david brown 25D nostolaite
+2
erkki
kipsu
6 posters
Sivu 1 / 1
david brown 25D nostolaite
Heipähei kaikille.
Sain käsiini toisen 25D eli olen ylpeä kahden traktorin omistaja. Ongelmana on nostolaitteet molemmissa yksilöissä. Varret laskee alas kun polkasee kytkimen pohjaan.
Näin ei ilmeisesti kuulu olla ja olen muutenkin kovasti pohtinut miten nostolaite kuuluu pelata, kaksi vipuahan tuossa on ja lisäksi ruuvi/hana. Kysmys kuuluukin , pitääkö johonkin uusia tiivisteitä ja onko kyseessä kuinka kattava projekti ( pitääkö loota leväyttää ihan kokonaan) Lisäinfona todettakoon että varret nousee hyvin ja nostovoimaakin on.
Kiitos vastauksista.
Sain käsiini toisen 25D eli olen ylpeä kahden traktorin omistaja. Ongelmana on nostolaitteet molemmissa yksilöissä. Varret laskee alas kun polkasee kytkimen pohjaan.
Näin ei ilmeisesti kuulu olla ja olen muutenkin kovasti pohtinut miten nostolaite kuuluu pelata, kaksi vipuahan tuossa on ja lisäksi ruuvi/hana. Kysmys kuuluukin , pitääkö johonkin uusia tiivisteitä ja onko kyseessä kuinka kattava projekti ( pitääkö loota leväyttää ihan kokonaan) Lisäinfona todettakoon että varret nousee hyvin ja nostovoimaakin on.
Kiitos vastauksista.
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Heipähei,
Ei ole minun alaani nuo vanhat viistokeulaiset mallit, mutta pääpiirteissään niiden hydrauliikka pitäisi oleman seuraavanlainen:
Pumppu on vaihdelaatikossa. Sen kaiketi saa näkyviin kun ottaa vaihdelaatikon kannen auki. Pumppu pysähtyy kun kytkimen painaa pohjaan.
Paineputki tulee nostoventtiilille, joka on jossain taka-akselikotelon sokkeloissa, se löytynee kun tutkii minne vipusten tie johtaa. Käytössä on uutena ollut kaksi vipua, lähempänä lokasuojaa on nosta-pidä-laske eli pääkäyttövipu edestä taakse vetäen. Sen vieressä on TCU painonsiirron vipu, jossa on ollut jonkinlainen pykälä-jousi laukaisusysteemi, jolla vivun on saanut kytkettyä kai taakse??? (tai sitten eteen, en muista) painonsiirron kytkemiseksi ja vivun pitäisi loikata sieltä vapaalle kun pääkäyttövipu työnnetään nostolle. Sormipyörä oikean jalan kantapään takana on TCU -painonsiirron voimakkuuden säätö. Mitä syvemmälle se on kiinnipäin kierrettynä, sen isompi painonsiirtopaine tulee nostovarsiin kun TCU vipu on kytkettynä (joko eteen tai taakse).
Kun traktori käy ja pumppu pyörii, pumppu painaa öljyä nostoventtiiliä kohti, josta se normaalisti virtaa takaisin vaihdelaatikkoon. Kun nostovipua työnnetään nostoasentoon, se sulkee öljyvirtauksen vaihdelaatikkoon ja öljy menee takaiskuventtiilin kautta nostosylinteriin, jolloin nostolaite nousee. Kun nostovivun vapauttaa niin systeemi palautuu pitoasentoon, öljy kiertää taas vaihdelaatikkoon ja nostosylinteriin mennyt öljy jää takaiskuventtiilin taakse pitelemään nostolaitetta ylhäällä. Kun nostovivun vetää laskuasentoon niin avautuu pitoventtiili vaihdelaatikkoon ja nostolaite laskee.
Kun TCU on kytkettynä niin pääkäyttövipu eteen työnnettynä nostaa samoin kuin edellä. Kun pääkäyttövipu on taakse vedettynä niin nostoventtiili sulkeutuu ja pakottaa öljyn virtaamaan edelleen takaiskuventtiilin kautta nostosylinteriin, mutta samanaikaisesti avoinna oleva pitoventtiili päästää sitä kohti vaihdelaatikkoa. Paluukanavassa oleva TCU:n sormipyörä -venttiilin avulla kuristetaan paluuvirtausta niin, että vaikka nostolaite laskee painon alla niin sylinterilinjaan virtaava uusi öljy ylläpitää painetta, joka siirtää työkoneen painoa vetäville takapyörille. Sitä en sitten tiedä, että vaikuttaako TCU sormipyörän asento työkoneen laskeutumisnopeuteen, ei ole ollut tilaisuutta kokeilla.
TCU systeemillä oli aikoinaan patentti, keksijä oli joko Herbert Ashfield tai Charlie Hull, molemmat hiljakkoin edesmenneitä suunnittelijoita.
Koetetaanpas miettiä miksi nostolaite laskee kun kytkimen painaa pohjaan: Jos pitoventtiili vuotaa niin nostolaite ei pysy ylhäällä muuten kuin pääkäyttövipu eteen työnnettynä jolloin pumppu painaa jatkuvasti uutta öljyä sylinterilinjaan. Kun kytkimen painaa pohjaan niin pumppu pysähtyy ja pitoventtiilin vuoto päästää varret laskemaan. Noin sen täytynee osapuilleen mennä. Tuonikäisissä Taaveissa on ollut uutena metallinen männänrengas nostomännässä ja se ei kyllä ole kovin tiivis, joten nostolaite on ollut taipuvainen valumaan itsekseen alas senkin vuoksi, mitään asennonsäätöautomatiikkaa tuon ikäluokan koneissa ei vielä ollut.
Ei ole minun alaani nuo vanhat viistokeulaiset mallit, mutta pääpiirteissään niiden hydrauliikka pitäisi oleman seuraavanlainen:
Pumppu on vaihdelaatikossa. Sen kaiketi saa näkyviin kun ottaa vaihdelaatikon kannen auki. Pumppu pysähtyy kun kytkimen painaa pohjaan.
Paineputki tulee nostoventtiilille, joka on jossain taka-akselikotelon sokkeloissa, se löytynee kun tutkii minne vipusten tie johtaa. Käytössä on uutena ollut kaksi vipua, lähempänä lokasuojaa on nosta-pidä-laske eli pääkäyttövipu edestä taakse vetäen. Sen vieressä on TCU painonsiirron vipu, jossa on ollut jonkinlainen pykälä-jousi laukaisusysteemi, jolla vivun on saanut kytkettyä kai taakse??? (tai sitten eteen, en muista) painonsiirron kytkemiseksi ja vivun pitäisi loikata sieltä vapaalle kun pääkäyttövipu työnnetään nostolle. Sormipyörä oikean jalan kantapään takana on TCU -painonsiirron voimakkuuden säätö. Mitä syvemmälle se on kiinnipäin kierrettynä, sen isompi painonsiirtopaine tulee nostovarsiin kun TCU vipu on kytkettynä (joko eteen tai taakse).
Kun traktori käy ja pumppu pyörii, pumppu painaa öljyä nostoventtiiliä kohti, josta se normaalisti virtaa takaisin vaihdelaatikkoon. Kun nostovipua työnnetään nostoasentoon, se sulkee öljyvirtauksen vaihdelaatikkoon ja öljy menee takaiskuventtiilin kautta nostosylinteriin, jolloin nostolaite nousee. Kun nostovivun vapauttaa niin systeemi palautuu pitoasentoon, öljy kiertää taas vaihdelaatikkoon ja nostosylinteriin mennyt öljy jää takaiskuventtiilin taakse pitelemään nostolaitetta ylhäällä. Kun nostovivun vetää laskuasentoon niin avautuu pitoventtiili vaihdelaatikkoon ja nostolaite laskee.
Kun TCU on kytkettynä niin pääkäyttövipu eteen työnnettynä nostaa samoin kuin edellä. Kun pääkäyttövipu on taakse vedettynä niin nostoventtiili sulkeutuu ja pakottaa öljyn virtaamaan edelleen takaiskuventtiilin kautta nostosylinteriin, mutta samanaikaisesti avoinna oleva pitoventtiili päästää sitä kohti vaihdelaatikkoa. Paluukanavassa oleva TCU:n sormipyörä -venttiilin avulla kuristetaan paluuvirtausta niin, että vaikka nostolaite laskee painon alla niin sylinterilinjaan virtaava uusi öljy ylläpitää painetta, joka siirtää työkoneen painoa vetäville takapyörille. Sitä en sitten tiedä, että vaikuttaako TCU sormipyörän asento työkoneen laskeutumisnopeuteen, ei ole ollut tilaisuutta kokeilla.
TCU systeemillä oli aikoinaan patentti, keksijä oli joko Herbert Ashfield tai Charlie Hull, molemmat hiljakkoin edesmenneitä suunnittelijoita.
Koetetaanpas miettiä miksi nostolaite laskee kun kytkimen painaa pohjaan: Jos pitoventtiili vuotaa niin nostolaite ei pysy ylhäällä muuten kuin pääkäyttövipu eteen työnnettynä jolloin pumppu painaa jatkuvasti uutta öljyä sylinterilinjaan. Kun kytkimen painaa pohjaan niin pumppu pysähtyy ja pitoventtiilin vuoto päästää varret laskemaan. Noin sen täytynee osapuilleen mennä. Tuonikäisissä Taaveissa on ollut uutena metallinen männänrengas nostomännässä ja se ei kyllä ole kovin tiivis, joten nostolaite on ollut taipuvainen valumaan itsekseen alas senkin vuoksi, mitään asennonsäätöautomatiikkaa tuon ikäluokan koneissa ei vielä ollut.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david brown 25D nostolaite
Kiitos kattavasta vastauksesta.
Potenttiaalisia ongelmakohteita on siis kaksi. Sylinteri ja takaiskuventtiili. Täytyy Huomenna raapasta nikaleet esille ja tutkia, toinen traktori on onneksi lämpösessä tallissa ilman moottoria ja renkaita niin sitä on hyvä tutkia ( jos sen vaikka joskus sais niputettua ja nätiks) toinen hoitaa pihatyöt.
On tää internetti kätevä kapistus, kun jaksaa vaan etsiä. Oikeat värikooditkin löytyi lopulta , ni saa sit oikean sävyn ku puhaltaa ja maalaa.
Kysymyksiä tulee multa varmaan lisää tässä talven aikana kun sain vihdoin itteäni niskast kiinni ja rekisteröidyttyä.
Niinhän se on että kysyvä ei tieltä eksy.
Potenttiaalisia ongelmakohteita on siis kaksi. Sylinteri ja takaiskuventtiili. Täytyy Huomenna raapasta nikaleet esille ja tutkia, toinen traktori on onneksi lämpösessä tallissa ilman moottoria ja renkaita niin sitä on hyvä tutkia ( jos sen vaikka joskus sais niputettua ja nätiks) toinen hoitaa pihatyöt.
On tää internetti kätevä kapistus, kun jaksaa vaan etsiä. Oikeat värikooditkin löytyi lopulta , ni saa sit oikean sävyn ku puhaltaa ja maalaa.
Kysymyksiä tulee multa varmaan lisää tässä talven aikana kun sain vihdoin itteäni niskast kiinni ja rekisteröidyttyä.
Niinhän se on että kysyvä ei tieltä eksy.
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Jos ongelma näyttäisi olevan nostomänässä/sylinterissä niin mielestäni se kannattaisia modernisoida laittamalla mäntään nykyaikaiset muoviset tiivisteet. Jos putki on huonossa hapessa niin kannattaa tutkia jos siihen sopisi putki uudemmista malleista tai laittaa tavallinen irtosylinteri tekemään nostoja. Jos modernisoit hallintaventtilin niin katso, että systeemiin jää ylipaineventtiili. Joskus sellainen on ollut nostosylinterin etupäässä, mutta 25:sta en tiedä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david brown 25D nostolaite
No niin!
Huomenta vaan.
Aloitin eilen vaihteiston kannen irrotuksen , mokoma on kiinni nähtävästi muualkakin kun päältä! Takaosa on pulteilla kaiketi taka-akselin puolelta vaakapulteilla. Tosin selailin nettiä lisää yön pimeinä tunteina ja löysin projektikuvia vastaavanlaisesta taavista ja pumpunkorjaus asiasta. Painepumppu sijaitsee nähtävästi ulosoton kopan sisällä. Täytyy siis raapasta se irti. Tossa linkki kuvaan bongatusta aiheesta:
http://dunkeldunkel.com/traktori/korjauskertomus.php?numero=9
Äkkiseltää ymmärtäisin että venttiilit (takaisku) sijaitsee pumppulohkossa?
Tekemällä oppii....
Huomenta vaan.
Aloitin eilen vaihteiston kannen irrotuksen , mokoma on kiinni nähtävästi muualkakin kun päältä! Takaosa on pulteilla kaiketi taka-akselin puolelta vaakapulteilla. Tosin selailin nettiä lisää yön pimeinä tunteina ja löysin projektikuvia vastaavanlaisesta taavista ja pumpunkorjaus asiasta. Painepumppu sijaitsee nähtävästi ulosoton kopan sisällä. Täytyy siis raapasta se irti. Tossa linkki kuvaan bongatusta aiheesta:
http://dunkeldunkel.com/traktori/korjauskertomus.php?numero=9
Äkkiseltää ymmärtäisin että venttiilit (takaisku) sijaitsee pumppulohkossa?
Tekemällä oppii....
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Kyllä se pumppu noissa vanhemmissa 20 ja 30-sarjan koneissa on vaihdelaatikossa.
Vasta 800 ja 900 sarjan koneissa se on ulosottokotelossa.
Toki ei ole henk kohtaisesti tullut avattua noita vanhempia koneita.Mutta noin muistaisin.
Vasta 800 ja 900 sarjan koneissa se on ulosottokotelossa.
Toki ei ole henk kohtaisesti tullut avattua noita vanhempia koneita.Mutta noin muistaisin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: david brown 25D nostolaite
Juu, taka-akselin kotelon läpi tulee muutama pultti kiinni vaihdelaatikon alumiinikanteen. Niitä kansia on väännetty rikki kun takapulttien olemassaoloa ei ole keksitty ja on vaan väännetty sorkkaraudalla väkisin auki. Pumppu siirtyi ulosottovaihteen sisään 900- mark II mallissa. 900 mark I:ssä pumppu on vielä vaihdelaatikossa samoin kuin Cropmasterissa, 25:ssä ja 30:ssä. Itse en ole koskaan katsellut noita sen tarkemmin, joten ylipaineventtiilin sijoituksesta en osaa antaa neuvoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david brown 25D nostolaite
Okei, kiitos vielä. Lähen jatkamaan projektia
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Nonniin!
Kansi on poissa ja pumpun venttiiliosat purettuna pöydällä. Varsinaista vikaa en kyllä keksi muutakun että kupari/fiiberi/kupari tiiviste on painunut kasaan niin paljon ettei enää tiivistä riittävässä määrin ja sylinteristä pääsee paine takaisin laatikon pohjalle. Täytyy tosin tutkia vielä lisää.
Sitten vielä, mistähän kannattais lähtä ostelemaan renkaita, 28 tuumaset siihen menis taakse, paikallinen rengasliike haluaa 680 renkaista, se on liikaa kun huomioidaan käyttötarkoitus, huvikseen pihan ympäriajoa.
Paussu oy tarjoaa renkaita 250 e kappale, saako sen halvemmalla mistään?
Kansi on poissa ja pumpun venttiiliosat purettuna pöydällä. Varsinaista vikaa en kyllä keksi muutakun että kupari/fiiberi/kupari tiiviste on painunut kasaan niin paljon ettei enää tiivistä riittävässä määrin ja sylinteristä pääsee paine takaisin laatikon pohjalle. Täytyy tosin tutkia vielä lisää.
Sitten vielä, mistähän kannattais lähtä ostelemaan renkaita, 28 tuumaset siihen menis taakse, paikallinen rengasliike haluaa 680 renkaista, se on liikaa kun huomioidaan käyttötarkoitus, huvikseen pihan ympäriajoa.
Paussu oy tarjoaa renkaita 250 e kappale, saako sen halvemmalla mistään?
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Nostomännän vuoto yhdessä tuon löydöksen kanssa riittää tekemään sen että varret tippuu kytkin pohjassa.
luulisin 28-tuumaisia olevan jonkin verran nelikkojen eturenkaina, mutta onkohan noin kapeita??? Jos hinnalla on enempi painoa kuin kunnolla niin luulisi tuohon löytyvän käytetty pari. Etupään levikepyöriä on välillä myynnnissä aika sopivasti, renkaat voi olla kuluneet mutta ehyet. Alkuperäiset on 11,2/13.6-28 joten luulisi samalla vantelle sopivan 12/13.6-28:n. Ero on niin pieni.
luulisin 28-tuumaisia olevan jonkin verran nelikkojen eturenkaina, mutta onkohan noin kapeita??? Jos hinnalla on enempi painoa kuin kunnolla niin luulisi tuohon löytyvän käytetty pari. Etupään levikepyöriä on välillä myynnnissä aika sopivasti, renkaat voi olla kuluneet mutta ehyet. Alkuperäiset on 11,2/13.6-28 joten luulisi samalla vantelle sopivan 12/13.6-28:n. Ero on niin pieni.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Joulu 15 2011, 07:59, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david brown 25D nostolaite
Renkaiksi minäkin tuossa kyttäilisin ja kyselisin juuri nelikon "loppuunajettuja" etusia
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: david brown 25D nostolaite
Aihe hieman ehkä rötvää mut jatketaan nyt ku alotettii, tosta pihalla olevasta raktorista on raavittu kaikki sähköt pois lukuunottamatta starttia ja akkua. Nekin toimii miinus maalla. Hinku ois asentaa siihen sähköt takaisin, kannattaako kytkeä alkuperäisesti plus maadotteiseksi vai jättää miinus maalle? Jos jostain löytyis kytkentäkaavio kyseiseen malliin ni ois kiva , selailin nettiä mutta löysin vain yleiskytkennät miinus maadotteiseksi.
Löysin muuten tälläisen pajan , on jonkun verran taavetinosia myynnissä kohtuuhintaan , esim 25/30 sopivat lokasuojat
Löysin muuten tälläisen pajan , on jonkun verran taavetinosia myynnissä kohtuuhintaan , esim 25/30 sopivat lokasuojat
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Kiinnostais nuo lokasuojat, josta mainitset. En kuitenkaan huomaa mitään linkkiä tai muutakaan vinkkiä. Silmissänikö vikaa... ;-)
Omaan 30D:een laitoin tarvikevaihtovirtalaturin ja tietysti sitten miinusmaadoituksen. Toimii hyvin, kun antaa startin jälkeen reilummin kierroksia, että laturi herää. Hihnapyörä saisi siis olla pienempi laturissa. Hyvin kuitenkin on virta riittänyt toistaiseksi.
Itsellänikin nostolaite on heikkotehoinen ja valuu pikkuhiljaa alas takalanan kanssa. Lämpimillä öljyillä tulee jo häiritsevän nopeasti, tyhjäkäynnilläkään ei pysy ylhäällä. Sylinterin kuntoa en ole tutkinut. Pumppu ainakin falskaa ja minulle tullessaan oli metallilastuja käyttöventtiileissä. Lienee muallakin ympäri putkistoa ym. Oli pesty löpöllä vaihteistoa ja imusiivilästä ei ollut kuin reunukset jäljellä :-( Siinäkö lie imaissut pumpun läpi noita lastuja.
TCU-venttiiliä en vielä kaivanut irti. Saattaa sielläkin olla vuotomahdollisuus, jos on lastuja seassa. Vaatiiko tuon irroittaminen koko (poikittais)nostotangon purkamisen pois? Muutenhan ei ainakaan takaapäin venttiilille pääse paineputkea irroittamaan. Vai onko joku muu jippo?
MikkoT
Omaan 30D:een laitoin tarvikevaihtovirtalaturin ja tietysti sitten miinusmaadoituksen. Toimii hyvin, kun antaa startin jälkeen reilummin kierroksia, että laturi herää. Hihnapyörä saisi siis olla pienempi laturissa. Hyvin kuitenkin on virta riittänyt toistaiseksi.
Itsellänikin nostolaite on heikkotehoinen ja valuu pikkuhiljaa alas takalanan kanssa. Lämpimillä öljyillä tulee jo häiritsevän nopeasti, tyhjäkäynnilläkään ei pysy ylhäällä. Sylinterin kuntoa en ole tutkinut. Pumppu ainakin falskaa ja minulle tullessaan oli metallilastuja käyttöventtiileissä. Lienee muallakin ympäri putkistoa ym. Oli pesty löpöllä vaihteistoa ja imusiivilästä ei ollut kuin reunukset jäljellä :-( Siinäkö lie imaissut pumpun läpi noita lastuja.
TCU-venttiiliä en vielä kaivanut irti. Saattaa sielläkin olla vuotomahdollisuus, jos on lastuja seassa. Vaatiiko tuon irroittaminen koko (poikittais)nostotangon purkamisen pois? Muutenhan ei ainakaan takaapäin venttiilille pääse paineputkea irroittamaan. Vai onko joku muu jippo?
MikkoT
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: david brown 25D nostolaite
http://www.traktoritjavaraosat.fi/db-sheetmetal.html
Tuossa tuo linkki, ku ei oo aina lamput päällä ku kirjottelee ni sattuu tollasia lapsuksia. Vaihteistonkannen saa irti nivelavaimella sieltä välistä keplottelemalla (poikittaistangon välistä) muuta en vielä ole purkanut, täytynee tutkia.
Tuossa tuo linkki, ku ei oo aina lamput päällä ku kirjottelee ni sattuu tollasia lapsuksia. Vaihteistonkannen saa irti nivelavaimella sieltä välistä keplottelemalla (poikittaistangon välistä) muuta en vielä ole purkanut, täytynee tutkia.
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
vanha TCU
Löytyi materiaalia jossa 25, 30 ja 900 mallien TCU on selostettu paremmin.
Perustoiminnot nosto, pito ja lasku on niinkuin aikaisemmin selostin. Todennäköisesti ne on yhden kaksikanavaisen karaventtiilin toimintoja, eli vipu edessä nostaa, jolloin öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinteriin. Vipu keskellä pitää, jolloin pitoventtiili on edelleen kiinni ja vipu takana aukee myös pitoventtiili ja systeemi laskee.
TCU- venttiilillä on oma piiri sylinterin ja pääkäyttöventtiilin välissä. Kun toinen vipu, joka on siis kuljettajan puolimmainen, työnnetään eteen niin avautuu sylinterilinjasta kanava TCU -kuristusventtiilille, jota säädetään sormipyörällä. Kyntö tapahtuu siis seuraavasti: saran päässä pääkäyttövipu taakse niin aura laskeutuu, sitten traktori liikkeelle ja molemmat vivut eteen niin painonsiirto on kytketty ja sormipyörää kiristetään niin kauan, että auran syvyydensäätöpyörä alkaa irtoamaan maasta. Saran päässä TCU vipu taakse niin nostolaite nostaa.
Nostolaitteen valuminen voi siis johtua myös siitä, että TCU- venttiili vuotaa. Jos painonsiirrolle ei ole käyttöä eikä tarkoitus ole entisöidä traktoria täysin alkuperäiseen malliin, niin TCU -venttiilin vuodon voi helpoten eliminoida tulppaamalla koko järjestelmä pois käytöstä.
Mahdolliset vuotopaikat ovat siis takaiskuventtiili, pitoventtiili, TCU-venttiili, männän tiiviste ja putkisto liittimineen. Nostovipu ei palaudu automaattisesti keskelle pitoasentoon kun nostolaite tulee ylös, vaan se on kuljettajan muistettava huolehtia.
Uutena 30:ssä on ollut nostovoimaa 600 kg. 25:ssa on todennäköisesti nostolaite täysin samanlainen.
Perustoiminnot nosto, pito ja lasku on niinkuin aikaisemmin selostin. Todennäköisesti ne on yhden kaksikanavaisen karaventtiilin toimintoja, eli vipu edessä nostaa, jolloin öljy menee takaiskuventtiilin kautta sylinteriin. Vipu keskellä pitää, jolloin pitoventtiili on edelleen kiinni ja vipu takana aukee myös pitoventtiili ja systeemi laskee.
TCU- venttiilillä on oma piiri sylinterin ja pääkäyttöventtiilin välissä. Kun toinen vipu, joka on siis kuljettajan puolimmainen, työnnetään eteen niin avautuu sylinterilinjasta kanava TCU -kuristusventtiilille, jota säädetään sormipyörällä. Kyntö tapahtuu siis seuraavasti: saran päässä pääkäyttövipu taakse niin aura laskeutuu, sitten traktori liikkeelle ja molemmat vivut eteen niin painonsiirto on kytketty ja sormipyörää kiristetään niin kauan, että auran syvyydensäätöpyörä alkaa irtoamaan maasta. Saran päässä TCU vipu taakse niin nostolaite nostaa.
Nostolaitteen valuminen voi siis johtua myös siitä, että TCU- venttiili vuotaa. Jos painonsiirrolle ei ole käyttöä eikä tarkoitus ole entisöidä traktoria täysin alkuperäiseen malliin, niin TCU -venttiilin vuodon voi helpoten eliminoida tulppaamalla koko järjestelmä pois käytöstä.
Mahdolliset vuotopaikat ovat siis takaiskuventtiili, pitoventtiili, TCU-venttiili, männän tiiviste ja putkisto liittimineen. Nostovipu ei palaudu automaattisesti keskelle pitoasentoon kun nostolaite tulee ylös, vaan se on kuljettajan muistettava huolehtia.
Uutena 30:ssä on ollut nostovoimaa 600 kg. 25:ssa on todennäköisesti nostolaite täysin samanlainen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david brown 25D nostolaite
Kyselit sähköistä. Plus tai miinusmaan valinta kyllä riippuu siitä kuinka alkuperäisen haluat koneesta tehdä. Jos aiot "museokatsastaa" sen/ne plusmaa on ainoa oikea ratkaisu. Jos taas käyttöentisöit niin ehdottomasti Lucas 18ACR/kopio ja miinusmaa. Laturin heräämistä voi edesauttaa lisäämällä systeemiin latauksen merkkivalo, jonka kautta laturi saa herätteen.
Kyselit myös sähkökaaviota. Semmoinen ja paljon muuta löytyy netistä. Tämän linkin taakse on kaverit koonneet ansiokkaan kokoelman kaikenlaista kamaa (esimerkiksi CAV dokumenttia, Valmet 15 piirustukset ja 25/30/Cropmaster dokumenttia) joukossa 25/30 käyttöohjekirja ja melkein satasivuinen Shop Manual, jossa syvällisempää tietoa mm. dieselmallien moottoreista ja sähköistä. Molemmissa kirjoissa on sähkökaaviot johdinväreineen. Kaaviossa ei ole käytetty standardinmukaisia komponenttisymboleita vaan ne on piirretty "näköisiksi". Ja tosiaan, tuon enempää sähköä ei koneessa ole alkuaan ollut,
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/index.html
Käyttöohjekirjassa on myös hydrauliikan havainnekaavio ja "3D" piirros osien sijottumisesta traktoriin.
Jos en ihan väärin muista niin meidän 25Dssä oli nostolaitteen käyttövivussa jousi, joka palautti sen nostoasennosta pitoon. Jostain syystä nostoakselin oikeaan päähän on pantu ala-asennon lukitusvipu, jonka käyttö kielletään ohjekirjassa.
Ja onnea vaan harrastuksen pariin. Hienoja koneita olet saanut. Meillä oli kotona aikanaan -57 mallin 25D jolla tuli ajeltua muutama tuhat tuntia. Ainoa mitä siinä jäi kaipaamaan oli tasauspyörästön lukko. No, oppihan käyttämään kääntöjarruja.
matti
Kyselit myös sähkökaaviota. Semmoinen ja paljon muuta löytyy netistä. Tämän linkin taakse on kaverit koonneet ansiokkaan kokoelman kaikenlaista kamaa (esimerkiksi CAV dokumenttia, Valmet 15 piirustukset ja 25/30/Cropmaster dokumenttia) joukossa 25/30 käyttöohjekirja ja melkein satasivuinen Shop Manual, jossa syvällisempää tietoa mm. dieselmallien moottoreista ja sähköistä. Molemmissa kirjoissa on sähkökaaviot johdinväreineen. Kaaviossa ei ole käytetty standardinmukaisia komponenttisymboleita vaan ne on piirretty "näköisiksi". Ja tosiaan, tuon enempää sähköä ei koneessa ole alkuaan ollut,
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/index.html
Käyttöohjekirjassa on myös hydrauliikan havainnekaavio ja "3D" piirros osien sijottumisesta traktoriin.
Jos en ihan väärin muista niin meidän 25Dssä oli nostolaitteen käyttövivussa jousi, joka palautti sen nostoasennosta pitoon. Jostain syystä nostoakselin oikeaan päähän on pantu ala-asennon lukitusvipu, jonka käyttö kielletään ohjekirjassa.
Ja onnea vaan harrastuksen pariin. Hienoja koneita olet saanut. Meillä oli kotona aikanaan -57 mallin 25D jolla tuli ajeltua muutama tuhat tuntia. Ainoa mitä siinä jäi kaipaamaan oli tasauspyörästön lukko. No, oppihan käyttämään kääntöjarruja.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: david brown 25D nostolaite
Siellähän se oli käyttöohjekirjassa täydellinen selostus sivun 14 paikkeilla. Venttiilit, siis sekä TCU että nostoventtiili ovat pumpun kanssa samaa palaa vaihdelaatikon kuoren sisällä laatikon etupäässä. Kuvasta ei saa selvää, että saako zydeemin nostettua ylös yksinään vai pitääkö ottaa koko vaihdelaatikko pöydälle. Kytkinakselin alla se on joka tapauksessa, mutta jos kytkinakselin ottaa auki liukuliitoksesta niin tilaa voi olla tarpeeksi että pumpun ja venttiilipakan saa ylös.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david brown 25D nostolaite
Pyhät tuli ja meni. Sormet pysynny puhtaana , nyt taas jatketaan.
Ei oo rannikol viel lunta tullu et ois päässy pökkimään takalanalla.
Kokeilen kasata uusilla kupareilla noi pumppulohkot niin selviää ainakin se kohta.
Ei oo rannikol viel lunta tullu et ois päässy pökkimään takalanalla.
Kokeilen kasata uusilla kupareilla noi pumppulohkot niin selviää ainakin se kohta.
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
maakohan muuten kaksvitosee sopivat pumput? oisko kellää gurulla tietoa?
http://www.huuto.net/kohteet/vanhan-traktorin-hydraulipumppuja/207330276
http://www.huuto.net/kohteet/vanhan-traktorin-hydraulipumppuja/207330276
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
En tunne ulkonäöltä. Myyntitekstissä sanotaan, että 50 -luvulta ovat. Silloin voisi toinen olla Cropmasterista ja
toinen 25 tai 30 -mallista, jossa on TCU venttiili ja kaksivipusysteemi. Aarteiden kunto on aina arvoitus, mutta mikä on ihan varmaa, niin uudenveroisia ei ole kumpikaan ole ollut pitkään aikaan.
Päädyistä väljän hammaspyöräpumpun voi hyvinkin onnistua hiomalla tihittämään, pesästä väljä on vaikeampi korjata.
toinen 25 tai 30 -mallista, jossa on TCU venttiili ja kaksivipusysteemi. Aarteiden kunto on aina arvoitus, mutta mikä on ihan varmaa, niin uudenveroisia ei ole kumpikaan ole ollut pitkään aikaan.
Päädyistä väljän hammaspyöräpumpun voi hyvinkin onnistua hiomalla tihittämään, pesästä väljä on vaikeampi korjata.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: david brown 25D nostolaite
Ja osta heti hinta on 15 eskoa kappale. Riski tietenkin on olemassa että ei onnistu mutta taloudellinen tappio riskin toteutumisessa ei ole suuren suuri. Minusta tuon rahan voisi huonomminkin käyttää.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: david brown 25D nostolaite
morjesta pitkästä aikaa, nyt vielä kysymys ennen ku alkaa jakarit heiluu että mitenkäs siihen nostolaitteen sylinteriin pääsee käsiksi? pitää vaihtaa tiivisteet.... kiitos vastauksista.
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Takaakatsottuna nostoakselin vasemman pään kiinityksen kun purat,niin sieltä löytyy sylinteri.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: david brown 25D nostolaite
joo , upeeta , loppuu se nostovarsien valuminen! sylinteriähän ei varmaan saa sieltä ulos ilman viikon kestävää purkuprojektia mutta tehdään silti.
kipsu- Viestien lukumäärä : 13
Vs: david brown 25D nostolaite
Tuota joo
Tuskin siihen purkuun viikkoa menee. Ei siinä tiellä ole kuin nostoakseli. Suurin haaste lienee osien paino. Ruuvien ja mutterinkien luulisi lähtevän auki, ovat suht suurikokoisia ja lähellä öljyisiä paikkoja, siis verrattuna esimerkiksi autojen osiin. Kierteet taitaa olla Whitworthia, kannattaa pitää ruuvitavara tallessa.
Nostolaitteen jonkinasteinen valuminen taitaa olla enempi ominaisuus. Männän tiivisteet vissiin ovat metallisia männänrengastyyppisiä, jotka aina falskaavat pikkasen varsinkin jos 60 vuoden käyttö on naarminut sylinteriä. En muista oliko tässä ketjussa vihjeitä siihen, miten tätä voisi korjailla, mutta noin periaatteessa naarmuja voisi yrittää hoonailla pois ja vaihtaa tiivisteet pitävämpiin. Mutta puuha se vasta alkaa kun on saanut sylinterin / männän irti.
Tuolla aiemmin ketjussa olleesta linkistä löytyy Cropmasterin kirjallisuutta. Kaksviitonen oli Cropmasterin "säästömalli", joten Cropmasterin ohjeista saa hyvinkin paikkansapitäviä vihjeitä.
matti
Tuskin siihen purkuun viikkoa menee. Ei siinä tiellä ole kuin nostoakseli. Suurin haaste lienee osien paino. Ruuvien ja mutterinkien luulisi lähtevän auki, ovat suht suurikokoisia ja lähellä öljyisiä paikkoja, siis verrattuna esimerkiksi autojen osiin. Kierteet taitaa olla Whitworthia, kannattaa pitää ruuvitavara tallessa.
Nostolaitteen jonkinasteinen valuminen taitaa olla enempi ominaisuus. Männän tiivisteet vissiin ovat metallisia männänrengastyyppisiä, jotka aina falskaavat pikkasen varsinkin jos 60 vuoden käyttö on naarminut sylinteriä. En muista oliko tässä ketjussa vihjeitä siihen, miten tätä voisi korjailla, mutta noin periaatteessa naarmuja voisi yrittää hoonailla pois ja vaihtaa tiivisteet pitävämpiin. Mutta puuha se vasta alkaa kun on saanut sylinterin / männän irti.
Tuolla aiemmin ketjussa olleesta linkistä löytyy Cropmasterin kirjallisuutta. Kaksviitonen oli Cropmasterin "säästömalli", joten Cropmasterin ohjeista saa hyvinkin paikkansapitäviä vihjeitä.
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» david brown 990 nostolaite
» David Brown 950 nostolaite
» David Brown 885 nostolaite.
» David Brown 990 vm. n.70-74 Nostolaite ongelma.
» David Brown 950 imp heikko nostolaite
» David Brown 950 nostolaite
» David Brown 885 nostolaite.
» David Brown 990 vm. n.70-74 Nostolaite ongelma.
» David Brown 950 imp heikko nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa