Lynx jarruongelma
5 posters
Sivu 1 / 1
Lynx jarruongelma
Onko kenelläkään mitään ratkaisua seuraavaan ongelmaan:
Moottorikelkan nestetoiminen levyjarru jumittuu kiinni, ei palaudu vapaaksi. Kaikki sylinterit on puhdistettu, neste vaihdettu ja muut mahdolliset toimet tehty. Ilmattu on monesti. Ajon aikanakin saattaa itsestään hirttää päälle. Jos painaa kahvaa, jää takuuvarmasti palat kiinni.
Kyseessä 80-luvun Lynx 650 työkelkka.
Moottorikelkan nestetoiminen levyjarru jumittuu kiinni, ei palaudu vapaaksi. Kaikki sylinterit on puhdistettu, neste vaihdettu ja muut mahdolliset toimet tehty. Ilmattu on monesti. Ajon aikanakin saattaa itsestään hirttää päälle. Jos painaa kahvaa, jää takuuvarmasti palat kiinni.
Kyseessä 80-luvun Lynx 650 työkelkka.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lynx jarruongelma
Autojen levyjarruissa on irtivetäytyminen hoidettu tiivisteillä. Ne vetäytyy ihan vähäsen kun jarrun löysää. Jos paikat on putsattu niin seuraavaksi varmaan vaihtoon menee tiivisteet tai koko sylinteri.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Lynx jarruongelma
erkki kirjoitti:Autojen levyjarruissa on irtivetäytyminen hoidettu tiivisteillä. Ne vetäytyy ihan vähäsen kun jarrun löysää. Jos paikat on putsattu niin seuraavaksi varmaan vaihtoon menee tiivisteet tai koko sylinteri.
Kaikki osat on vaihdettu, mäntiä ja satulaa ei. Ne kyllä on tarkistettu, ettei ole naarmuja, vähän taidettiin hioa niitä jopa. Tiivisteet, jarrupalat ja nesteet on uudet. Kaikkien sylintereiden toiminta on kokeiltu, männät liikkuu kevyesti, jne.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lynx jarruongelma
Muistanko väärin, että jossakin (esim autossa) laakerissa piti olla väljää sen takia että palat irtoo.
Eli levyn pitäs vähän "elää"
Eli levyn pitäs vähän "elää"
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: Lynx jarruongelma
Tutkippa kahvasylinteri, että jarruneste pääsee vapaasti palautumaan säiliöön kun kahvaa ei paineta. Muutoin jarruneste lämpölaajenemisen takia puristaa vähitellen palat kiinni, myös kahvan painamisenjälkeen nesteen pitää päästä vapaasti takaisin säiliöön, muutoin on jumissa. Muistithan muuten puhdistaa tiivisteuran kunnolla, kun vaihdoit uudet tiivisteet työsylinteriin?
Rokressi- Viestien lukumäärä : 129
Vs: Lynx jarruongelma
hannutt kirjoitti:Muistanko väärin, että jossakin (esim autossa) laakerissa piti olla väljää sen takia että palat irtoo.
Eli levyn pitäs vähän "elää"
Sitä en tiedä, mutta tässä tapauksessa väljää on aina ollut, ja on. Levy on reilusti irti paloista, ne ei hankaa levyyn ajon aikana jos jarru toimii oikein. Ja tässä tapauksessa tuo suurehko välys täytyy ollakin olemassa.
Rokressi kirjoitti:Tutkippa kahvasylinteri, että jarruneste pääsee vapaasti palautumaan säiliöön kun kahvaa ei paineta. Muutoin jarruneste lämpölaajenemisen takia puristaa vähitellen palat kiinni, myös kahvan painamisenjälkeen nesteen pitää päästä vapaasti takaisin säiliöön, muutoin on jumissa. Muistithan muuten puhdistaa tiivisteuran kunnolla, kun vaihdoit uudet tiivisteet työsylinteriin?
Kahvasylinterin osat irroittelin ja puhdistin. Kun kahvan löysää, nestepinta nousee vähän, lienee merkki nesteen palautumisesta säiliöön. Täytyy vielä tuo testata kuitenkin, voihan se olla ettei neste pääse kunnolla tulemaan takaisin.
Satula kun oli kokonaan irti, kaikki pinnat puhdistettiin tarkastettiin, tiivisteissä ei vika voi olla. Jos en muista väärin, purettiin ja kasattiin pariinkin otteeseen.
Netistä mitä olen löytänyt tietoa, on näissä yleisesti tätä ongelmaa. Nestesäiliön kannessa on sisäpuolella "kumihaitari". Epäilisin sen tehtäväksi alipaineen teon. Jos se ei toimisi, selittyisi ongelma sillä. Toiseksi vaihtoehdoksi jäisi ilma siellä putkessa huolellisesta ilmauksesta huolimatta.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lynx jarruongelma
Eiköhän sen kumihaitarin tehtävänä vain ole pitää nestepinta riittävän korkealla säiliössä, ettei letkuihin pääse ilmaa kun tuo kelkka tuppaa olemaan välillä kyljelläänkin
Rokressi- Viestien lukumäärä : 129
Vs: Lynx jarruongelma
Autoissakin on haitarikummi säiliön kannessa, sen tehtävänä on estää nesteen pääsy ulkoilman kanssa tekemisiin pinnantason, jarrujen kulumisen myötä laskiessa.
Jarrrunestehän "imee" kosteutta itseensä jo pelkästä ulkoilmasta
Jarrrunestehän "imee" kosteutta itseensä jo pelkästä ulkoilmasta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Lynx jarruongelma
Rokressi kirjoitti:Eiköhän sen kumihaitarin tehtävänä vain ole pitää nestepinta riittävän korkealla säiliössä, ettei letkuihin pääse ilmaa kun tuo kelkka tuppaa olemaan välillä kyljelläänkin
loogista, etten sanoisi. Noh, se pitää sitten yrittää vielä ilmata. Ei tuohon muutakaan keksi
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Lynx jarruongelma
Tuli vielä mieleen, että katoitko siitä satulasta niitä jarrupalojen liukupintoja. Ettei olisi syöpyneet tai hakkautuneet pykälille estäen sitten palojen palautumisen. Itsellä Ockelbo 6000, siinä oli vähän tuota onkelmaa.
Rokressi- Viestien lukumäärä : 129
Vs: Lynx jarruongelma
katoin, ei mitään. Kelkalla kun on ajettu jotain 3000km... ei siinä kovin paljon pääse edes hakkautumaan
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa