Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ihan eka ikioma ja taavetti.

+12
mattkau
ThePete
petzku69
Tessu
Gary Grand
koge
taavettimies
Paulig
outsider
erkki
hannutt
turre80
16 posters

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  turre80 Su Helmi 26 2012, 16:30

Ostin sitten taavin -66 990 ja nyt oliskin pari kyssäriä olenkin vähäsen tässä foorumia tavaillu ja aikamoisia velhoja tuntuukin täällä pyörivän.
-pitäisikö nostolaitteen laskea itsekseen kun painan kytkimen pohjaan?
-mistä saisin ostettua hyvän korjaus oppaan?
-avasin joutessaa nostolaitteen esiohjaus venttiilin laatikon ja oli melkeen puolillaan jotain melkeempä huonoksi vaseliiniksi luokiteltavaa mönjää.
tutkittuani aikani laatikon sisältöä en kyllä löytänyt mitään merkitystä sille toiselle kahvalle joka liikkuu siinä vieressä.
-mitä nostolaitteen käyttövivun alapuolella olevasta pyöritettävästä venttiilistä säädetään siinä tuntuu selkeästi pykälät kun sitä pyörittää.
kiitos jo etukäteen.
Autojen kanssa tulut jo pulattua liiankin kanssa olisiko tässä sitten ukkovuosiksi harastetta.

turre80

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  hannutt Su Helmi 26 2012, 16:46

Tervetuloa Taavetti kerhoon. Olen parivuotta täällä kysellyt ja korjannut/huoltanut Taavettia (nykyisellään kahta) täältä saa asiallisia neuvoja joilla pärjää ihan hyvin. Nyt kysyn mikä esiohjaus venttiili ja missä kohtaa se on? Se pyöritettävä venttiili on laskunopeuden säätö otin sen kotelon auki tänään kun säädin sisällä olevaa nylonmutteria. Minulla se nuppi pyörii ihan tasaseen.
Kuva siitä kopasta sisältä, se säätönupin akseli menee oikealla olevaan reikään
https://picasaweb.google.com/104417656478203495634/MasinistinRomppeita#5713447720037816418

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  turre80 Su Helmi 26 2012, 16:57

[quote="hannutt"]Tervetuloa Taavetti kerhoon. Olen parivuotta täällä kysellyt ja korjannut/huoltanut Taavettia (nykyisellään kahta) täältä saa asiallisia neuvoja joilla pärjää ihan hyvin. Nyt kysyn mikä esiohjaus venttiili ja missä kohtaa se on? Se pyöritettävä venttiili on laskunopeuden säätö otin sen kotelon auki tänään kun säädin sisällä olevaa nylonmutteria. Minulla se nuppi pyörii ihan tasaseen.
Kuva siitä kopasta sisältä, se säätönupin akseli menee oikealla olevaan reikään


Ohhon ompas toi sun harrastelu pikkusen eritasolla kuin omani.
puhutaankohan me samasta venttiilistä.
Tarkotan sitä laatikkoa johon menee nostolaitteen käyttövivusta akseli sisään, ihan siitä kepin vieressä.

turre80

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  erkki Su Helmi 26 2012, 17:00

Kun nostolaite on kunnossa niin se pysyy ylhällä päiväkausia riipumatta siitä onko moottori käynnissä tai esim. kytkinpoljin pohjassa.

Esiohjausventtiili???? Ja toinen kahva??? Ei nyt raksuta.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että taitaa kysymyksessä sittenkin olla implematic. Jos traktori on punainen niin se on imple. Siinä on naksuva sormpyörä oikean jalan kantapään takana, joka on TCU painonsiirtopaineen säätöpyörä. Normaalisti se kuuluu olla auki kierrettynä. Nostovivun vieressä on merkkivipu, joka ei liikuta mitään komponenttia. Siinä on ollut maalattuna merkki TCU:lle ja sitä voi käyttää merkkivipina kun käyttää vetovastussäätöä.

Jos tarkoitat esijohjausventtiilillä niitä hiluja, mitä on nostovivun kiinnityslohkon sisällä, niin siinä on itseasiassa vetovastusssäädön venttiili ja TCU venttiili. Varsinaiset nosto ja pito/laskuventtiilit ovat ulosottovaihteen sisällä, hydraulipumpun päällä.

Minulla on jotain englanninkielstä aineistoa implematic hydrauliikasta skannattuna. Voin laittaa sähköpostia jos laitat pm:llä osoitteen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  hannutt Su Helmi 26 2012, 17:01

Kyllä "pojat" kohta kertoo ihan oikeeta tietoo, minä ytin olla nopee ja rohkasta uuttaa tulokasta Very Happy

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  turre80 Su Helmi 26 2012, 17:50

erkki kirjoitti:Kun nostolaite on kunnossa niin se pysyy ylhällä päiväkausia riipumatta siitä onko moottori käynnissä tai esim. kytkinpoljin pohjassa.

Esiohjausventtiili???? Ja toinen kahva??? Ei nyt raksuta.

Ensimmäisenä tuli mieleen, että taitaa kysymyksessä sittenkin olla implematic. Jos traktori on punainen niin se on imple. Siinä on naksuva sormpyörä oikean jalan kantapään takana, joka on TCU painonsiirtopaineen säätöpyörä. Normaalisti se kuuluu olla auki kierrettynä. Nostovivun vieressä on merkkivipu, joka ei liikuta mitään komponenttia. Siinä on ollut maalattuna merkki TCU:lle ja sitä voi käyttää merkkivipina kun käyttää vetovastussäätöä.

Jos tarkoitat esijohjausventtiilillä niitä hiluja, mitä on nostovivun kiinnityslohkon sisällä, niin siinä on itseasiassa vetovastusssäädön venttiili ja TCU venttiili. Varsinaiset nosto ja pito/laskuventtiilit ovat ulosottovaihteen sisällä, hydraulipumpun päällä.

Minulla on jotain englanninkielstä aineistoa implematic hydrauliikasta skannattuna. Voin laittaa sähköpostia jos laitat pm:llä osoitteen.
Eli siis on imple. Nythän tulee tiukan kuulota tekstiä aika tukevan kuuloselta tuelta, ihan kuin ois taavien kanssa leikitty ennenkin. Vasurilla kolme kierrettävää venttiiliä jonkunlaisessa jakotukissa johon näkyis tulevan yksilinja ja lähtevän linja lisähydrauliikalle "veikkaus et kipille un menee taakse enkä oo paluulinjaa ainenkaan vielä löytäny." Onko yksi sitten niinku vaan varalla vai miksi.

turre80

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  erkki Su Helmi 26 2012, 18:16

Vasemmalla on kolmen hanan systeemi hydrauliulosottoja. Yksi hana sulkee nostosylinterille menon ja kaksi muuta ulkopuolisille ulosotoille menon. Ne on kaikkiyksitoimisia ulosottoja, joista öljy menee esim kippisylinteriin ja tulee samaa reittiä takaisin ja jatkaa sieltä vaihdelaatikkoon pito/laskuventiilin kautta ulosottovaihteen sisällä. Ittellä ei ole ollut sellaista koskaan, mutta kai se niin meni, että jos käyttää ulkopuolista hydrauliikkaa, niin nostosylinterin hana suljetaan ja ulosoton hana avataan, sitten nostovipu taakse niin öljy menee ja nostovipu edessä öljy tulee takaisin. Niinsanotun vapaan paluun voi liittää istuimen vasemmalla puolella, taka-akselikotelon yläpinnassa olevaan kanavaan. Propun tilalle voi pyöräyttää pikaliittimen.

Tuosta implematicin asennonsäädöstä minulla ei myöskään ole omakohtaista kokemusta, mutta sehän ottaa tunnustelun vaijerilla nostoakselin oikeasta päästä ja käyttää asennonsäätöön samaa venttiiliä kuin vetovastusssäätöön. Silloin on täysin mahdollista, että nostolaite laskeutuu hiukan hidastettuna kun kytkinpolkimen painaa pohjaan ja nostolaitepumppu pysähtyy.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  outsider Su Helmi 26 2012, 22:38

Onnea vain ostokselle!!
Korjaamokirjoista en tiedä,mutta varaosakirjoja on myynnissä esim huutonetissä.

Se toinen vipu siinä nostolaitevivun vieressä on vain merkkivipu,siitä ei mikään liiku.

Onko kaksoiskytkin malli ? eli lukeeko nokalla livedrive ?
2 vai 3 vaihdekeppiä ? eli 6+2 vai 12+4 vaihteinen ?

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  turre80 Ma Helmi 27 2012, 17:47

outsider kirjoitti:Onnea vain ostokselle!!
Korjaamokirjoista en tiedä,mutta varaosakirjoja on myynnissä esim huutonetissä.

Se toinen vipu siinä nostolaitevivun vieressä on vain merkkivipu,siitä ei mikään liiku.

Onko kaksoiskytkin malli ? eli lukeeko nokalla livedrive ?
2 vai 3 vaihdekeppiä ? eli 6+2 vai 12+4 vaihteinen ?
Ei ole kaksois kytkin ikävä kyllä ja ei oo kuin 6+2.
Akku on sipissä mistähän sais edukkaasti uuden laturikaan ei mahottoman hyvin virtaa ,ainakaan tyhjäkäynnillä, työnnä.

turre80

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  Paulig Ma Helmi 27 2012, 19:00

onko tasvirtalaturi? Eli sellainen pitkä ja ohut? Jos näin on, vaihda vaihtovirtalaturi. Yleismallin saa alle satasen uutena - riittää virtaa.



Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  taavettimies Ma Helmi 27 2012, 19:10

En lähtisi ehyttä laturia vaihtamaan, tasavirtalaturillakin pärjää. Vaihtovirtalaturi lataa vaan paremmin pienillä kierroksilla, 55€ taisi olla lucasin kopio laturi.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  turre80 Ti Helmi 28 2012, 11:11

taitaapi olla vielä tasavirturi näyttäis ainakin semmoselle pötkylälle ja aika piikasesti tuntuu virtaa työntävän. Hyllyssä makoilee pari oiskohan toinen Ladan ja toinen joku Mitsun laturi molemmat pakasta vedettyjä kun halvalla (ilmaseksi) sai. täytynee kun kelit lämpenee ja alan maalailu hommia ja muita kunnostuksia suunnittelemaan niin vaihtaa laturi tommoseen pikkusen päivitetympään kun meinasin valoja laittaa jonkun verran reilummalti kuin alkuperäisessä sähkökaaviossa on.

turre80

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  erkki Ti Helmi 28 2012, 13:04

Itte ostin mielenhäiriössä syksyllä Biltemasta jonkin 90 Ah:n akun. Ei kyllä ole kovin ärhäkkä starttiakku. En suosittele. Alkuperäinen taitaa olla 120 Ah:n murkula, ja semmoinen maksaa jossain 150...200 € välillä hiukan paikasta ja merkistä riippuen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5095

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  Paulig Ti Helmi 28 2012, 18:53

erkki kirjoitti:Itte ostin mielenhäiriössä syksyllä Biltemasta jonkin 90 Ah:n akun. Ei kyllä ole kovin ärhäkkä starttiakku. En suosittele. Alkuperäinen taitaa olla 120 Ah:n murkula, ja semmoinen maksaa jossain 150...200 € välillä hiukan paikasta ja merkistä riippuen.

Mulla on niitä hopeakalsium akkuja, eli harmaa kuorisia, kaksi käytössä. Takuu neljä vuotta. Eipä oo moittiminen, Biltemasta ostettu.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  turre80 Ti Helmi 28 2012, 20:36

Valot askartelin äskön pelittää ja otin heijastinpinnat irti raavin isoimmat eli käytännössä kaiken kiiltävän irti ja väritin perinteisellä vannehopealla hyvät tuli.
Mistäs sais halvalla ketjut?

turre80

Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Korjauskirja

Viesti  koge Ke Helmi 29 2012, 18:52

Itse ostin Alfamer nimisestä kirjakaupasta korjausoppaan, jossa on räjäytyskuvia ja korjausneuvoja kaikille taavetin malleille. Ongelmana on vain että se on englanniksi ja kaikki mittayksiköt on englantilaisia, mutta netistähän löytyy muuntotaulukoita. kirjan nimi on JI CASE & DAVID BROWN shop manual. hintaa joku 30e. Samoja taitaa saada IKH:sta jos en väärin muista.

koge

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  Gary Grand Su Maalis 04 2012, 08:23

Tuota opusta löytyy: https://www.taavetti-talli.net/t1433-jicase-david-brown-shop-manual#15110
Hiukan kehno skannaus, mutta asia selviää... cyclops
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty akut ja öljyt

Viesti  Tessu Ma Maalis 05 2012, 01:37

Juu itte suosiolla hain Natikkaan ja Taaviin jo aikoinan semmoset ainaskin 125A akut ja kyllä pyörii,pienempiä on turha haaveillakkaan jos ei nyt ihan suvena ajele.
Ja jos ne öljyt on semmosta puuroa siel loota/perä tsydeemissä niin ei ihmekkään jollei nostolaitteet toimi oikein,itse vaihdoin joitai kesiä sitten kaikki öljyt ja johan taas pelaa,oli meinaa semmosta puuroa että HUH HUH!
On tos mullakin jotai hämärää kun laskee aikanaan varret ales mutta se ei haittaa kun vaan kesä käytössä on.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty takarenkaan mutterin avain koko?

Viesti  petzku69 Ke Huhti 25 2012, 23:39

niin pitäsi ottaa lähi päivinä db:stä 996 takarengas irti. osaisin etsiä käypäisiä avaimia kaiketi 3/4 vääntiölle

petzku69

Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : sonkajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  Gary Grand To Huhti 26 2012, 08:29

35mm hylsyn itse ostin 996:n muttereita varten ja oli erittäin soppeli.
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Tulipa hommattua...

Viesti  ThePete To Huhti 26 2012, 10:02

Ihan eka ikioma ja taavetti. 10055475
...tollanenkin. Varautukaa kysymystulvaan, sillä kyseessä on ensimmäinen traktorini jolle pitää edes jotain tehdä. Käyttänyt olen, mutten omaa minkäänlaista traktorin korjailukokemusta. Jostainhan se on alettava, käsittääkseni aihio on erinomaisen hyvä...joten, Vammalasta tukihenkilöä? Very Happy

Ai niin...hankintahinta kaksinumeroinen!


Viimeinen muokkaaja, ThePete pvm To Huhti 26 2012, 12:22, muokattu 1 kertaa

ThePete

David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  Gary Grand To Huhti 26 2012, 10:12

ThePete kirjoitti:... Jostainhan se on alettava, käsittääkseni aihio on erinomaisen hyvä...joten, Vammalasta tukihenkilöä? Very Happy
Äkkipäätä näyttää kyllä tosi hyvältä. Basketball Onnittelut hankinnasta. king
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  ThePete To Huhti 26 2012, 10:48

Eilen irrottelin tuosta komeudesta konepellit ym. Ei isoja yllätyksiä tullut vastaan. Tehtävälista verrattain lyhyt (toistaiseksi tiedossa oleva): Jarrut, suodattimet, öljyt+suodatin, eturenkaat vaihtoon ja kaikki sähköt. En ole koskaan nähnyt niin montaa jatkoa/liitintä/rosvoa yhdessä kulkuneuvossani. Johdot lisäksi aivan koppurat. Eivät äkkiseltään katsoen liene kovinkaan ylivpomaiset tehdä? Tosin sähköstä tiedän, että se tulee seinästä, eli varautukaa todella tyhmiin kysymyksiin Laughing

ThePete

David Brown : DB 880 Selectamatic 1966, DB 880 Selectamatic 1969
Viestien lukumäärä : 62
Paikkakunta : Jurvan Metsäkylä

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  Tessu To Huhti 26 2012, 13:44

Morjesta vaan ja tervetuloa,asiallinen pelihän tuo eikä hintakaan kirpassu,saispa tältäkin leveysastelta Taaveja edes tonnilla heh!
Noo ei tyhmiä kysymyksiä olekkaan,ittekkin kyselen kaikkea vaikka ylittäny jo neljätkympit ajat sitte,itse olenkin SITÄ mieltä että häpeä ei ole kysyä,häpeä on sitten viedä kysymättä itse sorvattu laite korjaajalle ja kuunnella sen jonuumista et kukas tän on tehny?
Mutta siitä se lähtee kun tekee,toivottavasti olis sun suunnilla joku kaverikin joka olis samoilla aaltopituuksilla et vois käydä kattomassa ja opastamassa,ei täs ittekään kaikkee yksin voi tehä,nytkin semmonen puoli veemäinen kytkimen automaattisäätö Voortiautossa että joo o,osat kyllä haen mutta semmonen saa sitä tutkia kuka semmoosen on ennenkin nähny!
Ei muuta kun kysymyksiä sitte vaan ja juttua miten Taavi edistyy!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Ihan eka ikioma ja taavetti. Empty Vs: Ihan eka ikioma ja taavetti.

Viesti  outsider To Huhti 26 2012, 13:59

Onnittelut taavettimiehelle.
880 selecta on kova peli,erkki varman kehuu enempi.
Tuo sinun yksilö on suht hyvillä pelteilla,lokasuojalamputkin paikoillaan.Niihin muuten saa uusia laseja.
Pakoputki alkuperäinen Very Happy .Ratti ehjän näköinen,ei ihan hirveän paljon ajettu kone.

Öljyt ,suodattimet uusiks alkajaisiksi.
Etulamput laittaisin ylös nokan sisälle minne kuuluvatkin.

Sähköjohtoja voi uusia yksi kerrallaan niin ei tarvi paljoa tietää.Koppurathan ne ovat tuon ikäisissä.
Kysymykset tervetulleita,tyhmiä kysymyksiä ei olekaan Very Happy Very Happy


outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa