Case/DB 1694 HydraShift
5 posters
Sivu 1 / 1
Case/DB 1694 HydraShift
Uskaltaako tuollaista hydrashsift-konetta ostaa käytettynä vai onko se potentiaalinen pommi? Minkälaisia vikoja niihin tulee?
Vanhoilla koneilla hydrauliset voimansiirrot pakkaa usein olemaan tiensä päässä (multipower, kaivurit ym), ja remontit ovat hintavia, sen vuoksi hiukan arveluttaa tuo systeemi.
Vanhoilla koneilla hydrauliset voimansiirrot pakkaa usein olemaan tiensä päässä (multipower, kaivurit ym), ja remontit ovat hintavia, sen vuoksi hiukan arveluttaa tuo systeemi.
vieraili- Vierailija
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Ei se remontti (jos sellaista edes eteen tulee) mikään järkyttävän hintainen ole.
Riippuu tietty paljon siitä mitä itte pystyy/osaa tehdä.
ELI:
Summa summarum --- en heti ajatusta sellaisesta hautaisi syvimpään kaivoon, todellakaan
Riippuu tietty paljon siitä mitä itte pystyy/osaa tehdä.
ELI:
Summa summarum --- en heti ajatusta sellaisesta hautaisi syvimpään kaivoon, todellakaan
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Lueskele tältä palstalta juttuja hydrasiftista -ei se niin mystinen laitos ole, mutta löytyy perustiedot joilla voit päätellä ostaessasi onko laatikko kunnossa, kulunuthan se varmasti on.
Tommi- Viestien lukumäärä : 144
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
HS-latikko toimii traktorin iän jos siihen vaihdellaan öljyt jotenkin säännöllisesti ja käytetään ohjeen mukaisesti. Jos öljyjä ei vaihdeta koskaan ja pikavaihdetta käytetään väärin niin kuluu levyt, pannat ja räikkälaakerit. Käytettynä ostaessa se on kuitenkin helppo testata että se toimii niinkuin pitääkin, piilovikoja siinä ei tietääkseni voi juurikaan olla. Käyttö lämpimäksi paikallaan 10 minuuttia ja sitten kokeillaan, että vaihtaa oikein kaikilla pykälillä ja moottorijarruttaa kaikilla pykälillä. Kaikki remontti-reiskat ei osaa niitä kunnostaa eikä edes ala kokeilemaan, mutta Suomessa on useita paikkoja missä se tulee oikeisiin säätöihin jos pitää laittaa uusia paloja sisään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Sepä se noissa onkin, ettei voi aina tietää onko laatikko tiensä loppupäässä vai ajaako sillä vielä hamaan tulevaisuuteen. Koeajolla saattaa toimia oikein, mutta jonkunajan päästä tiukassa työhommassa sitten antaa ensimerkit antautumisestaan. Yksilöitä ovat, monet on tosiaan pilattu virheelisellä käytöllä. Usein myyntiin laitetaan kone jossa omistaja on tunnistanut ensimmäiset pienet merkit vioista, joita tottumaton ei edes huomaa. Omalla kohdalla katselen vanhoissa koneissa mieluumin noita yksinkertaisempia koneita vailla hienouksia.
vieras- Vierailija
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Ainahan tietenki on riskinsä ns. mehuvetoisissa,mutta jos tuollaisen kerran kunnostaa ja huoltaa sitten säännöllisesti ja käyttää oikein niin kyllä sen kanssa toimeen tulee.
Vaihtokonemyyjät noita pelkää kovin,ei varmaan ole helpointa tavaraa saada kiertämään,käytöstä paljon riippuu koneen kestävyys ja se pitänee paikkansa tässäkin kohdin,tietenkää näin vanhana kun koneen joutuu ostaan mitä nämä nyt on niin on valmistauduttava korjaamaanki niitä,joskus jopa paljonki.
HS on Multipowerin lisäksi ainuita pikavaihteita jotka on saatu toimimaan jo noin vanhaan aikaan,1972 tämä on tullu ja täysin samanlaisena pysyny tuotannon loppuun asti.
En näe tuota aivan toivottomana vaihteistona.
Vaihtokonemyyjät noita pelkää kovin,ei varmaan ole helpointa tavaraa saada kiertämään,käytöstä paljon riippuu koneen kestävyys ja se pitänee paikkansa tässäkin kohdin,tietenkää näin vanhana kun koneen joutuu ostaan mitä nämä nyt on niin on valmistauduttava korjaamaanki niitä,joskus jopa paljonki.
HS on Multipowerin lisäksi ainuita pikavaihteita jotka on saatu toimimaan jo noin vanhaan aikaan,1972 tämä on tullu ja täysin samanlaisena pysyny tuotannon loppuun asti.
En näe tuota aivan toivottomana vaihteistona.
DBman- Vierailija
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Olen kuullut sellaisenkin mielipiteen, että HS on lujempi ja parempi kuin synkrolaatikko. Se tuli markkinoille jo 1971 ja sen esiaste 990 autocontrol implematiciin 1963. Kyllä sen asiakkaat olisivat 17 vuodessa hylänneet jos eivät olisi tykänneet.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
-84 vuodesta saakka meidän talossa ollut HS-taavetti.Ensin 1394, vaihtui muutama vuosi sitten 1594:een.
1594 on turbotettu.
Hs ei ole ollut kertaakaan meillä rikki.
Pois en vaihtais,on se hs monissa töissä bueno.
Kuten Erkki mainitsi öljyt pitää olla puhtaat ja pitää tietää miten Hs:llä ajetaan.
Taitaapa noissa uudemmissa puoliautomaateissa olla enemmän mörköjä kuin taaveteissa.
1594 on turbotettu.
Hs ei ole ollut kertaakaan meillä rikki.
Pois en vaihtais,on se hs monissa töissä bueno.
Kuten Erkki mainitsi öljyt pitää olla puhtaat ja pitää tietää miten Hs:llä ajetaan.
Taitaapa noissa uudemmissa puoliautomaateissa olla enemmän mörköjä kuin taaveteissa.
Outsider- Vierailija
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Onko tosiaan noin, että jos on kaksi 30 vuotiasta Taavettia, toinen hydra ja toinen kovalla laatikolla, samanverran ajettuna, niin se hydra olisi todennäköisimmin se lujempi ja vähemmän remonttia vaativa. Epäilen
Vieras- Vierailija
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Oikealla käytöllä (lue huollolla, öljyjen aikanaan vaihtamisella) saattaapi hyvinkin olla.
Ei ole niinpaljoa rutisevia keppejä vaihdeltaessa vaihdetta. Kyllä normikäytöllä ja öljyjä joskus vaihtamalla pitäis kestää 15-20Th huoletta
Ei ole niinpaljoa rutisevia keppejä vaihdeltaessa vaihdetta. Kyllä normikäytöllä ja öljyjä joskus vaihtamalla pitäis kestää 15-20Th huoletta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Mutta eikös niissä ne öljyputkien o-renkaat haperoidu ihan vanhuuttaan. Eikös ne silloin hydrat herkeä toimimattomaksi kun paineet karkaavat. Ja paljon on markkinoilla juurikin noita huonosti hoidettuja ja väärinkäytettyjä hydrasiftejä. Vaan jos löytyy kone joka hydra-laatikko on kunnostettu, niin ehdottomasti sellainen kannattaa ostaa, hyvä peli
Vieras- Vierailija
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Kyllä täytyy ihan rehellisesti sanoa,että jos on hyvin pidetty 1694Hs,niin mieluummin otan sen kuin 1690:n.
Itselläni on 1594Hs ja 1690T joten olen voinut vertailla.
Oma suosikkini on just punainen 1594 turbotettuna,punaisissa onn Carraron 709 etuakseli ja se on paljon ketterämpi kuin 1690 ja 1694.
Toki 1494Hs tuolla 709:llä vois olla aika bueno,mutta sellaista minulla ei ole ollut.
Etukuormaintyöskentely on ehkä se homma missä perus1694HS ei ole parhaimmillaan.
Mutta nopeutettu tai muunnettu hs sopii siihenkin hyvin.
HS-laatikon isot O-renkaat ,räikkälaaakerit ja pakat joutuu tosiaan uusia muutaman tuhannen tunnin välein.
Onnistuu se maallikoltakin jos on hyvät ohjeet.
Itselläni on 1594Hs ja 1690T joten olen voinut vertailla.
Oma suosikkini on just punainen 1594 turbotettuna,punaisissa onn Carraron 709 etuakseli ja se on paljon ketterämpi kuin 1690 ja 1694.
Toki 1494Hs tuolla 709:llä vois olla aika bueno,mutta sellaista minulla ei ole ollut.
Etukuormaintyöskentely on ehkä se homma missä perus1694HS ei ole parhaimmillaan.
Mutta nopeutettu tai muunnettu hs sopii siihenkin hyvin.
HS-laatikon isot O-renkaat ,räikkälaaakerit ja pakat joutuu tosiaan uusia muutaman tuhannen tunnin välein.
Onnistuu se maallikoltakin jos on hyvät ohjeet.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Tractor Newsissä on ollut juttuja 14000 tuntia ajetuista HS:istä, joiden laatikkoa ei ole tarvinnut avata. Todennäköisesti kumisten 0-renkaiden perstumiseen vaikuttaa myös se minkälainen öljy on ollut laatikossa. DBTC:n museolla oleva proto kuutonen on 1412 HS laatikolla. Se on mennyt ainakin puolitoista kierrosta tehtaan ruuvamalla kuutosella ilman remontteja ja pelaa kuin sveitsin kello edelleen. Sanoivat kolme vuotta sitten tilan kuskit pihan vahvimmaksi kuutoseksi edelleen, penkitetty 125 hv. On tietenkin toisenlaisiakin tarinoita.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Noista HS malleista on täälläki kokemusta,1394 takapotku tuli uutena ja vaihteisto toimi moitteettomasti aina 8000 h asti,sitten alkoi luistaa ja vaati kunnostuksen.
Tuo 1394 nelikko joka on yhäkkin tuli n.3000h ajettuna ja toimii edelleen noin 10000h myöhemmin,meillä ei aukaistu,mutta punaiset silikonit näky kannen raosta jo tullessa,eli oli jo laitettu.
Oman 1594 turbon kestävyys sitten oli eri mallia,heti kohta piti loota laittaa kun panta meni poikki.loota korjattiin tuolloin,oli jo aikaisempiki omistaja sen aukaissu.
Sittemmin halkesi vaihteiston välirunko ja se tietenki piti korjata.
Senjälkeen pantojen kiinnitykset löysäsi useasti,kone oli nopeutettu ja patun nosturi oli kuormana takasillassa,tuo nopeutus parantaa ominaisuutta kuormaintyöskentelyssä lumitöissä,mutta esim. suoraan vaaran rinteestä soran lastaukseen ja trukkityöskentelyyn nopeutus oli haitaksi.
Kaksi työtä oli mistä ei tullu enää nopeutuksen jälkeen mitään,metsässä metsäkärryn kanssa vaikeassa maastossa peruutus jos kuormaa oli ja suurteholingolla peruuttamalla linkous,niihin on hs normipakkiki jo pikkaisen nopia.
Muuten tuo hs vaihteiston porrastus on parempi kun taavetin ns. synkrolaatikon porrastus,kolmivaihteinen päävaihde tuo mieleen aina yhden kaverin kolmivaihteisen volvo amatsonin,siinä oli sama loikkiva tyyli
Tietenkää ei pitäs mitään yleistää mutta minulla on se käsitys että hs kestää hyvin näissä pienemmissä nelikoissaki ja takavedoissa, mutta isommissa en ole siitä niinkään varma,toki minulla on särkyny ja särkyy edelleenki paljon sellaista mikä joillain kestää...
Tuo 1394 nelikko joka on yhäkkin tuli n.3000h ajettuna ja toimii edelleen noin 10000h myöhemmin,meillä ei aukaistu,mutta punaiset silikonit näky kannen raosta jo tullessa,eli oli jo laitettu.
Oman 1594 turbon kestävyys sitten oli eri mallia,heti kohta piti loota laittaa kun panta meni poikki.loota korjattiin tuolloin,oli jo aikaisempiki omistaja sen aukaissu.
Sittemmin halkesi vaihteiston välirunko ja se tietenki piti korjata.
Senjälkeen pantojen kiinnitykset löysäsi useasti,kone oli nopeutettu ja patun nosturi oli kuormana takasillassa,tuo nopeutus parantaa ominaisuutta kuormaintyöskentelyssä lumitöissä,mutta esim. suoraan vaaran rinteestä soran lastaukseen ja trukkityöskentelyyn nopeutus oli haitaksi.
Kaksi työtä oli mistä ei tullu enää nopeutuksen jälkeen mitään,metsässä metsäkärryn kanssa vaikeassa maastossa peruutus jos kuormaa oli ja suurteholingolla peruuttamalla linkous,niihin on hs normipakkiki jo pikkaisen nopia.
Muuten tuo hs vaihteiston porrastus on parempi kun taavetin ns. synkrolaatikon porrastus,kolmivaihteinen päävaihde tuo mieleen aina yhden kaverin kolmivaihteisen volvo amatsonin,siinä oli sama loikkiva tyyli
Tietenkää ei pitäs mitään yleistää mutta minulla on se käsitys että hs kestää hyvin näissä pienemmissä nelikoissaki ja takavedoissa, mutta isommissa en ole siitä niinkään varma,toki minulla on särkyny ja särkyy edelleenki paljon sellaista mikä joillain kestää...
Vieraili- Vierailija
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
Täysin aiheen ulkopuolelle, mutta vanhana amazonistina kiinnostaa tuo loikkiva ajotyyli. Minulla ei tuollaisesta ole mitään kokemusta, itsellä oli -66 vuoden S malli. Siinä kyllä löytyi neljä vaihdetta eteenpäin, tai oikeastaan viisi, kun oli vielä tuo sähköinen ylivaihdekin.V-M kirjoitti:
Muuten tuo hs vaihteiston porrastus on parempi kun taavetin ns. synkrolaatikon porrastus,kolmivaihteinen päävaihde tuo mieleen aina yhden kaverin kolmivaihteisen volvo amatsonin,siinä oli sama loikkiva tyyli
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Case/DB 1694 HydraShift
1694:ssa tuo hydra-shift vaihteisto on varmaankin kohtuu lujilla ainakin jos on jatkuvasti täysvedätys,mutta jos koneen pitää vakiotehoilla niin normikäytössä ok.
Onhan tuo Erkin mainitsema proto 1412:kin kestänyt liki 20 000 tuntia.
Nopeutetun hs- kuutostaavin pakki voi tosiaan olla joihinkin töihin turhan nopea.Minulla on pääosin maatalousajoa ja siihen liittyvää etukuormain-käyttöä.Näissä töissä nopeampi pakki on mielestäni eduksi.
Tuon asian voi jokainen kokeilla.Nopeutetun hitain pakki on aika tarkasti sama kuin vakion toiseksi hitain.
Jos kuutos nopeuttaa noin 50%,painoa päällä koko ajan kuormainten myötä liki+50%,moottorista ottaa tehoja+50%,niin voi tietysti miettiä onko kestävyysongelma pelkästään suunnittelun vika.
Onhan tuo Erkin mainitsema proto 1412:kin kestänyt liki 20 000 tuntia.
Nopeutetun hs- kuutostaavin pakki voi tosiaan olla joihinkin töihin turhan nopea.Minulla on pääosin maatalousajoa ja siihen liittyvää etukuormain-käyttöä.Näissä töissä nopeampi pakki on mielestäni eduksi.
Tuon asian voi jokainen kokeilla.Nopeutetun hitain pakki on aika tarkasti sama kuin vakion toiseksi hitain.
Jos kuutos nopeuttaa noin 50%,painoa päällä koko ajan kuormainten myötä liki+50%,moottorista ottaa tehoja+50%,niin voi tietysti miettiä onko kestävyysongelma pelkästään suunnittelun vika.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Similar topics
» Myyty: Case / Case International 1694 syöttöpumppu
» case 1694 hs.
» DB 1212 Hydrashift moottori rupes kolkottaan kesken kaiken!!!???
» myydään case 1694
» Case/Db 1694 korjausopas
» case 1694 hs.
» DB 1212 Hydrashift moottori rupes kolkottaan kesken kaiken!!!???
» myydään case 1694
» Case/Db 1694 korjausopas
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa