Joutsenet ajoissa pesimispuuhissa
5 posters
Sivu 1 / 1
Joutsenet ajoissa pesimispuuhissa
Mökkirannalla oli viikonvaihteessa kolme joutsenta. On joka kesänä pesineet tuossa vastarannalla. Kävi sääliksi kun makailivat jäällä.
Voiko joku kertoa miksi niitä oli kolme, eikö se ole "kolmas pyörä" vai onko luontokin muuttunut. Olisiko viimekesän poikueen "nuori" joka ei päässyt irti vanhemmista.
https://picasaweb.google.com/104417656478203495634/MasinistinRomppeita#5729422635994882738
Voiko joku kertoa miksi niitä oli kolme, eikö se ole "kolmas pyörä" vai onko luontokin muuttunut. Olisiko viimekesän poikueen "nuori" joka ei päässyt irti vanhemmista.
https://picasaweb.google.com/104417656478203495634/MasinistinRomppeita#5729422635994882738
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: Joutsenet ajoissa pesimispuuhissa
Kolmisen viikkoa sitten näkyi joutsenpariskunta mökkijärvellämme. Niitä en todellakaan kaipaa, ampumaan en ryhdy, ei ole asettakaan.Ja taitaisi olla vähän lainvastaistakin sellainen touhu. Miksikö en kaipaa, niiden toitottelun lentäessään hyvinkin kestäisin, eihän ne lennä kuin pari kertaa päivässä. Mutta, mutta, vaikka niillä on pesä kilometrin päässä mökistäni, uivat sieltä mökkirantaani ja aivan lähes vesirajassa olevalle laakealle kivelle käyvät tekemässä tarpeensa. Siinä sitä on vieri vieressä pökälettä kooltaan kuin ison koiran jäkistämiä. Uitapa siinä sitten lastenlapsia tai ui vaikka itse. Kivelle pääsevät helposti sen laakeuden vuoksi, samasta syystä sinne ei itse pääse veneellä eikä edes kahlaten, on liukas kuin mateen selkä.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Kyllä ne joutsenet siellä pärjäävät tähän aikaan vuodesta. Sen verran on mennyt kummalliseksi tämä maailma, että esimerkiksi Muonion korkeudella on joutsenlauma, joka on talvehtinut siellä ainakin jo 4-5 talvea. Elinehtohan on, että pienessä joessa pysyy edes yksi koski sulana, muuten tulee noutaja koko seurakunnalle. Uutta kotikoskea on paha lähteä hakemaan yli kolmenkymmenen asteen pakkasessa. Voihan tuo olla muuton aikana kotiseudulleen tullut poikanen tai sitten vaan se kuuluisa kolmas pyörä. En yhtään ihmettelisi jos jostain saisi kohta lukea, että joutsenet ovat muuttuneet moniavioisiksi. Alla olevassa linkissä kuva on otettu 27.12.2008 ja joka vuosi ovat samaisella joella olleet.
http://jyrkit.kuvat.fi/kuvat/Luonto/Linnut/11.+Sorsat/03.+Laulujoutsen/Talvehtivat+joutsenet_3.jpg
Kujanjuh, elä vaan mene ampumaan niitä. Tulee kilohintaa jos siitä joku sattuu kuulemaan. Eivät ne siinä kivellä kauaa viivy jos olet säännöllisesti niitä ajamassa pois. Ei välttämättä hyvä vaihtoehto tuokaan mutta paljon parempi kuin tuo ensimmäinen..
http://jyrkit.kuvat.fi/kuvat/Luonto/Linnut/11.+Sorsat/03.+Laulujoutsen/Talvehtivat+joutsenet_3.jpg
Kujanjuh, elä vaan mene ampumaan niitä. Tulee kilohintaa jos siitä joku sattuu kuulemaan. Eivät ne siinä kivellä kauaa viivy jos olet säännöllisesti niitä ajamassa pois. Ei välttämättä hyvä vaihtoehto tuokaan mutta paljon parempi kuin tuo ensimmäinen..
joukku- Viestien lukumäärä : 42
Ikä : 41
En ole ampumassa, vaikka mieli joskus tekisikin. Kyllä ne siellä kivellä ovat vuosikausia asioineet ja pelkään, että sama peli jatkuu aina vain. Juju on siinä, että käyvät kerran päivässä aikaisin aamulla tarpeillaan. Noin neljän aikoihin aamusella olen tavannut rysän päältä ja silloin ovat saaneet äkkilähdöt. Seuraavana aamuna ovat taas olleet terveiset kivellä. Aamu-unisena en kyllä päivittäin jaksa käydä lintuja hätistelemässä ennen sian pieremistä. Lisäksi mökki viikonloppu käytössä paitsi tietty kesälomalla, kenet palkkaisin hätistelemään silloin, kun en itse ole paikalla. Katiskaverkosta tehtyä aitaa olen harkinnut, sileälle kivelle täytyisi porata tartunnat aitatolpille, verkkoa menisi 5-6 metriä. Eihän se aitakaan mikään rannan kaunistus olisi. Ja mikä takaisi, etteivät vain vaihtaisi seuraavalle kivelle, samanlaisia kiviä kun rannassa on kymmenkunta, kuka niitä kaikkia aitaamaan ja kuka sitä lopputulosta viitsisi katsellakaan.joukku kirjoitti:
kujanjuh kirjoitti:En ole ampumassa, vaikka mieli joskus tekisikin. Kyllä ne siellä kivellä ovat vuosikausia asioineet ja pelkään, että sama peli jatkuu aina vain. Juju on siinä, että käyvät kerran päivässä aikaisin aamulla tarpeillaan. Noin neljän aikoihin aamusella olen tavannut rysän päältä ja silloin ovat saaneet äkkilähdöt. Seuraavana aamuna ovat taas olleet terveiset kivellä. Aamu-unisena en kyllä päivittäin jaksa käydä lintuja hätistelemässä ennen sian pieremistä. Lisäksi mökki viikonloppu käytössä paitsi tietty kesälomalla, kenet palkkaisin hätistelemään silloin, kun en itse ole paikalla. Katiskaverkosta tehtyä aitaa olen harkinnut, sileälle kivelle täytyisi porata tartunnat aitatolpille, verkkoa menisi 5-6 metriä. Eihän se aitakaan mikään rannan kaunistus olisi. Ja mikä takaisi, etteivät vain vaihtaisi seuraavalle kivelle, samanlaisia kiviä kun rannassa on kymmenkunta, kuka niitä kaikkia aitaamaan ja kuka sitä lopputulosta viitsisi katsellakaan.joukku kirjoitti:
Laita siihen kepin nokkaan vaikkapa joku "haukka" tai vastaava roikkumaan. Sillee saa ainakin muita lintuja hätisteltyä pois.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
[quote="Paulig"][quote="kujanjuh"]
Kokeiltu on. Mansikkamaalle ei mansikkavarkaita tullut, kun haukka oli ripustettuna yläpuolelle. Yllättävän hyvin toimi, useamman aarin alalla vain muutaamaa marjaa oli maisteltu. Laitoin saman haukan leijailemaan paskomiskiven yläpuolle, vaikutusta ei ollut minkäänlaista. Ihmekös tuo, kun joutsen on kolme kertaa pelätintä isompikin.joukku kirjoitti:
Laita siihen kepin nokkaan vaikkapa joku "haukka" tai vastaava roikkumaan. Sillee saa ainakin muita lintuja hätisteltyä pois.
Aivan. Joutsenella on luonnossa vähän vihollisia. Ehkä kivelle pitää istuttaa alligaattori. Jos sen suupielestä laittaa roikkumaan joutsenen pään, itse miettisin joutsenen höyhenissä käymälän siirtämistä turvallisemmille vesille
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
kujanjuh kirjoitti:Kivelle pääsevät helposti sen laakeuden vuoksi, samasta syystä sinne ei itse pääse veneellä eikä edes kahlaten, on liukas kuin mateen selkä.
Mitäs se p*ska siinä kivellä haittaa jos ei siihen itse pääse milläänkonstin steppailemaan, vai ymmärsinkö mää jottai väärin?
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Leemu kirjoitti:kujanjuh kirjoitti:Kivelle pääsevät helposti sen laakeuden vuoksi, samasta syystä sinne ei itse pääse veneellä eikä edes kahlaten, on liukas kuin mateen selkä.
Mitäs se p*ska siinä kivellä haittaa jos ei siihen itse pääse milläänkonstin steppailemaan, vai ymmärsinkö mää jottai väärin?
Haittaahan se jo esteetisessä mielessä, että muutaman metrin päässä vesirajasta on kilokaupalla sontaa. Jo pieni tuulenvire aiheuttaa sellaisen aallokon, että tavara kiveltä huuhtoutuu veteen. Ui siinä sitten ja uita lapsenlapsiasi. Uisiko Leemu mielellään vedessä, jossa ihminen kävisi tarpeillaan pari kertaa viikossa? Tuollaisen määrän joutsenet saavat aikaiseksi, varsinkin loppukesästä, kun on monta poikasta mukana paskomassa.
Vähintäänkin rehevöittää rantaa. Nythän ollaan niin tarkkoja siitä, ettei virtsaa, eikä ihmistuhmaa vain missään tapauksessa pääsisi veteen, itämeri kuulemma siitä tuhoutuu.
kujanjuh kirjoitti: Uisiko Leemu mielellään vedessä, jossa ihminen kävisi tarpeillaan pari kertaa viikossa?
Olen mää joskus käyny uimahallissa
Kyllähän se tietysti harmittaa, kun omassa rannassa on p*skaa pitkin poikin.
Jotenkin kuvittelisin, että rannassa on jotakin mitä ne tulevat syömään?
Jos ruokapoliitiikan pystyy poistamaan, niin saattaisivat linnutkin siirtyä muualle.
Tuskin ne tarpeidensa takia sinne uivat
Leemu- David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Kyllä ne vain sitä pelkästään huussina käyttävät. Muutaman kerran olen aamuvarhaisella antanut niiden olla rauhassa ja seurannut niiden toimintaa. Uivat muodostelmassa suoraan kiven vierelle ja sitten yksi kerrallaan käyvät jäkistämässä. Sen jälkeen uivat kohti pesäänsä, joka on noin kilometrin päässä. Minulla on näköyhteys lintuihin noin 250 metriä ennen kiveä, pesälle asti ei näe. Tuon mainitun matkan uivat rauhallisesti ja määrätietoisesti jonossa. Pysähtyvä vasta kivellä, eivätkä kertaakaan ole pysähtyneet mistään syystä, esim. ruokaillakseen.Leemu kirjoitti:kujanjuh kirjoitti: Uisiko Leemu mielellään vedessä, jossa ihminen kävisi tarpeillaan pari kertaa viikossa?
Olen mää joskus käyny uimahallissa
Kyllähän se tietysti harmittaa, kun omassa rannassa on p*skaa pitkin poikin.
Jotenkin kuvittelisin, että rannassa on jotakin mitä ne tulevat syömään?
Jos ruokapoliitiikan pystyy poistamaan, niin saattaisivat linnutkin siirtyä muualle.
Tuskin ne tarpeidensa takia sinne uivat
Vähän päivitystä tähän joutsentarinaan. Joutsenet eivät ole käyneet tarpeillaan mökkirannassani koko kesänä. Sateisesta kesästä johtuen järven vesi on koko ajan ollut 15 - 50 senttiä normaalia korkeammalla. Joutsenien helpotuskivi on ollut koko kesän veden alla. En tiedä, missä ovat käyneet tarpeillaan. Saa nähdä ilmestyvätkö ensi kesänä mökkirannalleni.
Meidän rannassa viikonloppuna kurki keventi lentoonlähtöpainoa ja rykäs kunnon mustikka pas....t laiturille, vaikka ei hätyytelty.
hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa