1690 taavin kunnostelua
+4
Ulvila
erkki
outsider
pietu
8 posters
Sivu 1 / 1
1690 taavin kunnostelua
-tervehdys uusi taavin omistaja kaipaa kunnostus neuvoja,tuli tuommoinen 1690 vm82 nelikko pihaan joka on ollut työn syrjässä ja pikku remppaa tiedossa.tarkoitus olis ekana hiekkapuhaltaa vanteet ja maalata ne ja konepellit eli tuon punaisen ja valkoisen värinumeroita olisin vailla. IKH:lla ilmeisesti on valmiina mutta tarkoitus maalata kunnon automaalilla. sitten onko tuon kone tyypin öljy asiat täällä jossakin selvitetty määrät ja laadut.entä mikäs tuon käsijarrun vieressä oleva samanlainen vipu on?
pietu- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Onnittelut taaviomistajalle!!
Käsijarrun vieressä oleva vipu on ulosotonkytkin.Se kuuluu olla alhaalla normaalisti.Kun aiot laittaa ulosoton päälle, nosta kytkin yläasentoon ,kytke ulosotto päälle ja laske kytkin alas.
RAL 9010 valkoinen ja runkoon olen käyttänyt sparexin taavetin oranssia.Sitä myy mm Konekorjaamo Marjakangas ja Farmilaite. En tiedä Ral-koodia sille.
Moottoriöljy 10w-30 12,5 litraa.
Vaihdelaatikkoon 10w-30 yleisöljy esim shell harvella tai 80W90 vaihdelaatikkoöljy esim Shell spirax noin 40 litraa.
Alennuspyörästot 2x 6,5 litraa esim shell donax 10w-30.
Ohjaukseen moottoriöljy tai automaattilaatikkoöljy, sitähän ei mene kahta litraa.
Onko kone paljon ajettu??
Onko moottorin öljypumppu uusittu??
Käsijarrun vieressä oleva vipu on ulosotonkytkin.Se kuuluu olla alhaalla normaalisti.Kun aiot laittaa ulosoton päälle, nosta kytkin yläasentoon ,kytke ulosotto päälle ja laske kytkin alas.
RAL 9010 valkoinen ja runkoon olen käyttänyt sparexin taavetin oranssia.Sitä myy mm Konekorjaamo Marjakangas ja Farmilaite. En tiedä Ral-koodia sille.
Moottoriöljy 10w-30 12,5 litraa.
Vaihdelaatikkoon 10w-30 yleisöljy esim shell harvella tai 80W90 vaihdelaatikkoöljy esim Shell spirax noin 40 litraa.
Alennuspyörästot 2x 6,5 litraa esim shell donax 10w-30.
Ohjaukseen moottoriöljy tai automaattilaatikkoöljy, sitähän ei mene kahta litraa.
Onko kone paljon ajettu??
Onko moottorin öljypumppu uusittu??
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 taavin kunnostelua
-kiitos nopeista vastauksista jos joku vielä tietäis tuon puna/oranssin värinumeron niin pääsis huomenna maalikauppaan,tuon koneen tunneista ei tietoa tuntimittari pysähtynyt 5000h vaijerin katkettua,tuosta öljypumpusta luinkin että se on koneen heikko kohta, oireileeko se jotenkin? hajoaako kerralla vai paineet huononee ja sitä kautta kuluu vai?
pietu- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Öljypummppu ei paljoa oireile, kun menee pumpun akseli poikki niin loppuu paineet ja pian menee motti.
Agriline.co.uk myy sitä pumppua noin 270 punnalla eli reilulla 300 eurolla.siihen sopii sama pumppu kuin 1594 ja 1694:ssa.
Agriline.co.uk myy sitä pumppua noin 270 punnalla eli reilulla 300 eurolla.siihen sopii sama pumppu kuin 1594 ja 1694:ssa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 taavin kunnostelua
http://www.dbtc.co.uk/index.php?module=Content&func=view&pid=149
Tuolla oikeat värikoodit,kuulemma voi nuo british standartin koodit muuttaa suoraan oikeisiin automaalinumeroihin mitä suomessa käytetään,tuo ral sävy ei kyllä ole alkuperäistä vastaava jos sitä haetaan,se on huomattavasti valkoisempi,"nimimerkki molemmilla maalannu"
Tuo öljypumppu kannattaa tutkia,itseäni kyllä arveluttaa tuo pumppu mitä kauppaavat tuohon edulliseen hintaan,näyttää aika "intialaiselta laadulta",kylläkään en ole yhtään noita halpiksia asentanu,että sillain olen jäävi sanomaan,mutta kun kun ostaa originaaliosina uudet sisuskalut saa paremman öljypumpun kun DB originaalilaatu.
Tuolla oikeat värikoodit,kuulemma voi nuo british standartin koodit muuttaa suoraan oikeisiin automaalinumeroihin mitä suomessa käytetään,tuo ral sävy ei kyllä ole alkuperäistä vastaava jos sitä haetaan,se on huomattavasti valkoisempi,"nimimerkki molemmilla maalannu"
Tuo öljypumppu kannattaa tutkia,itseäni kyllä arveluttaa tuo pumppu mitä kauppaavat tuohon edulliseen hintaan,näyttää aika "intialaiselta laadulta",kylläkään en ole yhtään noita halpiksia asentanu,että sillain olen jäävi sanomaan,mutta kun kun ostaa originaaliosina uudet sisuskalut saa paremman öljypumpun kun DB originaalilaatu.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Asiaa tutkineet sanoo, että pehmeisiin öljypumpun rattaisiin pystyy viila, koviin, siis niihin parempiin pyöriin viila ei pysty. Jos pumpun avaa ja pyörät on hyvän näköiset niin ne voi tuolla viilatempulla tunnistaa kumpaa sorttia ne ovat.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Puna-oranssin koodi DuPont 46678.
Ammattimiehen antamaa tietoa ,ei minun.
Ammattimiehen antamaa tietoa ,ei minun.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Tuo Dupontin maali on tosi hyvä maalata vähemmänki maalanneelle maalarille,jopa minäki olen onnistunu niillä kohtuullisesti,erittäin peittävä maali ja lähes valumaton,itsetasoittuvaki,sen jälkeen paikallisesta automaalaamosta ostama maali meinasi olla vaikea vedettävä.
Tuo Valkoinenki sävy löytyy dupontilta suoraan kun Casen alta hakee.
Ral sävystä ei ole löytyny vastaavaa valkoista mitä DB-Casessa on alunperin,sitä on useasti oulussa haettu myllyttämällä kattoluukun pehmusteen alta ym. piilopaikoista jo paljon ennen kun näitä sivustoja oli olemassakaa.
Casen Punaista ei muistaakseni tuolla ole ja kun vedin teipit pois punaisen 1394 konepellin sivusta ja siihen vertasin tuota Ral sävyä millä nuo punaiset on vedetty viimeaikoina,niin seki poikkesi huomattavasti alkuperäisestä,pitäs jollain maalarilla noiden punaistenki -94 sarjalaisten oikea sävy joskus hakea.
Tuo Valkoinenki sävy löytyy dupontilta suoraan kun Casen alta hakee.
Ral sävystä ei ole löytyny vastaavaa valkoista mitä DB-Casessa on alunperin,sitä on useasti oulussa haettu myllyttämällä kattoluukun pehmusteen alta ym. piilopaikoista jo paljon ennen kun näitä sivustoja oli olemassakaa.
Casen Punaista ei muistaakseni tuolla ole ja kun vedin teipit pois punaisen 1394 konepellin sivusta ja siihen vertasin tuota Ral sävyä millä nuo punaiset on vedetty viimeaikoina,niin seki poikkesi huomattavasti alkuperäisestä,pitäs jollain maalarilla noiden punaistenki -94 sarjalaisten oikea sävy joskus hakea.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 taavin kunnostelua
BMW:n ja Skodan värikartoissa on valkoisia jotka on lähellä orchid whiteä. Oman 1200:n keula taitaa olla spruutatu BMW:n värillä, mutta en tiedä mikä siinä maalissa mättää kun se alkaa liituuntumaan. Ei ole kyllä tullut koskaan sitä vahattua... Sävy haettiin DBTC Club shopin toimittamista alkuperäisistä valonheittimistä ja tuoreeltaan se näytti hyvältä. Se on hankala väri kun lumivalkoinen on liian vaalea ja kerman väri (USA:n markkinaväri jota on myös Club Shopin maalit) on täkäläisittäin kermainen. Mitä olen Sparexilla nähnyt malattuja, ne on aika lähellä alkuperäistä, mutta hitusen "kovia" , siis ei ihan niin kermaisia kuin alkuperäinen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 1690 taavin kunnostelua
-eiköhän tuo maali asia nuilla tiedoilla selviä. tuosta olisi konepellin tarran alta löytyis valkoisesta maalista alkuperäistä sävyä mutta ei viitsi peltiä raahata maalikauppaan ja tuosta oranssista ei löydy irto osaa jossa olisi säilynyt väriä malliksi, mites nuo vanteet onko ollut kokonaan oranssit vai oisko kehät voinu olla valkoiset ja keskiosat oranssia niinkuin tuossa omassa on jäänteitä vanhoista maaleista. maalauksen jälkeen pitäisi tutkia vaihdekeppi/siirtäjä jossa väljää riittävästi sekä etuakselin etupuolen kiinnitys/laakerointi runkoon, eli onko siinä ollut alunperin laakeri vai joku pusla nyt siinä on 10mm rako ympäriinsä eli jotain puuttuu.
pietu- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1690 taavin kunnostelua
onkoha kukaa selevittäny jotta onko viimmeesten raunien punaane sama kun natikan väri. vois sopia ollakki . mun mielestä ralli kartasta ei löyry oikeita värejä jos niin haluaa justihin tuos maalasin valakoosen dupoint ni/n005 numerolla mun silimähä sopiva ei kellertävä. semi mattaus on traktorihin hyvä kiiltää sopivasti nämä on taas näitä mun mieli piteitä.
Ulvila- David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 175
Paikkakunta : alavus
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Eli Casen valkoinen on Dupointin numerolla 46666 ja DavidBrown valkoinen on 46671,käytännössä aivan sama kumpaa käyttää,niin lähellä ovat toisiaan.
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 taavin kunnostelua
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=57&products_id=27284&type=1667&brand=1532&model=141&cPath=57
Tuollainen hela ,vanteet koko oranssit,vaihekepin alapäähän pitäs uusia tappi pallon keskelle,tee se pidempänä,jos vielä soppakauha,avaa hytin alta neljällä puolentuuman kannalla oleva luukku mihin keppi menee,siitä pikkukepistä voi olla tappi poikki,nuo on lähes kaikissa 90 ja 94 sarjalaisissa remppaunu väljäksi .
Tuollainen hela ,vanteet koko oranssit,vaihekepin alapäähän pitäs uusia tappi pallon keskelle,tee se pidempänä,jos vielä soppakauha,avaa hytin alta neljällä puolentuuman kannalla oleva luukku mihin keppi menee,siitä pikkukepistä voi olla tappi poikki,nuo on lähes kaikissa 90 ja 94 sarjalaisissa remppaunu väljäksi .
Vieraili- Vierailija
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Piti käyttää koneistamon kautta nuo rapakon takaa tilatut halvat rattaat jotta sai sopimaan.. Tilasin siis pelkät rattaat, ei koko pumppua. Rattaiden jäi kuitenkin suomen hintoja halvemmaksi. Ahtaat paikat siellä on mutta kannattaa ehdottomasti tehdä.V-M kirjoitti:Tuo öljypumppu kannattaa tutkia,itseäni kyllä arveluttaa tuo pumppu mitä kauppaavat tuohon edulliseen hintaan,näyttää aika "intialaiselta laadulta",kylläkään en ole yhtään noita halpiksia asentanu,että sillain olen jäävi sanomaan,mutta kun kun ostaa originaaliosina uudet sisuskalut saa paremman öljypumpun kun DB originaalilaatu.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1690 taavin kunnostelua
-tervehdys päivitetään tilanne eli taavettia tuli puhallettua ja maalattua tuossa toukokuun puolella ja sen jälkeen homma ollut seisoksissa koko kesän ja nyt olisi tarkoitus jatkaa ja tänään tuli vaihdettua uusi vesipumppu ja korjattua etukuormaajan hydrauliputki sekä vaihdettua moottori öljyt ja suodatin, huomenna olisi tarkoitus tutkia ohjauksen työsylinteri joka vuotaa aika reippaasti, onkohan sen purkamisessa mitään ihmeellistä?saako siihen tiivisteitä laakeriliikkeistä? entä onko ohjaustehostimessa vaihdettavaa suodatinta?
pietu- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Vaihdoin viime syksynä vastaavaan koneeseen ohjauksen sylinterin tiivisteet.Männän tiiviste oli sen verran erikoinen, ettei ollut hydrauliliikkeen hyllyssä.Sorvautin männän normi tiivisteelle sopivaksi.Mäntä oli alumiinia.Purkamisessa ei ollut ihmeempää,tiukasti oli vain kasassa.Sylinteri on kaiketi Carraro-akselin Italialaisvalmisteinen.Tehostimen suodatin löytyy pumpun peltikopan sisältä moottorin keulalta oikealta puolelta.
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1690 taavin kunnostelua
-taas on taavettia rempattu ja alkaa oleen lumitöihin valmis,mutta tuo nostolaite/etukuormaaja ei ala toimimaan heti vaan vaatii noin 5min käytön jonka jälkeen rupee toimiin nyt kylmillä kelillä tuntuu että kestää vielä kauemmin ja puolen tunnin seisonnan jälkeen sama homma ja etukuormaaja myös laskee käydessäkin melko äkkiä alas eli mistä etsiä vikaa.
pietu- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Taitaapi olla hydrauliikkapumpussa jotain vikaa. Kannataa tarkistaa ainakin se. Ja jokos vaihdoit hydrauliikka öljyt?
Taavettifanaatikko- David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Pumppu vetää ilmoja. Vika voi olla pumpun stefoissa tai imuputkessa. Ensiavuksi riittää että parkkeeraa traktorin yöksi alamäkeen. Myös pieni ylitäyttö auttaa vaivaan.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Loka 29 2012, 10:35, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Stefa
Juu. Tarkasta nyt ihan ekana se imuputken muhvi siinä pumpun vieressä, samoin muut muhvelssonit koko pletkun matkalla. Mulla korkkasi 1690:n pumppu pakkasella kaksvuotta sitten tuon takia.
Kauko Ollila
Kauko Ollila
jouto- Viestien lukumäärä : 123
Vs: 1690 taavin kunnostelua
-juu muutama vuosi näköjään vierähtänyt viime käynnistä,mutta taavetti on vielä tallessa, tosin käyttö on ollut hyvin vähäistä,tankillinen riittää vuodeksi.
pikku remppaakin on välillä tehty,mutta nyt suurin murhe on keväällä alkanut pauke oikean etupyörän seutuvilta ja epäiln tuota vetoakselin niveltä,pyörät kun käänsi ääriasntoon ja kurkkasin siihen koteloon jossa ulompi nivel on niin näytti olevan irtonaisia kuulalaakereita siellä useita eli mitä on tiedossa ja miten tuo puretaan.
pikku remppaakin on välillä tehty,mutta nyt suurin murhe on keväällä alkanut pauke oikean etupyörän seutuvilta ja epäiln tuota vetoakselin niveltä,pyörät kun käänsi ääriasntoon ja kurkkasin siihen koteloon jossa ulompi nivel on niin näytti olevan irtonaisia kuulalaakereita siellä useita eli mitä on tiedossa ja miten tuo puretaan.
pietu- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1690 taavin kunnostelua
Olisiko laakerikuulat akselikotelon päässä olevasta tukilaakerista? Ristikot on neulalaakereilla. Navassa olevat laakerit ovat myös kuulalaakereita. Mikäli navan laakeri on hajonnut pitäisi navan lonksua reilusti kun pyörästä heiluttaa poikkisuuntaan.
Vetoakselin saa esiin kun avaa navan päästä kannen joka on noin tusinalla pultilla kiinni ja hellittää akselin päästä lukkorenkaan. Sitten olkatappien kannet auki ylhäältä ja alhaalta (ota shimmit talteen kannen välistä, mikäli on) ja olkatapin päähän ulosvetäjä kiinni. Tapissa on poraus ulosvetäjäpultille muistaakseni M14 tai 16 hienokierteellä.
Ulosvetäjä syntyy sopivasta putkesta johon olkatappi mahtuu ja hienokiettepultista jota voi jatkaa kierretangolla. Käytä paksumpaa tankoa kuin pultti, tapit voi olla tiukassa. Lämpöäkin voi tarjota.Kääntökotelo irtoaa kun tapit saa irti. Tukilaakeri on akselikotelossa kiinni pulteilla jotka löytyy muovitulpan alta. Olkalaakerit voi myös olla vaihtokunnossa (kartiorullat).
Tälläistä muistin sopukoista tuli mieleen , eiköhän näillä alkuun pääse.
EDIT: ulosvetopultti on M16 1.5:n nousulla
Juubilla on hyvät kuvalliset ohjeet: http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/903-4/FrontAxel
Vetoakselin saa esiin kun avaa navan päästä kannen joka on noin tusinalla pultilla kiinni ja hellittää akselin päästä lukkorenkaan. Sitten olkatappien kannet auki ylhäältä ja alhaalta (ota shimmit talteen kannen välistä, mikäli on) ja olkatapin päähän ulosvetäjä kiinni. Tapissa on poraus ulosvetäjäpultille muistaakseni M14 tai 16 hienokierteellä.
Ulosvetäjä syntyy sopivasta putkesta johon olkatappi mahtuu ja hienokiettepultista jota voi jatkaa kierretangolla. Käytä paksumpaa tankoa kuin pultti, tapit voi olla tiukassa. Lämpöäkin voi tarjota.Kääntökotelo irtoaa kun tapit saa irti. Tukilaakeri on akselikotelossa kiinni pulteilla jotka löytyy muovitulpan alta. Olkalaakerit voi myös olla vaihtokunnossa (kartiorullat).
Tälläistä muistin sopukoista tuli mieleen , eiköhän näillä alkuun pääse.
EDIT: ulosvetopultti on M16 1.5:n nousulla
Juubilla on hyvät kuvalliset ohjeet: http://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/903-4/FrontAxel
otsoni- Viestien lukumäärä : 445
Vs: 1690 taavin kunnostelua
-no niinhän siinä taas kävi, ajoin taavetin syyskuussa katokseen ja nostin etupyörän ilmaan remonttia varten ja siinä se talven vietti, kunnes lauantaina innostuin sitä purkammaan, ylempi olkatappi lähti irti mutta alempi ei liiku mihinkään,kysymys lähteekö vetoakseli irti ilman kotelon irroitusta jotta pääsis yläkautta ylemmän olkatapin reiästä lyömään alempaa olkatappia,otin kyllä pyörän navan päältä kannen irti ja sen pienen rattaan vetoakselin päästä mutta se isomutteri sen takana ei irronut kun ei ollut siihenkään oikeanlaista avainta.
pietu- Viestien lukumäärä : 9
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa