Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Liikennetraktoriksi??

Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili To Huhti 23 2009, 21:32

On ollu tuossa mielen päällä että jos joskus ehkä saisi aikaan niin yrittäisi katsastaa tuon 1690 liikennetraktoriksi. On semmonen käsitys että se ei ihan vähällä onnistu, kyselisinkin kuitenkin että tietääkö kukaan että olis viimeisen 6 vuoden aikana joku katsastanut tätä sarjaa olevan liikennetraktoriksi? Sitäpaitsi jos ei saa tällaista hommaa aikaiseksi koskaan, voihan siitä silti keskustella.

Minulla on ollut käsitys että esim. etuakselilla pitää olla aktiivinen jarrujärjestelmä, eikä päälle kytkeytyvä neliveto kelpaisi. Kuitenkin tuossa yksi 8000-srj:n valtra oli leimattu, ainut mitä oli pitänyt hommata, oli etusuojat. Tietenkin Valtralta pari paperia jarruista, sekä joku yhdenmukaisuustodistus, mikähän lie.

Olishan sen äijää ajaa vaikka 18 tonnin kytkentäpainoilla, sais jo jotain tavaraakin liikkumaan tien päällä, ja kestäisi vaikka laittaa puntarinkin alle, kun kateelliset kuorma-automiehet soittelee kuitenkin valtion miehiltä apua kilpailijoiden nitistämiseksi. Semmosta on tapahtunut joskus, kuulemma. Rolling Eyes

Vaatis ehkä jo sen turbotuksen, mahtaa kirkonkylälle olla liian lyhyt matka jotta sais täyteen vauhtiin kelattua tuommosilla kuormilla, sinne on 15 kilsaa. Ja tietenkin 60 välityksillä. Cool

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  taavettimies Pe Huhti 24 2009, 15:46

hirsiukko kirjoitti:etuakselilla pitää olla aktiivinen jarrujärjestelmä, eikä päälle kytkeytyvä neliveto kelpaisi. Kuitenkin tuossa yksi 8000-srj:n valtra oli leimattu, ainut mitä oli pitänyt hommata, oli etusuojat. Tietenkin Valtralta pari paperia jarruista, sekä joku yhdenmukaisuustodistus, mikähän lie.
Mielestäni jarrutuksessa päälle kytkeytyvä nelivedon pitäisi kelvata. Kun valmetti toi ensimmäiset liikennetraktorit markkinoille 90 luvulla niin eihän niissä ollut mitään erillisiä etujarruja vaan neliveto kytkeytyy jarruttaessa, T-sarjan isoimmissa malleissa etujarrut vakio varusteena, pienempiin saa lisäv. En usko että minkään säädöksen mukaan liikenne traktorissa pitäisi olla erilliset etujarrut, niin monessa liikennetraktorissa semmoisia ei ole. Täytyy tunnustaa että kun lähtee 6300 valmetilla (40 km/h malli) ajamaan vähänkään pidempää matka asfaltilla niin nyppäsen jarru valojen sulakkeen irti, silloin ei kytke nelivetoa päälle jarrutuksessa. Miksikö? Koska etupää vetää nopeammin kuin takapää niin isossa vauhdissa traktori alkaa pomppimaan kun neliveto kytkeytyy yht äkkiä päälle. Jarrutus tehohan siitä kärsii mutta valtatie 6:della ei tarvitse kovin paljon jarrua polkea Laughing

Muistaakseni liikenne traktorissa pitää (?) olla jarrupolkimen mukana toimiva jarruventtiili perävaunun jarruille, ainakin todella tarpeellinen varuste jos ajetaan isoilla kuormilla suht lyhyttä matkaa jos on paljon kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili Su Huhti 26 2009, 22:32

Joo, jarruventtiilihän ei ole problem, se etupään jarru sitten hieman enempi. No, kuulostellaan mitä tapahtuu.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili La Kesä 20 2009, 22:07

Joo,liikennetraktoriksi 1690 takapotku menee tulevan syksyn aikana,jos ei ihmeempää tapahdu,sehän on jo katsastettu sellaiseksi,mutta nopeus ei aivan vastaa vielä sitä.

Tilasin siihen nyt 15/55 välitykset pitkän harkinnan jälkeen,vetoakselit tulee jo varmaan maanantaina ,mutta pyörät vielä viipyy jonkin aikaa,ei sillä niin kiirettä olekaan,kun elokuun jälkeen varmaan saan sen vasta telakalle.

Tuon nopeushan tulee olemaan noilla renkailla sen reilut 50 km/h,voi olla lähelle 55,joten kyllä sillä sitten ehtii,ja kone on kaikenlisäksi virallinen laintäyttävä liikennetraktori.

Sellainen homma on tulossa,nyt vois olla syksystä hyvä aika tilata kuutos Hs-Caseihin sieltä nopeammat välitykset,että saa siitä sen noin 45 kilsan version,mikä jo itellä on,sehän onnistuu ilman katsastuksia,tuntui voivan olla aikaa niitä tehdä,ei ollut nyt tulenpalavaa kiirettä,hintaahan niillä on,ei ollu hirveesti tullu hinnat alaspäin,mutta vähän kumminki.

Perinteisistä kovalaatikkoisista sitten noista 11/58 välityksistä se neljänkympin malli tulee kohtuuhinnalla,jos tonnin peräpään osat,ja 1500 e neliovedonloota.

Lähes puolta kalliimmaksi tulee tuo 15/55 homma.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  taavettimies Ma Kesä 22 2009, 08:40

Minkäslainen ajettava takapotku on siellä 50 km/h vauhdissa? Luulisi ainakin että nelikko olisi paljon tanakampi ajella. Ei ole koskaan tullu ajettua niin kovaa takapotkulla, mutta täytyy myöntää että nelikollakin 56 km/h on jo aika liuhakasta menoa, ei joka paikassa kehtaa niin kovaa ajaakkaan.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili Ma Kesä 22 2009, 19:25

Joo,ei kestä olla välyksiä ohjauksessa,olen tilannu kaikki puslat ja laakerit keulaan,ja ostanu kokonaan erin etuakselin kaiken varalta,mutta tuo 1690 on takapotkunaki hyvä ajaa,pitkä runko ja ohjaussylinteri on niinkuin nykyvehkeissä,vetokokeessa ei ollut mitään probleemaa,60 vauhdissa ainakaan vielä,muuttuneeko sitten,kun se perästä päin työntää.

Ei taida olla nelikko enää tänäpäivänä kovin helppo saada katsastettua liikennetraktoriksi,ja kestäneekö vetävä etuakselikaa sellaista vauhtia.

Tahtoo AE3 Carraro jo 47 km/h nopeuksissa huohottaa öljyä jonninverran huohottimista.

Ajo ominaisuudet paranee,kun vauhti menee tietyn yli,47 kilsan nopeus 1594 casella on niinkuin autolla ajais,kun ei vaan heittoihin päästä täysillä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  taavettimies Ti Kesä 23 2009, 09:21

velimhan kirjoitti:Joo,ei kestä olla välyksiä ohjauksessa,olen tilannu kaikki puslat ja laakerit keulaan,ja ostanu kokonaan erin etuakselin kaiken varalta,mutta tuo 1690 on takapotkunaki hyvä ajaa,pitkä runko ja ohjaussylinteri on niinkuin nykyvehkeissä,vetokokeessa ei ollut mitään probleemaa,60 vauhdissa ainakaan vielä,muuttuneeko sitten,kun se perästä päin työntää.

Ei taida olla nelikko enää tänäpäivänä kovin helppo saada katsastettua liikennetraktoriksi,ja kestäneekö vetävä etuakselikaa sellaista vauhtia.

Tahtoo AE3 Carraro jo 47 km/h nopeuksissa huohottaa öljyä jonninverran huohottimista.

Ajo ominaisuudet paranee,kun vauhti menee tietyn yli,47 kilsan nopeus 1594 casella on niinkuin autolla ajais,kun ei vaan heittoihin päästä täysillä.
Mahtaa nelivedon kartaani vispata 55 km/h vauhdissa. Laughing
Pari vuotta sitten 1490 nelivedonkartaani oli hangannu öljypohjan proppuun kun oli lasketeltu alamäet vapaalla kovaa vauhtia. Pohjapanssarin takia propun jatkeena oli semmonen 45 asteen kulmassa oleva putki öljyn vaihtoa helpottamassa, johon kartaani hankasi. Ja putkella ei ollut pituutta kuin korkeintaan 5-10 cm. Suurin osa öljyistä valuivat pihalle, onneksi selvittiin säikähdyksellä eikä koneelle käynyt mitäään. Päätin ottaa koko putken vek sieltä ja hitsasin pohjapanssariin sellaisen pelti läpäkkeen joka ohjaa öljy alas. Mutta kyllä tuo todistaa että se kartaani vispaa aika paljon kovissa vauhdeissa.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili Ti Kesä 23 2009, 09:42

Kuutostaaveteissa on onneksi kardaanissa myös keskilaakeri.Eiköhän se estä pahimmat vibrat.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili Ke Syys 02 2009, 21:22

Joo,syksy alkaa olla ja nyt on sitten 1690 liikennetraktori myös nopeutensa puolesta sitä,sain 15/55 välitykset iltahommina paikalleen kun sain ensin tuon asiakkaan 990 sekuran valmiiksi ,jonka jälkeen oma kone sopi talliin.

Ajokokemusta on nyt valtatiellä ja taajamissa muun liikenteen seassa,mikä yllättävintä,etuakselia ei vielä ole puslattu,mutta silti traktori on uskomattoman hyvä ajaa, ja nopeuden noustessa sen kun paranee,kyllä se Timppa tuon homman tiesi,kun sanoi että katohan niin parempi vaan on ajaa kun menee lujaa,olivat kokeeksi vetäneet 1490 takapotkua 50-60 km/h autolla.

Nopeuksia on sitten vielä hitaitaki,siinä ei tule probleemaa,ja ei peltoalueetkaan ole tolkuttoman nopeita silti.

Kiihdytysmatkaan menee aikaa enemmän kun ennen,mutta sen jälkeen kyllä menee kevyen tuntoisesti ,vaikka nopeus on sama kun tuolla youtubessa se CASE1690TIKO videossa.

En ole vielä gepsittäny,mutta 1594 menee huipussaan gepsillä 49 km/h,mutta tämä paljon enemmän,tuo ottaa vielä kierroksiaki reippaasti,joten 60 kilsaa ei ole kaukana,sen tuntee heti.

Ykkösellä pitää lähteä risteyksestä,sitten kakkosta jne.niin sillain se lähtee reippaasti.

Pitää lähteä pyhäaikana jos ehtii heittämään kärryn kanssa noin 200 kilsan reissu,näkee senki homman,miten huilaa,ja meno on vielä virallista menoa kun traktori on katsastettu liikennetraktoriksi,lieneeköhän ainoa liikennetraktoritaavetti suomessa tuo,voi olla jopa koko maailmassa,joka tapauksessa mukava peli.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili Ke Syys 02 2009, 22:30

Nyt se on Veli-Matilla formula.Onneks olkoon.Valkoinen salama Pudasjärven baanalla.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Liikennetraktoriksi?? Empty Vs: Liikennetraktoriksi??

Viesti  Vieraili To Syys 03 2009, 20:44

Kiitoksia vaan,kyllä se nyt on formula,pitää yrittää ajaa vaan ihmisiksi tuossa kylillä,että ei mene hommat överiksi,valtatiellähän sitä saa ajaa sitten jo kuuttakymppiä kylänki kohdalla.

Takarenkaat ne varmaan menee pian uusiksi,aikamoiset jyrät ja pompottajat nuo taurukset.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa