takalana takavedolle
+2
käyttäjä
sekatyömies
6 posters
Sivu 1 / 1
takalana takavedolle
Minkälaisia takalanoja porukalla on takavetoisissa Taaveteissa (miksei nelikoissakin)? Itseä kiinnostaa lähinnä kokemukset 990 Selectaan sopivista lanoista. Noita merkkejähän näyttäisi löytyvän vaikka kuinka paljon. Vaan onko käytännössä paljon eroja käytön ja kestävyyden suhteen? Sopiva leveys 990:lle? Onko 2,5 m liikaa?
Itsellä käyttö tulisi olemaan pihamaan tasoittelua ja polanteen poistoa. Melko vähäistä, ei urakointia Omat kokemukset lanauksista niin vähäisiä, että mielellään kuuntelen muiden kokemuksista.
Itsellä käyttö tulisi olemaan pihamaan tasoittelua ja polanteen poistoa. Melko vähäistä, ei urakointia Omat kokemukset lanauksista niin vähäisiä, että mielellään kuuntelen muiden kokemuksista.
sekatyömies- Viestien lukumäärä : 4
Vs: takalana takavedolle
Yksi asia tässä takalana jutussa mietityttää...Lana on mielestäni se millä lanataan teitä... 3 teräinen + kiviharava perässä...
Perälevy on taas se levy mikä on varrenpäässä...
Ittellä ei kokemusta kummastakaan tavetin perässä 880... mut enstalvena on alatalkkari linko taavin perään...saapi lumet kyytiä
Perälevy on taas se levy mikä on varrenpäässä...
Ittellä ei kokemusta kummastakaan tavetin perässä 880... mut enstalvena on alatalkkari linko taavin perään...saapi lumet kyytiä
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 62
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: takalana takavedolle
no näinhän se on: lana on lana ja levy on levy. Ehkä näin illalla tuo perästä puhuminen alitajuntaisesti arvelutti.... Siis perälevyt kiinnostaa!
sekatyömies- Viestien lukumäärä : 4
Vs: takalana takavedolle
Ei se kai liikaa ole, ja jos hiukankin on levy vinottain työleveys jää sitten jo noin 2metriin
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: takalana takavedolle
Kyllä minulla on reilu 230cm takalevy jossa on manuaalisesti kääntyvä 50cm korkea tiekarhun terällä varustettu levy. Kyllähän välillä levy vie Taavettia (990). mutta pikkusen harkintaa käyttäen toimii. Olen pitänyt sellasta 500m pitkää tietä auki. Lisäksi on linko-
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: takalana takavedolle
Täällä puhutaan perälevystä,takalanasta ja tielanasta ja nuo kaksi ensimmäistä tarkoittaa perälevyä,tielana on sitten moniterälana,sellainen on tuolla galleriassa 1594 perässä.se on vaan vetovarsisovitteinen,ei vetoaisasovitteinen jossa omat renkaat.
Noh,noita murrresanoja riittää kyllä,jos haluaa niistä jappasta.
Meillä ostettiin jo 70 luvun puolivälin paikkeilla 250cm perälevy ja ei sitä kapeampaan tarvinnu koskaan vaihtaa vaikka 996 oli silloin traktori,250 leveä perälevy on yhäkkin,toki tuohon nyykkäriin vois 3 metrisen laittaa jos käyttö olis suurempaa,nyt tuon 2,5km tien teossa sitä jonkinverran tarvin,mutta tuolla tielanalla varsinaiset tasaukset tehdään,karkeinta tasausta ja muotoilua perälevyllä.
Noh,noita murrresanoja riittää kyllä,jos haluaa niistä jappasta.
Meillä ostettiin jo 70 luvun puolivälin paikkeilla 250cm perälevy ja ei sitä kapeampaan tarvinnu koskaan vaihtaa vaikka 996 oli silloin traktori,250 leveä perälevy on yhäkkin,toki tuohon nyykkäriin vois 3 metrisen laittaa jos käyttö olis suurempaa,nyt tuon 2,5km tien teossa sitä jonkinverran tarvin,mutta tuolla tielanalla varsinaiset tasaukset tehdään,karkeinta tasausta ja muotoilua perälevyllä.
Vieraili- Vierailija
Vs: takalana takavedolle
Eikös kunnon LANA voi olla vetoaisakiinnitteinen, siis koukkuun?
Kysyn vaan.....
Kysyn vaan.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: takalana takavedolle
On joo,vankkurikärryn tyyliin,sellainen se OIKIA lana on,mutta tuo mikä 1594 perässä tosi hyvä mökkiteille,siellä on se pitkän lotjan pyörittely vaikiaa ja tuollaki vetovarsimallilla tulee hyvä työjälki.
Se hinattava versiohan on siis koukussa kiinni ja varsilla ajetaan korkeus,uusimmissa sitten hydesylinterein,taisin epäselvästi selostaa tuon.
Se hinattava versiohan on siis koukussa kiinni ja varsilla ajetaan korkeus,uusimmissa sitten hydesylinterein,taisin epäselvästi selostaa tuon.
Vieraili- Vierailija
Vs: takalana takavedolle
Niin, aattelin vaan.....
Kaveril on tossa lana, koukkukiinnitteinen (aisa siis) jossa 3 terää akselin etupuolella, ja neljäs takana, tasoitusterä.
Hydraulisäädöt: aisan korkeus (eli etuteriä), lanan akselille hydetunkit (molempien korkeussäätö erikseen) sekä taaimmainen terä nivelletyillä tukipyörillä,
joista kumpaakin voi hydraulisesti korkeutta säätää.
Lana on hänen ja erään paikallisen "kyläsepän" omatekemä. Painoa jotain 2tonnia, ettei ihan pikkukivistä hypi ilmaan.
Teitä hällä on lanattavana (pikkutiet, vähän isompia ja metsäautoteitä) yhteensä noin 150 km, 2kertaa vuodessa (keväisin/syksyisin).
Ja pääasiassa vetelee tuota lanaa 1410 Taavilla
Kaveril on tossa lana, koukkukiinnitteinen (aisa siis) jossa 3 terää akselin etupuolella, ja neljäs takana, tasoitusterä.
Hydraulisäädöt: aisan korkeus (eli etuteriä), lanan akselille hydetunkit (molempien korkeussäätö erikseen) sekä taaimmainen terä nivelletyillä tukipyörillä,
joista kumpaakin voi hydraulisesti korkeutta säätää.
Lana on hänen ja erään paikallisen "kyläsepän" omatekemä. Painoa jotain 2tonnia, ettei ihan pikkukivistä hypi ilmaan.
Teitä hällä on lanattavana (pikkutiet, vähän isompia ja metsäautoteitä) yhteensä noin 150 km, 2kertaa vuodessa (keväisin/syksyisin).
Ja pääasiassa vetelee tuota lanaa 1410 Taavilla
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: takalana takavedolle
Tuttu osti 3 metrisen VAMAn käytettynä (näkemättä) nettikoneesta, vetää sitä 150 hv nelivedolla. No vaikka piti olla kunnossa niin sepitystähän se tarvi ihan jonkin verran. Hirmu hinnoissa näyttäisi muutenkin käytetyt olevan. Jos ei kyliltä kuulopuheiden perusteella löydy, niin sitten kyllä melkein sama ostaa uusi. Toisaalta, uuden perälevyn hinnalla saa jo vanhan traktorin. Niin että jättäisköhän ostamatta ja ostaisi mieluummin esim. 880:sen, jossa takalevy tulisi kaupan päälle
sekatyömies- Viestien lukumäärä : 4
Vs: takalana takavedolle
Kaksimetrinen levy 996:n perässä. Vetäisihän se leveämpääkin, mutta mökkiläisellä on aikaa tahkota useampaan kertaan.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: takalana takavedolle
Kuvailemaasi käyttöön löytyy käytettyjä lanoja ensimmäisillä satasilla, tosin nuo vanhat käytetyt on yleensä vain 2 metriä leveitä, mutta jos lanassa on tyvitaitto rungossa, niin ihan hyvä peli sellainenkin on. Lanassa ei tarvi olla paljon pielessä niin se on huono: siis pitää olla ympäri kääntyvä terä ja pari vinoasentoa, rungossa taitto ja terä pitää olla sopivan ottavassa kulmassa maahan nähden ettei se aina tule kelkkana perässä. Hydraulikäännöt on käteviä, mutta harrastelukäytössä ne on hifistelyä. Esim. Nettikone id 1003101.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: takalana takavedolle
tuossapa tulikin Erkiltä hyvät kriteerit edellä, eli ympäripyörähtävä jotta voi puskeakin, tyvestä käännettävä ja terän asento kääntyvä. Mieluummin mekaaninen ja paksummasta raudasta kuin hydrauliikalla varustettu ja pellistä tehty. Jotain tällaista itsekin ajattelin. Perälevyhän toimii periaatteessa kuten kaikki terätyökalut. Kulma pitää olla oikea, terän materiaali laadukas, väljykset aiheuttaa muutoksia teräkulmaan ja lastuamiseen, lastunpoiston (lumi, sora) tulee toimia eikä kertyä terän eteen. Vielä kun lisää että uusi on aina uusi, mutta joskus vanhaan aikaan rautaa käytettiin suruttomammin ja siksi hyvä vähän käytetty voi olla uutta rimpulaa parempi. Vai onkohan noin?
sekatyömies- Viestien lukumäärä : 4
Vs: takalana takavedolle
Maineikkailtakin valmistajilta on tullut joskus myyntiin kevyestä tavarasta tehtyjä lanoja ja vastaavasti omatekemissä on joskus hyvin järeitäkin vehkeitä. On, meinaan, tullut ittekkin jokunen tekaistua vuosien varrella. Järeä rakenne on parempi ja nostolaitetta kohottelemalla siitä saa tarvittaessa painoa vetäville pyörille. Maata ei pysty kevyellä kihvelillä paljonkaan siirtelemään tai tasoittelemaan. Runkokääntöä ei tarvi usein, mutta sitten kun tarvitsee niin tarvitsee. Ne tilanteet tulee kun pitää puskea tienpätkä puhtaaksi tai vetää pientareelta ojaa kohti menossa oleva sora takaisin raiteisiin. Nuo oli mielessä kun vihjasin vilkaisemaan nettikoneen tarjontaa.
Varsinkin lumen puskussa on monta konstia polttaa aikaa ja naftaa, vaikka ylivoimaisesti tehokkain ja nopein lanatyö tulee kun kääntää terän työntämään ja taittaa rungon etunivelestä viistoon sivulle. Yhdellä kierroksella tulee auttavasti avattua jonkinlainen ajo-ura ja Taavin nopealla pakilla lumi suostuu nousemaan jopa penkalle. Lanan paine työnnättää traktoria tielle päin, joten siinä ei ojaan putoa kovin herkästi. Polannetta on melkein mahdottomuus postaa takalanalla. Tai jos on kampaterä, joka on hioutunut oikein teräväksi, niin suojakelillä sillä jotain kaapii, mutta kovaan jäähän ei pysty kuin tiekarhu tai kuorma-auton väliterä.
Varsinkin lumen puskussa on monta konstia polttaa aikaa ja naftaa, vaikka ylivoimaisesti tehokkain ja nopein lanatyö tulee kun kääntää terän työntämään ja taittaa rungon etunivelestä viistoon sivulle. Yhdellä kierroksella tulee auttavasti avattua jonkinlainen ajo-ura ja Taavin nopealla pakilla lumi suostuu nousemaan jopa penkalle. Lanan paine työnnättää traktoria tielle päin, joten siinä ei ojaan putoa kovin herkästi. Polannetta on melkein mahdottomuus postaa takalanalla. Tai jos on kampaterä, joka on hioutunut oikein teräväksi, niin suojakelillä sillä jotain kaapii, mutta kovaan jäähän ei pysty kuin tiekarhu tai kuorma-auton väliterä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa