittaa vain uudet suutinkärjet summamutikassa.Kyllä avautumispaineet pitää myös säätää.
Vieraili- Vierailija
erkki
Joskus vanhaan hyvään aikaan suuttimia jopa kunnostettiin. Korjaamoilla oli koneita jolla saa hiottua neulankärjen uudelleen muotoonsa ja taisi olla kalvaimia myös vastakartion kunnostukseen olemassa. Olikohan se viimeinen silaus sitten timanttitahnalla hieraisu ikäänkuin tavallisen venttiilin hionnassa. Taisivat olla kuitenkin kivikautisia tappisuuttimia joita hinkattiin. Moottoria ei todellakaan kannata pilata huonokuntoisilla suuttimilla, se on tosi.
Kun Cropmaster dieseliä tehtiin joskus -47..-48 niin maailmalla ei ollut kokemusta niin pienistä suorasuihkudieseleistä. Moottoria testattiin ja syöttöjä rustattiin mutta aina vaan savusi kuin höyyrveturi kun piti saada täydet tehot ulos. Puuhassa alkoi olla jo antautumismieliala, kunnes tietoon tuli, että CAV oli kehittänyt uudenlaisen nelireikäsuuttimen, joka suihkuttaa hienoksi ja polttaa puhtaaksi. Semmoiset saatiin hommattua koeajoon ja ongelmat oli ratkaisu! Diesel Taaveissa on ollut suorasuihkut ja nelireikäsuuttimet siis alusta saakka.
Diesel Cropmasterin käynti on omanlaisena kokotus, mutta toimiva vehe. Kuuskytluvun aluilla meillä päin kenttäsahureilla ei juuri muita ollutkaan kuin vahempia ja vähä uudempia Taaveja ja se kyllä jäi pikkupojan mieleen miten ne naputti kun pölkkyjä viipaloitiin.
Kun Cropmaster dieseliä tehtiin joskus -47..-48 niin maailmalla ei ollut kokemusta niin pienistä suorasuihkudieseleistä. Moottoria testattiin ja syöttöjä rustattiin mutta aina vaan savusi kuin höyyrveturi kun piti saada täydet tehot ulos. Puuhassa alkoi olla jo antautumismieliala, kunnes tietoon tuli, että CAV oli kehittänyt uudenlaisen nelireikäsuuttimen, joka suihkuttaa hienoksi ja polttaa puhtaaksi. Semmoiset saatiin hommattua koeajoon ja ongelmat oli ratkaisu! Diesel Taaveissa on ollut suorasuihkut ja nelireikäsuuttimet siis alusta saakka.
Diesel Cropmasterin käynti on omanlaisena kokotus, mutta toimiva vehe. Kuuskytluvun aluilla meillä päin kenttäsahureilla ei juuri muita ollutkaan kuin vahempia ja vähä uudempia Taaveja ja se kyllä jäi pikkupojan mieleen miten ne naputti kun pölkkyjä viipaloitiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Ei ilmeisesti taavetit reistaa
Touhussa on silti oltu,vaikka en enää olekaan kirjoitellut foorumiin,inspiraatio siihen hommaan on vähän hukassa.
Purin iltahommina asiakkaan 880 implematicin,-64 vuosimallin,kun oli tullut rankasti öljyä kytkinkoppaan,näissä nelisylinterisissä malleissahan on sama moottori kun 950 ja mäntiä ja putkia lukuunottamatta sama kun 850 moottori.
Kampiakselin takapään tiivistys on tehty näissä moottoreissa vastakierresysteemillä,eli kampiakseliin on tehty justiin pesän kokoinen kierre,joka lappaa öljyä takaisin moottoriin päin koneen käydessä.
Se tietenki toimii niin kauan,kun kampiakselin runkolaakerit on hyvät,mutta sitten kun ne kuluu,kierre ja pesä kuluu,ja öljy tulee kytkimeen niinkuin tässäki tuli.
Suuri vian aiheuttaja on liian pieni huohotin,sahasin sen venttiilikopan päällä olevan hatun pois huohottimen lähöstä,ja kaivoin ne teräsvillat pihalle,ja tein päälle huonekaluputkesta korotuksen,josta sivulle hieman yläviistoon 18 mm reijällä oleva teräsputki,jonka väännin alaspäin moottorin viereen,josta suoralla kumi putkella runkokotelon sisään.
Nyt saa moottori paineet pihalle.
Otin irti kampiakselin,ja hiotin vastakierteen pois,hieman pienemmäksi joutuu vetämään kun laakerikaulan.
Muut laakeripinnat tuli kiillotuksella kuntoon.
Sitten siihen entiseen öljyn paluusijaan sorvasin 6 mm leveän renkaan ,jonka ulkopuoli kolon mukaan pyöreäksi,ja koloon muuten sopivaksi,oliko jotain 72 milliä ulkomitta,sitten renkaan seinämävahvuus 3,5 mm,ja sitten rengas tilaansa,jossa tarkat merkit,mistä rautasahalla just keskeä poikki.
Sitten rasvanpoistosuihkeella pinnat puhtaiksi,ja oikea moottorisikaflex alle,sitten renkaan puolikas päälle,jälleen sikafleksiä,ja sitten uudemman selectamatikin koiranpaskan puolikas koloon,ja mattopuukolla hieman tasopinnan yläpuolelta se poikki.
Takimmaiseen laakeripukkiin sama peli,sitten vaan pukit kiinni ja moottori kasaan,piti heti sataprosenttisesti,huomattavasti parempi kun uutena.
Noilla mitoilla puristus oli sopiva,noin 2 mm uuden laakeriluiskan pinnasta.
Mootoriin Uudet laakerit,tiivisteet,ja paljon paljon muuta tuli Konekorjaamo Marjakankaalta viikon sisään kaikki.
Nyt on hyvä korjata noita vanhojaki koneita,kun sai laakerit,ja kaikki tarvittavat osat noin hyvin Alavieskan kautta.
Tämä meni standarteilla,mutta sieltä saa alikokojaki kyllä myös.
Uuudemman polven moottoreiden osiahan kyllä löytyy muuvaltahi tietenki.
Purin iltahommina asiakkaan 880 implematicin,-64 vuosimallin,kun oli tullut rankasti öljyä kytkinkoppaan,näissä nelisylinterisissä malleissahan on sama moottori kun 950 ja mäntiä ja putkia lukuunottamatta sama kun 850 moottori.
Kampiakselin takapään tiivistys on tehty näissä moottoreissa vastakierresysteemillä,eli kampiakseliin on tehty justiin pesän kokoinen kierre,joka lappaa öljyä takaisin moottoriin päin koneen käydessä.
Se tietenki toimii niin kauan,kun kampiakselin runkolaakerit on hyvät,mutta sitten kun ne kuluu,kierre ja pesä kuluu,ja öljy tulee kytkimeen niinkuin tässäki tuli.
Suuri vian aiheuttaja on liian pieni huohotin,sahasin sen venttiilikopan päällä olevan hatun pois huohottimen lähöstä,ja kaivoin ne teräsvillat pihalle,ja tein päälle huonekaluputkesta korotuksen,josta sivulle hieman yläviistoon 18 mm reijällä oleva teräsputki,jonka väännin alaspäin moottorin viereen,josta suoralla kumi putkella runkokotelon sisään.
Nyt saa moottori paineet pihalle.
Otin irti kampiakselin,ja hiotin vastakierteen pois,hieman pienemmäksi joutuu vetämään kun laakerikaulan.
Muut laakeripinnat tuli kiillotuksella kuntoon.
Sitten siihen entiseen öljyn paluusijaan sorvasin 6 mm leveän renkaan ,jonka ulkopuoli kolon mukaan pyöreäksi,ja koloon muuten sopivaksi,oliko jotain 72 milliä ulkomitta,sitten renkaan seinämävahvuus 3,5 mm,ja sitten rengas tilaansa,jossa tarkat merkit,mistä rautasahalla just keskeä poikki.
Sitten rasvanpoistosuihkeella pinnat puhtaiksi,ja oikea moottorisikaflex alle,sitten renkaan puolikas päälle,jälleen sikafleksiä,ja sitten uudemman selectamatikin koiranpaskan puolikas koloon,ja mattopuukolla hieman tasopinnan yläpuolelta se poikki.
Takimmaiseen laakeripukkiin sama peli,sitten vaan pukit kiinni ja moottori kasaan,piti heti sataprosenttisesti,huomattavasti parempi kun uutena.
Noilla mitoilla puristus oli sopiva,noin 2 mm uuden laakeriluiskan pinnasta.
Mootoriin Uudet laakerit,tiivisteet,ja paljon paljon muuta tuli Konekorjaamo Marjakankaalta viikon sisään kaikki.
Nyt on hyvä korjata noita vanhojaki koneita,kun sai laakerit,ja kaikki tarvittavat osat noin hyvin Alavieskan kautta.
Tämä meni standarteilla,mutta sieltä saa alikokojaki kyllä myös.
Uuudemman polven moottoreiden osiahan kyllä löytyy muuvaltahi tietenki.
Vieraili- Vierailija
Ei ilmeisesti taavetit reistaa
Jaaha että taas uusi sivu Taavettimiehille. kun vain ehtisi lukemaan.
No hyvä, ei tästä ole kovin montaa vuotta kun netistä ei löytynyt Taaveteista oikein mitään.
On kokemusta tuosta harvinaisimmasta (melkein) 900:sta jo yli 25 vuodelta. Ei ihan uudesta siis.
On sillä jo edeltäjäni pyöritellyt kenttäsirkkeliä ja meillä pääasiassa. Eihän se vielä oikein onnistunut
"uusi versio" ollut aikanaan markkinoille tullessaan mutta hienoja ominaisuuksia siinä on joita ei enää
uudemmista löydy. Ensinnäkin puolipuristus, vaikka vipu onkin hieman hankalassa paikassa on se parhaita keksintöjä joita on aikanaan tehty. Jos se olisi kaikissa uudemmissakin ei tarvitsisi taistella käyntiin lähdön kanssa.
Toinen hyvä laite ainakin sirkkelimiehelle on kaukolaukaistava kytkin jolla saa narusta vetämällä kytkimen hätätilanteessa vapaaksi. Kolmas joka tosin on ollut Taavettien alusta asti on 2 nopeuksinen voimanotto.
Nämä ominaisuudet sitkeän väännon ja pienen polttoaineen kulutuksen lisäksi ovat olleet ainakin sahurille mannaa. Moottori on vankkaa tekoa ja kestää jos oikein huoltaa. Tässä mallissa on kannentiivisteen asentaminen vaikeampi ja vaativampi tietyistä syistä mutta huolella tehtynä toimii. Ohjauslaitteisto on sitten tämän mallin varsinainen akileen kantapää ja se on ollut vähällä viedä sormia raskaammissa peltotöissä joihin ohjauslaitteisto on täysin ala-arvoinen. Ilmeisesti suunnittelu jäi kesken kun mallia runnottiin raakileena markkinoille.
880 Implen 4 pyttyisestä oli joku älypää tukkinut takimmaisen runkolaakerin öljynpoistoreijät silikoonilla ja öljy kusi kytkinkopan kautta pihalle. Vasta 3 katkaisun jälkeen havaitsin koiruuden ja poistettuani liimapaskan reijistä on kone pitänyt kiltisti öljyt sisällään. Miten mahtaa vastakierteen hioneen masina nyt toimia ainakin kuulosti tehneen hurjasti töitä.
Joo siitä kannentiivisteen kestävyydestä vielä että kun on vähän ajoa ja käyttöä tahtoo helposti jäädä 100h jälkikiristys unholaan ja sitten tiiviste osaa palaa vallankin jos joskus ajetaan oikein koville ja kuumaksi. Näin on valitettavasti käynyt itellekin. Toinen on käynnistys "väkisin". Starttimoottori on herkkä palamaan kun yritetään heikolla akulla junkuttaa pitkään. Lämmittämällä imusarja lämpimäksi ja suuttimiin menevä polttoaine
lähtee helposti käyntiin jos startti vain vähänkin kunnolla pyörittää. Mutta se laiskuus se laiskuus.
Kyllä hehkutulpat on keksitty laiskoja miehiä varten ja hyvä keksintö se onkin kun vain virtaa piisaa.
No hyvä, ei tästä ole kovin montaa vuotta kun netistä ei löytynyt Taaveteista oikein mitään.
On kokemusta tuosta harvinaisimmasta (melkein) 900:sta jo yli 25 vuodelta. Ei ihan uudesta siis.
On sillä jo edeltäjäni pyöritellyt kenttäsirkkeliä ja meillä pääasiassa. Eihän se vielä oikein onnistunut
"uusi versio" ollut aikanaan markkinoille tullessaan mutta hienoja ominaisuuksia siinä on joita ei enää
uudemmista löydy. Ensinnäkin puolipuristus, vaikka vipu onkin hieman hankalassa paikassa on se parhaita keksintöjä joita on aikanaan tehty. Jos se olisi kaikissa uudemmissakin ei tarvitsisi taistella käyntiin lähdön kanssa.
Toinen hyvä laite ainakin sirkkelimiehelle on kaukolaukaistava kytkin jolla saa narusta vetämällä kytkimen hätätilanteessa vapaaksi. Kolmas joka tosin on ollut Taavettien alusta asti on 2 nopeuksinen voimanotto.
Nämä ominaisuudet sitkeän väännon ja pienen polttoaineen kulutuksen lisäksi ovat olleet ainakin sahurille mannaa. Moottori on vankkaa tekoa ja kestää jos oikein huoltaa. Tässä mallissa on kannentiivisteen asentaminen vaikeampi ja vaativampi tietyistä syistä mutta huolella tehtynä toimii. Ohjauslaitteisto on sitten tämän mallin varsinainen akileen kantapää ja se on ollut vähällä viedä sormia raskaammissa peltotöissä joihin ohjauslaitteisto on täysin ala-arvoinen. Ilmeisesti suunnittelu jäi kesken kun mallia runnottiin raakileena markkinoille.
880 Implen 4 pyttyisestä oli joku älypää tukkinut takimmaisen runkolaakerin öljynpoistoreijät silikoonilla ja öljy kusi kytkinkopan kautta pihalle. Vasta 3 katkaisun jälkeen havaitsin koiruuden ja poistettuani liimapaskan reijistä on kone pitänyt kiltisti öljyt sisällään. Miten mahtaa vastakierteen hioneen masina nyt toimia ainakin kuulosti tehneen hurjasti töitä.
Joo siitä kannentiivisteen kestävyydestä vielä että kun on vähän ajoa ja käyttöä tahtoo helposti jäädä 100h jälkikiristys unholaan ja sitten tiiviste osaa palaa vallankin jos joskus ajetaan oikein koville ja kuumaksi. Näin on valitettavasti käynyt itellekin. Toinen on käynnistys "väkisin". Starttimoottori on herkkä palamaan kun yritetään heikolla akulla junkuttaa pitkään. Lämmittämällä imusarja lämpimäksi ja suuttimiin menevä polttoaine
lähtee helposti käyntiin jos startti vain vähänkin kunnolla pyörittää. Mutta se laiskuus se laiskuus.
Kyllä hehkutulpat on keksitty laiskoja miehiä varten ja hyvä keksintö se onkin kun vain virtaa piisaa.
Pakki- Vierailija
Vs: Ei ilmeisesti taavetit reistaa
Tervetuloa vain! Rekisteröidy ihmeessä, rekisteröityneille käyttäjille eivät näy nuo sivun yläreunan mainokset, toki voihan sitä kirjoitella vieraanakin jos haluaa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: Ei ilmeisesti taavetit reistaa
Joo,tein vastakerteen hionnan ja muutoksen narutiivisteelle asiakkaan 880 impleen,homma onnistui kerralla sataprosenttisesti,ei hikoa kovassa maantiejossakaan yhtään,teen kaikkiin vastaaviin tästälähtien aina saman homman,kun mutkarauta on irti syystä tai toisesta.
Tuo homma olis pitäny hoksata jo paljon aijemmin,eihän ne kunnolla pitäny uutenakaan.
Tuo homma olis pitäny hoksata jo paljon aijemmin,eihän ne kunnolla pitäny uutenakaan.
Vieraili- Vierailija
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa