Turvakaari kaatumisen varalle 30D:hen?
3 posters
Sivu 1 / 1
Turvakaari kaatumisen varalle 30D:hen?
Hei!
"Hiukan" tuntuu turvattomalta antaa junioreille ajoon traktoria ilman turvakaarta. Ja voihan sitä sattua varttuneemmallekin kuljettajalle vahinko:
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194703056544/artikkeli/metsatoissa+ollut+mies+menehtyi+traktorin+alle.html
Onko kukaan tehnyt turvakaarta kaatumisen varalle DB 30D/25D/Cropmasteriin? Tarvittaisiin ohjeita ja vinkkejä kiinnittämiseen ja mitoitukseen. Dunkelin galleriasta löysin Vakolan mallin, mutta kiinnitys ei sellaisenaan oikein taida mennä.
MikkoT
"Hiukan" tuntuu turvattomalta antaa junioreille ajoon traktoria ilman turvakaarta. Ja voihan sitä sattua varttuneemmallekin kuljettajalle vahinko:
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194703056544/artikkeli/metsatoissa+ollut+mies+menehtyi+traktorin+alle.html
Onko kukaan tehnyt turvakaarta kaatumisen varalle DB 30D/25D/Cropmasteriin? Tarvittaisiin ohjeita ja vinkkejä kiinnittämiseen ja mitoitukseen. Dunkelin galleriasta löysin Vakolan mallin, mutta kiinnitys ei sellaisenaan oikein taida mennä.
MikkoT
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: Turvakaari kaatumisen varalle 30D:hen?
Ruotsissa on turvakaaret olleet pakollisia pitkään, joten siellä on varmaan purkuosina valmiita kehikoita jos viitsiin nähdä niinpaljon vaivaa että lähtee sieltä hakemaan. Yksinkertaisin ratkaisu on tietenkin ylösalaisin oleva U:n muotoinen kaari, joka pultataan kiinni hieman kuljettajan selkärankaa taaemmaksi. En nyt muista miten 30:ssä on pultinreikiä taka-akseli ympärillä, mutta ainakin siinä on kynkkien kiinnityspultit, joissa todennäköisesti on sen verran pitkästi kierrettä, että pultinkantojen alle saa asennettua kiinnityslaipan. Vinotuen saa todennäköisesti kiinnitettyä kynkän teräksiseen takaseinään jos siihen hitsaa tai pulttaa jonkinlaisen kiinnikkeen. Tuon kokoisessa traktorissa kaaren ei tarvitse olla mahdottoman jykevä. Joku 80x80 putki 5 mm seinämällä voisi olla suunnilleen sopivaa järeysluokkaa ja vaakapalkki nurkkapalojen tai -lappujen kanssa kunnolla jäykästi kiinnihitsattuna.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Turvakaari kaatumisen varalle 30D:hen?
Offtopic; Onkos 990 selectaan valmiita turvakaarta/hyttiä saativilla helposti ja edullisesti mistään?
Hn- David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere
Vs: Turvakaari kaatumisen varalle 30D:hen?
990 selectassa on ollut neljänlaisia hyttejä, joista kolme on sellaista, jotka saa sopimaan vanhempaan hytittömään heittämällä: Klippanin mutkaputkihytti, jonka tuntee siitä, että ohjaamon takanurkat on putkesta taivutettu säteelle. Se tulee lokasuojien päälle ja on meluinen ja karu laitos, mutta suojaa kaatumisvahingoilta ja sateelta kyllä. Uudempi Klippan joka on kanttinen ja kumityynyillä kiinni rungossa on hiljaisempi ja aikalaisekseen tyypilllinen hytti, ei huippu hyvä mutta ei huonokaan. Ylö- tehtaan Taavi-hytti vuodesta -73 eteenpäin. Se on samaa tasoa kuin uudempi Klippan. Purkaaamolta luulisi löytyvän. En ole ihan 100% varma miten on, että onko 990, 995 ja 996 hytit kaikki identtisiä, mutta niinkin voi olla. Näkyy Taaveihin laitetun muitakin, kai sen mukaan mitä on sattunut olemaan sopuhinnalla saatavissa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa